2024-10-24, 14:24
Medlem
I flera år så har folk som jobbat där tyckt det är lite stökigt, men det är ändå okey jobba där dagtid. Inte så kul jobba övertid och åka hem senare.

Men att bo där?

Såpass dyra bostäder, då vill man ha ett tryggt och lugnt område när man är hemma. Hela konceptet borde det redan för flera år sedan varit uppenbart att det går inte ihop. Nu när kanske fler företag flyttar från Kista tappar man nästan den enda fördelen som ändå fanns, att ha nära till jobbet.

Men vi får se. De kanske får uthyrt allt ändå.
Citera
2024-10-24, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ja, så är det. Det är SKBs innerstadslägenheter som de flesta köande är ute efter. Men mig veterligen har ingen sådan förmedlats på många år (utom möjligen till föreningens styrelse, högre funktionärer och kanske även deras vänner).

Jag känner flera som står i kö. De har alla en bra bostad, de står i kö ”för säkerhets skull” och hoppas på en trevlig och billig 3:a eller 4:a i Vasastan. Närförort kanske möjligen skulle kunna vara intressant. Kista ängar är helt otänkbart.

Ska jag gissa, så undrar jag om inte 80-90% av de som står i SKBs kö redan har en bra bostad. I så fall ytterligare ett exempel på hur mycket luft det finns i Stockholms bostadskö.

De flesta av de SKB-köande jag känner registrerade sig i kön 1979 eller 1980, när antalet köande hos SKB fullständigt exploderade.
Det som gör situationen lite speciell i SKB är om jag förstått det rätt är att du förlorar inte din kötid om du tackar "ja" till en lägenhet. Så troligen är det samma topskikt som flyttar runt mellan lägenheterna i innerstad.
Citera
2024-10-24, 15:07
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Det som gör situationen lite speciell i SKB är om jag förstått det rätt är att du förlorar inte din kötid om du tackar "ja" till en lägenhet. Så troligen är det samma topskikt som flyttar runt mellan lägenheterna i innerstad.

läste stadgarna och ja det stämmer, turordning är från och med det datumet du blir medlem. dock tror jag inte folk flyttar runt så mycket för du behöver slanta 530k/kvm eller minst 30k vid inflyttning, visserligen får du tillbaka det vid utflyttning men segt att ta blancolån för en insats du inte får någon ränta på alls
Citera
2024-10-24, 21:12
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Det var intressant. Tack för info!
Citera
2024-10-25, 00:07
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
700 meter till Tunnelbanan, knappt en km till pendeltåget (Helenelund) och flera bussar som har hållplats i kvarteret. Det är väl ändå inte så illa?

Närservicen däremot… Den lär väl inte finnas på plats förrän alla 1.600 lägenheterna i Kista Äng är färdigbyggda om tio år eller så.

Snarare att folk som betalar en insats på en kvarts miljon plus en hyra på över 10 tusen månaden vill inte böka med massa "babbar" som delar området och dina resvägar.

Svensken är generellt inte rasist, men majoriteten vill gärna hålla sig borta från den kulturen mellanösterninvandrare bidrar.

Det finns t ex ett nybygge vid Hallunda inte från SKB dock men dessa kräver ockerhyror och den som accepterar den hyran vill princip inte se ett enda huckle runt sin närvaro.
Citera
2024-10-25, 12:37
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Snarare att folk som betalar en insats på en kvarts miljon plus en hyra på över 10 tusen månaden vill inte böka med massa "babbar" som delar området och dina resvägar.

Svensken är generellt inte rasist, men majoriteten vill gärna hålla sig borta från den kulturen mellanösterninvandrare bidrar.

Det finns t ex ett nybygge vid Hallunda inte från SKB dock men dessa kräver ockerhyror och den som accepterar den hyran vill princip inte se ett enda huckle runt sin närvaro.
Mm, kan nog vara där problemet ligger. Och tusan vet om det kommer att bli bättre med tiden.
Citera
2024-10-25, 18:56
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ska jag gissa, så undrar jag om inte 80-90% av de som står i SKBs kö redan har en bra bostad. I så fall ytterligare ett exempel på hur mycket luft det finns i Stockholms bostadskö.

Så är det i de flesta bostadsköer. Om jag finns rätt så är det bara omkring 15 - 20 procent i Stockholms bostadskö som aktivt söker bostad, gissar att andra köer har liknande siffror. Inget konstigt i det, själv har jag inget behov av nu bostad idag men vem vet hur det ser ut om tio år.

Citat:
700 meter till Tunnelbanan, knappt en km till pendeltåget (Helenelund) och flera bussar som har hållplats i kvarteret. Det är väl ändå inte så illa?

