2024-10-27, 08:56
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
"AB" 1986-03-03 19:30

"Den person som går längst till vänster, personerna går liksom i stort sett i bredd har liksom lagt armen om en person som går i mitten och som just av att han har armen runt om axlarna på personerna drar Björkman slutsatsen att det är en kvinna som går.

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E13-00-A

Jag gillar hypotesen att det är när vapnet lägger han mot ryggen i farten uppfattas som en arm på axeln.

Tackar! Jo, jag har hört talas om det där.

Det jag hoppades på var att Fickpingis skulle lyckas prestera ett vettigt inlägg, men du fick som vanligt rycka in som räddaren i nöden.

Intressant teori! Kan inte vara så lätt för vittnen att uppfatta vad som hände, innan något hände, och i de förhållanden som var.
Citera
2024-10-27, 08:58
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Just nu uppför du dig, som om du har tappat det fullständigt. Du bör ha koll på detta. Sluta tramsa och chatta, du förstör tråden.

Edit: Börja med att lyssna på förhöret i Tingsrätten, spola till 08:10 och lyssna därifrån, där säger Björkman att GM först "håller om" personen i mitten, sedan "lägger handen på axeln"....

https://www.youtube.com/watch?v=h54z5Oslp4M

Jag har tyvärr inte tillgång till de kompletta förhören med Björkman längre. Så de får du rota i själv, Wpu'n är ofta för knepigt inskannade för min smak/ork, gällande alla Borgnäs program detta florerat i genom åren, får du pilla med själv, detta gäller även de böcker där detta framkommer. Nu har du iaf fått en liten källa, alltid något? ;-)

Henrik har redan presterat källorna.
Citera
2024-10-27, 09:03
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Henrik har redan presterat källorna.

Okej, vad skönt. Då är saken utredd. Tummen upp. Då vänder vi blad.
Citera
2024-10-27, 09:05
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
...
Du har redan spelat bort din roll som seriös.
Citera
2024-10-27, 09:33
Medlem
quggels avatar
LL envisas med att mordet skedde 23:18 men jag kan inte hitta någon motivering till detta uttalande. Någon som vet hur han resonerar?
Citera
2024-10-27, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Det här blir ett ofullständigt inlägg eftersom jag inte har svar på alla dina frågor. Men artikeln i den fjärde editionen (eller vilken term som nu är korrekt) skiljer sig markant från de tre övriga vad beträffar Engström. Det är mycket fler uppgifter i den fjärde. Det finns inga uppgifter i de tre övriga som inte återfinns i den fjärde, med reservation för eventuell bildtext som är helt avklippt i Walls bild på artikeln. Walls bild är fullt i klass med de så kallade Sonderkommando-fotografierna beträffande skärpa och komposition.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sonderkommando_photographs

Ursprungligen kallar denna edition för ”landsortseditionen” och menar att den inte utkom i Stockholm. Vilket så klart begränsar till exempel Roland Bergströms möjligheter att ha påverkats av den. Med avstamp i Ursprungligens föredömliga transkribering av de övriga utgåvorna, där Stig bland annat berättar om att Lisbeth stoppat bilar, transkriberar jag all extra information i den fjärde:

– Själv sade Lisbet Palme att hon trodde att hon var träffad i ryggen, men det verkade inte så farligt.

Stig Engström frågade åt vilket håll gärningsmannen försvunnit. Lisbet Palme pekade mot Tunnelgatan. När Engström tittade i gatans förlängning såg han en yngre person i siluett. Han var klädd i blå täckjacka.

– Mördaren, för det måste ha varit en man, stod still någon sekund innan han sprang vidare.

I samma ögonblick dök polisen upp. De frågade åt vilket håll gärningsmannen försvunnit och sprang i den riktningen.

– Jag glömde tala om att han hade blå täckjacka, så jag sprang efter, berättar Engström. Men jag hann inte ikapp dem.

När han kom tillbaka var ambulansen på plats.

(FB) Skandiamannen

När vi pratar lite om observationer som Engström återgett så ger jag exempelvis stor tyngd av hans berättelse om Hans J och dennes taxibil.
Engström återger nära nog perfekt om vad som hänt här på brottsplatsen med Hans J.
Dessa uppgifter står ingenstans att finna innan det att Engström uppger dem och det är helt omöjligt att mördaren kunnat observera detta plus återgett det i närmast perfekt form.
Det är en av flera observationer som Engström återgett som är omöjliga för honom att återge i rollen som Olof Palmes mördare.
Hans redogörelse för Hans J på brottsplatsen är möjligen en av de allra tyngsta.
Citera
2024-10-27, 11:45
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Det är du som påstår att "handen på axeln" är fakta. Då får du ta och visa det.

Det är väl två vittnen som talar om detta. Dels IM (som Henrikofsweden citerade), men även AB som talar om att GM höll armen runt Palme. Dock spegelvänt där AB uppfattar det som höger arm, samt att GM sköt med vänster.

"Och en av dessa minnesbilder är att han framför sig ser ett sällskap om 3 personer. Den person som går längst till vänster, personerna går liksom i stort sätt i bredd har liksom lagt armen om en person
som går i mitten och som just av att han har armen runt om axlarna på personerna drar Björkman slutsatsen att det är en kvinna som går. Till höger om den som har armen runt axlarna på sig och som senare faller omkull går en kvinna och då närmast gatan ."

