Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-28, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Jag vet inte men dilemmat blir:

Kan NF ha missat en väntande AB, kan han likväl missat en väntande GM.

Då får man kolla vad som talar för och emot AB som Tensonmannen och då hör jag slutsatsen att AB inte är Tensonmannen och NF missat AB vid trottoarkanten utanför Södra reklampelaren.

Eller har du ett tredje alternativ? Han ser båda?

Lutar åt att Björkman inte är Fauzzis Tenson-man. Stödjer det på följande:

- Fauzzi kan utan vidare missa att notera eller memorera Björkman när denne håller span ute vid trottoarkanten. Möjligtvis skymd av reklampelaren.

- Fauzzi hänger upp mötet med LOP på aktivitet i ett skylfönster ett femtiotal meter från banken. Björkmans och kollegornas vittnesmål talar för att den förre på sin höjd släntrat efter ett tiotal meter.

- Om Björkman ändå följt efter en bra bit har han rimligtvis nyss skiljts från kollegorna när Fauzzi får syn på honom. Fauzzi ser inte boforsarna. Boforsarna hör inte skotten.

- Björkmans vittnesmål talar för att han hamnar bakom LOP först i nära anslutning till skotten. Han har knappast gått alldeles bakom dem en längre sträcka.

- Om Fauzzi misstar sig på var han möter LOP hamnar han för nära inpå mordplatsen. Hans vittnesmål tyder inte på att han precis korsat Tunnelgatan när han får syn på Palme och han hinner avverka kvarteret innan skotten faller.

- GM kan mycket väl ha haft en mörkblå jacka. Det räcker för att Fauzzi ska associera honom med mannen som gömt sig i porten.

- GM kan mycket väl ha följt efter LOP på Sveavägens östra sida. Mårelius Dekorima-man kan mycket väl vara Björkman.

Men det här mest en samlad bedömning. Förstår inte dem som känner sig så tvärsäkra. Så många potentiella felkällor i omlopp när vi pratar vittnesuppgifter.
Senast redigerad av Bemp 2024-10-28 kl. 23:45.
Citera
2024-10-28, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Att det var AB som NF såg är också ett gångbart scenario helt klart. AB kan ha rört sig längre norrut än vad han trodde. Det är inte heller säkert att NF såg makarna Palme exakt där han trodde. Man ska vara mycket försiktig med att dra säkra slutsatser här. Själv har jag problem med en Grandman som följer efter på västra sidan och med över gatan vid Sari. Det blir en avståndsoscillation som inte är klockren.

Oavsett så har det missats en hel del längs Skandiahuset aktuell kväll och tidpunkt. Dock tycker jag inte att det finns utrymme för ett mötesscenario, varken materialmässigt eller logiskt.

Ja, det är slående vilken övertygelse somliga besitter.

Tänker annars att LOP är lättskuggade. GM har stora möjligheter att själv bestämma avståndet till dem. Hinner lätt ikapp dem när han vill. Kan om avståndet bör drygas ut bli stående en stund vid ett skyltfönster eller speja ut mot trafiken. Korsar gatan gör han när han känner för det. Det enda dumma är väl egentligen att lägga sig före dem för att sedan bli stående. Avvikande rörelsemönster i deras blickfång tror jag de hade ett tränat öga för.

Samtidigt var de vana vid att tilldra sig uppmärksamhet. En kanske förbisedd aspekt av Grandmannen apropå honom. Dök Palme upp infann sig typer som mest var nyfikna på honom. Knasbollar av olika slag. Light-varianten de där fånen i bakgrunden man ser när digniteter blir intervjuade i tv. Grandmannen med sitt ogenerade stirrande utanför biografen kan ha varit en sån. En diskretare GM i environgerna tackade i så fall och tog emot.
Senast redigerad av Bemp 2024-10-29 kl. 00:02.
Citera
2024-10-29, 00:16
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Så kan det ju vara, att han inte var vidare rationell efter skotten, han sprang bara dit näsan pekade i det närmaste. Dock stannade han ju till ett par sekunder uppe på krönet enligt LJ, oklart om han blickade mot LJ eller mot uppståndelsen på mordplatsen. Såg han inte LJ i ögonvrån när han korsade Luntmakargatan, eller såg honom (som vissa vill göra gällande) från en av trappsavatserna kan han ju inte ha vetat att någon observerade eller följde efter honom. Om han nu ens såg LJ, kan han ju inte ha vetat att denna var i färd att förfölja honom, enligt LJ själv stod han ju vid trappfoten. Dessutom var det mörkt, tvivlar på att GM kan ha sett särskilt mycket av värde. Det är iaf min erfarenhet efter att ha strukit omkring där upp i mörkret.

