2024-10-29, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Nej, den handlar om taxonomi:
In biology, taxonomy (from Ancient Greek τάξις (taxis) 'arrangement' and -νομία (-nomia) 'method') is the scientific study of naming, defining (circumscribing) and classifying groups of biological organisms based on shared characteristics.
https://en.wikipedia.org/wiki/Taxonomy_(biology)
In biological classification, subspecies (pl.: subspecies) is a rank below species, used for populations that live in different areas and vary in size, shape, or other physical characteristics (morphology), but that can successfully interbreed.
https://en.wikipedia.org/wiki/Subspecies

Förstår du att ditt påstående om att yttre attribut inte kan användas för klassificering av underarter/raser är felaktigt?
OK men det bevisar ju inte att mänskliga raser finns, bara för att det finns djur med flera underarter. Eller för att det finns ett taxonomiskt system som skulle kunna användas för att definiera mänskliga raser. Uppenbarligen har man inte gjort detta eftersom det vetenskapliga underlaget för sådan indelning inte finns.
Citera
2024-10-29, 19:29
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Hur ska vi kunna veta något om mänskliga raser om inte genom vetenskapen? Ska jag utgå från din fantasi?
Men snälla du, läser du inte vad jag skriver. Jag har redan visat det genom han som fick sparken. Kan du inte dra slutsatser?

Du vet nog inte så mycket om vetenskap, så håll dig till trollandet.
Citera
2024-10-29, 19:32
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
OK men det bevisar ju inte att mänskliga raser finns, bara för att det finns djur med flera underarter. Eller för att det finns ett taxonomiskt system som skulle kunna användas för att definiera mänskliga raser. Uppenbarligen har man inte gjort detta eftersom det vetenskapliga underlaget för sådan indelning inte finns.

Du byter ämne igen. Ditt påstående var att man inte kan använda yttre attribut till klassificering av underarter/raser. Förstår du att ditt påstående var felaktigt?
Citera
2024-10-29, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men snälla du, läser du inte vad jag skriver. Jag har redan visat det genom han som fick sparken. Kan du inte dra slutsatser?

Du vet nog inte så mycket om vetenskap, så håll dig till trollandet.
Men det bevisar ju inte att de mänskliga raserna finns. Kan han inte släppa en bok eller skriva på en blogg någonstans om de mänskliga raserna? Påstår du att svensk "pk-censur" kontrollerar hela Internet?
Citera
2024-10-29, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Du byter ämne igen. Ditt påstående var att man inte kan använda yttre attribut till klassificering av underarter/raser. Förstår du att ditt påstående var felaktigt?
Vad jag menade var egentligen att det inte anses vetenskapligt att definiera mänskliga raser enbart på ett yttre attribut som t.ex. hudfärg. Om det var så enkelt då hade vi haft en vetenskaplig definition av raserna nu, men detta existerar inte eftersom en sådan klassificering baserat på endast hudfärg inte anses vara vetenskaplig. Detta vet man eftersom man har kartlagt människans DNA och hittat att en sådan klassificering inte är rimlig baserat på vårt DNA.
Citera
2024-10-29, 19:40
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Men det bevisar ju inte att de mänskliga raserna finns. Kan han inte släppa en bok eller skriva på en blogg någonstans om de mänskliga raserna? Påstår du att svensk "pk-censur" kontrollerar hela Internet?
Jag ids bara inte leta, men goggle censurerar förstås. Du har förstås inte kommit med nåt vettigt själv och inte svarat på nåt utan kör bara med motfrågor. Så varför skulle jag anstränga mig när inte du gör det. Du trollar bara hela tiden.

Men faktum kvarstår. Han som fick sparken måste förstås ha ansett det och han var vetenskapsman. Det blir den logiska slutsatsen. ELLER HUR?
Citera
2024-10-29, 19:48
Medlem
Citat:
Jag ids bara inte leta, men goggle censurerar förstås. Du har förstås inte kommit med nåt vettigt själv och inte svarat på nåt utan kör bara med motfrågor. Så varför skulle jag anstränga mig när inte du gör det. Du trollar bara hela tiden.

