2024-10-27, 05:19
Medlem
mingtians avatar
Ojoj sitta och räkna in framtida arv från släktingar. Finns inget härligare att se girigbukens min när det visar sig att släktingen donerat bort nästan allt eller lånat ut det till en amerikansk general.
Citera
2024-10-27, 06:28
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kermit100
Ja men det gäller ju som sagt bara precis då.
Jag hoppas att jag lever längre än så och det här är tänkt som en reservfond för framtiden på lång sikt. Och på lång sikt kan ingen av oss säga vad som kommer att hända.
Att få denna klumpsumma är en chans för mig att få lite individuell ekonomisk trygghet, det är så jag ser det.
Men jag skulle som sagt föredra att den tillgången inte var offentligt sökbar av allt och alla som ändå inte har med den saken att göra.
Är du villig att låta inflationen urholka din reservfond på lång sikt är det inga större problem att hålla den dold. Vill du däremot få avkastning på pengarna och värdebevara dem går det knappast att kombinera med att dölja dem på lagligt sätt.
Citera
2024-10-27, 07:39
Medlem
Kapitalförsäkring: Pengarna är formellt inte längre ens egna, det syns inte längre i deklaration att skatt betalas.

Krångla inte med att placera pengar i utlandet.
Citera
2024-10-27, 08:55
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Skall börja med att säga att det här inte handlar om att göra något olagligt - inte så vitt jag kan se det iaf?

Jag kommer inom några år få en större summa pengar i arv från en släkting som inte kommer leva för alltid.

Det finns ju varken arvs- eller förmögenhetsskatt längre men jag vill inte att allt och alla skall kunna få kännedom om det här och i Sverige är ju typ allt offentligt.

Så jag funderar på om det finns något lagligt sätt att stoppa de här pengarna i ett konto utomlands eller kanske ett bolag utomlands så de inte är synliga längre?

Observera att det alltså handlar om en klumpsumma och även om de placerades i ett bolag vore inte poängen att det bolaget skulle bedriva någon verksamhet och tjäna några pengar, utan hela poängen vore bara att dölja att jag har den här tillgången.

Såvitt jag kan se det så bryter jag ju inte mot några lagar här för vi har ju som sagt varken arvs- eller förmögenhetsskatt länge.
Men är det möjligt (för en vanlig svensson, utan att betala babiljoner till advokater för avancerade upplägg som om man var en internationell koncern, kanske skall tilläggas)?

Vilka allt och alla skulle få kännedom om dina pengar? Låter mer som att kronofogden inte ska se dina pengar eller att du går på bidrag, vilket av dom är det?
Citera
2024-10-27, 09:48
Medlem
Citat:
Skall börja med att säga att det här inte handlar om att göra något olagligt - inte så vitt jag kan se det iaf?

Jag kommer inom några år få en större summa pengar i arv från en släkting som inte kommer leva för alltid.

Det finns ju varken arvs- eller förmögenhetsskatt längre men jag vill inte att allt och alla skall kunna få kännedom om det här och i Sverige är ju typ allt offentligt.

Så jag funderar på om det finns något lagligt sätt att stoppa de här pengarna i ett konto utomlands eller kanske ett bolag utomlands så de inte är synliga längre?

Observera att det alltså handlar om en klumpsumma och även om de placerades i ett bolag vore inte poängen att det bolaget skulle bedriva någon verksamhet och tjäna några pengar, utan hela poängen vore bara att dölja att jag har den här tillgången.

Såvitt jag kan se det så bryter jag ju inte mot några lagar här för vi har ju som sagt varken arvs- eller förmögenhetsskatt länge.
Men är det möjligt (för en vanlig svensson, utan att betala babiljoner till advokater för avancerade upplägg som om man var en internationell koncern, kanske skall tilläggas)?

Köp kvalitetskonst.
Köp guld.

Etc.
Citera
2024-10-27, 09:49
Medlem
BorgeHs avatar
Det rika har gjort för att dölja tillgångar är att köpa sådant som inte syns i offentliga papper. Bankinnehav, aktier, fonder och andra banktillgångar syns.

Men till exempel dyrbar konst kan ha ett högt värde och en värdetillväxt som är hög.

Ett annat alternativ är skogsfastigheter utan byggnader. Det finns ingen fastighetsskatt på skog. De kan ofta vara lågt värderade och har en hög värdetklkväxt. Men de är dyra. Roger Akelius har de senaste åren investerat i 30000 hektar skog (stort dom 60000 fotbollsplaner!). Han är nu Sveriges största privata skogsägare. Så det ligger nog något i att investera i skog…
Citera
2024-10-27, 10:10
Medlem
Citat:

Det är bara öppna en kapitalförsäkring på valfri bank. Syns inte någonstans.

