Citat:
– SVT ska vara en konstruktiv och trygg kraft i hjärtat av den svenska vardagen. Det är en stor och högtidlig uppgift. SVT ska finnas till för alla. Det blir min och medarbetarnas roll att tillsammans se till att SVT fortsätter att förtjäna publikens tid och förtroende. Det är med ödmjukhet och glädje jag tar mig an rollen som vd för SVT, som är det finaste arbete jag kan tänka mig.
Reagerade på den fetade meningen. Jag undrar om hon menar att det ska fortsätta som det är idag med den alltför agendasättande programtablån och den ideologiska slagsidan mot vänster hos redaktionerna, eller om det finns några planer på att rensa ut t ex alla kommunister på redaktionerna och ge plats för människor med andra perspektiv, för att få en mer nyanserad och rimlig bild av verkligheten. Siffran 70% har jag i bakhuvudet från någonstans, när det gällde hur många som röstar antingen V, MP eller S inom public service.
Drivor av människor har övergett public service för länge sedan, och det vet de själva redan om. Men jag tror inte att SVT, SR eller UR egentligen är särskilt intresserade av att deras kanaler ska vara för alla, med tanke på den politiska slagsidan, och att vinna tillbaka lyssnare och tittare man nu (troligtvis för evigt) har förlorat är ingen prioriterad fråga. Så länge de fortsätter att pumpa ut "den rätta ideologin" till en majoritet av befolkningen så behöver ingenting ändras.
Det enda som t ex SVT tjänar som syfte till idag för mig personligen är som en måttstock för att se hur långt vi har kommit i det här landet när det gäller rapportering av problem så som de faktiskt är. Invandring, kriminalitet, energipolitik, etc. Om det dyker ett allvarligt och riksintressant brott så går man till den källa, t ex Samnytt eller Fria Tider, som oftast skriver brutalt ärligt om incidenten, och sen går jag över till att se hur SVT
valt att rapportera om saken. Givetvis, och i vanlig ordning, är det för det mesta "lying by omission" från SVT:s håll. De inbillar väl sig fortfarande att de är "neutrala" när de väljer att utelämna relevant information, för "ingen individ eller grupp ska pekas ut." Det är det som den "neutrala" och kultliknande värdegrunden förespråkar.