Var i krokarna omkring på nittiotalet först, tänker att det inte var milsvid skillnad mot åttiotalet, som du säger var det väl Nalen som var största attraktion just där. Vill minnas att Nalen hade stängt ett större antal år, oklart exakt när och varför, har för mig att verksamheten lades på is till förmån för annat ändamål och slog upp portarna igen 1997-1998 typ.
Google är dinvän.
Sent 1900-tal
LP-stiftelsen erbjöds 1968 att hyra Nalen på rivningskontrakt. Invigningstalaren, borgarrådet Hjalmar Mehr, menade att det även i fortsättningen skulle bli livlig verksamhet men av annan art. Tio år senare köptes Nalen av LP-stiftelsen och Erik Edin såg till att Nalen blev en värmestuga för huvudstadens slitna människor (hemlösa), som sedan kunde slussas vidare till behandlingshem och upprättade liv. Stiftelsen renoverade under åren Nalen för 18 miljoner kronor. Två år efter att Edin avgått som föreståndare, 1997, gick stiftelsen i konkurs[16]

Nystart som nöjeslokal
I november 1998 öppnades Nalen igen som nöjeslokal. Den drivs numera av Sami – Svenska artisters och musikers intresseorganisation.
Citera
2024-10-29, 00:17
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag håller vidare med fullt ut.
Värt att notera är i sammanhanget den närmast obefintliga statistiska möjligheten att GM varit beväpnad med spädgris pepprad med 2-6 patroner Super X.
År 1986 var det ännu mera statistiskt obefintligt.Skjutvapen i gatubilden var på en oerhört mycket lägre nivå än idag.
Detta är en mindre del av varför jag anser att det rimliga antagandet är och förblir att gärningsmannen är obeväpnad vid första observationstillfället av makarna Palme.
Meningarna angående vittnesmålen håller jag med om.Det är för övrigt bara att själv förkovra sig i de spretande vittnesmålen från brottsplats för att se detta i svart på vitt.
Därför ger jag inte mycket för uttrycket "Tillbaka Till Sveavägen" såsom exempelvis Peterson och Melander begagnade det.Det finns ett begränsat värde av vittnesmålen från brottsplatsen,och söker man lösning kan man omöjligen låta sig begränsas av detta material som enahanda arbetsmaterial.

Jag undrar dock hur du ser på vittnesmålen från Grand och den eventuella kedja vittnesmål som kan skönjas därifrån.

Jag har egentligen bara två tidsmässiga överväganden kvar att göra,och undrar hur du ser på dessa?
Nummer ett berör som sagt Starks vittnesmål som eventuellt har gjorts runt klockan 20.55 mordkvällen vid biograf Grand?
Rättare sagt,hur ser du på den tidsmässiga motsägelse som ligger i hennes vittnesmål?

Nummer två berör makarna Palmes ankomsttid till biografen Grand mordkvällen.
Här finns mycket material som talar för att LOP tagit 20.47 från Gamla Stan.
Detta motsägs onekligen av annat material,där Mats Jadins vittnesmål tvivelsutan är det som starkast talar för att LOP tagit det tidigare tåget från Gamla Stans tunnelbanestation.
Vad står du här?

Min nuvarande position är att jag ignorerar Starks vittnesmål.
Jag tenderar även att luta emot att Mats Jadins vittnesmål trumfar annat material gällande LOPs ankomsttid Grand.

