Citat:
Ursprungligen postat av
DViking
Dyra HR är svåra att hyra ut ja, men ge mig nu en billig nyproducerad BR i Stockholm (eller för all del nån annan stad om du inte kan göra Stockholm) att jämföra med.
Sen kan du förvisso välja en låg WACC i din långsiktiga kalkyl men då får du motivera varför vi ska befinna oss i en ständig lågkonjunktur med svag efterfrågan som kräver kreditboost för att orka växa öht.
Svara inte på detta inlägg utan att visa en BR trea på ca 70kvm, nyproduktion helst, som jämförelseobjekt.
Varför skulle jag göra det? Har inget med saken att göra.
Du missar min poäng helt, trots jag tom skrivit det rakt ut.
Nej jag anser inte att det är läge att köpa en nyproducerad lägenhet i dag om man är ny på marknaden och är tvungen att ta ett stort lån.
Men det har inte med saken att göra eftersom det finns gott om bostadsrätter som är mer lämpliga att köpa om man är ny på marknaden eller för den delen villor som är bäst ekonomiskt att äga.
Vad jag gång på gång visat är att det är mer fördelaktigt att äga sitt boende än att hyra.
Alla på marknaden är inte förstagångsköpare utan tillgångar.
Visst har jag sympati med unga särskilt om de har låg lön eller osäkra anställningar, det jag skriver om gäller framför allt de i medelklassen eller övre medelklassen.
Orättvist kan man tycka men det är betydligt lättare att tjäna pengar om man har pengar.