• 1
  • 2
2024-10-27, 19:48
Medlem
badbollen3s avatar
Börjar med att säga att att biologi och närliggande områden inte är mitt fält.

Med det sagt, vi får alla våra gener, DNA m.m. från våra föräldrar. Har föräldrarna t.ex. olika ögonfärg så är ena dominant och avkomman kommer troligen att få den ögonfärgen, men bära anlag för den andra.

Jag har hört från cancerläkare (forskare) att en teori är att man kan ha haft cancer och att kroppen på något sätt har rätt ut det och cancern åkt med urinen ut, utan att man har märkt av det eller vetat om det. Om det är sant, så är ju frågan varför vissa inte blir sjuka eller döende, eller ens märker av det. Medan andra får cancerbesked och får genomgå behandling och ev. dör.

Vi vet att andra sjukdomar är ärftliga. Vi tror oss också veta att cancer till viss del är ärftligt. Cancer är, för mig som är lekman:
  • celler som delar sig okontrollerat så att det bildas allt fler och alltmer förändrade celler.
  • celler som inte dör när de borde göra det för att ge plats åt nya celler.

Källa: https://www.1177.se/sjukdomar--besva...vad-ar-cancer/

Antag då att vi har männen A och B, samt kvinnorna C och D.

A och C är ett par, samt B och D. AC får en avkomma som utvecklar cancer. BD får en avkomma som utvecklar cancer. Antag nu att de är swingerspar. AD får en avkomma som inte utvecklar cancer, BC får en avkomma som inte utvecklar cancer.

Självklart kan exemplet avskrivas som ren tur/otur, då underlaget är förlitet för att dra några slutsatser. Men i en större skala vore det intressant att veta om vissa par helt enkelt är inkompatibla att föra människorasen vidare, p.g.a. deras genetik.

vill avsluta med att säga att detta inte är menat att förarga någon, att bagatellisera cancer eller något annat. Jag är genuint nyfiken på om det kan ligga någonting i hypotesen. Kämpa på alla ni som drabbats!
Citera
2024-10-27, 19:54
Medlem
Severlohs avatar
Beror på vad du menar med "borde". Barncancer kan betraktas som en genetisk defekt, men de flesta som får cancer får det när de är ganska gamla, och människor är inte gjorda för att bli så gamla som vi blir idag.

Modern sjukvård har satt det naturliga urvalet ur spel.
Citera
2024-10-27, 19:54
Njä. Vissa cancerformer är ärftliga, men många är ju antingen spontant framkommande eller orsakade av extern miljö
Citera
2024-10-27, 20:02
Vet inte vad du lyssnat på för cancerforskare men såg en dokumentär på tv om just cancer för ett par veckor sen och där sa de att alla får cancer med tiden. Cancer finns i oss alla just nu och kroppen är vanligtvis snabb med att bekämpa cancern (som ju i princip är ohämmad celldelning). Kroppens förmåga till detta minskar dock med tiden och cancer utvecklas lättare speciellt om man lever osunt.
Citera
2024-10-27, 20:26
Medlem
Jordgubbes avatar
Medan du skrev din trådstart hade du ett par miljarder mutationer. Kroppen har ett reparationssystem för dem, som kör i ett. Kanske blev allt lagat, kanske inte. I vissa familjer finns en ärftlighet för viss cancer. Ofta är cancer nåt som syns i äldre år, än barnafödandet. Var tredje kommer drabbas av cancer. Så vad försöker du egentligen säga? Mutationer är vad som skiljer oss från att vi annars fortfarande hade varit daggmaskar.
Citera
2024-10-27, 21:25
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Börjar med att säga att att biologi och närliggande områden inte är mitt fält.

Med det sagt, vi får alla våra gener, DNA m.m. från våra föräldrar. Har föräldrarna t.ex. olika ögonfärg så är ena dominant och avkomman kommer troligen att få den ögonfärgen, men bära anlag för den andra.

Jag har hört från cancerläkare (forskare) att en teori är att man kan ha haft cancer och att kroppen på något sätt har rätt ut det och cancern åkt med urinen ut, utan att man har märkt av det eller vetat om det. Om det är sant, så är ju frågan varför vissa inte blir sjuka eller döende, eller ens märker av det. Medan andra får cancerbesked och får genomgå behandling och ev. dör.

Vi vet att andra sjukdomar är ärftliga. Vi tror oss också veta att cancer till viss del är ärftligt. Cancer är, för mig som är lekman:
  • celler som delar sig okontrollerat så att det bildas allt fler och alltmer förändrade celler.
  • celler som inte dör när de borde göra det för att ge plats åt nya celler.

Källa: https://www.1177.se/sjukdomar--besva...vad-ar-cancer/

Antag då att vi har männen A och B, samt kvinnorna C och D.

A och C är ett par, samt B och D. AC får en avkomma som utvecklar cancer. BD får en avkomma som utvecklar cancer. Antag nu att de är swingerspar. AD får en avkomma som inte utvecklar cancer, BC får en avkomma som inte utvecklar cancer.

