Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-28, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Så kan det ju vara, att han inte var vidare rationell efter skotten, han sprang bara dit näsan pekade i det närmaste. Dock stannade han ju till ett par sekunder uppe på krönet enligt LJ, oklart om han blickade mot LJ eller mot uppståndelsen på mordplatsen. Såg han inte LJ i ögonvrån när han korsade Luntmakargatan, eller såg honom (som vissa vill göra gällande) från en av trappsavatserna kan han ju inte ha vetat att någon observerade eller följde efter honom. Om han nu ens såg LJ, kan han ju inte ha vetat att denna var i färd att förfölja honom, enligt LJ själv stod han ju vid trappfoten. Dessutom var det mörkt, tvivlar på att GM kan ha sett särskilt mycket av värde. Det är iaf min erfarenhet efter att ha strukit omkring där upp i mörkret.

Var i krokarna omkring på nittiotalet först, tänker att det inte var milsvid skillnad mot åttiotalet, som du säger var det väl Nalen som var största attraktion just där. Vill minnas att Nalen hade stängt ett större antal år, oklart exakt när och varför, har för mig att verksamheten lades på is till förmån för annat ändamål och slog upp portarna igen 1997-1998 typ.

Ja, Nalen var nån sorts frikyrkligt härbärge på 80-talet.
Citera
2024-10-28, 18:45
Medlem
csvenss avatar
[quote=Bemp|89939640]
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike

Om det är GM Fauzzi ser bakom LOP har han passerat Björkman utan att särskilt notera honom. Men en flyktig iakttagelse kan spöka i bakhuvudet när han tänker tillbaka på Tenson-mannen.

Alltå: Fauzzi passerar, noterar men glömmer Björkman. Han passerar LOP och observerar en efterföljande man. Han ser en man fly in i porten. I efterhand reduceras de till en och samma person.

Långsökt?

Absolut inte, fullt möjligt i mitt tycke. Helt i linje med hur man skulle resonera inom vittnespsykologin. Människor går inte omkring och memorerar hur folk är klädda och var dom befinner sig.
Citera
2024-10-28, 18:48
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Ja, Nalen var nån sorts frikyrkligt härbärge på 80-talet.

Precis, läste det för några minuter sedan. :-)

Har jag förstått saken rätt var Nalen stängt för musikaliska evenemang i typ 20-25 år.

En vild gissning är ju då att "Nalen" hade öppet för hemlösa den aktuella kvällen, sätter man på sig den hatten, kan alltså GM med lätthet att glidit in där och gömt sig resten av natten. Oklart om polisen skummade det stället, det borde de ju ha gjort, även om jag inte tror att GM gömde sig där - förvisso beroende på vem GM var. Men, det kan ju (bokstavligt talat) ha rört sig om en mycket ensam galning med psykiska besvär som då och då hade "Nalen" som värmestuga vissa ensamma och förvirrade nätter? Inte omöjligt, om man släpper fantasin några hack?
Citera
2024-10-28, 19:46
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens

Absolut inte, fullt möjligt i mitt tycke. Helt i linje med hur man skulle resonera inom vittnespsykologin. Människor går inte omkring och memorerar hur folk är klädda och var dom befinner sig.

Det kan man tycka. Nu var det så att den nyktre Fauzzi (som var på väg hem från jobbet) inte mötte någon annan längs Skandiakvarteret än paret Palme och mannen med den blåa täckjackan som (oj vilken slump) gick "lite underligt" (liksom den onyktre Björkman) och (oj vilken slump igen) gick 5 - 10 meter bakom paret Palme (liksom Björkman gjorde när skotten kom 70 meter söderut).

Så värst mycket memorering krävdes inte för att känna igen den blåa täckjackan när Fauzzi vände sig om en knapp minut senare och såg att Björkman tog skydd i Dekorimas ingång.
Senast redigerad av Lebel 2024-10-28 kl. 20:18.
Citera
2024-10-28, 19:48
Medlem
[quote=csvens|89939848]
Citat:

Jag har inte skrivit posten.Det har blivit något knas och som datorilliterat så är jag skyldig till strulet,men be mig inte förklara exakt hur jag klantat mig..för det fattar jag inte..:-)

Husromhelst,det förslagna förloppet är helt min egna kopp med The.

