2024-10-29, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Till att börja med så ger en farthållare väldigt lite gas. Främsta uppgift för en farthållare är ju att hålla hastigheten för det behövs det små justeringar. Om man låter en farthållare accelerera en bil så kommer man uppleva at den gör det relativt långsamt. Det går betydligt snabbare att komma upp i fart om föraren själv trycker lite på gasen observera att det är väldigt lite man behöver trycka på gasen för att accelerera snabbare än en farthållare.

Vid broms så ska farthållaren kopplas ut samma ska gäller om man trycker på kopplingen. Dvs urkoppling av gasen sker av ett annat system än själva farthållaren.

En modern bil som har ett drive-by-wire system på både gas och broms kanske är mer sårbart för ett sådant fel. Men det är knappast en sådan bil i detta fall. Enligt polisen var ju bilen så pass gammal att de inte får ut data om hastigheten vid krock tillfället.

Bromsarna på en bil ska även klara av att stoppa dem från full fart och när motorn ger full kraft till drivsystemet.

För att detta fel överhuvudtaget ska kunna ske så krävs det mest troligen att flera system i bilen haverera samtidigt. Bara det gör det osannolikt. Att bromssystemet exempelvis går sönder på besiktad bil är rätt så osannolikt.

Det finns en funktion på farthållare som beordrar den fart som senast var satt ( reset/restore). Om jag t.ex. senast hade 110 km/h vid körning på motorväg, kopplar ur farthållaren genom inbromsning för något långsammare framför mig, kommer ner i 85 och sedan vill köra på den tidigare farten (110), och använder reset/restore, kommer bilen att "tokacca" upp till 110 ( mina erfarenheter från Volvo, gillar inte alls funktionen, den tokaccar även om det bara skiljer 10 km/h).

Denna tokacceleration går ju att bryta med broms, jag bedömer det högst osannolikt att föraren satt igång farthållaren, han höll redan en mycket hög fart, så glöm konstantfarthållaren i detta tragiska fall.....
Citera
2024-10-29, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diavlo
Till alla er som vet allt om bilar
Jo den slog inte av sig, när jag bromsade, det är obehagligt, i paniksituation är man ju inte beredd på en sådan sak och förlorar oväntad tid till ett hinder.
Pumpade först på bromsen och inget hände, sedan stod jag såklart hårt på bromsen och fick därigenom ned bilens fart, farthållaren valde att slå av i sent skede, när bilen redan tvingat var på rätt hastighet.
Det här var en äldre skoda 2007 och hände för ca 1 år sedan.
E4:an innan ett vägarbete.
Kontentan var att det blev läskigt och bilen med den förutsättningen bromsade väldigt ineffektivt och oväntat dåligt.
Även fast bilens farthållare inte är våldsam i acceleration så var det ett betydande motstånd om som i mitt fall bilen vill köra 110 fast jag vill endast hålla 50.
Jag kan hålla med om att sannolikheten för detta torde vara låg.

Jag vet absolut inte "allt" om bilar, men ganska mycket....du verkar inte förstå så mycket, varför kopplade inte ur "drive" på en automat, eller kopplade ur växellådan? Hela din beskrivning andas att inte förstå hur en bil fungerar, du lät bilen bestämma utan relevant åtgärd, är förvånad över du öht. kan framföra en bil....
Citera
2024-10-29, 07:19
Medlem
Citat:
Det kanske ändå är så att olycksbilen körde alldeles på tok för fort.
Den enda effektiva lösningen till buds, att ordningsmakten prioriterar Bensby- och Brändövägen.
Fler kontroller helt enkelt!
… och sänkt hastighet

Att sänka hastigheten ger inget i detta fall. Dels så finns redan alla varningsskyltar som signalera till förarna att anpassa hastigheten. Sänker man hastigheten så kan man likaväl strunta i den skylten och köra för fort.

Det intressanta är att du även tar upp Bensbyvägen. Just vid Bensbyn har man gjort rätt så effektiva åtgärder för att få ned hastigheten och dessa är inte att sänka hastigheten. Exempelvis Chikanerna som finns i Bensbyn tar ned hastigheten effektivt.

