2024-10-06, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burninator
Apple har byggt hela hypen på Apple Intelligence och att A18 Pro har en väldigt snabb NPU. Det enda nya med t.ex 16 Pro Max för svenska konsumenter är längre batteritid, något större skärm, något mindre bezel och en kameraknapp som typ 75% av recensenterna tycker mest är i vägen och är dåligt implementerad och felplacerad. De flesta verkar sätta sitt hopp till Apple Intelligence, vilket inte kommer till EU inom överskådlig tid. Själv såg jag väldigt mycket fram emot iPhone mirroring, vilket heller inte kom till EU.

Då frågar jag dig igen, är de enda enda användbara funktionerna på nya iPhone 16, dess AI? Och den kan inte användas till nåt som helst annat som många människor normalt gör med sina mobiler….?

Sen får du gärna styrka ditt påstående ang kameraknappen, att ”typ 75% recensenterna tycker den mest är i vägen etc…” säger det bara det eller säger de nåt bra om den också…?

Och du, tänk nu på att recensenter tjänar pengar, grova pengar, på att tycka och påstå, för det ger mer klick, och att skriva negativt om kända varumärken genererar vanligen än mer klick…. Du kar väl sett rubriker på YT-klipp liknande”Why i send back my new xxxxxxxx” och på det nån mer eller mindre fejkad bild för att få än mer uppmärksamhet och locka….. till klicket…… så det klirrar än mer i kassan….
Youtubers etc har det vanligen väldigt stressig när nya produkter/modeller lanseras, för de måste fort ut med sina klipp med recensioner och tyckanden, sen bara dagar eller veckan efter ut med ett nytt klipp där de tycker de hitta en massa fel eller i alla fall ändrat sig en del sen första klippet. Så, det är många som inte är så väldigt trovärdiga utan med uppmärksamhetskåta.

Bästa är att låta det gå ett tag efter den första ”hysterin” för så brukar tester och recensioner bli mer sansade och trovärdigare.

Sen har det ju i princip i alla tider varit en eller annan funktion på t ex iPhone eller andra märkens mobiler, som inte funkar i Sverige, eller som införs vid ett senare tillfälle än vid modellens släpp.
Citera
2024-10-06, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Då frågar jag dig igen, är de enda enda användbara funktionerna på nya iPhone 16, dess AI? Och den kan inte användas till nåt som helst annat som många människor normalt gör med sina mobiler….?
Om man behöver en ny mobil så är det klart att man kan köpa en iPhone 16 (Pro/Max). Har man t.ex. en 14 Pro Max idag så är det väldigt lite som motiverar ett köp, om man inte är ute efter USB-C och PRORES Log, men då kan man å andra sidan lika gärna köpa en iPhone 15 (Pro/Max), förmodligen går dessa köpa fabriksnya till ett lägre pris en kort stund medan de fortfarande lagerhålls. Det jag menar är att iPhone 16 (Pro/Max) tillför väldigt lite nytt jämfört med t.ex. iPhone 14 (Pro/Max). Normalt sett brukar det finnas något större gap mellan tre generationers iPhone, som lockar den som skippat en generation att köpa den senaste modellen. I år byggde som sagt hela apples event på Apple Intelligence. Eventet hette t.o.m. "Glow", vilket syftar på Siris nya utseende när det aktiveras på telefonen. Ändå fanns inte Apple Intelligence när telefonen släpptes. Det finns fortfarande inte, endast i 18.1-betan. När 18.1 kommer så kommer det finnas i ett fåtal länder. Inget EU-land kommer få någon av funktionerna från Apple Intelligence, vi kommer sitta kvar med gamla Siri.

Citat:
Sen får du gärna styrka ditt påstående ang kameraknappen, att ”typ 75% recensenterna tycker den mest är i vägen etc…” säger det bara det eller säger de nåt bra om den också…?
Jag har kollat väldigt många recensioner på Youtube, både från kända och okända personer. Just 75% är en intuitiv uppskattning på hur många som anmärker på kameraknappen och tycker att den inte fyller någon större funktion. De säger att de försökt ta den till sig, men den sitter på fel plats, och är oftast hit or miss när de försöker använda den. De väljer istället att använda on screen-kontrollerna för att kontrollera kameran. Ge mig istället länkar till tre Youtube-videos där kamerakontrollknappen hyllas, då ska jag ge dig länkar till tio videos som klankar ner på den.

