• 1
  • 2
2024-10-22, 22:41
Medlem
Jantejantejantes avatar
Vilka rutiner bör man ha för det optimala välmåendet i Sverige? T.e.x sitt inte vid datorn så länge, vakna tidigt, träna osv.
Citera
2024-10-22, 22:51
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jantejantejante
Vilka rutiner bör man ha för det optimala välmåendet i Sverige? T.e.x sitt inte vid datorn så länge, vakna tidigt, träna osv.

Svårt att svara eftersom frågan är extremt bred, till stor del individuell, och du lägger den under "psykologi".

Är du ens säker på att det är rutiner som är svaret?
Citera
2024-10-22, 22:55
Medlem
Jantejantejantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Svårt att svara eftersom frågan är extremt bred, till stor del individuell, och du lägger den under "psykologi".

Är du ens säker på att det är rutiner som är svaret?

Beteenden som optimerar ditt välmående anpassat till den Svenska miljön i en storstad.
Citera
2024-10-22, 22:57
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Beteenden som optimerar ditt välmående anpassat till den Svenska miljön i en storstad.

Från rutiner till beteenden och från Sverige till storstad...
Du ser nog själv att frågan i grunden är för bred och diffus, eller?
Citera
2024-10-22, 23:32
Bannlyst
1. prioritera maximal hälsa under maximal livslängd
2. till följd av 1 tillföra kroppen det den behöver och på motsvarande sätt inte tillföra kroppen det den inte behöver
3. till följd av 2 tillföra kroppen adekvat mängd energi, mineraler, vitaminer, aminosyror och essentiella fettsyror
4. till följd av 3 avstå från ultraprocessad föda, matoljor, raffinerade kolhydrater, tillsatt socker och restaurangmat
5. till följd prioritera omega-3 över omega-6, mättat över enkelomättat fett, enkelomättat över fleromättat fett
6. till följd konsumera rikligt med fisk, ägg, kött och andra animaliska produkter
7. till följd avstå från gryn, korn, pasta, bröd samt konsumera frukt sparsamt
8. till följd idka daglig motion, eller minst 500 minuter aerobisk träning per vecka, kompletterat med resistensträning
9. inte röka, kröka måttligt, göka rikligt
10. läsa böcker, lösa ekvationer, lära språk och på annat sätt hålla kognitionen aktiv
Citera
2024-10-23, 02:24
Medlem
Bli inte soldat i ryska armén, för sådana har en genomsnittlig livslängd på 4 månader innan de dödas.

https://www.businessinsider.com/aver...-report-2023-9
Citera
2024-10-23, 03:38
Medlem
zombie-nations avatar
Inte bo i Stockholm.
Citera
2024-10-23, 04:35
Medlem
Citat:

Det beror nog rätt mycket på personen.

Vissa säger att de älskar sitt arbete, och aldrig vill sluta med det. Inte ens om de vunne 100 miljoner på lotto.

Jag kan inte påstå att de ljuger, förrän "jag gått en mil i deras skor", men nog förefaller det mig som att det yttrandet kan innehålla åtminstone en aning självbedrägeri!

Själv är jag tillfreds med en rimlig pension/sjukersättning, motsvarande ungefär existensminimum enligt nuvarande taxa och köpkraft. Jag behöver inget "arbete", jag vet att fånga dagen ändå!
Citera
2024-10-27, 03:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RepublikenTaiwan
Bli inte soldat i ryska armén, för sådana har en genomsnittlig livslängd på 4 månader innan de dödas

Ukrainarna då?
Citera
2024-10-27, 04:01
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfghanMupp
Ukrainarna då?

Något längre
Citera
2024-10-27, 04:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Något längre

Tack för min dagliga dos av desinformation. Ska man må bra i Sverige är ju frågan om man ska knarka desinformation eller om man ska undvika den.
Citera
2024-10-27, 04:08
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfghanMupp
Tack för min dagliga dos av desinformation. Ska man må bra i Sverige är ju frågan om man ska knarka desinformation eller om man ska undvika den.

Tack för din åsikt. Vi gillar alla nyreggade troll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in