När det gäller olycksstatistiken på väg 599, dvs vägen mot Örarna så är den inte med på listan över de 100 värsta vägarna i Luleå kommun, åtminstone om man ser ur antalet personskador. Det har säkert varit många incidenter vid bron och kurvan men fram till denna olycka inget mer.

Man kan aldrig med en hastighetssänkning skydda sig mot förare som inte inte tar rationella beslut och därmed utsätter sig själv och andra för livsfara.
Citera
2024-10-29, 16:51
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Precis, det finns fler saker att testa och aggera på, grejen är den, att när det helt oväntade händer, försämrar det rätt radikalt hela reaktionstiden, skodan var doc manuellt växlad.

Det är kanske inte så sannolikt, men ser inte att det kan helt uteslutas.
Sannolikhetsläran ger för handen att, när det osannolika inträffar, ökar sannolikheten för allt det som från början också var osannolikt (i bidragande riktning fast i övrigt förutsättningslöst i just detta resonemang).
Du hade en manuellt växlad bil och vet inte hur en kopplingspedal fungerar
I ett sånt fall är det bara att trampa ner kopplingen. Har du ens körkort???
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Jag vet absolut inte "allt" om bilar, men ganska mycket....du verkar inte förstå så mycket, varför kopplade inte ur "drive" på en automat, eller kopplade ur växellådan? Hela din beskrivning andas att inte förstå hur en bil fungerar, du lät bilen bestämma utan relevant åtgärd, är förvånad över du öht. kan framföra en bil....
Efter alla mer eller mindre idiotiska inlägg kan jag inte annat än hålla med.
Vad gör postaren när han får sladd? Bromsar antagligen
Skrämmande om det finns så okunniga förare ute på våra vägar
Citat:
Ursprungligen postat av RAMMVOGEL
Ha ha... du kör med efterhandskonstruktioner hela tiden då du blir påkommen med din okunskap.
Du tillhör också dom som inte borde ha fått körkort.
Funderar på om postaren ens har ett körkort eller bara är en vanlig svamlare med skrivklåda

Det finns bara en enda orsak till dödsolyckan. Föraren körde för fort och hade inte erfarenhet att kunna manövrera bilen.
Men ingen hade kunnat manövrera bilen i den hastigheten det gick. Alla hade suttit i vägräcket.
Citera
2024-10-29, 17:16
Medlem
Citat:
Min text var försåtlig, ganska enkelt att locka fram dig, du tillsammans med några andra driver ju i princip två saker, att olyckan beror på för hög hastighet men samtidigt under alla förhållanden fel att sänka hastigheten.
Chikanerna.. kul det hörs vad du sysslar med på kvällarna

Vad du inte tycks förstå är att ur ett trafiksäkerhets perspektiv så kommer enbart en hastighetssänknig inte göra någon nytta.

Sen när det gäller chikaner så används de för att förbättra trafiksäkerhet på samma sätt som på racebana. Dvs smalna av och påtvinga en sidoförflyttning vilket innebär att man måste sänka farten.
Citera
2024-10-29, 17:36
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Eftersom jag inte kör där så ofta testade jag och insåg det uppenbara.
Hade vägen haft kommunalt huvudmannaskap skulle det inte se ut så där, helt klart så.
Den vägen hade jag knappast kört fort på då det troligen finns en hel del vilt i området.
Älg, rådjur och vildsvin är min syn på vad som kan finnas där.
Slutsats ifrån vad man kan se av vägen på Google Maps

Sedan kom de från vägen före bron och borde sett varningstavla med farlig högerkurva.

Dessutom tiden nu på hösten så brukar det finnas löv på vägbanan vilket ger ett betydligt sämre väglag.
Så även om det funnits hastighetskontroller i området kan redan en hastighet med 80km/h varit för hög och speciellt över bron.

Och att sänka hastigheten i området till t.ex. 40 eller 50 tror jag inte hade hjälpt mitt i natten.

Jag har kört prickfritt i 50 år utan att det berott på poliskontroller. Omdöme är det viktigaste.
Citera
2024-10-29, 17:37
Medlem
Diavlos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Vad du inte tycks förstå är att ur ett trafiksäkerhets perspektiv så kommer enbart en hastighetssänknig inte göra någon nytta.

