Citat:
Ursprungligen postat av
Minkapten
Är hus verkligen billigare? Säg att ett hus har driftkostnad på 5-6000 kr/mån och sen vad är det för skick på huset? Har man köpt ett nybyggt eller ej?
Hur mkt pengar bör man lägga undan varje månad för att ha råd med framtida takläggarna, dränering, fasad etc?
Väldigt få som bara kan plocka ut de pengarna från sparkontot. Man kanske bör spara 3-4000 till varje månad för det?
Sen fastighetsskatt och även lagfart när man köpt huset är något man betalar en bra summa för.
Sen kommer elen. Mkt dyrare än i lägenhet. 3-4000kr/mån för el. då är vi uppe i en rätt bra månadskostnad.
Bara slänger ut mig siffror så får gärna rätta mig då jag aldrig bott i hus.
Alla hus är givetvis inte billigare, det kan säker finnas exempel på risiga hus med höga driftskostnader samt store renoveringsbehov eller hus med dolda fel som är ekonomiska mardrömmar.
Men generellt så har det varit så, läs här tex:
https://hurvibor.se/boendekostnader/jamfor-boendeformer/
Man måste komma ihåg att alla de kostnader du räknar ut finns i alla fastigheter oavsett om man hyr eller äger och att det är de boende som kommer få betala.
Jag bodde i hus under lång tid men bor idag i bostadsrätt.
För mig var villa det absolut mest prisvärda boendet jag haft även jämfört med hyresrätterna jag bott i.
När det gäller sparande till renoveringar så gjorde vi så att vi amorterade så mycket vi kunde särskilt i början.
Då priset på huset steg samtidigt som lånen minskade så hade vi inga problem att ta ett utökat lån den dagen vi behövde göra en stor renovering av vårat tak.
Med rotavdrag och ränteavdrag var kostnaden för oss väldigt låg samtidigt som det ökade husets värde när vi sålde(långt ifrån alla jämförbara hus hade gjort renoveringen vilket gjorde vårt hus attraktivare att köpa).
Man kan aldrig veta helt säkert med förmodligen gick vi i vinst på renoveringen, något jag kan lova dig inte händer i en hyresfastighet.