Vad jag förstått trodde LOP att filmen började kl 21.00, och de hade inte biljetter så de bör ha varit hyfsat i tid vid Grand. Dessutom är det väl så att flera personer kände igen LOP på
t-banan så det är nog säkerställt vilket tåg de åkte med.

En helgkväll, nu som då, kommer man garanterat se människor i city man tycker förefaller vara annorlunda, både beteendemässigt och utseendemässigt. Det är svårt att säga vad just den mannen har för roll i detta.
Citera
2024-10-29, 00:30
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Jag delar i grunden din syn och resonerande kring alla observationer av wt:s, man bör ta i dem med försiktiga fingervantar. Dock är sannolikt somliga av dem korrekta, dock ytterst svårt (för att inte säga omöjligt idag) att reda ut vilka? Somliga har ju seriöst försökt bringa reda i det där, från Dag Andersson till senaste åklagaren. Gunnar Wall står väl ännu och dunkar huvudet i kaklet kring dessa wt:s, dock utan större framgång.

Nu kan jag inte "liggaren" på mina fem fingrar, men nog finns det väl vissa indikationer på att någon sagt till någon omkring vem/vilka som kan ligga bakom mordet? Utredningen är ju fullkomligt nedlusad med såväl tips som toktips? Att PU bedömt i det närmaste alla sådana tips som toktips eller "ej utredningsbara" är ju en annan femma? Så att avfärda, att någon kan ha fått tips/nys om sanningen kring en eventuell mindre konspiration håller jag lite för lättvindigt. Med tanke på att det även är snart fyrtio år som gått sedan mordet, har ju sannolikt många av dessa tipsare dött. Hur lättvindigt PU eventuellt har avfärdat tipsen, har jag ingen inblick i.

Visst är det lättare att ju fler inblandade i mordet, desto större risk att någon pratar bredvid mun, försäger sig under ett svagt eller alkoholpåverkat tillstånd. Lite beroende på vilken typ av människor som är involverade också. Detsamma gäller ju även en ensam GM, att denne skulle klara av att hålla tyst i alla år, även procenten sjunker att namnet på GM skulle komma ut.

Men, jag delar så klart i grunden ditt resonemang gällande en ensam GM. Det mesta från min horisont tyder också på det. Mest troligt är att det är en person som under längre tid haft en fix idé omkring OP. Inte heller omöjligt eller särskilt uppe i det blå att anta, att GM fläckvis kan ha gått beväpnad under sin jakt på OP.

Ja naturligtvis har det ju funnits tips, PU består ju av enorma mängder mer eller mindre galna sådana. Min anmärkning är dock att inget av dem har lett till något som mer tydligt påvisar en grupp framför den ensamma GM.

Vad gäller motivet till mordet tror jag att det inte är någon enskild, utan snarare en sorts Palmes samlade gärningar som är motivet. GM tycker väldigt illa om Palme pga av många anledningar.

Det finns egentligen 2 alternativ.

Antingen var GM beväpnad redan innan han såg Palme och hade då den med sig av annan anledning än Palme.

Eller så var inte beväpnad när han såg Palme.
Då har han ju i så fall inte heller räknat med att stöta på Palme om det var ett mål för dagen.

Oavsett blir ju slutsatsen att det är det slumpmässiga igenkännandet som startar det hela.
Poängen blir att om han inte hade vapnet på sig kan han fort skaffa fram ett, och hade han ett på sig redan innan berodde det inte på Palme.
Citera
2024-10-29, 00:50
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ko-vid-19
En mystisk person kommer väl ner från Snickarbacken (ut på Birger Jarlsgatan) några minuter efter mordet, döljer ansiktet med handen, och hoppar in i en bil som kör iväg? Det måste ju så klart inte vara GM, men om det är det agerade han inte ensam utan minst en till person var inblandad.

Nu spånar jag bara. I det stora hela håller jag nog med dig.

Kan dock tycka att jämförelsen med Anna Lindh haltar lite då OP var mycket mer kontroversiell/hatad än vad hon var. Väldigt många ville få bort OP.