Men faktum kvarstår. Han som fick sparken måste förstås ha ansett det och han var vetenskapsman. Det blir den logiska slutsatsen. ELLER HUR?
Jag vet inte varför han fick sparken. Han var kanske bara dålig. Med dåliga argument, precis som dig.
Citera
2024-10-29, 19:52
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Jag vet inte varför han fick sparken. Han var kanske bara dålig. Med dåliga argument, precis som dig.
Nej. Om du försökt läsa utan att gett upp när du bokstaverat det första ordet, fick han sparken för att han visst ansåg att det fanns raser. Man kan även fråga sig varför han inte får anse det. Jo för att det är förbjudet att anse det.
Citera
2024-10-29, 20:00
Medlem
Citat:
Nej. Om du försökt läsa utan att gett upp när du bokstaverat det första ordet, fick han sparken för att han visst ansåg att det fanns raser. Man kan även fråga sig varför han inte får anse det. Jo för att det är förbjudet att anse det.
Att någon som arbetar inom vetenskap anser att det finns raser, är inte ett bevis för mänskliga raser. Det förstår du väl ändå?

Om jag förstår dig rätt anser du att det hypotetiskt kan finnas raser men att vi inte kan veta det just nu, eftersom exakt hela Internet är censurerat av en pk-maffia? Gäller samma sak om någon säger att jorden är platt? Hur ska jag kunna avgöra skillnaden här?
Citera
2024-10-29, 20:10
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Att någon som arbetar inom vetenskap anser att det finns raser, är inte ett bevis för mänskliga raser. Det förstår du väl ändå?

Om jag förstår dig rätt anser du att det hypotetiskt kan finnas raser men att vi inte kan veta det just nu, eftersom exakt hela Internet är censurerat av en pk-maffia? Gäller samma sak om någon säger att jorden är platt? Hur ska jag kunna avgöra skillnaden här?
Nej! Du har helt fel där. Att anse att det finns raser anses som rasism. Det handlar inte om sanningen. Så om någon forskare säger att det finns raser kommer han att få sparken, för då anse man att han är rasist. Därför är det omöjligt att säga det, oavsett om det är sant eller inte. Fattar du det? Jag tror inte det för du är bara anti och vill inte diskutera.

Men som jag sagt, sa vetenskapen det redan på 1800 talet. Så att dela upp i raser går förstås. Eller hur?

Vad ska du dra till med för nått nu, som är helt utanför det jag sagt här? Nån mer idiotfråga?
Citera
2024-10-29, 20:23
Medlem
Citat:
Nej! Du har helt fel där. Att anse att det finns raser anses som rasism. Det handlar inte om sanningen. Så om någon forskare säger att det finns raser kommer han att få sparken, för då anse man att han är rasist. Därför är det omöjligt att säga det, oavsett om det är sant eller inte. Fattar du det? Jag tror inte det för du är bara anti och vill inte diskutera.

Men som jag sagt, sa vetenskapen det redan på 1800 talet. Så att dela upp i raser går förstås. Eller hur?

Vad ska du dra till med för nått nu, som är helt utanför det jag sagt här? Nån mer idiotfråga?
Det är ju sannolikt en form av rasism att anse att det finns raser, eftersom det inte finns någon vetenskaplig definition på mänskliga raser. Den rimliga slutsatsen blir ju då att man har rasistiska motiv om man trots denna brist på vetenskap ändå envisas med att det finns mänskliga raser. Vad skulle det annars bero på? En sådan rasistisk motivation bör också vara ett fullgott skäl för att få sparken från ett universitet.

Ja, det finns helt felaktig vetenskap från 1800-talet, inom många områden, men du kan inte ta reda på vad som är sant baserat på felaktig information.
Citera
2024-10-29, 20:44
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Det är ju sannolikt en form av rasism att anse att det finns raser, eftersom det inte finns någon vetenskaplig definition på mänskliga raser.
Det finns visst äldre definitioner och det går även att definiera det. Det är faktiskt inte svårt att göra det. Varför menar du att det inte skulle gå, har jag frågat massvis av gånger här, men du har förstås aldrig ens försökt att svara på det. Förmodligen kan du inte det heller. Det är därför du inte svarar på den. För du kan inte. Du kan inte tänka abstrakt.

Citat:
Den rimliga slutsatsen blir ju då att man har rasistiska motiv om man trots denna brist på vetenskap ändå envisas med att det finns mänskliga raser. Vad skulle det annars bero på? En sådan rasistisk motivation bör också vara ett fullgott skäl för att få sparken från ett universitet.
Det beror på att man inte vill att man ska få säga sanningen, för man tror den är farlig. Din slutsats är förstås fel. Jag tor du ska sluta tänka. Du säger att alla som säger sanningen ska få sparken. Det är förstås likt dig. Antidemokratiska åsiktsfascister som anser att alla ska tycka samma sak.

Citat:
Ja, det finns helt felaktig vetenskap från 1800-talet, inom många områden, men du kan inte ta reda på vad som är sant baserat på felaktig information.
På vilket sätt är den felaktig? Kan du svara på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in