Jag tror att Grandmannen följt efter LOP hela vägen från Grand fram till mordplatsen.
Jag tror att den s.k Tensonmannen är liktydig med gärningsmannen.
Att Nicola F inte observerat eller registrerat Anders B är inget konstigt i sammanhanget.
Det finns en hel drös med människor som måste passerar honom på sin väg söderut som inte heller har gjort det.
Faktum Paktum som gamle Chrille P brukade uttrycka sig,så har INGEN observerat Anders B på Sveavägen innan mordet har begåtts efter det att han skiljts åt från sina "bankomatpolare".

Detta behöver förklaras,och jag gör det genom antagandet att han stått så pass till att ingen observerat honom alternativt i kombination med att vissa kan ha sett honom men det inte har registrerats medvetet i den okomplicerade gatubild som Sveavägen utgjorde innan det att skotten avlossades.

En egen liten teori jag ibland jonglerar med att han stått skymd inne i Dekorimas varuintag,eller Chrille Ps godisbod som Hinsehäxan úttryckte lokaliteten ifråga.
Detta passar dessutom relativt väl med Anders Bs egna berättelse om att han bara promenerat ett kort stycke bakom en trio individer i direkt närtid till det att mordet utförs.
Det skulle också kunna förklara varför Inge M aldrig observerar honom.Inge om någon borde ju faktiskt gjort det annars kan man tycka.
Detta kan även då eventuellt erbjuda viss förklaring till varför han inte har registrerats av någon av alla de personer som de facto bör ha passerat honom.
Som sagt,lägger man till att vissa individer kan ha sett honom trots allt,men inte minns detta efteråt..så blir möjligen gåtan med den osynlige Anders Björkman lite mindre.

Eventuellt.
Senast redigerad av Lookalike 2024-10-28 kl. 19:58.
Citera
2024-10-28, 20:00
Medlem
pojkpingiss avatar
[quote=Lookalike|89940645]
Citat:
Ursprungligen postat av csvens

Jag har inte skrivit posten.Det har blivit något knas och som datorilliterat så är jag skyldig till strulet,men be mig inte förklara exakt hur jag klantat mig..för det fattar jag inte..:-)

Husromhelst,det förslagna förloppet är helt min egna kopp med The.

Jag tror att Grandmannen följt efter LOP hela vägen från Grand fram till mordplatsen.
Jag tror att den s.k Tensonmannen är liktydig med gärningsmannen.
Att Nicola F inte observerat eller registrerat Anders B är inget konstigt i sammanhanget.
Det finns en hel drös med människor som måste passerar honom på sin väg söderut som inte heller har gjort det.
Faktum Paktum som gamle Chrille P brukade uttrycka sig,så har INGEN observerat Anders B på Sveavägen innan mordet har begåtts efter det att han skiljts åt från sina "bankomatpolare".

Detta behöver förklaras,och jag gör det genom antagandet att han stått så pass till att ingen observerat honom alternativt i kombination med att vissa kan ha sett honom men det inte har registrerats medvetet i den okomplicerade gatubild som Sveavägen utgjorde innan det att skotten avlossades.

En egen liten teori jag ibland jonglerar med att han stått skymd inne i Dekorimas varuintag,eller Chrille Ps godisbod som Hinsehäxan úttryckte lokaliteten ifråga.
Detta passar dessutom relativt väl med Anders Bs egna berättelse om att han bara promenerat ett kort stycke bakom en trio individer i direkt närtid till det att mordet utförs.
Detta kan även då eventuellt erbjuda viss förklaring till varför han inte har registrerats av någon av alla de personer som de facto bör ha passerat honom.
Som sagt,lägger man till att vissa individer kan ha sett honom trots allt,men inte minns detta efteråt..så blir möjligen gåtan med den osynlige Anders Björkman lite mindre.

Eventuellt.

Även jag har jonglerat ofta med det. Det jag oftast kör fast kring, är att varken OP eller LP verkar reagera negativt (enligt AB), tvärtom verkar de ju "ha det trevlig", eller iaf gå som ett sällskap.

Om, personen hoppade fram likt gubben ur lådan från Dekorimas varuintag och plötsligt placerade sig jämte med OP jämte huslivet och lade handen om hans högra axel, borde inte OP ryckt till eller opponerat sig? Jag har svårt att få ihop just detta, särskilt om GM var en total främling. Var det ett bekant ansikte (kanske rent av en bekant/vän) så är det mer begripligt att OP inte reagerade. Men, då är vi ju inne på foliehatt-nivå av Krantzsk eller Hedbergsk valör?
Citera
2024-10-28, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
1. Björkmans jacka hade inte exakt samma blåa nyans som telefonkatalogen.