Ja, det stämmer. En taxichaufför, Hongelin tror jag han hette, såg det och precis när bilen rullat iväg kommer 2 poliser springande. Det är Gedda och Wikström.
Men, det blir ju ett problem här. Om det är GM, vad har han i sådana fall haft för sig uppe på åsen innan han kommer ner dit?
Vi vet att mordet med hyfsad noggrannhet sker 23.21.30 och att pikéten 3230 kommer till mordplatsen ca 23.24.20 dvs närmare 3 minuter efter mordet. Det ger GM ett försprång på minst 2,5 minuter.
Vi vet att 3230 några dagar efter mordet gjorde en egen rekonstruktion av sina rörelser och den visade att det tog Gedda och Wikström dryga 5 minuter att springa bort till Snickarbacken efter det att de kom till mordplatsen. Dvs att de kommer ner till Snickarbacken vi 23.30. Frågan är om det är GM då, för då har han ju uppehållet sig på åsen någonstans i flera minuter. Är det rimligt?

Likheten med MAL ligger väl mer i hur det utförs, motiven kan vara helt olika. AL kan ha varit lika hatad av MM som Palme var av GM.
Citera
2024-10-29, 05:55
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Google är dinvän.
Sent 1900-tal
LP-stiftelsen erbjöds 1968 att hyra Nalen på rivningskontrakt. Invigningstalaren, borgarrådet Hjalmar Mehr, menade att det även i fortsättningen skulle bli livlig verksamhet men av annan art. Tio år senare köptes Nalen av LP-stiftelsen och Erik Edin såg till att Nalen blev en värmestuga för huvudstadens slitna människor (hemlösa), som sedan kunde slussas vidare till behandlingshem och upprättade liv. Stiftelsen renoverade under åren Nalen för 18 miljoner kronor. Två år efter att Edin avgått som föreståndare, 1997, gick stiftelsen i konkurs[16]

Nystart som nöjeslokal
I november 1998 öppnades Nalen igen som nöjeslokal. Den drivs numera av Sami – Svenska artisters och musikers intresseorganisation.

Tack. Fint att Nalen blev värmestuga för slitna/hemlösa, under så pass många år dessutom, hoppas verksamheten flyttades och inte bara lades ner.

Fantasin skenar ju en smula, man undrar ju om detta ställe blev en tillfällig värmestuga för GM 28 februari 1986, lite av ett perfekt gömställe (beroende på vem GM var, så klart). Var det en CP-typ eller annan ensam "galning" så lär han nog ha smällt in tämligen bra. Dock kan man ju tycka att polisen borde "knackat på" där timmarna efter mordet.
Citera
2024-10-29, 09:17
Medlem
Jag nås av nyheten att Suzanne Osten har avlidit.
En påminnelse om hur långt tillbaka i tid MOP nu ligger.
Citera
2024-10-29, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Vad jag förstått trodde LOP att filmen började kl 21.00, och de hade inte biljetter så de bör ha varit hyfsat i tid vid Grand. Dessutom är det väl så att flera personer kände igen LOP på
t-banan så det är nog säkerställt vilket tåg de åkte med.

En helgkväll, nu som då, kommer man garanterat se människor i city man tycker förefaller vara annorlunda, både beteendemässigt och utseendemässigt. Det är svårt att säga vad just den mannen har för roll i detta.

Det samlade materialet runt vilket tunnelbanetåg som LOP tog är motsägelsefullt.
Tar man observationer rakt av så är det väl ungefär 15-5 till förmån för det senare alternativet.
Observationer vid biograf Grand,exempelvis via Mårten Palmes samt Thomas Wennerlings vittnesmål indikerar 20.47 tåget.

Emot detta står egentligen enahanda Mats Jadins vittnesmål som säger tiden 20.42..30(har jag för mig i hastigheten).
Jadins vittnesmål innehåller även det märkligheten att han har kollat klockan på Rådmansgatans station och att denna visat på 20.45,vilket är en praktiskt omöjlighet då tåget från Gamla Stan ungefär 20.42.30 inte kan ha ankommit Rådmansgatan så pass tidigt som 20.45

Mats Jadins vittnesmål i övrigt förefaller dock vara hyggligt starkt,och klockan på Rådmansgatans station kan naturligtvis ha gått några minuter efter verklig tid,så jag tenderar som sagt att tro att LOPs tog det tidigare tåget från Gamla Stan..men jag sätter ändock frågetecken fortsatt efter detta,då materialet ligger som det gör.

