2024-10-27, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Gällde avtalet bara i 6 månader? Då har det ju gått ut för 2 år sen?

Mest nyfiken på tidsaspekten här som jag inte får ihop riktigt.

Tycker också att det verkar vara ett väldigt konstigt upplägg där val av finansiering och serviceavtal blandas ihop.

Men det låter onekligen som att säljare lurar på dig ett serviceavtal som låter bra men som i praktiken var något helt annat

Men det är säljaren du ska gå på och ifrågasätta varför servicen plötsligt kostar pengar trots avtalet han krängde på dig

Skrivfel, menade 36 månader, inte 6 månader 🙂
Citera
2024-10-27, 14:53
Medlem
Boka tid på service, få bilen servad och allt enligt konstens regler, sedan när du ska betala så påpekar du serviceavtalet och att du inte behöver betala en krona. Vägrar dom det så påpekar du hur du tar ärende till ARN.

Du har rätt och dom gör fel i detta läge.

Ja, handtagen får du nog betala själv, men resten? Nej, det ingår i servicen.

Service "anpassad" gäller alltså den servicen som är anpassad efter din bil. Och det är det som står i bilens loggbok vad som ska servas och vid vilka miltal/år.
Senast redigerad av Noccofocus 2024-10-27 kl. 14:58.
Citera
2024-10-27, 15:01
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wallbuilder
Sorry, skrev från mobilen och såg inte att 3:an inte kom med: det skulle stå ”36 månader”, inte 6.

Jag är konsument, så någon form av upplysningsplikt av det (ganska långtgående) slaget du beskriver finns inte, tvärtom har jag haft att utgå från beskeden säljaren gav mig. Finns det fällor i avtalsupplägget så åvilar det säljaren att tydligt uppmärksamma konsumenten på det. Det jag funderar på är som sagt om folk har någon erfarenhet av de här slags frågorna; det hade varit värdefullt med input från någon som är i branschen.
Det är omöjligt för en utomstående att veta vad säljaren sade (eller inte), så i en tvist skulle ord stå mot ord och då skulle du mest troligt förlora om inte avtalsvillkoren är uppenbart otydliga eller oskäliga - vilket jag betvivlar när det handlar om en så pass etablerad handlare som Bilia.

Min fråga var; kollade du i avtalet att det som stod i det motsvarade vad säljaren sade, eller tog du säljaren på orden? Om du anser att säljaren sade en sak men avtalet säger något annat, kan du då på något sätt bevisa att säljaren inte gav dig korrekt information?

Kan du dela vad som står i avtalet, och hur det skiljer sig från vad du anser att säljaren sade?
Citera
2024-10-27, 15:36
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Där kan jag såklart hålla med, problem kan dock lätt uppstå om folk som väljer att ”tänka själv” faktiskt inte har erforderlig kunskap/erfarenhet att göra det.

Jag har bekanta som drivit seriös bilverkstad i en massa år, och det är definitivt inte ovanligt att de får ta reda på vad folk som valt att ”tänka själva” ställt till med, eller följt vad polare på jobbet eller nån på internet påstått, då de inte haft kunskap nog för att ana när det kan vara felaktig info etc.

Beror på vad man har för bil också.
Har man lagt runt miljonen på en bil, så klart den ska garantiservas och hållas perfekt för det är ju värt på en sådan bil.

På en äldre bil som ändå är värd under 100000, då är det inte värt att göra så mycket.

Jag hade en chef (VD) som hade två bilar. En enorm terrängbil och en liten skrotig nissan som han struntade i svervice helt på, och den funkade ju ändå i många år. Det var ju den han använde. Det stora aset gick ju inte att köra med lixom.
Citera
2024-10-27, 15:52
Avstängd
Med 36 mån serviceavtal är det uppenbart såå - allt utom däck torkarblad glödlampor
spolarvätska borde ingå i delar + ALL montering/demontering
Citera
2024-10-27, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacGuffin
Med reservation för att jag missförstår upplägget här, men ts är väl så illa tvungen att serva enligt konstens alla regler eftersom det är snudd på nya bilen vi pratar om. Fyra år gammal bara, då har man ju garantier och grejor kvar som man vill ska fortsätta att gälla.

Det går väl inte att hålla på med egna hemmalösnings-servicear då?
I alla fall på de bilar jag köpt nya, eller något begagnade, är en förutsättning för att bl a rostskyddsgarantin ska gälla (vanligen i 12 år) att bilen regelbundet "servats" och att "rostskyddsprotokollet" samtidigt ifyllts efter kontroll av densamma, på märkesauktoriserad verkstad.
Citera
2024-10-27, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Nej. Bytte på BMW. Det är en burk under motorhuven. Sedan tog jag också loss hela handskfacket vilket man behövde göra för att byta ABS dator. Och då passade jag på att byta kupefilter också. Det blev inte bättre fart på fläkten ändå tyvärr.

Och ABS datorn var det inget fel på (igen, en märkesverkstad ville ha 8000 för att byta den). Utan det var batteriet som var dåligt, som gjorde att ABS reläet släppte vid start pga spänningsfall vilket det blir när batteriet är slut.

På verkstadens inrådan så bytte jag alla ABS sensorer och sen bytte jag datorn själv innan jag kom på att det var batteriet. Så lurad man kan bli va.

