2024-10-27, 07:26
Medlem
Bankdosas avatar
På det sätter jag gör köttfärssås vill jag inte äta den rosaaktig så då brukar jag använda colorit eller guldsoya för att göra den mörkare/brunare. Skjut mig inte för det.
Citera
2024-10-27, 07:36
Medlem
immenhusens avatar
Används nästan uteslutande till brunsås för egen del. Utan Collorit förblir den bara en gräddsås. Allt beror på tillfälle.

Citat:
Ursprungligen postat av Bankdosa
På det sätter jag gör köttfärssås vill jag inte äta den rosaaktig så då brukar jag använda colorit eller guldsoya för att göra den mörkare/brunare. Skjut mig inte för det.

Rosaaktig? Du steker alltså inte genom köttet?

/AI
Citera
2024-10-27, 07:38
Medlem
Citat:
Har aldrig varit med om att köttfärssås blir rosakatig, och använder aldrig Collorit.

Är du typen som använder grädde i köttfärssåsen? Och snarare kokar färsen än steker den? Då har du mycket att lära om matlagning
Citera
2024-10-27, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Tack för svar. Men grytor blir ju jättefina av sig själva? Hur blir dina grytor bleka?

Varför använder du inte soja eller liknande i stället?

Beklagar, men brun karamellfärg låter bara för trist.

Det FANNS inte riktig soja att tillgå på 50-60-tal när Collorit hade sin storhetstid. Det var mormors och farmors sätt att ge brunsåsen till broilersöndagskycklingen sin bruna aptitliga färg.

Hela den svenska kryddhyllan för mat bestod då av salt, vitpeppar, lagerblad, kryddpeppar, enbär och svag curry (om man var äventyrlig) samt ättika och ett fåtal bladkryddor. Vitlök var något man på sin höjd gned en skål med, och då var man väldigt i framkant.

Det är utifrån den kontexten man måste se Colloriten, riktig sojasås kom in i hushållen på bred front under 70-talet.
Citera
2024-10-27, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetopia
Det FANNS inte riktig soja att tillgå på 50-60-tal när Collorit hade sin storhetstid. Det var mormors och farmors sätt att ge brunsåsen till broilersöndagskycklingen sin bruna aptitliga färg.

Hela den svenska kryddhyllan för mat bestod då av salt, vitpeppar, lagerblad, kryddpeppar, enbär och svag curry (om man var äventyrlig) samt ättika och ett fåtal bladkryddor. Vitlök var något man på sin höjd gned en skål med, och då var man väldigt i framkant.

Det är utifrån den kontexten man måste se Colloriten, riktig sojasås kom in i hushållen på bred front under 70-talet.
Fast inget stannar ju kvar utan en efterfrågan.
Citera
2024-10-27, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetopia

Lite så ser jag det också. Och nu är Collorit en produkt som inte längre behövs.

Sedan kan man fråga sig hur man gjorde den klassiska svenska brunsåsen innan Collorit fanns? Eller var det med Collorit den uppkom?

Är Collorit den fan som gjorde att brunsås blev svenskare än svenskt? Är allt Ekströms fel?

Och varför måste gräddsås vara så brun just i Sverige? Är det Ingmar Bergman som spökar?
Senast redigerad av Stiffinger 2024-10-27 kl. 08:58.
Citera
2024-10-27, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Fast inget stannar ju kvar utan en efterfrågan.

Nä, men det är väl lite töntigt att kalla alla som använt det för muppar när det är man själv som är okunnig om att de från början inte hade några alternativ.

Idag vet jag inte varför man skulle hålla på med det när riktig soja funkar till både smak och färg, men en del gillar väl mörkbrun mat bara.

En produkt som bokstavligen heter "color it" borde inte ge några frågetecken om vad den är till för, och inte heller förväxlas med smaksättande såser.
Citera
2024-10-27, 09:09
Medlem
Bankdosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Används nästan uteslutande till brunsås för egen del. Utan Collorit förblir den bara en gräddsås. Allt beror på tillfälle.

Rosaaktig? Du steker alltså inte genom köttet?

/AI

Jo, jag steker igenom köttet men blandar i ketchup och grädde. Tycker det blir gott så kommer alltid göra så.
Citera
2024-10-27, 09:16
Medlem
Håller helt med, galet att folk köper skitet. Men jag tror det är folk som inte riktigt vet vad det är, läser inte innehållsförteckningen
Citera
2024-10-27, 09:18
Medlem
Citat:
Jo, jag steker igenom köttet men blandar i ketchup och grädde. Tycker det blir gott så kommer alltid göra så.
Skippa ketchupen. Socker ska man ha ytterst lite av i mat. Och det är nog den tillsammans med grädden som gör din köttfärssås rosa.

Lär dig att laga mat!

Recept på köttfärssås. Ingen Collorit, ingen grädde, ingen ketchup https://www.arla.se/recept/klassisk-bolognese/
Citera
2024-10-27, 09:23
Medlem
Bankdosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Skippa ketchupen. Socker ska man ha ytterst lite av i mat. Och det är nog den tillsammans med grädden som gör din köttfärssås rosa.

Lär dig att laga mat!

Recept på köttfärssås. Ingen Collorit, ingen grädde, ingen ketchup https://www.arla.se/recept/klassisk-bolognese/

Tack för omtanken. Det uppskattas men jag är så inkörd på detta och tror inte min son skulle uppskatta att jag skulle göra annorlunda.
Jag är ingen hejare på att laga mat men hellre att det smakar bra än är nyttigt
Citera
2024-10-27, 09:25
Medlem
Citat:
Tack för omtanken. Det uppskattas men jag är så inkörd på detta och tror inte min son skulle uppskatta att jag skulle göra annorlunda.
Jag är ingen hejare på att laga mat men hellre att det smakar bra än är nyttigt
Att använda socker i maten och lära ditt barn att mat ska vara söt, bådar inte gott för barnets framtid.

Sötman i tomaterna räcker väl för en riktigt god köttfärssås, och grädde är toppen med det behövs knappast i en köttfärssås. Inte heller Collorit.
Senast redigerad av Stiffinger 2024-10-27 kl. 09:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in