Citat:
Ursprungligen postat av
Kermit100
Observera att det alltså handlar om en klumpsumma och även om de placerades i ett bolag vore inte poängen att det bolaget skulle bedriva någon verksamhet och tjäna några pengar, utan hela poängen vore bara att dölja att jag har den här tillgången.
Enligt vad som sägs i annan tråd MÅSTE företag FÖRSÖKA göra vinst. (Annan hade citerat regeltext. Någon tolkade som ska, men jag sa "försöka" för det kan inte vara ska för nystartade företag.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kermit100
Så jag funderar på om det finns något lagligt sätt att stoppa de här pengarna i ett konto utomlands eller kanske ett bolag utomlands så de inte är synliga längre?
Såvitt jag kan se det så bryter jag ju inte mot några lagar här för vi har ju som sagt varken arvs- eller förmögenhetsskatt länge.
Men är det möjligt (för en vanlig svensson, utan att betala babiljoner till advokater för avancerade upplägg som om man var en internationell koncern, kanske skall tilläggas)?
Jag har mycket av mina tillgångar i ett företag utanför EU (men kommer att behöva redovisa i Sverige min del av vinsten då den kommer) men innan dess vet ingen myndighet om det, bara den utlänska banken, för vi behövde visa ett kontrakt för att visa var pengarna kom ifrån, visa att det inte var penningtvätt.)
Fram till nyligen visste jag om ett supererbjudande, MEN det verkar som att ägarna kommit på att de kan kopiera vad vi gör nära

så istället för att sälja, gör de som oss. Annars hade det varit flera gånger insatsen i vinst och SAMTIDIGT stödja en fattig stam där, som jag gör genom att öka deras inkomster (och jag har även sagt att de kommer att få stöd efter att det blivit vinst.)
MEN då och då dyker det upp sådana möjligheter. (Jag köpte en och exemplet ovan... Det finns många, men många av dem har inte rätta dokumenten, så man behöver kolla noga. Jag har skippat flera p g a det.)
Det finns även andra möjligheter där, låga löner, ibland gott om råmatrial.
Vet inte hur mycket pengar du pratar om.
Jag har även konsultat åt mycket stora investerare. Flera skippade jag för märkte att de ville ha penningtvätt. En var inte det, men de klantade till det då de retade upp ägaren till ett mycket intressant grustag med egen pir för export, istället för att fråga mig först. Jag hade lagt upp det mycket annorlunda bättre för BÅDA sidor. Det är sålt till annan nu.
Om du är intresserad kan du få göra liknande vad jag gjort om det blir nära så samma personer kan sköta även ditt. Det är på en av de mest populära öarna i världen så du vill kanske göra avdragsgill (om det blir affär) affärsresa dit

och kanske även bosätta dig där. Vi är i annan del än turisterna, det finns mycket billiga oceantomter nära.