Närservicen däremot… Den lär väl inte finnas på plats förrän alla 1.600 lägenheterna i Kista Äng är färdigbyggda om tio år eller så.

Vad fågelavståndet är från närmaste punkt i området är jag ointressant, gångavståndet är betydligt längre speciellt från lägenheter en bit in i området.
Citera
2024-10-25, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
SKB har den bisarra upplåtelseinsatsen som man inte får någon ränta för, utan den tjänar SKB enorma summor på genom att sätta i sparfond och se pengarna växa.

När man accepterar en 2a för 11000kr månaden och man måste punga ut 200 000kr dag ett då är det förståeligt att ingen flyttar in.

SKB skjuter sig själva i foten genom att ha just en enorm upplåtelseinsats för nybyggen.

Edit: Sen undrar jag om lägenheter kommer till Bostadsförmedlingen, vad händer med upplåtelseinsatsen då? Kommer den bara spolas bort och SKB-medlemmarna blir förbannade eller kommer den komma som ett tillägg varje månad?

Den borde vara 5xstörre o kvm hyra som är låst på 250-300 kr kvm/år i mer eller mindre evig tid
Citera
2024-10-25, 22:07
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Vad fågelavståndet är från närmaste punkt i området är jag ointressant, gångavståndet är betydligt längre speciellt från lägenheter en bit in i området.
Jag angav gångavstånd och inte fågelväg.

SL anger 13 minuters promenad från Torshamnsgatan 50 till T-banan och 15 minuter till Helenelunds Station. Med SL:s beräknade gånghastighet betyder det 8-900 meter till T-banan och cirka en km till Helenelunds station (notera att stationen ligger precis på andra sidan gångtunneln under motorvägen).
Citera
2024-10-26, 04:25
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Jag angav gångavstånd och inte fågelväg.

SL anger 13 minuters promenad från Torshamnsgatan 50 till T-banan och 15 minuter till Helenelunds Station. Med SL:s beräknade gånghastighet betyder det 8-900 meter till T-banan och cirka en km till Helenelunds station (notera att stationen ligger precis på andra sidan gångtunneln under motorvägen).

SL låter som väldigt optimistiska i detta fall och gångtiden till Torshamnsgatan 50 är rätt ointressant för boende i Kista äng. Runt 20+ minuter är mer realistiskt att räkna på och det ser inte jag som "ändå inte så illa?".
Citera
2024-10-26, 10:39
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
SL låter som väldigt optimistiska i detta fall och gångtiden till Torshamnsgatan 50 är rätt ointressant för boende i Kista äng. Runt 20+ minuter är mer realistiskt att räkna på och det ser inte jag som "ändå inte så illa?".
Såvitt jag kan se på kartor över Kista äng så ligger Torshamnsgatan 50 mycket nära SKBs nybyggda hus, men rätta mig gärna om jag har fel.

Själv går jag rätt mycket fortare än vad SL räknar med i sina resplaner.

Inom några år kommer dessutom tvärbanan, med stationer vid Kista Centrum, Kista äng och Helenelund. Då kan man ta den en station till T-banan, eller en station åt andra håller till pendeltåget.

Jag tycker inte att kommunikationerna ser ut att vara något stort problem. Omgivningarna och otryggheten är nog ett större problem. Och kanske bullret från motorvägen, som ju bara ligger ett par hundra meter bort.
Citera
2024-10-26, 16:51
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Såvitt jag kan se på kartor över Kista äng så ligger Torshamnsgatan 50 mycket nära SKBs nybyggda hus, men rätta mig gärna om jag har fel.

Själv går jag rätt mycket fortare än vad SL räknar med i sina resplaner.

Inom några år kommer dessutom tvärbanan, med stationer vid Kista Centrum, Kista äng och Helenelund. Då kan man ta den en station till T-banan, eller en station åt andra håller till pendeltåget.

Jag tycker inte att kommunikationerna ser ut att vara något stort problem. Omgivningarna och otryggheten är nog ett större problem. Och kanske bullret från motorvägen, som ju bara ligger ett par hundra meter bort.

Var SKB ska bygga är rätt ointressant då jag pratar om området generellt. Jag har arbetat i Kista och vet därav gångavstånden och 20+ minuter från Kista Äng till t-bana och p-tåg är en rimlig bedömning sett från mitten av området. Kista Äng kommer inte få någon station på tvärbanan så det blir att gå till Kistamässan eller Helenelund, det förstnämnda kommer vara närmare än dagens situation men det krävs mer för att jag ska hålla med om att det är "ändå inte så illa?"

Kista Äng ligger nära spårbunden kollektivtrafik men ändå långt borta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in