Citat:
Sen har det ju i princip i alla tider varit en eller annan funktion på t ex iPhone eller andra märkens mobiler, som inte funkar i Sverige, eller som införs vid ett senare tillfälle än vid modellens släpp.
Då har det oftast funnits en tidsplan för när funktionen kommer till andra länder. Denna gång var det bara locket på. Apple skyller på EU:s DMA som gör att de väljer att inte släppa Apple Intelligence eller iPhone Mirroring i EU. Nu lägger jag detta 100% på EU. Jag hatar verkligen EU och har alltid gjort. Faktum kvarstår dock att iPhone 16 är väldigt cripplad i EU jämfört med t.ex. USA när väl 18.1 släpps. Ändå får de i EU, speciellt Sverige med sitt höga skattetryck, betala mycket mer för samma telefon som "kan" mindre än motsvarande telefon i t.ex. USA. Apple borde i så fall dragit av säg 15-20% på priset för EU eftersom det inte erbjuds samma funktionalitet. Sedan den dagen, om den kommer, kunde Apple erbjuda kunder att låsa upp funktionaliteten som ett one time-purchase.
Citera
2024-10-06, 09:55
Medlem
Citat:
Om man behöver en ny mobil så är det klart att man kan köpa en iPhone 16 (Pro/Max). Har man t.ex. en 14 Pro Max idag så är det väldigt lite som motiverar ett köp, om man inte är ute efter USB-C och PRORES Log, men då kan man å andra sidan lika gärna köpa en iPhone 15 (Pro/Max), förmodligen går dessa köpa fabriksnya till ett lägre pris en kort stund medan de fortfarande lagerhålls. Det jag menar är att iPhone 16 (Pro/Max) tillför väldigt lite nytt jämfört med t.ex. iPhone 14 (Pro/Max). Normalt sett brukar det finnas något större gap mellan tre generationers iPhone, som lockar den som skippat en generation att köpa den senaste modellen. I år byggde som sagt hela apples event på Apple Intelligence. Eventet hette t.o.m. "Glow", vilket syftar på Siris nya utseende när det aktiveras på telefonen. Ändå fanns inte Apple Intelligence när telefonen släpptes. Det finns fortfarande inte, endast i 18.1-betan. När 18.1 kommer så kommer det finnas i ett fåtal länder. Inget EU-land kommer få någon av funktionerna från Apple Intelligence, vi kommer sitta kvar med gamla Siri.

Jag har kollat väldigt många recensioner på Youtube, både från kända och okända personer. Just 75% är en intuitiv uppskattning på hur många som anmärker på kameraknappen och tycker att den inte fyller någon större funktion. De säger att de försökt ta den till sig, men den sitter på fel plats, och är oftast hit or miss när de försöker använda den. De väljer istället att använda on screen-kontrollerna för att kontrollera kameran. Ge mig istället länkar till tre Youtube-videos där kamerakontrollknappen hyllas, då ska jag ge dig länkar till tio videos som klankar ner på den.

Då har det oftast funnits en tidsplan för när funktionen kommer till andra länder. Denna gång var det bara locket på. Apple skyller på EU:s DMA som gör att de väljer att inte släppa Apple Intelligence eller iPhone Mirroring i EU. Nu lägger jag detta 100% på EU. Jag hatar verkligen EU och har alltid gjort. Faktum kvarstår dock att iPhone 16 är väldigt cripplad i EU jämfört med t.ex. USA när väl 18.1 släpps. Ändå får de i EU, speciellt Sverige med sitt höga skattetryck, betala mycket mer för samma telefon som "kan" mindre än motsvarande telefon i t.ex. USA. Apple borde i så fall dragit av säg 15-20% på priset för EU eftersom det inte erbjuds samma funktionalitet. Sedan den dagen, om den kommer, kunde Apple erbjuda kunder att låsa upp funktionaliteten som ett one time-purchase.

Tack, det var ett betydligt vettigare och utförligare inlägg av dig, och jag kan hålla med i vissa punkter. Men som du själv säger så är det inte specifikt Apples fel.

Sen får du inte glömma att det är många miljoner presumtiva köpare som kanske köper sin allra första iPhone, eller allra första mobiltelefon. Eller att de som jag har en 13 Pro eller äldre modell och tycker det är dags att uppdatera.

Nu har jag ännu inte testat kameraknappen på iP16, men den ser för mig ut att sitta helt ok till för fotografering i landskapsläge som ju borde vara det vanligaste sättet att fotografera, men kanske mindre bra placerat för porträttläge. Tyvärr ser man dagligen massor med folk som, utan att veta bättre, vanemässigt håller luren i porträttläge fast de fotar vad som helt uppenbart skulle skett med landskapsläge. Om de då tycker kameraknappen är dumt placerad för att de själva är dumma, tycker jag inte man ska skylla Apple för.
På rediga proffsigare kameror finns ofta dubbla uppsättningar med avtryckarknappar etc, just för att det ska vara smidigt oavsett porträttläge eller landskapsläge. Men det finns sannolikt inte plats för det på en smartphone utan att det orsakar andra följdproblem externt eller internt.