2. Björkmans jacka gick inte tillräckligt långt ner på låret.

3. Fauzzi uppgav att den vältränade 43-årige kustjägaren Länninge (han skulle fylla 44) såg yngre ut än den rundnätte 39-årige ingenjören Björkman.

Mer?

Take your best shot.

Börjar med att revidera dina tre första punkter.

1. Björkmans jacka han hade, kan haft samma blåa nyans som Tensonmannen. Jackorna kan även haft stor skillnad i nyans pga av siktfårhållanden och ljussättning(läs ljusstyrka och färg)

2. Björkmans jacka var kortare än den jacka NF vittnade om att Tensonmannen hade.

3. Fauzzi uppgav att den vältränade 43-årige kustjägaren Länninge (han skulle fylla 44) såg yngre ut än Tensonmannen.

Och så lägger vi till..

4. NF såg ingen väska som NF bar.

5. AB vittnar om att han blev kvar utanför bankomaten efter att Bofors-kollegorna kommit ut efter uttaget. Han bedömer att han Max kan ha rört sig 10 m längre norrut.

6. Bofors-kollegorna Vittnar om att AB blir kvar utanför Bankomaten.

7. AB har motiv att röra sig söderut och/eller ut mot trottoarkanten och på en position så inte södra reklampelaren skymde sikten. Norrut har motsatt effekt. Var är eftersläntrarna?

Det får räcka för nu,,

Hursomhelst tycker jag inte det finns stöd för att säga att Tensonmannen och AB är samma person.
Citera
2024-10-28, 20:14
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Börjar med att revidera dina tre första punkter.

1. Björkmans jacka han hade, kan haft samma blåa nyans som Tensonmannen. Jackorna kan även haft stor skillnad i nyans pga av siktfårhållanden och ljussättning(läs ljusstyrka och färg)

2. Björkmans jacka var kortare än den jacka NF vittnade om att Tensonmannen hade.

3. Fauzzi uppgav att den vältränade 43-årige kustjägaren Länninge (han skulle fylla 44) såg yngre ut än Tensonmannen.

Och så lägger vi till..

4. NF såg ingen väska som NF bar.

5. AB vittnar om att han blev kvar utanför bankomaten efter att Bofors-kollegorna kommit ut efter uttaget. Han bedömer att han Max kan ha rört sig 10 m längre norrut.

6. Bofors-kollegorna Vittnar om att AB blir kvar utanför Bankomaten.

7. AB har motiv att röra sig söderut och/eller ut mot trottoarkanten och på en position så inte södra reklampelaren skymde sikten. Norrut har motsatt effekt. Var är eftersläntrarna?

Det får räcka för nu,,

Hursomhelst tycker jag inte det finns stöd för att säga att Tensonmannen och AB är samma person.

Gör du likadant när du blir plåtad av en fartkamera?

Men snälla polisen, det ser ni väl att det inte är min bil?

Mina fälgar är lite annorlunda.

Det är smuts på registeringskylten. Det ska vara E och inte F.

Jag har alltid en Wunderbaum. Det har inte han.

Und so weiter.

1. Fauzzi tyckte att mannens jacka hade samma färg som Björkmans. Oavsett ljusförhållanden.

2. Vad som är "lårets mitt" kan vara svårt att se. Särskilt när mannen går "lite underligt".

3. OK.

4. Fauzzi sa inte att mannen inte hade en axelremsväska. Björkmans axelremsväska var mörk och kunde vara svår att se.

5. 10 meter norr om vad? Frågan lämnades hängande.

6. Ingen av kollegorna kunde med säkerhet säga hur långt norrut Björkman gick.

7. Björkman ville hem till sin gravida fru. Kamraterna var mindre viktiga.
Senast redigerad av Lebel 2024-10-28 kl. 20:35.
Citera
2024-10-28, 20:34
Medlem
Felpost
Senast redigerad av henrikofsweden 2024-10-28 kl. 21:33.
Citera
2024-10-28, 21:30
Medlem
Ko-vid-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Som jag ser det har GM följt efter Palme åtminstone utefter hela Skandia-huset. Det är den mest logiska förklaring tillsammans med tidigare resonemang.

Jag anser att Fauzzis uppgift om den efterföljande mannen vid La Carterie är korrekt då han sätter den i direkt samband med en annan iakttagelse som bekräftas av den då iakttagne, dvs mannen i fönstret.

