2024-10-25, 16:35
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Då har du en punkt du tycker kommit fram tack vare den här tråden.
Har du två till?

Vill minnas atr jag räknade upp ett stort antal för en tid sedan. Vad är det för vits med att räkna upp dem igen?
Citera
2024-10-25, 16:42
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
SEs händer ser lovligt knotiga ut på de olika bilderna. Pekfingret har en stor knöl i den mörka bilden. Inte lätt att hantera grovkalibriga revolvrar med de händerna. Köket syns mycket tydligt i första bilden. Mörka träslag och eleganta vitrinluckor i överskåpen.

Edit: För de med suddiga datorer försöker jag mig på en skarpögd transkribering:
Edition X:

Stig Engström som arbetat över på Sveavägen var 20 meter från statsministern när han sköts ned - Jag såg inte när skotten avlossades, berättar han. Det smäller så mycket på gatorna. Men när jag lyfter blicken såg jag en man ligga på rygg på gatan. Engström gick fram för att se om han kunde hjälpa till. Olof Palme låg stilla på gatan med slutna ögon. Han blödde ur näsa och mun. Blodet hotade att koagulera, så tillsammans med 17-åriga Anna Hage lade de Palme i framstupa sidoläge.
- Flickan gav honom hjärtmassage och tog hans puls. Lisbet Palme sprang fram till minst 20 bilar som stannade och bad dem kalla på ambulans.

Bildtext:
Stig Engström försökte få liv i den skadade Olof Palme med hjälp av mun-mot-mun-metoden. Palme blödde dock så kraftigt ur munnen att det var mycket svårt att ge konstgjord andning.
--------

Edition Y:

Stig Engström som arbetat över på Sveavägen var 20 meter från statsministern när han sköts ned. - Jag såg inte när skotten avlossades, berättar han. Det smäller så mycket på gatorna. Men när jag lyfter blicken såg jag en man ligga på rygg på gatan. Engström gick fram för att se om han kunde hjälpa till. Olof Palme låg stilla på gatan med slutna ögon. Han blödde ur näsa och mun. Blodet hotade att koagulera, så tillsammans med 17-åriga Anna Hage lade de Palme i framstupa sidoläge.

Bildtext:
Stig Engström försökte tillsammans med en flicka få liv i den skadade Olof Palme som blödde kraftigt ur munnen.
--------

Edition Z:

Stig Engström som arbetat över på Sveavägen var 20 meter från statsministern när han sköts ned - Jag såg inte när skotten avlossades, berättar han. Det smäller så mycket på gatorna. Men när jag lyfter blicken såg jag en man ligga på rygg på gatan. Engström gick fram för att se om han kunde hjälpa till. Olof Palme låg stilla på gatan med slutna ögon. Han blödde ur näsa och mun. Blodet hotade att koagulera, så tillsammans med 17-åriga Anna Hage lade de Palme i framstupa sidoläge.

Bildtext:
Stig Engström försökte tillsammans med en flicka få liv i den skadade Olof Palme som blödde kraftigt ur munnen.

Edit2: Jag vill minnas att TP drar stora växlar på att SEs insats på mordplatsen "växer fram" och kröns med tiden av att SE utförde mun-mot-mun-metoden på OP. Som vi ser skedde denna organiska framväxt redan på morgonen efter mordet.

Då är det verkligen bara den fjärde utgåvan av SvD som har med ryggskottcitatet alltså?

https://gunnarwall.wordpress.com/wp-content/uploads/2021/04/20210406_145024-svd-860302-4-stjarnor-inlaga.jpg

SvD 2 mars baserad på SE-intervju gjord 1 mars:

”– Själv sade Lisbet Palme att hon trodde att hon var träffad i ryggen, men det verkade inte så farligt.”
Senast redigerad av Knattarna 2024-10-25 kl. 17:24.
Citera
2024-10-25, 17:20
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
SEs händer ser lovligt knotiga ut på de olika bilderna. Pekfingret har en stor knöl i den mörka bilden. Inte lätt att hantera grovkalibriga revolvrar med de händerna. Köket syns mycket tydligt i första bilden. Mörka träslag och eleganta vitrinluckor i överskåpen.