Jag har i alla fall testat att simulera en knapp på den platsen på min iP13P och menar att den kan funka att använda även i porträttläge, med lite träning och ändring på greppet.
Citera
2024-10-06, 10:06
Medlem
Musikopps avatar
Citat:
Apple har byggt hela hypen på Apple Intelligence och att A18 Pro har en väldigt snabb NPU. Det enda nya med t.ex 16 Pro Max för svenska konsumenter är längre batteritid, något större skärm, något mindre bezel och en kameraknapp som typ 75% av recensenterna tycker mest är i vägen och är dåligt implementerad och felplacerad. De flesta verkar sätta sitt hopp till Apple Intelligence, vilket inte kommer till EU inom överskådlig tid. Själv såg jag väldigt mycket fram emot iPhone mirroring, vilket heller inte kom till EU.
Helt rätt. Hade tänkt uppgradera från iPhone 14 Pro Max till dito 16 efter att ha sett Apples lanseringsevent, men kommer vänta tills alla funktioner är i bruk inom EU också. Kameraknappen verkar helt idiotisk och jag tror den försvinner i nästa eller nästnästa generation.
Citera
2024-10-06, 10:12
Medlem
Citat:
Nu har jag ännu inte testat kameraknappen på iP16, men den ser för mig ut att sitta helt ok till för fotografering i landskapsläge som ju borde vara det vanligaste sättet att fotografera, men kanske mindre bra placerat för porträttläge.
Enligt denna youtuber sitter knappen lite för långt in på telefonens långsida för landskapsfoto, men perfekt för porträttläge. Beror såklart på hur stora händer man har osv:
https://youtu.be/rDiw3GQtcP8?t=81
Citera
2024-10-06, 10:31
Medlem
Citat:
Enligt denna youtuber sitter knappen lite för långt in på telefonens långsida för landskapsfoto, men perfekt för porträttläge. Beror såklart på hur stora händer man har osv:

Har sett den videon ja, och synpunkterna är intressanta, men vi får inte glömma att YT-bers lever på att tycka i recensioner. Det betyder inte att jag menar att de alltid har fel, bara att de har sin åsikt och tjänar pengar på att ha åsikter. Och andra kan ju ha andra åsikter grundade på deras egna preferenser intressen, storlek på händer, användningssätt etc etc.
Citera
2024-10-08, 20:57
Medlem
Har kört med iPhone 16 Pro Max ett par dagar nu, och tycker nya kameraknappen passar bra till min tumme….. Men ska testa mer och få in mer vana hur den funkar och vad man kan göra med den, och få mer vana med den.

Kul att upptäcka flera skilnader i iOS18 som inte fanns/funkade på min iP13Pro men finns på min nya 16 Pro Max
Citera
2024-10-08, 21:18
Medlem
kl4sseKocks avatar
Citat:
LTT har också synpunkter på knappens placering.
https://youtu.be/D7WI0pv8-FQ?si=-OXfsawoHRR-zq1w&t=331

Jag hade hoppas påå man kunde sätta lås på valfria mappar och inte en dedikerad specifikt mapp som appar prompt måste flyttas till.
Citera
2024-10-09, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
Jag hade hoppas påå man kunde sätta lås på valfria mappar och inte en dedikerad specifikt mapp som appar prompt måste flyttas till.
Vet inte vad du menar med lås? Men man kan låsa appar så de kräver faceid eller touchid innan man kan komma in i appen. Du menar kanske att gömma apparna helt?
Citera
2024-10-09, 18:35
Medlem
kl4sseKocks avatar
Citat:
Vet inte vad du menar med lås? Men man kan låsa appar så de kräver faceid eller touchid innan man kan komma in i appen. Du menar kanske att gömma apparna helt?
Menar face/touchID men skulle vilja ha det på en befintlig mapp och inte var app för sig.
Citera
2024-10-09, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kl4sseKock
Menar face/touchID men skulle vilja ha det på en befintlig mapp och inte var app för sig.
Aha ok då förstår jag.
Citera
2024-10-28, 18:38
Medlem
Jaha nu har iOS 18.1 (och MacOS 15.1) släppts. Hittar inte en enda nyhet för oss svenskar. Det enda är nog några buggfixar, och kanske några nyintroducerade buggar. Någon annan som hittat något nytt fantastiskt i 18.1?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in