Ca 70 meter från mordplatsen, mindre än 60 sekunder före mordet, i riktning dit, går alltså en person som uppenbarligen inte är Björkman mot mordplatsen. Den här personen har aldrig identifierats eller själv givit sig till känna.
Jag menar att det högst sannolikt är GM.

Jag hade under 2019 en del kontakt med en av åklagarna kring PU. Vi diskuterade bland annat ögonvittnen och deras betydelse. H*n menade att ögonvittnen ofta är opålitliga, och i MOP är det tydligt att flera av vittnena drar egna slutsatser på en sekundkort händelse de inte vet något om.
Jag föredrar att se mer till annan bevisning som till exempel det utredningen visar om bankomaterna som mycket tydligt visar hur fel Morelius minns händelsen.
Jag tror absolut att Morelius berättar det så som han minns det, men, det är fel.
Faktum är man i princip helt kan bortse från hans uppgift om en sedan 4-6 minuter inväntade GM då Morelius själv bara enligt korrekta fakta bara var där i lite drygt 1,5 minuter.
Det är ju naturligtvis Björkman han ser och just i mordögonblicket blandar han ihop Björkman och GM.
När jag hade kontakt med PU från 2018-10 juni 2020 fick jag uppfattning att de över huvud taget inte hade den inväntade GM som någon typ av hypotes alls, utan det var en efterföljande GM som var i fokus, vilket jag också anser.
Då använder jag mig inte särskilt mycket av vad ögonvittnen uppger utan av vad statistik, annan fakta och realistiska slutsatser utefter vad vi ser av mordet i övrigt.

Som jag ser det är MOP i grunden mycket likt mordet på Anna Lindh.
Om GM var beväpnad redan innan eller skaffade ett under tiden är inte det mest väsentliga, båda morden bygger på det slumpmässiga igenkännande av offren ute på stan, varefter GM agerar och slår till på en plats som för GM känns bra just då.
En mystisk person kommer väl ner från Snickarbacken (ut på Birger Jarlsgatan) några minuter efter mordet, döljer ansiktet med handen, och hoppar in i en bil som kör iväg? Det måste ju så klart inte vara GM, men om det är det agerade han inte ensam utan minst en till person var inblandad.

Nu spånar jag bara. I det stora hela håller jag nog med dig.

Kan dock tycka att jämförelsen med Anna Lindh haltar lite då OP var mycket mer kontroversiell/hatad än vad hon var. Väldigt många ville få bort OP.
Citera
2024-10-28, 21:32
Medlem
Citat:

Om det är GM Fauzzi ser bakom LOP har han passerat Björkman utan att särskilt notera honom. Men en flyktig iakttagelse kan spöka i bakhuvudet när han tänker tillbaka på Tenson-mannen.

Alltå: Fauzzi passerar, noterar men glömmer Björkman. Han passerar LOP och observerar en efterföljande man. Han ser en man titta ut från porten. I efterhand reduceras de till en och samma person.

Långsökt?

Jag vet inte men dilemmat blir:

Kan NF ha missat en väntande AB, kan han likväl missat en väntande GM.

Då får man kolla vad som talar för och emot AB som Tensonmannen och då hör jag slutsatsen att AB inte är Tensonmannen och NF missat AB vid trottoarkanten utanför Södra reklampelaren.

Eller har du ett tredje alternativ? Han ser båda?
Citera
2024-10-28, 22:26
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Det kan man tycka. Nu var det så att den nyktre Fauzzi (som var på väg hem från jobbet) inte mötte någon annan längs Skandiakvarteret än paret Palme och mannen med den blåa täckjackan som (oj vilken slump) gick "lite underligt" (liksom den onyktre Björkman) och (oj vilken slump igen) gick 5 - 10 meter bakom paret Palme (liksom Björkman gjorde när skotten kom 70 meter söderut).

Så värst mycket memorering krävdes inte för att känna igen den blåa täckjackan när Fauzzi vände sig om en knapp minut senare och såg att Björkman tog skydd i Dekorimas ingång.

Att det var AB som NF såg är också ett gångbart scenario helt klart. AB kan ha rört sig längre norrut än vad han trodde. Det är inte heller säkert att NF såg makarna Palme exakt där han trodde. Man ska vara mycket försiktig med att dra säkra slutsatser här. Själv har jag problem med en Grandman som följer efter på västra sidan och med över gatan vid Sari. Det blir en avståndsoscillation som inte är klockren.

Oavsett så har det missats en hel del längs Skandiahuset aktuell kväll och tidpunkt. Dock tycker jag inte att det finns utrymme för ett mötesscenario, varken materialmässigt eller logiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in