2024-10-26, 16:30
Medlem
HBTKuks avatar
Ack ja, denna styggelse och kvarleva från 80-talet (?).. Men vad är det egentligen för muppar som använder brun karamellfärg för att färga sin mat? Följdfrågorna är många - hur misslyckas man med att göra exempelvis en brunsås brun, eller sätta färg på en höstig gryta? När plockar man fram sin Coloritt ut skafferiet för att "piffa till"?

Coloritt är för de som inte vet det en brun karamellfärg som även innehåller salt och vatten. Det är för mig ofattbart att denna produkt fortfarande finns att köpa. Personligen vet jag bara en person som använder detta, och det är Anna Book, som ju tipsat om denna förträffrliga brunfärg i samband med att hon lagar mat.

Så.. vad är det egentligen för förtappade själar som använder Coloritt fortfarande? Är det endast på gammal vana? Varför stöter man aldrig på någon Colorittare? Om man är så pass ointresserad av mat att man använder skräpet - varför kan man inte lika gärna vara utan färgen? Du lär ju tappat all ambition om vällagad mat vid det laget ändå.

Bild på styggelsen
Senast redigerad av HBTKuk 2024-10-26 kl. 16:48.
Citera
2024-10-26, 16:39
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Jag har ingen hemma, men tycker det är en bra produkt just för att färgsätta brunsås så den får den där riktigt djuppbruna färgen. Samma I grytor som blivit belgare än planerat.

Men colorit har sin egentliga huvudsakliga användning när man ungssteker exempelvis köttbullar då den spädde med lite vatten antingen sprayars på eller penslas på för att få till riktigt snygg färg.
Citera
2024-10-26, 16:50
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Jag har ingen hemma, men tycker det är en bra produkt just för att färgsätta brunsås så den får den där riktigt djuppbruna färgen. Samma I grytor som blivit belgare än planerat.

Men colorit har sin egentliga huvudsakliga användning när man ungssteker exempelvis köttbullar då den spädde med lite vatten antingen sprayars på eller penslas på för att få till riktigt snygg färg.
Tack för svar. Men grytor blir ju jättefina av sig själva? Hur blir dina grytor bleka?

Varför använder du inte soja eller liknande i stället?

Beklagar, men brun karamellfärg låter bara för trist.
Citera
2024-10-26, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Så.. vad är det egentligen för förtappade själar som använder Coloritt fortfarande?
Vet de som använder det i brödbak. Och i brunsås om man saknar riktig soya.

Det stör mig lite att Ekströms kallar produkten för soya. En produkt som endast innehåller färgämne, vatten och salt. https://www.ekstroms.se/produkter/collorit-soya/
Citera
2024-10-26, 17:05
Medlem
Citat:
Ack ja, denna styggelse och kvarleva från 80-talet (?).. Men vad är det egentligen för muppar som använder brun karamellfärg för att färga sin mat? Följdfrågorna är många - hur misslyckas man med att göra exempelvis en brunsås brun, eller sätta färg på en höstig gryta? När plockar man fram sin Coloritt ut skafferiet för att "piffa till"?

Coloritt är för de som inte vet det en brun karamellfärg som även innehåller salt och vatten. Det är för mig ofattbart att denna produkt fortfarande finns att köpa. Personligen vet jag bara en person som använder detta, och det är Anna Book, som ju tipsat om denna förträffrliga brunfärg i samband med att hon lagar mat.

Så.. vad är det egentligen för förtappade själar som använder Coloritt fortfarande? Är det endast på gammal vana? Varför stöter man aldrig på någon Colorittare? Om man är så pass ointresserad av mat att man använder skräpet - varför kan man inte lika gärna vara utan färgen? Du lär ju tappat all ambition om vällagad mat vid det laget ändå.

Bild på styggelsen
Det är DU som är en jävla mupp, din fitta.

Du är inget vidare på att laga mat va?

Nu använder jag iofs inte den där produkten utan bryner alltid smör för att få färg på redningar.

Men eftersom så många idioter använder olivolja ida kan det nog vara bra att sätta bättre färg på redningar och liknande.
Citera
2024-10-26, 17:10
Medlem
Citat:

Bild på styggelsen

Såna där produkter finns endast för att det finns de som inte kan laga mat och inte vet hur man gör tex grundsåser och hur man får färg på såser och grytor. Det finns tyvärr de som tror att man gör en nice löksås genom att blanchera lite gul lök, tillsätta grädde och därefter trycka i soja till önskad färg. Det är skrämmande hur dåliga svenskar överlag är på att laga mat. Å andra sidan pratar vi om landet där mikrorätterna får mer och mer plats i butikerna.

Alla som är någorlunda normalt funtade (eller matnördar kanske är mer rätt ordval ) ser till att man alltid har en flaska med hemkokt fond i kylskåpet eller har lite demiglace i frysen.
Citera
2024-10-26, 17:14
Medlem
Dofternas avatar
Citat:

Så där djupt brunt att det nästan sticker i ögonen?
Citera
2024-10-26, 17:19
Medlem
hieroboams avatar
Också undrat över den flaskan och inte begripit syftet. Låter hellre min brunsås vara blek, den behöver inte vara artificiellt mörk. Aldrig sett någon som har den hemma.
Citera
2024-10-26, 18:24
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Så där djupt brunt att det nästan sticker i ögonen?

Typ, för en riktigt artificiell känsla, tänk som azoblåa fruitloops
Citera
2024-10-26, 18:29
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Tack för svar. Men grytor blir ju jättefina av sig själva? Hur blir dina grytor bleka?

Varför använder du inte soja eller liknande i stället?

Beklagar, men brun karamellfärg låter bara för trist.

Jag är ett fan och att matreinkarnation , så det som börjar som en rost på söndag slutar som picknick piroger på fredagen och där emellan kan stekstakarn återföras som någon gryta (och då inte genererat tillräckligt med brunhet, då gått direkt i grytan utan att passera brynning.
Citera
2024-10-26, 18:30
Medlem
Sladdarens avatar
Enda orsak jag kan komma till att färga livsmedel är vid uppbyggandet på bakelser och tårtor samt godis samt drinkar och ev nåt mer

Visst, det finns rätter med oaptitlig färg eller färgskalor
Att man äter med ögonen är på sätt och vis sant såtillvida att man ser en bild på en maträtt
på ett recept man vill göra och i olika stadier också under tillagningen eller en meny med typiska gatuköksmat stil men aldrig annars tycker jag det är nödvändigt. Är rätten korrekt utförd så ser man att både bryning, saftighet, torrhet, krisp, färg, karamelisering och konsistensen, textur mm är rätt och snyggt med ett tränat öga
Citera
2024-10-26, 18:44
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Jag har ingen hemma, men tycker det är en bra produkt just för att färgsätta brunsås så den får den där riktigt djuppbruna färgen. Samma I grytor som blivit blekare än planerat.

Varför, jag fattar det inte ? Köp bruna kläder eller möbler istället om du gillar färgen brun så mycket
Varför attraheras du till brun färg i mat ? E ämnen isig är ju egentligen inget du behöver fast det finns i många livsmedel ... Här nedan finns iaf naturliga sätt att få fram kulörer till din mat

https://www.youtube.com/watch?v=McvTnVtpiQg
https://www.youtube.com/watch?v=ZR2YAqpEtMU
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in