2024-10-26, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Ja det är väl det som gör att man gärna köper ett hus. Det är dyrt men ganska trevligt. Jag har i vuxen ålder bott i såväl HR som BR och ägd bostad, och det är rätt skönt att ha sitt eget bo. Bostadsrätt är nog det sämsta sättet att bo på, och ett som jag aldrig mer kommer att välja om jag slipper.

Precis, boende är en konsumtion och att ”bo bra” är något man betalar för.

Jag kan ta mina föräldrar som exempel: De köpte 1994 och skulle teoretiskt kunna sälja till en hyfsad nominell ”vinst”. Men sen då?

Mycket av denna ”vinst” är dessutom upplupen inflation, även 2% per år (lågt räknat) i 30 år, slår ändå lite på så pass lång sikt. Sedan kostnader i tid och pengar för renoveringar/underhåll etc.

Summa summarum, är deras ”vinst” att bo billigt, bekvämt och trivsamt på en plats där de är rotade.
Citera
2024-10-26, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Problemet med BRF, är att många i dessas styrelser, uppenbarligen resonerar precis så. Utan att ta höjd för framtida kostnader.

Så där finns en inbyggd intressekonflikt i BRF-systemet: kortsiktigt vs långsiktigt tänk.

För husets förvaltning och BRF:ens ekonomi, är en långsiktig strategi den allra bästa. ”Problemet” med denna, är att den kräver något högre avgifter. Och detta vill ofta de boende inte ha, då många bor just i BR ”på kort sikt”, då det innebär högre månadskostnader och även dämpad prisutvecklingen på just deras lägenheter i det korta loppet.

Därför ser vi nu att marknaden har börjat skilja agnarna från vetet, dvs idag behöver du betala en ”premie” om du vill köpa in dig i en välskött BRF. För bara 4-5 år sedan, gjorde marknaden knappt någon skillnad på dessa och BRF:ar med katastrofal ekonomi.

Ett symtom på att lite styrränta faktiskt kan ha sina uppsidor också: Folk tvingas ”tänka till” lite.

De flesta brf är välskötta, det stämmer visserligen att de har intresse av att hålla nere hyrorna men det räcker att se på vilken årsredovisning som helst så inser man att det finns avskrivningar, reparationsfond mm. Ofta görs dessutom budgeten ihop med förvaltare och granskas alltid av revisorerna.

Den stora skillnaden är hur stor belåning föreningen har och det märktes de senaste åren.
Det är viktigt att granska årsredovisningen innan man köper.
Citera
2024-10-26, 08:14
Medlem
Citat:
Jo, men förr eller senare så får man lägga ut 250 000 på att byta tak, och 200 000 på att byta fönster, och andra sådana utgifter som inte finns i en hyreslägenhet. Jag har den här månaden lagt 16 500 på nytt kylskåp. När jag bodde i HR så ringde jag vaktmästaren och så kom han med ett.

Det är mycket bättre att bo i hus, men så särskilt ekonomiskt tror jag inte att det är.

Behöver inte hyresrätter byta tak? Om ja, vem tror du får betala för det bytet?
Tror du en hyresvärd kan göra rotavdrag eller ränteavdrag för en sådan renovering?

Dessutom passar ofta hyresvärden på att höja hyran extra efter renoveringar med motiveringen att statusen på boendet ökat:
https://www.hemhyra.se/nyheter/darfor-riskerar-du-kraftigt-hojd-hyra-vid-renovering/

Det är förstås ingen slump att hus är billigast att bo i följt av bostadsrätter samt att hyresrätt är dyrast.
Citera
2024-10-26, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Problemet med BRF, är att många i dessas styrelser, uppenbarligen resonerar precis så. Utan att ta höjd för framtida kostnader.

Så där finns en inbyggd intressekonflikt i BRF-systemet: kortsiktigt vs långsiktigt tänk.

För husets förvaltning och BRF:ens ekonomi, är en långsiktig strategi den allra bästa. ”Problemet” med denna, är att den kräver något högre avgifter. Och detta vill ofta de boende inte ha, då många bor just i BR ”på kort sikt”, då det innebär högre månadskostnader och även dämpad prisutvecklingen på just deras lägenheter i det korta loppet.

Därför ser vi nu att marknaden har börjat skilja agnarna från vetet, dvs idag behöver du betala en ”premie” om du vill köpa in dig i en välskött BRF. För bara 4-5 år sedan, gjorde marknaden knappt någon skillnad på dessa och BRF:ar med katastrofal ekonomi.

Ett symtom på att lite styrränta faktiskt kan ha sina uppsidor också: Folk tvingas ”tänka till” lite.

Skulle säga att de flesta brfer har en underhållsplan och lägger undan pengar till detta på ett sätt gemene villaägare knappast gör. Villaägarna räknar med att värdestegringen på huset ska finansiera underhållet
Citera
2024-10-26, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag har ingen direkt åsikt gällande om det är en rimlig uppgång eller inte. Det är så många som skriver här att boende inte är en bra investering. Men för mig har det varit det och det finns många andra som tjänat ännu mer. Då ska man ta med i beräkningen att jag sålde i en relativt svag marknad och ändå tjänat väldigt mycket pengar. Däremot är det rätt få som realiserat vinsten på sitt boende.