Edit: För de med suddiga datorer försöker jag mig på en skarpögd transkribering:
Edition X:

- Flickan gav honom hjärtmassage och tog hans puls. Lisbet Palme sprang fram till minst 20 bilar som stannade och bad dem kalla på ambulans.

Bildtext:
Stig Engström försökte få liv i den skadade Olof Palme med hjälp av mun-mot-mun-metoden. Palme blödde dock så kraftigt ur munnen att det var mycket svårt att ge konstgjord andning.
--------

Edition Y:

Stig Engström som arbetat över på Sveavägen var 20 meter från statsministern när han sköts ned. - Jag såg inte när skotten avlossades, berättar han. Det smäller så mycket på gatorna. Men när jag lyfter blicken såg jag en man ligga på rygg på gatan. Engström gick fram för att se om han kunde hjälpa till. Olof Palme låg stilla på gatan med slutna ögon. Han blödde ur näsa och mun. Blodet hotade att koagulera, så tillsammans med 17-åriga Anna Hage lade de Palme i framstupa sidoläge.

Bildtext:
--------

Edition Z:

Bildtext:

Edit2: Jag vill minnas att TP drar stora växlar på att SEs insats på mordplatsen "växer fram" och kröns med tiden av att SE utförde mun-mot-mun-metoden på OP. Som vi ser skedde denna organiska framväxt redan på morgonen efter mordet.

Tack för ditt arbete med de olika texterna i de olika utgåvorna. Tänk vad du kan när du vill, vill mer... ;-)
Citera
2024-10-25, 17:22
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Snyggt!
Jag var på KB och på tidningar.kb.se så verkar det endast finnas edition Y.

Gjorde sedan en koll i mikrofilmsarkivet, men fann där inte någon SvD från detta datum. 1986-03-02
(Men har för mig att jag sett en annan "edition" av SvD på mikrofilm tidigare...)

Det är en gammal uppladdning. Beklagar bildkvalitén (man kan förstora genom att klicka på artiklarna samt genom att zooma). Obs att är mina benämningar på editionerna. SvD har fyra stycken och huvudedition, det vill säga den som finns mikrofilmad i kb:s huvudserie samt i det digitala arkivet, är den senaste editionen (dvs Stockholmsupplagan). De sidor i övriga editioner som skiljer sig från huvudeditionen finns i en egen mikrofilmsserie. Dessa verkar inte alltid vara helt kompletta, men i just SvD:s fall finns nog allt.

Vad gäller kvällstidningarna uppmanar jag någon att besöka Statens biblioteksdepå i Bålsta där alla upplagor av alla editioner i pappersform torde finnas. Kan finnas nya uppgifter där.

Walls är ingen "specialedition", det är väl den där: https://imgur.com/a/dpXE5hQ

Angående mun-mot-mun -insatsen i bildtexterna, så tror jag att dessa är ett olycksfall i arbetet. Mun-mot-mun avhandlas egentligen i en annan artikel på sidan och blandas ihop med den behjälpliga Stig. Har jag för mig att jag kom fram till tidigare.
Citera
2024-10-25, 18:41
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det är en gammal uppladdning. Beklagar bildkvalitén (man kan förstora genom att klicka på artiklarna samt genom att zooma). Obs att är mina benämningar på editionerna. SvD har fyra stycken och huvudedition, det vill säga den som finns mikrofilmad i kb:s huvudserie samt i det digitala arkivet, är den senaste editionen (dvs Stockholmsupplagan). De sidor i övriga editioner som skiljer sig från huvudeditionen finns i en egen mikrofilmsserie. Dessa verkar inte alltid vara helt kompletta, men i just SvD:s fall finns nog allt.

Vad gäller kvällstidningarna uppmanar jag någon att besöka Statens biblioteksdepå i Bålsta där alla upplagor av alla editioner i pappersform torde finnas. Kan finnas nya uppgifter där.

