2024-10-29, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Varför flyttar du frågan nu? Du hade fel i det du skrev.
Huvudsaken är att du inte kan redovisa de mänskliga raserna. Med någon form av vetenskaplig grund.
Citera
2024-10-29, 18:55
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Huvudsaken är att du inte kan redovisa de mänskliga raserna. Med någon form av vetenskaplig grund.

Varför byter du samtalsämne? Du påstod något - förstår du att ditt argument var helt felaktigt?
Citera
2024-10-29, 19:00
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Jag känner inte till någon erkänd vetenskaplig publikation som definierar mänskliga underarter eller raser. Gör du det? Kan du skicka en länk och gärna sammanfatta vad som är definierat och hur man definierade detta? Detta är inte retoriska frågor. Jag är uppriktigt nyfiken.
Det var inte frågan om det är gjort. Frågan var, varför det inte skulle vara möjlig att göra, rent vetenskapligt?
Jag är uppriktigt nyfiken på att se om du kan tänka överhuvudtaget och svara på en fråga, istället för att komma med något annat och avsiktligt missuppfatta frågor. Som alltid i alla frågor du debatterar

Var du förresten inte kommunist bara för nån vecka sedan. Har den svikt dig också. Hur var det när du själv vara antivit-rasist som du sa du slutat med. När du själv delade upp människor efter hudfärg, som du sa du lämnat tidigare. Eller har du gått tillbaka till det? Eller är du bara ett troll.

Forskaren som fick sparken för att han anser att det finns raser, är förstås vetenskapsman. Alltså finns det vetenskap som anser att man kan dela upp människor i raser, eller hur. Eller är vetenskapen inte sann?
Citera
2024-10-29, 19:01
Medlem
Citat:
Varför byter du samtalsämne? Du påstod något - förstår du att ditt argument var helt felaktigt?
Jag känner inte till någon erkänd vetenskaplig publikation som definierar mänskliga underarter eller raser. Gör du det? Kan du skicka en länk och gärna sammanfatta vad som är definierat och hur man definierade detta? Detta är inte retoriska frågor. Jag är uppriktigt nyfiken.
Citera
2024-10-29, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Det var inte frågan om det är gjort. Frågan var, varför det inte skulle vara möjlig att göra, rent vetenskapligt?
Jag är uppriktigt nyfiken på att se om du kan tänka överhuvudtaget och svara på en fråga, istället för att komma med något annat och avsiktligt missuppfatta frågor. Som alltid i alla frågor du debatterar

Var du förresten inte kommunist bara för nån vecka sedan. Har den svikt dig också. Hur var det när du själv vara antivit-rasist som du sa du slutat med. När du själv delade upp människor efter hudfärg, som du sa du lämnat tidigare. Eller har du gått tillbaka till det? Eller är du bara ett troll.

Forskaren som fick sparken för att han anser att det finns raser, är förstås vetenskapsman. Alltså finns det vetenskap som anser att man kan dela upp människor i raser, eller hur. Eller är vetenskapen inte sann?
Om det hade funnits mänskliga raser, då hade de funnits och varit vetenskapligt beskrivna nu. Men eftersom den vetenskapen inte existerar är det ju uppenbart att dina inbillade raser inte finns.
Citera
2024-10-29, 19:04
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:

Detta var vad du skrev:

Citat:
Man kan så klart inte definiera raser genom en betraktande av några yttre attribut

Förstår du att det du skriver här är helt fel? Jag börjar undra om du har någon typ av kognitiv funktionsnedsättning.
Citera
2024-10-29, 19:07
Medlem
Citat:
Detta var vad du skrev:

Förstår du att det du skriver här är helt fel? Jag börjar undra om du har någon typ av kognitiv funktionsnedsättning.
Om det hade funnits mänskliga raser, då hade de funnits och varit vetenskapligt beskrivna nu. Men eftersom den vetenskapen inte existerar är det ju uppenbart att dina inbillade raser inte finns.
Citera
2024-10-29, 19:08
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:

Du pratar om något annat nu. Det du skrev var att man inte kan definiera raser utifrån yttre attribut. Förstår du att du hade fel?
Citera
2024-10-29, 19:11
Medlem
Citat:
Du pratar om något annat nu. Det du skrev var att man inte kan definiera raser utifrån yttre attribut. Förstår du att du hade fel?
Din länk handlade om underarter hos djur, inte om raser bland människor.
Citera
2024-10-29, 19:12
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Men vetenskapsmannen som sa att det finns, fick förstås sparken. Men då måste han förstås ha gjort det, det är väl uppenbart. Eller varför menar du annars att han fick sparken?

Att du inte fattar hur kategorisering fungerar, är förstås uppenbart. Men varför diskuterar du då något du inte förstår?

Men du bara fortsätter att trolla och försöka byta ämne när du inte kan svara. Eller hur?
Citera
2024-10-29, 19:21
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Din länk handlade om underarter hos djur, inte om raser bland människor.

Nej, den handlar om taxonomi:
In biology, taxonomy (from Ancient Greek τάξις (taxis) 'arrangement' and -νομία (-nomia) 'method') is the scientific study of naming, defining (circumscribing) and classifying groups of biological organisms based on shared characteristics.
https://en.wikipedia.org/wiki/Taxonomy_(biology)
In biological classification, subspecies (pl.: subspecies) is a rank below species, used for populations that live in different areas and vary in size, shape, or other physical characteristics (morphology), but that can successfully interbreed.
https://en.wikipedia.org/wiki/Subspecies

Förstår du att ditt påstående om att yttre attribut inte kan användas för klassificering av underarter/raser är felaktigt?
Citera
2024-10-29, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men vetenskapsmannen som sa att det finns, fick förstås sparken. Men då måste han förstås ha gjort det, det är väl uppenbart. Eller varför menar du annars att han fick sparken?

Att du inte fattar hur kategorisering fungerar, är förstås uppenbart. Men varför diskuterar du då något du inte förstår?

Men du bara fortsätter att trolla och försöka byta ämne när du inte kan svara. Eller hur?
Hur ska vi kunna veta något om mänskliga raser om inte genom vetenskapen? Ska jag utgå från din fantasi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in