2026-04-17, 07:59
Medlem
Kommer kronprinsessan av regeringen att utses till general och amiral vid trontillträdet? Jag har inte hört detta bekräftas officiellt. Det vore konstigt om så inte sker. Sverige kan ju inte ha en drottning som är fänrik. Antingen innehar monarken den högsta militära titeln eller ingen alls. Det är de två alternativ som finns. Kan det vara så att kungen och kronprinsessan glömt att stämma av med regeringen innan hon påbörjade den senaste vändan med "officersutbildning"?
Citera
Idag, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rikskrim08
Nix, det menade jag inte men jag tror många, däribland Victoria, givit råd till Sofia att hålla sig undan.

Tror det är kungen som bestämt att S. ska hålla sig undan ett tag. Han är chef och hon har "arbetsplikt" gentemot honom, vilken trots allt inte innebär många svårare plikter än att vara med på festligheter (enligt lista). Men visst kan Victoria, som är både äldre, mer erfaren, mycket klokare samt har gått i skolan, ha givit sina råd till svägerskan.
Senast redigerad av Detdundrar Idag kl. 12:49.
Citera
Idag, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Kommer kronprinsessan av regeringen att utses till general och amiral vid trontillträdet? Jag har inte hört detta bekräftas officiellt. Det vore konstigt om så inte sker. Sverige kan ju inte ha en drottning som är fänrik. Antingen innehar monarken den högsta militära titeln eller ingen alls. Det är de två alternativ som finns. Kan det vara så att kungen och kronprinsessan glömt att stämma av med regeringen innan hon påbörjade den senaste vändan med "officersutbildning"?

Nej, tror inte vi kan ha en drottning som är fänrik. Men frågan är om hon kommer fortsätta utbilda sig inom det militära. Hon är ju trots allt mer eller mindre medelålders.

Kungen har ju sjöoffiersexamen och har gått på försvarshögskolans chefskurs. Han är väl general i flottan, armén och flygvapnet? Har nog sett honom mest i flottans uniform som ung och på senare år i arméns grå generalsuniform.
Citera
Idag, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Nej, tror inte vi kan ha en drottning som är fänrik. Men frågan är om hon kommer fortsätta utbilda sig inom det militära. Hon är ju trots allt mer eller mindre medelålders.

Kungen har ju sjöoffiersexamen och har gått på försvarshögskolans chefskurs. Han är väl general i flottan, armén och flygvapnet? Har nog sett honom mest i flottans uniform som ung och på senare år i arméns grå generalsuniform.

När kungen blev kung var han också överbefälhavare ett år eller så innan grundlagen ändrades. Som överbefälhavare var det nödvändigt för kungen att vara en generalsperson. Han behöll sina grader när han slutade vara överbefälhavare. Vår nya regent kommer tillträda under andra regler än de som gällde när kungen tillträdde. Den tillträdande drottningen måste utses till general/amiral av regeringen, annars kommer hon ju bara att ha den grad hon själv utbildat sig till. Just nu tror jag hon är fänrik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in