Walls är ingen "specialedition", det är väl den där: https://imgur.com/a/dpXE5hQ

Angående mun-mot-mun -insatsen i bildtexterna, så tror jag att dessa är ett olycksfall i arbetet. Mun-mot-mun avhandlas egentligen i en annan artikel på sidan och blandas ihop med den behjälpliga Stig. Har jag för mig att jag kom fram till tidigare.

Precis! Det är ju även den "editionen" som benämnts som "Riksbilagan"(rätt eller fel?) där en hel del fler uppgifter från SE kommer fram... Eller om det nu är från SE eller en journalist som pusslar ihop alla uppgifter under natten?
Med tanke på vad SE sedan uppger i förhör bör man nog vara ifrågasättande, som du är.

Aha, Statens biblioteksdepå i Bålsta? Aldrig ens hört...
Riksarkivet, Stadsarkivet(Sthlm) där hela FUP mot CP finns och mycket annat...lite bevarat kring olika domar o.s.v. och så KB ... där har jag varit och grävt en del.
Citera
2024-10-25, 19:45
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Likt Lisbeth så trodde SE för en stund att den stillastående personen kunde vara GM.
Det finns dock inget om detta i första förhöret med SE, men du kokar din soppa på medieuppgifterna som om dessa vore sanningen.
Att han sedan också får ett namn på personen han iakttagit är knappast märkligt eller misstänkt.
Karin J. fick namnet på Stefan G. exempelvis.

Fortsatt ältande om LJ som "mördaren".
Det är inte alls troligt att han snott och gissat på detta signalement.
Det är ett pusslande... för det är inte enbart en teckning på en yngling som pekar, eller en bild på "kulturhusets" upplysta vägg utan även andra bilder och framförallt en rad olika signalement.
Och jag talar då såklart inte bara om 04:00-sändningen som om det vore det enda han sett.

Definitionen av exakt är möjligen "på millimetern" och det är såklart inget som någon påstått heller.
Det är märkligt hur du hela tiden trollar bort Lisbeths vittnesmål...

Så även om nu SE skulle gissat på detta också så kommer du inte runt det faktum att både SE, Lisbeth och även LJ själv placerar honom(LJ) vid denna plats/korsning.
Att LJ ev. rörde sig några meter mellan Lisbeths och SE's iakttagelse får man så klart ha i beaktning.

Det är bla. här du går bort dig helt genom att trolla bort uppgifter.

Ja, detta är SE's uppfattning. (tidsuppfattning)
Behöver nödvändigtvis inte stämma med verkligheten.

Och återigen... SE har aldrig i något förhör sagt sig ha sett mördaren.

SE har aldrig sagt att "mördaren stannade upp och tittade bakåt"... ej heller att han sprang vidare!
Tröttsamt med dina lögner för att få ihop hypotesen.
Och din hypotes är inte på något sätt enklare utan mer en spännande fantasi för att ha något eget att älta om.

"Vid detta kulturhus står en man, som Engström endast kan uppfatta i siluett. Mannen står blixt stilla."
"Engström ser aldrig någon man springa bort efter Tunnelgatan, från mordplatsen, Ej heller ser han någon som skulle ,springa efter en flyende."
Om jag förstår dig rätt nu så är du alltså en förespråkare för teorin om "den tredje mannen", dvs. att det kan ha funnits en man utöver de två redan kända (Stig E och vittnet Lars J) som springer i gränden efter skotten. Det skulle vara intressant att höra om du har någon uppfattning om hur den här mannen i så fall såg ut och rörde sig. Tänker du dig att han stannade upp en bit in i gränden och tittade bakåt, eller tror du att han sprang mer så där "kontinuerligt" som Stig E gjorde vid rekonstruktionen? Och hur tänker du dig att han såg ut, t.ex. när det gäller klädsel och annan ev. utstyrsel?
Citera
2024-10-25, 21:02
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Vill minnas atr jag räknade upp ett stort antal för en tid sedan. Vad är det för vits med att räkna upp dem igen?

Du har själv skrivit att den här tråden bidragit med "ett stort antal" och du orkar inte ens i din enastående sinnesslöhet skriva de tre viktigaste?

Du har tagit upp en punkt som du kopierat direkt från den osannolika boken, men som avfärdas av vad som faktiskt står att läsa innantill i förhören.

