Citat:
Ursprungligen postat av
Kermit100
Idealet vore väl alla.
Det är ju som sagt skattade pengar så jag förstår inte egentligen varför ens myndigheterna behöver känna till dem.
Jag arbetar och försörjer mig redan idag, utan dessa pengar, och de är inte tillräckligt mycket för att jag skall kunna gå i förtida pension och leva bara av dem.
Jag bor i en hyresrätt och är nöjd med det, har inga planer på att köpa nåt speciellt eller förändra mina vanor.
Men när jag på förhand vet att jag inom några år kommer få ärva en större summa så vill jag bara undersöka om det finns nåt sätt att stoppa undan dem för framtiden.
Ingen av oss kan ju säga vad som kommer hända i framtiden och jag är inte pigg på att investera i aktier eller annat.
Jag tycker det skulle kännas mer tryggt att bara ha dem i reserv någonstans - idealiskt sett trygga från alla nyfikna ögon.
Konstigt skäl att vilja dölja pengarna och ha dem i reserv.
Du kan ha dem helt öppet och ha dem i reserv. Skälet till att någon myndighet måste känna till dina pengar heter penningtvätt vilket ofta är kopplad till svår brottslighet.
Om du ville dölja dem för en specifik person hade jag förstått frågeställningen. Det är skillnad på om staten eller om en enskild person vill stämma dig på pengar. Då blir datum och preskriptionstider viktiga vilket är svårare för vanligt folk att få tag på.
Men annars får du nog omsätta dem i guld och diamanter och skit som kan bli stulet och ruva på dem som en drake.
edit: kan tillägga att pengarna växer snabbare på ett helt vanligt ISK om du lyssnar på bankens fondrekommendationer än att ruva på dem som en drake om du ändå ska låta dem ligga.
editedit: jag känner en person som fick brev från skatteverket ett par år efter den fick ärva om ett odeklarerat konto i utlandet som den personen som dött haft så du kan glömma det där med att försöka gömma pengar genom att bara flytta runt dem mellan konton. Möljigtvis går det om du fixar konto i Nordkorea eller något men jag tror inte det är värt risken.