Läste för övrigt igenom Bert Melens gamla välkända rapport igår,och däri anges att LOP tog 20.47 tåget från Gamla Stan.

Det skall ju inte vara alltför enkelt sådant här..:-)

Det var inte helt optimalt för LOP att ta ett senare tåg än det som avgick ungefär 20.42..men exempelvis Asplings samtal precis innan makarna lämnar sin lägenhet kan ha förskjutit avfärden framåt i tid.
Olof Palme tvingades avsluta samtalet med att Lisbeth stod påklädd i hallen om jag minns rätt.

Trixigt.
Senast redigerad av Lookalike 2024-10-29 kl. 10:52.
Citera
2024-10-29, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja, det stämmer. En taxichaufför, Hongelin tror jag han hette, såg det och precis när bilen rullat iväg kommer 2 poliser springande. Det är Gedda och Wikström.
Men, det blir ju ett problem här. Om det är GM, vad har han i sådana fall haft för sig uppe på åsen innan han kommer ner dit?
Vi vet att mordet med hyfsad noggrannhet sker 23.21.30 och att pikéten 3230 kommer till mordplatsen ca 23.24.20 dvs närmare 3 minuter efter mordet. Det ger GM ett försprång på minst 2,5 minuter.
Vi vet att 3230 några dagar efter mordet gjorde en egen rekonstruktion av sina rörelser och den visade att det tog Gedda och Wikström dryga 5 minuter att springa bort till Snickarbacken efter det att de kom till mordplatsen. Dvs att de kommer ner till Snickarbacken vi 23.30. Frågan är om det är GM då, för då har han ju uppehållet sig på åsen någonstans i flera minuter. Är det rimligt?

Likheten med MAL ligger väl mer i hur det utförs, motiven kan vara helt olika. AL kan ha varit lika hatad av MM som Palme var av GM.

I jämförelse MM så vet vi hur hans motivbild såg ut.
Den var av mera allmän art än specifikt inriktad emot Anna Lindh.
MM uppger själv att han mycket väl kunnat mula Lars Leijonborg istället då han frekventerade ett av dennes torgmöten.MM säger att skälet till att han inte agerade då helt enkelt var att han inte hade tillgång till något vapen(kniv)att utföra dådet med.
Denna tillgång till vapen hade han dock nästa dag,då han av slump fick syn på Anna Lindh.

Sammantaget når jag slutsats att dådet på Anna Lindh är mera kaotiskt än vad MOP är.
Palmes baneman förefaller således befinna sig på en annan nivå än vad MM gjorde vid tidpunkt för respektive dåd.
MM har agerat i stort sett omedelbart och i praktiken helt utan hänsyn till möjlighet att kunna undkomma.Palmes mördare har agerat mera kallt och kalkylerat.
MM saknar till stora delar den impulskontroll som Palmes mördare har visat.
Vi vet ju att detta visade sig tidigt hos MM,då han redan som tonåring knivattackerade sin far.
I övrigt kan noteras de felaktiga ögonvittnesmålen rörande dådet emot Anna Lindh.
Vidare kan understrykas att MM efter dådet stänger in sig i sin lägenhet och ligger mycket lågt.
Just dessa faktorer håller jag sannolikt även i samband med mordet på Palme.

Jag tenderar att tro att om exempelvis Lennart Bodström(eller vem som nu var utrikesminister 28 februari 1986)varit den som varit och kollat Bröderna Mozart och som sedan promenerat Sveavägen söderut efter föreställningens slut,så hade nog inget dåd ägt rum överhuvudtaget.
Senast redigerad av Lookalike 2024-10-29 kl. 11:15.
Citera
2024-10-29, 12:51
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
I jämförelse MM så vet vi hur hans motivbild såg ut.
Den var av mera allmän art än specifikt inriktad emot Anna Lindh.
MM uppger själv att han mycket väl kunnat mula Lars Leijonborg istället då han frekventerade ett av dennes torgmöten.MM säger att skälet till att han inte agerade då helt enkelt var att han inte hade tillgång till något vapen(kniv)att utföra dådet med.
Denna tillgång till vapen hade han dock nästa dag,då han av slump fick syn på Anna Lindh.