Det är inte säkert att du blev lurad av verkstaden, det kan vara lurigt även för dem att pricka n rätt fel direkt.
Citera
2024-10-27, 16:51
Medlem
Påminn mig att aldrig köpa en nyare bil. 10.000:- för det där?

"Jag servar på märkesverkstad så jag får stämpel så bilen inte sjunker i pris", sen att man betalar mer än värdeminskningen i orimliga servicekostnader spelar ingen roll.
Citera
2024-10-27, 18:12
Medlem
Fick du inget papper på vad för Serviceavtal du skrev på?

Normalt gäller det för en viss tid och för en viss årlig körsträcka. Dvs det är in räknat i priset vad för slags serviceåtgärder som är aktuella.

Det åligger dig att boka in servicen på rätt miltal och inom serviceavtalets avtalstid för att det ska gälla.
Citera
2024-10-27, 18:20
Medlem
Serviceavtalet omfattar Original Service enligt tillverkarens rekommendationer (inkluderar arbete, olja, filter samt intervalltillägg som t.ex. utbyte av tändstift och drivrem). För fullständiga villkor se Allmänna Villkor för service avtal

Så stod det på mitt avtal. Betalar runt 500
Citera
2024-10-27, 18:30
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wallbuilder
Hej,

Köpte en V60 via Bilia för 2,5 år sedan, med Volvo Selekt (dvs nybilsgaranti i två år på en begagnad bil som Volvo noggrant gått igenom och bedömt skicket på, den var ca två år gammal och hade gått ca 6500 mil vid köpet).

Säljaren sålde på mig en lösning där vi finansierade del av köpet via ett lån, och erbjöd då ett förmånligt serviceavtal som skulle täcka alla servicekostnader de första 6 månaderna. Serviceavtalet skulle alltså enligt säljaren innebära att vi betalade en fast månadskostnad och i utbyte mot det inte behöva betala för några planerade serviceåtgärder vid varje kommande service (sådant som inte omfattas typ vindrutetorkare som slits ut etc skulle dock inte omfattas; det är ju förståeligt). I serviceavtalet ligger också att man bara får underhålla och serva bilen på Bilia-godkända anläggningar, vilket vi alltid gjort.

Nu närmar sig bilen 10 000 mil och den larmar för att service är påkallad. När jag då kontaktar en Bilia-verkstad och ska boka in en tid, så ringer verkstadscoachen mig och han säger mer eller mindre ”jag vet inte vad det är för serviceavtal Bilia fått dig att teckna men det här serviceavtalet täcker inte väldigt många av de saker som nu måste åtgärdas vid det här servicetillfället, du har ett serviceavtal som heter ”Anpassad” men det här servicetillfället är en Bas-service” och så räknade han upp en diger lista på allt som behövde göras nu. Jag bad honom speca det noggrant, då sa han att kunde skicka underlag eller en förteckning över allt som behöver göras. Det jag fick var bifogat:

https://ibb.co/LJ3Zx0y

Min första fundering är om det är påkallade åtgärder alltihop? Man ska notera att förteckningen innefattar en särskild åtgärd som ligger utanför servicen också, det är ett byte av konsolen som innefattar handtag och registreringsskylt belysning på bakluckan (den har gått sönder pga ett uppenbart fabrikationsfel där fukt trängt in i glödlampahuset och fått plasten runt belysningen att spricka; Bilia vägrar dock ta hela kostnaden för det varför vi fått göra en speciallösning vid sidan om).

Jag förstår inte riktigt hur mycket verkstadscoachen menar att det här servicebesöket ska kosta mig, jag frågade det rent ut men han ville inte säga det, däremot fick jag tydligt uppfattningen att han tyckte att jag skulle kontakta Bilia och ifrågasätta vad det är för typ av serviceavtal de mer eller mindre underförstår lurat på mig.

Framför allt blir jag dock förvånad över vilken genuint hal hästhandlarmarknad bilhandeln verkar präglas av även när man vänder sig till en så pass stor aktör som Bilia. Om jag nu övertalades till att finansiera köpet delvis via lån i utbyte mot ett ”förmånligt” serviceavtal som skulle täcka servicekostnaderna vid de planerade servicetillfällena, hur sjutton kan jag då åka på en massa servicekostnader för fullt planenliga åtgärder vid ett servicetillfälle som omfattas av serviceavtalet? Har ni varit med om något liknande? Någon med insikt i branschen som kan sprida lite mer ljus kring detta?

När jag övertalades teckna detta så nämndes inte ett dyft om att det fanns några nivåer eller dylikt på serviceavtal, utan jag fick klart och tydligt uppfattningen att serviceavtalet var allomfattande.
Är servicen skött är det en anpassad du ska göra och inget annat! 9k mil är bassservice, 12k mil är den service dom försöker pracka på dig!
Citera
2024-10-27, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inthepresent
Serviceavtalet omfattar Original Service enligt tillverkarens rekommendationer (inkluderar arbete, olja, filter samt intervalltillägg som t.ex. utbyte av tändstift och drivrem). För fullständiga villkor se Allmänna Villkor för service avtal

Så stod det på mitt avtal. Betalar runt 500

Samma. Några allmänna villkor bifogades inte dokumentationen vid mitt köp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in