Citat:
Ursprungligen postat av
Askeladd1
Alt peker nå mot at dette er økonomisk motivert kidnapping gått galt.
For å avgrense hvem som kan være hjernen bak et slikt nyskapende og kompleks operasjon, som har resultert i norgeshistoriens største etterforskning uten løsning, mener jeg de riktige spørsmålene å stille er:
Hvem har erfaring med kompleks kriminalitet? Hvem er kjent for å ha utført komplekse og godt planlagte vinningsforbrytelser, som krevde detaljert planlegging, logistikk, og strategisk gjennomføring. Kidnappingen av AEH bar preg av et høyt nivå av organisering og utførelse, noe som kan peke på erfarne kriminelle med opparbeidede ferdigheter.
Hvem har økonomiske motiver og hvor har det blitt av utbyttet? Lørenskog-saken handlet om økonomisk vinning, da gjerningspersonene krevde løsepenger. Hvem har tidligere deltatt i kompleks kriminalitet med økonomisk motiv, noe som potensielt kunne motivere til lignende handlinger? I liknende saker har utbyttet raskt blitt omsatt og fordelt til medvirkere, noe som gir håp om at det også er mulig å følge pengene i denne saken.
Hvem har evne til å holde en lav profil etter store saker? Hvem har erfaring med å holde lav profil og unngå politiets radar? En taktikk i kidnappingen av AEH, har vært å etterlate lite åpenbare spor og høy grad av hemmelighold.
Hvem har teknisk kunnskap om krypto, elektroniske spor og kommunikasjon? I saken ble det brukt koder og avansert kommunikasjon som krevde teknologisk forståelse for å unngå sporing. Hvem har erfaring og opparbeidet kunnskap knyttet til å bruke avanserte metoder for å unngå sporing under sine operasjoner?
Hvem hadde tilgang til lokal informasjon? Hvem var i porsjon til å få info om TH/AEH som potensielt mål? Hvem hadde tilgang til å rekognosere og planlegge operasjonen i detalj, inkludert vurdering av S4 sikkerhet, bevegelsesmønster, fluktruter, overvåking, tidspunkt for fjerning av blokkering av gangvei mm?
Hvem?
Jeg er ikke enig med deg om at forbrytelsen krever alt dette som du lister opp her. Det var ikke Nokas som ble angrepet, eller en annen institusjon med store sikkerhetssystemer. Det var en gammel bestemor som ble angrepet, alene hjemme i huset sitt, med et Skogholt tett inntil huset sitt. Hun ble angrepet på en regnfull dag, med vind og slapseføre, en dag de fleste som har fri fra jobb eller skole holder seg inne. På tidspunktet hun ble angrepet, satt de som ikke ble kjørt til skolen allerede ved pulten sin og ventet på friminutt. De som likevel måtte ut med hunden sin, gikk med bøyd hode for å unngå vær og vind i øynene. Og hadde de sett noen ved S4, ville de ikke brydd seg mer enn de gjorde da de så håndverkerne høytrykkspyle hustaket, eller hva de gjorde noen få dager før den 31. oktober 2018, dagen AEH ble bortført død eller levende. Men jeg tror gjerningspersonen(e) kan ha lest alt som er tilgjengelig om disse kjente kriminelle du henviser til. For en viktig del av planen var å skape mest mulig omveier for politiet. Og derfor har politiet omtrent helt siden saken ble kjent for offentligheten, sagt at saken preges av mye villeding. De har nevnt eksempel som et to-delt åsted, men jeg tror villedingen politiet har snakket om, dreier seg om mer enn åstedet. Jeg tror villedingen også gjelder kommunikasjonen med motparten. Det er slik jeg tolker saken. Jeg tror derfor ikke at det er mer komplisert enn at gjerningspersonen(e) føler seg trygg ift å være anonym på Internett, og at denslags datasikkerhet er den eneste erfaringen gjerningspersonen(e) har. Dette kan være selvlært eller at vedkommende har fått kunnskapen via en eller annen lyssky aktivitet, f.eks. et pedofilt miljø. Jeg har mer tro på at den/de tilhører denslags ekstreme miljøre, enn andre organiserte kriminelle miljøer, som f.eks. vinningskriminelle osv. Jeg synes ikke moduset engang passer med de som driver med menneskehandel. Det er bare mitt inntrykk. Jeg synes at helheten tyder på at det ligger et sadistisk motiv bak forbrytelsen, knyttet til et oppmerksomhetsbehov. I den grad det har vært planlegging, så har det gått ut på hvordan mediaoppmerksomheten kunne brukes til å legge mer ondt til lidelsene. Undersøkelsene som har blitt gjort på forhånd, f.eks. eiendommen i Sloraveien og ekteparets rutiner, har vært svært enkelt å gjennomføre, sammenlignet med forberedelsene f.eks. DT gjorde ifm nokasranet, og innebar svært liten risiko. Mange undersøkelser kunne blitt gjort digitalt med falsk id i sosiale medier, dersom gjerningspersonen(e) ikke hadde stort nok sosialt nettverk irl, er rykter om folk i nærmiljøet tilgjengelige i diverse grupper på Facebook, bare for å nevne noe. Det kryr av bygdedyr som følger med og snakker om naboen, og når det er snakk om milliardærer går ryktene litt lenger, det sier seg selv. Bygdyret er håpløst og kan ingenting annet enn å sladre, de jobber som oftest med repitisjonsarbeid, for noe annet enn sladder må også de leve av.