• 1
  • 2
2024-10-28, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OLLESroevpanna
Ponera att min bank har kontaktat mig angående ca. 20 transaktioner som jag gjort via wise.com, till min andra bank, samt transaktioner jag gjort till min andra bank (utan Wise).

Anledningen varför jag gjorde så här, är för att jag inte längre kunde köpa BTC utan att behöva komma in personligen och redogöra för transaktioner som jag skulle vilja göra, för att fortsätta köpa BTC med bank 1. Det enklaste just där och då var för mig att använda mig av mitt konto hos en annan bank som jag skapat några år tidigare, för att kunna ta lån (fick avslag på låneansökan när jag använde min första bank i låne processen).

Till saken hör att jag även har socialbidrag, och för att undvika frågor kring BTC-köp av socialtjänsten så skickar jag pengar från bank 1 via Wise till bank 2 och betalar från bank 2, köpet utav BTC.
Dagarna innan detta tror jag att jag svarade på en KYC kundkännedoms-förfrågan där jag valde Nej på frågan om jag är kund hos en annan bank. Är det pga detta som banken kontaktar mig?
Vad skulle man då säga till banken?

Dom vill att jag återkommer med underlag för cirka 20-25 transaktioner, annars avslutas mitt konto hos dom, och jag antar att uppföljande rutiner sker efter detta som innebär huvudvärk.
Har banken verkligen frågat dig i sin KyC om du har annan bank? Jag bollar ett stort antal banker som varje år skall ha svar på sin KYC och de har aldrig frågat mig om andra banker. Skulle inte den frågan i slutändan kunna vara ett hot mot banksekretessen?
Citera
2024-10-28, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peanjo
Har banken verkligen frågat dig i sin KyC om du har annan bank? Jag bollar ett stort antal banker som varje år skall ha svar på sin KYC och de har aldrig frågat mig om andra banker. Skulle inte den frågan i slutändan kunna vara ett hot mot banksekretessen?

Reagerade också på detta, men sen kom jag på att de ofta har en fråga om hur varifrån/vart insättningar/uttag kommer att ske, där "eget konto i annan bank" är ett alternativ. Kanske det OP lät bli att kryssa i, fast han borde ha gjort det med tanke på hur han senare använde kontot?
Citera
2024-10-28, 07:51
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
"KYC kundkännedoms-förfrågan där jag valde Nej på frågan om jag är kund hos en annan bank" Men troligen är det därför du fångats upp i systemet. Det ser överföringar som kanske inte hade avvikit om banken viste att det var mellan dina egna konton. Nu har du svarat att du inte har något annat konto och då reagerar banken. Tycker du ska skicka in en rättelse till banken. Bifoga också underlag som styrker att du är ägare till bankkonton hos den banken du är kund hos.

Banken ser (tror jag rätt säkert) namnet på kontoinnehavaren han skickar till. Att OLLESroevpanna regelbundet skickar pengar till nån som heter OLLESroevpanna trots att han sagt att han inte har några konton i annan bank låter som en väldigt enkel automatisk kontroll som ringer varningsklockor.

Det TS gjort är dock inte olagligt så jag ser inga skäl att göra nåt annat än förklara vad som skett och ärligt säga att pengar gått till eget konto i annan bank.

OBS! nämn absolut inte nåt om kryptovalutor/bitcoin.
Citera
2024-10-28, 09:20
Medlem
Helt rätt! Hoppas du blir av med bidraget, din lilla parasit
Citera
2024-10-28, 13:39
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Helt rätt! Hoppas du blir av med bidraget, din lilla parasit
Inte bara hederliga medborgare utan även fuskande och fifflande bidragstagare får problem med Swedbank.
Citera
2024-10-28, 13:53
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
Inte bara hederliga medborgare utan även fuskande och fifflande bidragstagare får problem med Swedbank.

Härligt med Swedbank och deras nya etiska regler.
Med tanke på deras egen smutsiga byk skulle jag helt sonika be dem fara åt helvete och skaffat ny bank.

Jag hade något problem med Handelsbanken som spärrade mitt konto pga utlands transaktioner. Men jag kom in och påtalade vad jag sålt av och att jag var skriven i utlandet så blev det inte mycket mer de kunde göra.

Skulle de jävlats ytterligare så hade jag flyttat över allt till min bank här i utlandet.

Bankerna har hårdare koll på sig idag men det finns också bankanställda som ser sig lite som självutnämnda poliser och de skall man alltid motarbeta.

Stå på dig ts. Säg du har en bank men att vad de har ytterligare mer det att göra kan de skita i.
Citera
2024-10-28, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bevisatsmartast
Härligt med Swedbank och deras nya etiska regler.
Det är väl reglerna, som USA tvingat på banker i andra länder?

Jag kollade inte varför med Swedbank fick väl problem för att inte hade följt de reglerna?
De åkte i alla fall dit för något regelbrott, vilket kan ha gjort att de blivit restriktivare.
Citera
2024-10-28, 14:12
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Det är väl reglerna, som USA tvingat på banker i andra länder?

Jag kollade inte varför med Swedbank fick väl problem för att inte hade följt de reglerna?
De åkte i alla fall dit för något regelbrott, vilket kan ha gjort att de blivit restriktivare.

Så är det.
Svenska statens egna regler också för att hålla hårdare kontroll på oss svenskar också. Vissa banker är hårdare än andra.

Swedbank har haft enorma problem i Baltikum med penningtvätt och andra tvivelaktiga beslut de tagit och därför är de nog idag under hårdare kontroll än de andra bankerna.

Men det gäller mest oss små kunder. De stora kan fortfarande köra precis som vanligt och då ser bankerna igen mellan fingrarna. Enklare och roligare för dem krävs on en massa meningslösa papper och kräva oss på intyg med mera.

Den i särklass mest jobbiga banken jag haft var Länsförsäkringar och där var jag inte kunde länge. Inte heller kund längre när det gäller deras försäkringar. Ett riktigt skit företag som jag inte tar i med tång ens.

Nordea är ungefär likadant. De har haft ett eftersatt system gällande internet banken i åratal och var och varannan månad så strular deras bank.
Men ändå är det svenskar som envisas med att ha dem som bank.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in