....
"Han ser samtidigt den man som gått med armen runt Palme vända sig ett halv varv runt i riktning mot Tunnelgatan och ta 2 spenstiga steg och försvinna ur blickfånget."

https://drive.google.com/open?id=0BxuBxyn2s5hMYVJEZFdMUGt4Vzg

-------

Här kan man kanske tänka sig att det är just dessa uppgifter som gjorde att man på nytt försökte identifiera DNA på Palmes rock.
NFC - Dnr. 2018024765
Det var endast Olofs egna DNA som kunde fastställas på 15 områden på rocken.
https://imgur.com/a/olof-palmes-dna-OAJcpVr

SE's DNA hade man ju säkrat. Men framgår inte tydligt om man även testade mot det. (Men det borde man nog ha gjort)

Sedan har vi ingen aning om GM hade handskar på sig heller..
Citera
2024-10-27, 11:58
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det är väl två vittnen som talar om detta. Dels IM (som Henrikofsweden citerade), men även AB som talar om att GM höll armen runt Palme. Dock spegelvänt där AB uppfattar det som höger arm, samt att GM sköt med vänster.

"Och en av dessa minnesbilder är att han framför sig ser ett sällskap om 3 personer. Den person som går längst till vänster, personerna går liksom i stort sätt i bredd har liksom lagt armen om en person
som går i mitten och som just av att han har armen runt om axlarna på personerna drar Björkman slutsatsen att det är en kvinna som går. Till höger om den som har armen runt axlarna på sig och som senare faller omkull går en kvinna och då närmast gatan ."

....
"Han ser samtidigt den man som gått med armen runt Palme vända sig ett halv varv runt i riktning mot Tunnelgatan och ta 2 spenstiga steg och försvinna ur blickfånget."

-------

Här kan man kanske tänka sig att det är just dessa uppgifter som gjorde att man på nytt försökte identifiera DNA på Palmes rock.
NFC - Dnr. 2018024765

SE's DNA hade man ju säkrat. Men framgår inte tydligt om man även testade mot det. (Men det borde man nog ha gjort)

Jag och Pingis har rökt fredspipa.

Vi får se vad framtida DNA-teknik kan utvisa. Det hittades en del saker i närområdet, olika plagg.

Har dessa testats? Det kanske blir en sån där geneaologisk databas som scorar nu igen.

Vad gäller handen på axeln så kan det förklara varför SE ville lansera sig som livräddare på platsen, av en rädsla för fingeravtryck. DNA var då tämligen nytt?

I så fall var det handskarna han hade i väskan?
Citera
2024-10-27, 12:01
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren

....

-------

NFC - Dnr. 2018024765

Det står omnämnt i Walls senaste bok (i intervjun med Ulrika Glaser) att PU vid ett hembesök hos henne, fick ett kuvert från SE. Möjligen var det just detta kuvert som man fick SE:s DNA ifrån? Man topsade ju även släktingar till SE, men det kanske var innan Glasers kuvert, exakta datum är inget jag sett. Varifrån kuvertet kom ifrån, var en nyhet för mig innan jag läste Walls senaste bok.

Nu är jag ingen expert på DNA, men det känns ju rätt troligt att DNA borde ha kunnat hittats på Palmes ena axel, om GM varit utan handskar? Rocken lär ha varit tämligen väl bevarad i alla år. Kanske rent av nedfryst?
Citera
2024-10-27, 12:12
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Det står omnämnt i Walls senaste bok (i intervjun med Ulrika Glaser) att PU vid ett hembesök hos henne, fick ett kuvert från SE. Möjligen var det just detta kuvert som man fick SE:s DNA ifrån? Man topsade ju även släktingar till SE, men det kanske var innan Glasers kuvert, exakta datum är inget jag sett. Varifrån kuvertet kom ifrån, var en nyhet för mig innan jag läste Walls senaste bok.

Nu är jag ingen expert på DNA, men det känns ju rätt troligt att DNA borde ha kunnat hittats på Palmes ena axel, om GM varit utan handskar? Rocken lär ha varit tämligen väl bevarad i alla år. Kanske rent av nedfryst?

Minns en dokumentär på 90-talet där det redan då sades att rocken hanterats av många, bl.a. i jakten på fingeravtryck. Åkte även rocken tur och retur till Wiesbaden?
Citera
2024-10-27, 12:24
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Jag och Pingis har rökt fredspipa.

Vi får se vad framtida DNA-teknik kan utvisa. Det hittades en del saker i närområdet, olika plagg.

Har dessa testats? Det kanske blir en sån där geneaologisk databas som scorar nu igen.

Vad gäller handen på axeln så kan det förklara varför SE ville lansera sig som livräddare på platsen, av en rädsla för fingeravtryck. DNA var då tämligen nytt?

I så fall var det handskarna han hade i väskan?

Vad bra!
Mitt syfte var dock inte att vare sig lägg mig i "fajten" eller kasta bensin på glöden, utan mer flika in även med AB's vittnesmål och länk till källa.

Ja gällande SE's uppgifter så kan det väl vara en hypotes. Jag är dock lite frågande till om han (eller man) ens trodde att även fingrar kunde avsätta DNA-spår. Det var inte möjligt vid den tiden.
Men visst kan han kanske ändå ha trott det. Vi vet inte.

Och en annan hypotetisk fråga. Tänk om man nu hade fått en DNA-träff från SE på Palmes rock?
Här spelar det nog in vart den i.s.f. hittades? På axeln eller om man hittade den på framsidan av rocken t.ex.?
Byxorna skulle vara något att kolla. Vem var det som drog Palme i benen?
Citera
2024-10-27, 12:28
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Ja, jag har nog något inlägg om detta här också.
Men kort så handlade det om att man blev osäker på om det verkligen var SE's DNA man hade. (Från ett tidigare brev. Kanske från vännen Olle M.?).
Då blev det aktuellt med topsningen, vilket man utförde men hann inte med/stoppade analysen för att man via ett annat brev(kanske detta då?) fick det bekräftat att man hade SE's DNA.
Kan återkomma med källor till NFC bl.a. om önskas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in