2024-10-26, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taeexyxx
nja inte riktigt. Skriver endast för att klara upp detta. Om vi säger såhär så tog det tyvärr länge innan man förstod att det var fler än tre i bilen. Det var den vänstra sidan, förarsidan som var värst ihoptryckt. På den sidan satt tjejen som gick att se och höra. Båda på den sidan hade bälten. Man kunde se dem andra två på passagerarsidan klart varav en gick att få ut så HLR kunde påbörjas. Dem var inte ihoptryckta. Skillnad på det och att sitta fast tyvärr.
Vem var den fjärde som tog lång tid att hitta, föraren?
Citera
2024-10-26, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Sannolikt så tror jag att det är så...

Minnet efter en sådan fruktansvärd upplevelse blir totalt blockerat för slippa minnas.
Min det finns kvar någonstans mellan alla neuronerna innan för hypotalamus och hypofysen och tyreoidea. Även kallas för Tallkottkörteln eller epifysen.

Man kan anropa den med, typ DMT, Ayahuasca eller LSD, kontroversiellt.
Kanske med hypnos (Hypnoterapi).

Jaja, nog om detta lite OT.
Hon kommer nog inte ha några minnen från olyckan, med största sannolikhet slogs hon omedelbart medvetslös i samband med kraschen, och hon har väl fortfarande inte vaknat, en vecka efter olyckan.
Citera
2024-10-26, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Hon kommer nog inte ha några minnen från olyckan, med största sannolikhet slogs hon omedelbart medvetslös i samband med kraschen, och hon har väl fortfarande inte vaknat, en vecka efter olyckan.

Jo tjejen har vaknat. Vaknade för ett par dagar sedan.
Citera
2024-10-27, 00:16
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marabouchoklad123
Jo tjejen har vaknat. Vaknade för ett par dagar sedan.

Det låter lovande.

Men hennes skick låter ju inte så bra. Är hon talför eller ligger nerdrogad med smärtstillande?

Stackars tjej.
Ligger fortfarande på IVA ?
Jag håller alla mina tummar så att hon kan komma tillbaka till livet med en fungerande kropp och hjärna.

Senast redigerad av K.Blomkvist 2024-10-27 kl. 00:19.
Citera
2024-10-27, 08:01
Medlem
Bukharins avatar
Citat:
nja inte riktigt. Skriver endast för att klara upp detta. Om vi säger såhär så tog det tyvärr länge innan man förstod att det var fler än tre i bilen. Det var den vänstra sidan, förarsidan som var värst ihoptryckt. På den sidan satt tjejen som gick att se och höra. Båda på den sidan hade bälten. Man kunde se dem andra två på passagerarsidan klart varav en gick att få ut så HLR kunde påbörjas. Dem var inte ihoptryckta. Skillnad på det och att sitta fast tyvärr.

Jag tycker inte det låter så klart ändå. Förarsidan var värst ihoptryckt, där satt tjejen bak och en av killarna i förarsätet, men räddningstjänst kunde inte se föraren? Menar du att de trodde att någon på förarsidan var föraren, och att föraren då satt så ihopknycklad att det märktes först efter en stund?
Citera
2024-10-27, 08:21
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diavlo
Det finns ett läskigt farthållar fel som kan ha bäring på den här typen av olycka.
Om farthållaren vägrar att slå av vid pedal broms, så rusar motorn samtidigt som man bromsar.
Gissar på att det är omöjligt kontrollera i efterhand.

Ser du inte bromsspåren på bilden din stolle? Du verkar inte fatta något om bilar. Spelar ingen roll om motorn rusar om man trycker ner bromsen.. Det är bromsen som gäller då, inte motorn
Citera
2024-10-27, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Det låter lovande.

Men hennes skick låter ju inte så bra. Är hon talför eller ligger nerdrogad med smärtstillande?

Stackars tjej.
Ligger fortfarande på IVA ?
Jag håller alla mina tummar så att hon kan komma tillbaka till livet med en fungerande kropp och hjärna.

Vet inte om hon fortfarande ligger på IVA. Men skulle nog tro det.
Citera
2024-10-27, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diavlo
Det finns ett läskigt farthållar fel som kan ha bäring på den här typen av olycka.
Om farthållaren vägrar att slå av vid pedal broms, så rusar motorn samtidigt som man bromsar.
Gissar på att det är omöjligt kontrollera i efterhand.

Till att börja med så ger en farthållare väldigt lite gas. Främsta uppgift för en farthållare är ju att hålla hastigheten för det behövs det små justeringar. Om man låter en farthållare accelerera en bil så kommer man uppleva at den gör det relativt långsamt. Det går betydligt snabbare att komma upp i fart om föraren själv trycker lite på gasen observera att det är väldigt lite man behöver trycka på gasen för att accelerera snabbare än en farthållare.

Vid broms så ska farthållaren kopplas ut samma ska gäller om man trycker på kopplingen. Dvs urkoppling av gasen sker av ett annat system än själva farthållaren.

En modern bil som har ett drive-by-wire system på både gas och broms kanske är mer sårbart för ett sådant fel. Men det är knappast en sådan bil i detta fall. Enligt polisen var ju bilen så pass gammal att de inte får ut data om hastigheten vid krock tillfället.

Bromsarna på en bil ska även klara av att stoppa dem från full fart och när motorn ger full kraft till drivsystemet.

För att detta fel överhuvudtaget ska kunna ske så krävs det mest troligen att flera system i bilen haverera samtidigt. Bara det gör det osannolikt. Att bromssystemet exempelvis går sönder på besiktad bil är rätt så osannolikt.
Citera
2024-10-27, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bukharin
Jag tycker inte det låter så klart ändå. Förarsidan var värst ihoptryckt, där satt tjejen bak och en av killarna i förarsätet, men räddningstjänst kunde inte se föraren? Menar du att de trodde att någon på förarsidan var föraren, och att föraren då satt så ihopknycklad att det märktes först efter en stund?

Som polisen och tidningen nu har skrivit satt inte alla bältade. Så i början tänkte man väl att någon av dem var föraren.
Citera
2024-10-27, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bukharin

Är det inte en felskrivning? Att tjejen satt bältad bakom föraren?? Jag tänker att tjejen satt bältad höger bak, passageraren höger fram och föraren såg man tydligt och att det tog en stund att förstå att det satt någon bakom föraren dvs vänster bak. Det verkar ju mest rimligt om vänster sida fått ta värsta smällen. Eller?
Citera
2024-10-27, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nynne
Är det inte en felskrivning? Att tjejen satt bältad bakom föraren?? Jag tänker att tjejen satt bältad höger bak, passageraren höger fram och föraren såg man tydligt och att det tog en stund att förstå att det satt någon bakom föraren dvs vänster bak. Det verkar ju mest rimligt om vänster sida fått ta värsta smällen. Eller?

Hon satt bakom föraren. Ingen felskrivning.
Senast redigerad av Taeexyxx 2024-10-27 kl. 11:17.
Citera
2024-10-27, 11:29
Medlem
Citat:
Hon satt bakom föraren. Ingen felskrivning.

Ok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in