Då kan du invenstera i guld via den eller vad du vill

Hur lätt som helst. Detta är ett icke problem.

Mvh goldmansach
Citera
2024-10-27, 10:31
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Vilket kan innebära att KF fungerar för ts. Dessutom antagligen bättre än bankkonto utan ränta. Men ts var inte intresserad av aktier eller fonder.
Citat:
Ursprungligen postat av GreatVoid
Kapitalförsäkring: Pengarna är formellt inte längre ens egna, det syns inte längre i deklaration att skatt betalas.
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach
Det är bara öppna en kapitalförsäkring på valfri bank. Syns inte någonstans.
Ni som rekommenderar KF: Har ni missat helt att fr.o.m 2025-01-01 ska även innehav i KF rapporteras till Skattemyndigheten?

Så, nä, KF är inte längre ett alternativ för TS.
Senast redigerad av Blingon 2024-10-27 kl. 11:11.
Citera
2024-10-27, 11:04
Medlem
Sätt in på sparkontot, berätta inte för någon.
Snipp snapp snut så var sagan slut.
Vad tror TS egentligen ska hända? Att hans kusin eller någon sitter och har tillgång till att se hans konto?
Citera
2024-10-27, 11:50
Medlem
Citat:
Enligt vad som sägs i annan tråd MÅSTE företag FÖRSÖKA göra vinst. (Annan hade citerat regeltext. Någon tolkade som ska, men jag sa "försöka" för det kan inte vara ska för nystartade företag.

Citat:

Jag har mycket av mina tillgångar i ett företag utanför EU (men kommer att behöva redovisa i Sverige min del av vinsten då den kommer) men innan dess vet ingen myndighet om det, bara den utlänska banken, för vi behövde visa ett kontrakt för att visa var pengarna kom ifrån, visa att det inte var penningtvätt.)

Fram till nyligen visste jag om ett supererbjudande, MEN det verkar som att ägarna kommit på att de kan kopiera vad vi gör nära så istället för att sälja, gör de som oss. Annars hade det varit flera gånger insatsen i vinst och SAMTIDIGT stödja en fattig stam där, som jag gör genom att öka deras inkomster (och jag har även sagt att de kommer att få stöd efter att det blivit vinst.)
MEN då och då dyker det upp sådana möjligheter. (Jag köpte en och exemplet ovan... Det finns många, men många av dem har inte rätta dokumenten, så man behöver kolla noga. Jag har skippat flera p g a det.)
Det finns även andra möjligheter där, låga löner, ibland gott om råmatrial.

Vet inte hur mycket pengar du pratar om.
Jag har även konsultat åt mycket stora investerare. Flera skippade jag för märkte att de ville ha penningtvätt. En var inte det, men de klantade till det då de retade upp ägaren till ett mycket intressant grustag med egen pir för export, istället för att fråga mig först. Jag hade lagt upp det mycket annorlunda bättre för BÅDA sidor. Det är sålt till annan nu.
Om du är intresserad kan du få göra liknande vad jag gjort om det blir nära så samma personer kan sköta även ditt. Det är på en av de mest populära öarna i världen så du vill kanske göra avdragsgill (om det blir affär) affärsresa dit och kanske även bosätta dig där. Vi är i annan del än turisterna, det finns mycket billiga oceantomter nära.
Citera
2024-10-27, 12:12
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:

Kapitalförsäkring är anonymt, och den enda skatten som syns är på kapitalinkomster, men har du lån på bostad (jämkning) etc kommer det vara omöjligt att utröna vad det är för typ av pengar. Du behöver inte ens ha pengar i aktier på en kapitalförsäkring. Du kan ha räntepapper/obligationer.

Du kan bara låta dem ligga om du vill, precis som på ett bankkonto.

Förövrigt så kan du inte ha några pengar utomlands som "rika" har (oerhört naiv och förlegad bild) då Sverige får automatiskt in rapporter om svenskars tillgångar världen över pga AEOI.

https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/topics/policy-issues/tax-transparency-and-international-co-operation/crs-mcaa-signatories.pdf

Majoriteten av alla journalister får uppgifter från Ratsit.

Du kan idag enkelt skicka ett mejl till ratsit@kundservice.se, hänvisa till borttagning av alla dina personuppgifter i enlighet med GDPR så blir du borttagen helt och hållet.

Egentligen fattar jag inte varför du inte bara vill ha pengarna inom Sverige.
Du överkomplicerar allt.
Citera
2024-10-27, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Ni som rekommenderar KF: Har ni missat helt att fr.o.m 2025-01-01 ska även innehav i KF rapporteras till Skattemyndigheten?

Så, nä, KF är inte längre ett alternativ för TS.
Har inte rekommenderat KF till ts.

Men har du någon källa på hur det är från och med nästnästa deklaration?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in