Sen när det gäller chikaner så används de för att förbättra trafiksäkerhet på samma sätt som på racebana. Dvs smalna av och påtvinga en sidoförflyttning vilket innebär att man måste sänka farten.
Vad du tycks välja att undvika att förstå är att vi ännu inte vet i detalj orsaken till olyckan.
Jag påstår mig inte veta, pekar bara på endel omständigheter.
Märkligt med alla personangrepp om man inte tycker lika.
Har ingen agenda i detta som andra tycks ha.
Citera
2024-10-29, 18:01
Medlem
Diavlos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Den vägen hade jag knappast kört fort på då det troligen finns en hel del vilt i området.
Älg, rådjur och vildsvin är min syn på vad som kan finnas där.
Slutsats ifrån vad man kan se av vägen på Google Maps

Sedan kom de från vägen före bron och borde sett varningstavla med farlig högerkurva.

Dessutom tiden nu på hösten så brukar det finnas löv på vägbanan vilket ger ett betydligt sämre väglag.
Så även om det funnits hastighetskontroller i området kan redan en hastighet med 80km/h varit för hög och speciellt över bron.

Och att sänka hastigheten i området till t.ex. 40 eller 50 tror jag inte hade hjälpt mitt i natten.

Jag har kört prickfritt i 50 år utan att det berott på poliskontroller. Omdöme är det viktigaste.
Det är just det som är grejen, vi är olika och beter oss på olika sätt, givetvis kan detta bero på en vansinneskörning men jag pekar på att det också kan bero på ett misstag. Bron och dold kurva kommer fram snabbt i 22m/s under mörkerkörning, kurvan är inte dimensionerad för 22m/s vilket är 80km/h.
Chansen för misstag ökar ju färskare kortet är, även fast det finns endel unga fantomer som nu tycker annat.
Jag får utgå ifrån att det var prövotid på det körkortet, alltså körkortsinnehavaren saknar rätt mycket erfarenhet.
Min erfarenhet ger för handen att det är väldigt sällan skyltad hastighet inte stämmer med skall vi kalla det ”väg fysisk” hastighet, förklaring i detta fall är det helt enkelt utmanande att hålla 80 även med en sportbil, oaktat övriga risker med den körningen.
Senast redigerad av Diavlo 2024-10-29 kl. 18:19.
Citera
2024-10-29, 18:48
Medlem
Citat:
Vad du tycks välja att undvika att förstå är att vi ännu inte vet i detalj orsaken till olyckan.
Jag påstår mig inte veta, pekar bara på endel omständigheter.
Märkligt med alla personangrepp om man inte tycker lika.
Har ingen agenda i detta som andra tycks ha.

Vi kommer tyvärr aldrig heller få veta hur olyckan har gått till. Förundersökning kommer att läggas ned och blir därmed inte offentlig.

Så vi kan bara anta att farten har haft en stor betydelse till utgången. Hade de hållt hastighetsbegräsnikgennhade de knappast klarat av kurvan men mest troligen hade alla överlevt.

Jag har själv kört där ett antal gånger, senast i helgen och det är ingen trafikmiljö som inbjuder till höga hastigheter snarare tvärtom. Det är ett ställe där den stora merparten av trafikanter kommer att ta det väldigt lugnt.

Om man vill förbättra trafikmiljö där så finns det betydligt bättre åtgärder än att sänka hastigheten.
Citera
2024-10-29, 19:56
Medlem
Citat:
Varför skall det vid hastighetsändring på väg finnas dubbla skyltar, en på höger sida samt en på vänster sida om väg med den nya hastigheten?
När man kör om ett annat fordon finns det risk att det skymmer skylten på höger sida.
Citera
2024-10-29, 22:29
Medlem
Timeouts avatar
Citat:

Vill påstå att det finns stora möjligheter att kraftigt förbättra trafikmiljön genom att sänka hastigheten och få upp fler skyltar kring situationen, även då att markera upp kurvan.
Så att i vart fall samtliga missar elimineras.

