Citat:
Till att börja med så ger en farthållare väldigt lite gas. Främsta uppgift för en farthållare är ju att hålla hastigheten för det behövs det små justeringar. Om man låter en farthållare accelerera en bil så kommer man uppleva at den gör det relativt långsamt. Det går betydligt snabbare att komma upp i fart om föraren själv trycker lite på gasen observera att det är väldigt lite man behöver trycka på gasen för att accelerera snabbare än en farthållare.
Vid broms så ska farthållaren kopplas ut samma ska gäller om man trycker på kopplingen. Dvs urkoppling av gasen sker av ett annat system än själva farthållaren.
En modern bil som har ett drive-by-wire system på både gas och broms kanske är mer sårbart för ett sådant fel. Men det är knappast en sådan bil i detta fall. Enligt polisen var ju bilen så pass gammal att de inte får ut data om hastigheten vid krock tillfället.
Bromsarna på en bil ska även klara av att stoppa dem från full fart och när motorn ger full kraft till drivsystemet.
För att detta fel överhuvudtaget ska kunna ske så krävs det mest troligen att flera system i bilen haverera samtidigt. Bara det gör det osannolikt. Att bromssystemet exempelvis går sönder på besiktad bil är rätt så osannolikt.
Vid broms så ska farthållaren kopplas ut samma ska gäller om man trycker på kopplingen. Dvs urkoppling av gasen sker av ett annat system än själva farthållaren.
En modern bil som har ett drive-by-wire system på både gas och broms kanske är mer sårbart för ett sådant fel. Men det är knappast en sådan bil i detta fall. Enligt polisen var ju bilen så pass gammal att de inte får ut data om hastigheten vid krock tillfället.
Bromsarna på en bil ska även klara av att stoppa dem från full fart och när motorn ger full kraft till drivsystemet.
För att detta fel överhuvudtaget ska kunna ske så krävs det mest troligen att flera system i bilen haverera samtidigt. Bara det gör det osannolikt. Att bromssystemet exempelvis går sönder på besiktad bil är rätt så osannolikt.
Det finns en funktion på farthållare som beordrar den fart som senast var satt ( reset/restore). Om jag t.ex. senast hade 110 km/h vid körning på motorväg, kopplar ur farthållaren genom inbromsning för något långsammare framför mig, kommer ner i 85 och sedan vill köra på den tidigare farten (110), och använder reset/restore, kommer bilen att "tokacca" upp till 110 ( mina erfarenheter från Volvo, gillar inte alls funktionen, den tokaccar även om det bara skiljer 10 km/h).
Denna tokacceleration går ju att bryta med broms, jag bedömer det högst osannolikt att föraren satt igång farthållaren, han höll redan en mycket hög fart, så glöm konstantfarthållaren i detta tragiska fall.....