2024-10-27, 16:03
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det har jag faktiskt inte vetat. Däremot har jag vetat att C P inte kan cykla. Det är en märklig familj det där med olika fel och brister...

Vet du varför hon inte har körkort? Blev hon kuggad? Eller var det någon - läkare kanske - som gjorde bedömningen att det inte var trafiksäkert att hon började med körlektioner?

Hon tog körkort (eller fick hjälp med det) men kan inte köra bil.

https://www.svenskdam.se/kungligt/svensk-damtidnings-hovexperter-svarar-pa-lasarnas-fragor/5856891
Citera
2024-10-27, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Hon tog körkort (eller fick hjälp med det) men kan inte köra bil.

https://www.svenskdam.se/kungligt/svensk-damtidnings-hovexperter-svarar-pa-lasarnas-fragor/5856891

Det var väl GD själv som fick köra upp med henne för att hon skulle bli kuggad är så klart uteslutet. Att hon skulle ha genomfört ett skriftligt teoriprov är också uteslutet. Hon fick väl en muntlig dugga utan protokoll.
Citera
2024-10-27, 17:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Det var väl GD själv som fick köra upp med henne för att hon skulle bli kuggad är så klart uteslutet. Att hon skulle ha genomfört ett skriftligt teoriprov är också uteslutet. Hon fick väl en muntlig dugga utan protokoll.

Ja, hon skulle aldrig ha kunnat skriva teoriprovet. Och detta är alltså Sveriges blivande statschef!
Citera
2024-10-27, 17:35
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Från Wikipedia:

”År 2009 avlade Victoria vid Uppsala universitet filosofie kandidat-examen med freds- och konfliktkunskap som huvudämne och där även utrikesdepartementets ettåriga aspirantutbildning, 60 poäng statsvetenskap från Stockholms universitet samt en grundkurs i teckning ingår. Däremot omfattar examen inte en C-uppsats och det avslutande arbetet, material som i normala fall är offentliga, är inte offentligt då kronprinsessans bedömningar av fredsbevarande operationer anses för känsliga. Utbildningen anpassades och komprimerades för kronprinsessan”.

En aspirantutbildning,en grundkurs i teckning och ingen C-uppsats låter inte som en seriös akademisk utbildning. Men de flesta utbildningar som medlemmar från kungafamiljen genomgår är ju anpassade.
Citera
2024-10-28, 05:50
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Det har jag faktiskt inte vetat. Däremot har jag vetat att C P inte kan cykla. Det är en märklig familj det där med olika fel och brister...

Vet du varför hon inte har körkort? Blev hon kuggad? Eller var det någon - läkare kanske - som gjorde bedömningen att det inte var trafiksäkert att hon började med körlektioner?

Cykling C-P https://www.expressen.se/noje/kungligt/har-visar-prins-carl-philip-upp-sommarstaden-for-barnflickan/
Citera
2024-10-28, 08:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Cykling C-P https://www.expressen.se/noje/kungligt/har-visar-prins-carl-philip-upp-sommarstaden-for-barnflickan/

Jaså minsann. Undrar var det ryktet kom ifrån då?
Citera
2024-10-28, 09:11
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Jaså minsann. Undrar var det ryktet kom ifrån då?

Vissa rykten stämmer ej...andra gör det.
CF har dock ej tentat skriftligt som andra studenter på Alnarp.
Citera
2024-10-28, 09:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Vissa rykten stämmer ej...andra gör det.
CF har dock ej tentat skriftligt som andra studenter på Alnarp.

DET verkar troligt. Och snart ska det födas ett fjärde barn i den familjen snart... Det här får man säkert inte säga, men jag tycker att det är ansvarslöst att fortsätta sprida gener för t.ex. dyslexi vidare. Det finns förstås ännu värre saker som folk fortsätter att föra vidare (Huntingtons, Cystisk Fibros, ärftlig benskörhet från födelsen), men även dyslexi är ju ett rejält handikapp. Och även om Carl Philips, Victorias och Madeleines barn kan få all hjälp som pengar kan köpa, så kommer deras barn i sin tur inte längre att få det (utom Estelles barn såklart). Mycket bättre att låta sådana defekter dö ut.
Citera
2024-10-28, 18:26
Medlem
larkascendings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Källa: http://www.expressen.se/Nyheter/brollopet/1.1986762/prinsessorna-berattar-om-sin-starka-relation

Kronprinsessan Victoria om...