Självklart kan exemplet avskrivas som ren tur/otur, då underlaget är förlitet för att dra några slutsatser. Men i en större skala vore det intressant att veta om vissa par helt enkelt är inkompatibla att föra människorasen vidare, p.g.a. deras genetik.

vill avsluta med att säga att detta inte är menat att förarga någon, att bagatellisera cancer eller något annat. Jag är genuint nyfiken på om det kan ligga någonting i hypotesen. Kämpa på alla ni som drabbats!

Så är det. Utan förökelse dör cancern. Visst, det kan dröja 120 år, men när den sista människan dör finns det ingen mänsklig cancer längre. Det påminner mig om ett gammalt Sim City scenario, där man skulle få bort en stads bränder. Lättast var att riva allt och ha 0 befolkning kvar.

Men så vill vi ju inte göra.

Problem i fortplantning handlar inte bara om cancer.

Kollar man på Henrik VIII är det fullt möjligt att han var inkompatibel med alla kvinnor. Förmodligen förde han med sig något elakt som stötte bort fostren genom kvinnans reaktion, och även var en fara för kvinnorna.

7 av 10 kända barn dog före födseln eller strax efteråt.

Noterbart är kanske att hans sista fru fick ett barn efter hans död, med en annan gubbe, trots att hon dog bara ett och ett halvt år senare.

https://en.wikipedia.org/wiki/Catherine_Parr

Det enda man kan göra är väl att kolla upp sådant här före.
Citera
2024-10-27, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Beror på vad du menar med "borde". Barncancer kan betraktas som en genetisk defekt, men de flesta som får cancer får det när de är ganska gamla, och människor är inte gjorda för att bli så gamla som vi blir idag.

Modern sjukvård har satt det naturliga urvalet ur spel.

Fast de som blir riktigt gamla klarar sig ofta från bl.a. cancersjukdomar. Åtminstone allvarliga varanter.

Sen var det väl inte så att folk dog som flugor vid 50 års ålder innan vacciner och andra moderna läkemedel kom in i bilden? Det var väl snarare så att medellivslängden började rusa i väg i takt med att barnadödligheten började minska sramatiskt.
Citera
2024-10-27, 22:04
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
om vissa par helt enkelt är inkompatibla att föra människorasen vidare, p.g.a. deras genetik

Nästan alla som får cancer får det efter att de varit i barnalstrande ålder. Så din "teori" faller.
Citera
2024-10-28, 07:58
Medlem
Den största risken för att utveckla cancer är att bli gammal. Cancer uppstår till följd av mutationer. En del föds med mutationer i vissa gener som gör att de är mer benägna att utveckla en cancer men de allra flesta cancerformer är sporadiska (dvs beror inte på medfödda gener).
Under en livstid ackumulerar vi fler mutationer och det är därför cancerrisken ökar med åldern.
Det är dessutom många faktorer som spelar in, livsstil, omgivande miljön, gener men till och med otur. Du kan göra alla rätt och ändå få cancer.
Citera
2024-10-28, 08:11
Medlem
1. Naturen gör inte perfekta varelser, naturen är väldigt mycket "good enough".
Kan en individ föröka sig är det godkänt resultat.

2. Cancer är ett samlingsnamn för ett par hundra celldelningsrelaterade sjukdomar- de har olika mekanismer och idag ofta olika rekommenderade behandlingar, eftersom vi har lärt oss mer om saken.

3. Celler delar sig/förnyas kontinuerligt, och när celler delar sig kan saker gå fel. Därför blir det större risk för allvarliga kopieringsfel över tid, i en kropp. Alla som blir tillräckligt gamla kommer att få cancer.

4. Vår livsstil och miljö är för de flesta en större källa till mutationer/cancerrisker än deras naturliga uppsättning gener och immunfunktioner.

5. Man får skilja mellan cancer och anlag för andra ärftliga sjukdomar.

Under min utbildning fick jag lära mig att vi ALLA rent statistiskt har 5-6 mutationer som är så taskiga att om vi hittar en partner med någon av dessa så kan vi aldrig få levande avkomma ihop.
Det är en rejält stor hög med lotter i tombolan och för det mesta funkar det, men några drar nitlotter.

Så det finns inga "perfekta" individer att para ihop även om man helt räknar bort cancer.
Citera
2024-10-28, 10:27
Medlem
Vet inte om cancer,
men en del par passar inte varandra p g a BLODET, blir många missfall p g a att kvinnans kropp ofta stöter bort fostret. Ibland har läkare lyckats rädds fostret genom att byta blod på det då det fortfarande är kvar i livmodern.

Har för mig att det blir problem om mannen är Rh + och kvinnan är Rh - (eller var det tvärt om? )
Citera
2024-10-28, 19:18
Medlem
Knivur-273s avatar
Cancer kan till och med orsakas av det naturliga ämnet Kalium-40, som vi alla har i skelettet, haha. Det orsakar dessutom en del av jorden inre värme tillsammans med Thorium-232 och Uran-238.

Har du några Uran-Döttrar ? Jag har kanske bara Thorium-söner
Senast redigerad av Knivur-273 2024-10-28 kl. 19:23.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in