Sammantaget når jag slutsats att dådet på Anna Lindh är mera kaotiskt än vad MOP är.
Palmes baneman förefaller således befinna sig på en annan nivå än vad MM gjorde vid tidpunkt för respektive dåd.
MM har agerat i stort sett omedelbart och i praktiken helt utan hänsyn till möjlighet att kunna undkomma.Palmes mördare har agerat mera kallt och kalkylerat.
MM saknar till stora delar den impulskontroll som Palmes mördare har visat.
Vi vet ju att detta visade sig tidigt hos MM,då han redan som tonåring knivattackerade sin far.
I övrigt kan noteras de felaktiga ögonvittnesmålen rörande dådet emot Anna Lindh.
Vidare kan understrykas att MM efter dådet stänger in sig i sin lägenhet och ligger mycket lågt.
Just dessa faktorer håller jag sannolikt även i samband med mordet på Palme.

Jag tenderar att tro att om exempelvis Lennart Bodström(eller vem som nu var utrikesminister 28 februari 1986)varit den som varit och kollat Bröderna Mozart och som sedan promenerat Sveavägen söderut efter föreställningens slut,så hade nog inget dåd ägt rum överhuvudtaget.

Ja vi vet inte, "vår" GM åkte aldrig fast.
För MM var det AL som just då blev måltavla för allt som var fel i hans liv.
Kan ju ha varit samma som triggade "vår" GM.
Citera
2024-10-29, 12:57
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Det samlade materialet runt vilket tunnelbanetåg som LOP tog är motsägelsefullt.
Tar man observationer rakt av så är det väl ungefär 15-5 till förmån för det senare alternativet.
Observationer vid biograf Grand,exempelvis via Mårten Palmes samt Thomas Wennerlings vittnesmål indikerar 20.47 tåget.

Emot detta står egentligen enahanda Mats Jadins vittnesmål som säger tiden 20.42..30(har jag för mig i hastigheten).
Jadins vittnesmål innehåller även det märkligheten att han har kollat klockan på Rådmansgatans station och att denna visat på 20.45,vilket är en praktiskt omöjlighet då tåget från Gamla Stan ungefär 20.42.30 inte kan ha ankommit Rådmansgatan så pass tidigt som 20.45

Mats Jadins vittnesmål i övrigt förefaller dock vara hyggligt starkt,och klockan på Rådmansgatans station kan naturligtvis ha gått några minuter efter verklig tid,så jag tenderar som sagt att tro att LOPs tog det tidigare tåget från Gamla Stan..men jag sätter ändock frågetecken fortsatt efter detta,då materialet ligger som det gör.

Läste för övrigt igenom Bert Melens gamla välkända rapport igår,och däri anges att LOP tog 20.47 tåget från Gamla Stan.

Det skall ju inte vara alltför enkelt sådant här..:-)

Det var inte helt optimalt för LOP att ta ett senare tåg än det som avgick ungefär 20.42..men exempelvis Asplings samtal precis innan makarna lämnar sin lägenhet kan ha förskjutit avfärden framåt i tid.
Olof Palme tvingades avsluta samtalet med att Lisbeth stod påklädd i hallen om jag minns rätt.

Trixigt.

Ja det är motsägelsefullt.
De lämnade väl bostaden ca 20.30 och stod i biljettkassan före 21.00. Jag vet inte hur många avgångar det var på den sträckan under den tiden.

Kan ju vara där GM först såg Palme.

Tar man tex CA som är på ropet just nu, så hade väl han en mycket nära anhörig söder om stan. Kanske tog de, om det nu ens var han, samma tåg mot Norrmalm.
Eller någon annan som har liknande mönster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in