...tiden som förlovad: Det har varit fantastiskt för mig att få visa upp Daniel. Att få dela med honom det jag gör på dagarna. Att få vara två om att uppleva saker och ting är väldigt roligt.

...att vara kronprinsessa: Det är mitt liv att vara kronprinsessa. Det är inget vanligt arbete, att man kommer till jobbet och sen går hem. Det är 24 timmar om dygnet, det är ett kall.

...flytten till Haga där hennes farmor och farfar tidigare bodde: Mina fastrars lekstuga är fortfarande kvar, inget har rörts. Bara en sån sak. För mig känns det väldigt roligt, det är lite som att cirkeln är sluten.

...att ha höga krav på sig själv: Det har lett till att jag stundom kanske inte har mått så bra. Men nu har jag fått en bättre balans i livet, funnit mig själv.

...svårigheterna som dyslexin för med sig: För min del är det just det här att koncentrera mig under längre tider och ta in information från en text. För mig är det fortfarande en väldig ansträngning att läsa

Här behövs både personlig assistent och färdtjänst på heltid för att bedriva detta skyddade arbete.

Citat:
DET verkar troligt. Och snart ska det födas ett fjärde barn i den familjen snart... Det här får man säkert inte säga, men jag tycker att det är ansvarslöst att fortsätta sprida gener för t.ex. dyslexi vidare. Det finns förstås ännu värre saker som folk fortsätter att föra vidare (Huntingtons, Cystisk Fibros, ärftlig benskörhet från födelsen), men även dyslexi är ju ett rejält handikapp. Och även om Carl Philips, Victorias och Madeleines barn kan få all hjälp som pengar kan köpa, så kommer deras barn i sin tur inte längre att få det (utom Estelles barn såklart). Mycket bättre att låta sådana defekter dö ut.

Det finns ju gradskillnader i svårigheterna hos olika människor med dyslexi. När det kommer till Victoria och C-P är det väl den undergenomsnittliga begåvningsprofilen som är den största lasten.

Ibland undrar jag varför rojalister som ömmar för kungafamiljen ens vill ha kvar monarkin. Vill de verkligen att människor med uppenbara intellektuella tillkortakommanden ska pressas in i en roll de aldrig kommer behärska? Dessutom med all den psykiska påfrestning som dagens värld med paparazzis och sociala medier nu innebär?
Citera
2024-10-28, 18:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Det finns ju gradskillnader i svårigheterna hos olika människor med dyslexi. När det kommer till Victoria och C-P är det väl den undergenomsnittliga begåvningsprofilen som är den största lasten.

Ibland undrar jag varför rojalister som ömmar för kungafamiljen ens vill ha kvar monarkin. Vill de verkligen att människor med uppenbara intellektuella tillkortakommanden ska pressas in i en roll de aldrig kommer behärska? Dessutom med all den psykiska påfrestning som dagens värld med paparazzis och sociala medier nu innebär?

Exakt. Det är mycket bättre att folk som har de rätta kvalifikationerna för att vara statschef, själva av fri vilja får ställa upp till allmänna val. Och sedan får folk granska dem och bedöma vilken som kommer att bli bäst. Dessutom har det fördelen, att en president bara sitter fyra år eller max åtta (om man skulle ta efter de amerikanska reglerna). Sedan kan han och hans familj återgå till en (relativ) anonymitet igen. Kungligheterna lever ju i en förgylld bur hela livet.

Det är helt otänkbart att kungen eller något av hans barn skulle ha blivit president, om de varit vanligt folk och fått kämpa sig fram själva. De skulle aldrig ha blivit valda till något politiskt ämbete överhuvudtaget. Silvia kan jag dock tänka mig som typ socialminister eller utbildningsminister.
Citera
2024-11-01, 07:54
Medlem
https://www.aftonbladet.se/kungligt/a/Vz5MgW/bilder-kronprinsessan-ovar-med-forsvaret

https://www.youtube.com/watch?v=W8W9z84zJM4

Kronprinsessan övar med Försvaret - Kolla armarna på Vickan, vältränad.
Citera
2024-11-02, 10:01
Medlem
Mogrens avatar
Det lär finnas planer på att ändra grundlagen till den dag då Vickan tillträder som statschef. Man kommer att åter ge Kungen/Drottningen rätten att starta krig. I alla fall mindre sådana. Det har länge varit önskvärt att hämnas Carl XII död. Det är anledningen till att Vickan nu utbildas till officer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in