Sedan vill jag passa på att nämna att berörd varningsskylt för kurva, faktiskt kan vara på gränsen till lagligt placerad, svårt att avgöra på google, max 4m i sida gäller vilket den ”kanske” klarade, borde ändå flyttas närmare vägbanan.
Om körfältet är 3,5m ser det faktiskt ut som att varningsskylten är längre bort än 4m, snarare 5m.
Du försöker med allt. Men det lönar sig inte.
Du får kolla en gång till. Skylten för farlig kuva står INTE 4 eller 5 m från vägen. Hur får du ihop alla tokerier

Skyltarna innan bron i den ordning dom kommer på vägen.

Skylt 1. Varning för avsmalnande väg, från båda sidor, vägbredd max 4 meter.
En Volvo S60 2002 är 181 cm bred utan backspeglar.
Märket anger att vägen eller banan smalnar av. Symbolen är anpassad efter förhållandena på platsen. Planera i god tid för möte. Avsluta omkörning på ordentligt avstånd.

https://imgur.com/6lcvkkK

Skylt 2. Varning för farlig högerkurva.
Varning för farlig kurva. I detta fall är kurvan åt höger och du bör sänka hastigheten i anslutning till skylten.
Märket anger en farlig kurva samt kurvans riktning. Var beredd på möte. Beräkna farten efter sikt, väglag, kurvans tvärhet och dosering. Du får inte stanna där sikten är skymd.

https://imgur.com/78klPqq

3. Skyltar bron. Detta är en markeringsskärm som visar ett fast sidohinder på sidan om vägen. Skylten skall passeras på den sida där strecken pekar nedåt. Skyltarna markerar räckena för bron.
X3. Markeringsskärm för sidohinder, farthinder med mera. Dom sitter där räckena för bron börjar.

https://imgur.com/UJvzE1k

Varsågod. Två kurser i vägmärkens betydelse.
https://zutobi.com/se/korkortsguider/vagmarken
https://xn--vgmrken-5wac.se/author/admin/[/quote]
Citera
2024-10-29, 22:44
Medlem
Diavlos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Du försöker med allt. Men det lönar sig inte.
Du får kolla en gång till. Skylten för farlig kuva står INTE 4 eller 5 m från vägen. Hur får du ihop alla tokerier

Skyltarna innan bron i den ordning dom kommer på vägen.

Skylt 1. Varning för avsmalnande väg, från båda sidor, vägbredd max 4 meter.
En Volvo S60 2002 är 181 cm bred utan backspeglar.
Märket anger att vägen eller banan smalnar av. Symbolen är anpassad efter förhållandena på platsen. Planera i god tid för möte. Avsluta omkörning på ordentligt avstånd.

https://imgur.com/6lcvkkK

Skylt 2. Varning för farlig högerkurva.
Varning för farlig kurva. I detta fall är kurvan åt höger och du bör sänka hastigheten i anslutning till skylten.
Märket anger en farlig kurva samt kurvans riktning. Var beredd på möte. Beräkna farten efter sikt, väglag, kurvans tvärhet och dosering. Du får inte stanna där sikten är skymd.

https://imgur.com/78klPqq

3. Skyltar bron. Detta är en markeringsskärm som visar ett fast sidohinder på sidan om vägen. Skylten skall passeras på den sida där strecken pekar nedåt. Skyltarna markerar räckena för bron.
X3. Markeringsskärm för sidohinder, farthinder med mera. Dom sitter där räckena för bron börjar.

https://imgur.com/UJvzE1k

Varsågod. Två kurser i vägmärkens betydelse.
https://zutobi.com/se/korkortsguider/vagmarken
https://xn--vgmrken-5wac.se/author/admin/
[/quote]

Du har fel perspektiv för skylt 2, på din bild har du nästan med mittlinjen och körfilen torde vara 3,5m
Se denna länk istället med bättre inte så förvrängt perspektiv, det är skyltens baksida man ser, men det spelar ju ingen roll, framifrån får man inte lika bra perspektiv genom google

https://www.google.se/maps/@65.71172...oASAFQAw%3D%3D

Jag märker att du inte är mottaglig för det jag skriver fantomen, för det här kunde du utan svårighet också se
Senast redigerad av Diavlo 2024-10-29 kl. 23:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in