Att kopiera något ur den kopierade och osannolika boken skulle kanske inte anses som något som den här tråden bidragit med? Där tänker vi lite olika.

Orkar du ens skriva två till?
Citera
2024-10-25, 21:08
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Om jag förstår dig rätt nu så är du alltså en förespråkare för teorin om "den tredje mannen", dvs. att det kan ha funnits en man utöver de två redan kända (Stig E och vittnet Lars J) som springer i gränden efter skotten. Det skulle vara intressant att höra om du har någon uppfattning om hur den här mannen i så fall såg ut och rörde sig. Tänker du dig att han stannade upp en bit in i gränden och tittade bakåt, eller tror du att han sprang mer så där "kontinuerligt" som Stig E gjorde vid rekonstruktionen? Och hur tänker du dig att han såg ut, t.ex. när det gäller klädsel och annan ev. utstyrsel?

Det är här det börjar bli lite "klurigt på riktigt". Den verkliga mördaren ser till viss del ut som efterspelsvittnet SE men är en helt annan person. Den ypperliga "två-olika-personer-teorin" förklarar detta på ett bra sätt om man orkar sätta sig in i den.
Citera
2024-10-25, 21:13
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Du har själv skrivit att den här tråden bidragit med "ett stort antal" och du orkar inte ens i din enastående sinnesslöhet skriva de tre viktigaste?

Du har tagit upp en punkt som du kopierat direkt från den osannolika boken, men som avfärdas av vad som faktiskt står att läsa innantill i förhören.

Att kopiera något ur den kopierade och osannolika boken skulle kanske inte anses som något som den här tråden bidragit med? Där tänker vi lite olika.

Orkar du ens skriva två till?

Nämner boken att Holmér trodde att mannen i ljus rock som kom fram till bilen var SE?

Det var som sagt detta som föranledde fotovisningen med JA.

Det var en uppföljning av JA:s beskrivning av den man Holmér trodde var SE, men som var JÅS.

Fotovisningen gick ut på att peka ut en man. Den man som JA beskriver (på samma sätt, en andra gång).

Har tyvärr inte läst boken, om samma sak står där får jag kapitulera på den punkten.

Har haft en väldigt intensiv vecka privat och i arbetslivet. Återkommer senare med de efterfrågade punkterna.
Citera
2024-10-25, 21:20
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nämner boken att Holmér trodde att mannen i ljus rock som kom fram till bilen var SE?

Det var som sagt detta som föranledde fotovisningen med JA.

Det var en uppföljning av JA:s beskrivning av den man Holmér trodde var SE, men som var JÅS.

Fotovisningen gick ut på att peka ut en man. Den man som JA beskriver (på samma sätt, en andra gång).

Har tyvärr inte läst boken, om samma sak står där får jag kapitulera på den punkten.

Har haft en väldigt intensiv vecka privat och i arbetslivet. Återkommer senare med de efterfrågade punkterna.

Förutom denna lätt avfärdade och feltänkta pojkrumsdröm undrar jag om du ens orkar skriva två punkter till som den här tråden bidragit med?

Edit: Jag ser då fram emot denna redovisning av två punkter till.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-10-25 kl. 21:22.
Citera
2024-10-25, 21:24
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Förutom denna lätt avfärdade och feltänkta pojkrumsdröm undrar jag om du ens orkar skriva två punkter till som den här tråden bidragit med?

Jodå, det har förresten redan gjorts. Görs det igen har du glömt bort det inom ett dygn.

Punkterna kommer, men nu ska jag vila upp mig i några dagar ...

Det finns annat än Moppande / Mopperi här i livet.
Citera
2024-10-25, 21:33
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
3 av 4 editioner SvD 860302:

https://imgur.com/a/svd-860302-olika-editioner-bTWblkM

Suveränt! Du kommer säkert lösa SE-gåtan en vacker dag.

Du och Henrik får bilda ett superteam, Operation: Skandiamannen, med några andra väl utvalda namn.

Inte så lätt att känna igen SE på bilderna. På den första ser han ut som en chockad skolgosse.

Han spelar över en aning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in