Uppgången är en stor fördel för de som vill flytta ut i spenaten och inte har barn att tänka på.

Jag skulle inte flytta till Hjo eller Kramfors ens om jag boendet gratis och 1 msek på kontot för besväret. Men glad för din skull om du är nöjd!

Om man tittar rent ekonomiskt så är det tydligt att det överlägset bästa man kan göra är att köpa ett ”ruckel” i det mest extremt eftertraktade området och aldrig lägga ett öre mer än nödvändigt på renovering.

Att köpa/bygga nytt i typ spenaten och lyxrenovera åt sig själv däremot är ren kapitalförstöring.
Citera
2024-10-26, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Behöver inte hyresrätter byta tak? Om ja, vem tror du får betala för det bytet?
Tror du en hyresvärd kan göra rotavdrag eller ränteavdrag för en sådan renovering?

Dessutom passar ofta hyresvärden på att höja hyran extra efter renoveringar med motiveringen att statusen på boendet ökat:
https://www.hemhyra.se/nyheter/darfor-riskerar-du-kraftigt-hojd-hyra-vid-renovering/

Det är förstås ingen slump att hus är billigast att bo i följt av bostadsrätter samt att hyresrätt är dyrast.

Är hus verkligen billigare? Säg att ett hus har driftkostnad på 5-6000 kr/mån och sen vad är det för skick på huset? Har man köpt ett nybyggt eller ej?

Hur mkt pengar bör man lägga undan varje månad för att ha råd med framtida takläggarna, dränering, fasad etc?
Väldigt få som bara kan plocka ut de pengarna från sparkontot. Man kanske bör spara 3-4000 till varje månad för det?
Sen fastighetsskatt och även lagfart när man köpt huset är något man betalar en bra summa för.
Sen kommer elen. Mkt dyrare än i lägenhet. 3-4000kr/mån för el. då är vi uppe i en rätt bra månadskostnad.

Bara slänger ut mig siffror så får gärna rätta mig då jag aldrig bott i hus.
Citera
2024-10-26, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Är hus verkligen billigare? Säg att ett hus har driftkostnad på 5-6000 kr/mån och sen vad är det för skick på huset? Har man köpt ett nybyggt eller ej?

Hur mkt pengar bör man lägga undan varje månad för att ha råd med framtida takläggarna, dränering, fasad etc?
Väldigt få som bara kan plocka ut de pengarna från sparkontot. Man kanske bör spara 3-4000 till varje månad för det?
Sen fastighetsskatt och även lagfart när man köpt huset är något man betalar en bra summa för.
Sen kommer elen. Mkt dyrare än i lägenhet. 3-4000kr/mån för el. då är vi uppe i en rätt bra månadskostnad.

Bara slänger ut mig siffror så får gärna rätta mig då jag aldrig bott i hus.

Alla hus är givetvis inte billigare, det kan säker finnas exempel på risiga hus med höga driftskostnader samt store renoveringsbehov eller hus med dolda fel som är ekonomiska mardrömmar.

Men generellt så har det varit så, läs här tex:
https://hurvibor.se/boendekostnader/jamfor-boendeformer/

Man måste komma ihåg att alla de kostnader du räknar ut finns i alla fastigheter oavsett om man hyr eller äger och att det är de boende som kommer få betala.

Jag bodde i hus under lång tid men bor idag i bostadsrätt.
För mig var villa det absolut mest prisvärda boendet jag haft även jämfört med hyresrätterna jag bott i.

När det gäller sparande till renoveringar så gjorde vi så att vi amorterade så mycket vi kunde särskilt i början.
Då priset på huset steg samtidigt som lånen minskade så hade vi inga problem att ta ett utökat lån den dagen vi behövde göra en stor renovering av vårat tak.

Med rotavdrag och ränteavdrag var kostnaden för oss väldigt låg samtidigt som det ökade husets värde när vi sålde(långt ifrån alla jämförbara hus hade gjort renoveringen vilket gjorde vårt hus attraktivare att köpa).

Man kan aldrig veta helt säkert med förmodligen gick vi i vinst på renoveringen, något jag kan lova dig inte händer i en hyresfastighet.
Citera
2024-10-26, 08:54
Medlem
Citat:
Jo, men förr eller senare så får man lägga ut 250 000 på att byta tak, och 200 000 på att byta fönster, och andra sådana utgifter som inte finns i en hyreslägenhet. Jag har den här månaden lagt 16 500 på nytt kylskåp. När jag bodde i HR så ringde jag vaktmästaren och så kom han med ett.

Det är mycket bättre att bo i hus, men så särskilt ekonomiskt tror jag inte att det är.
Du menar att man inte behöver byta tak och kylskåp i en hyresrätt? Dessutom får du bidra till fastighetsägarens vinst.

Den stora skillnaden är att i en hr har du inte oförutsedda utgifter utan betalar samma hyra varje månad. Däremot är det inte billigare. Möjligen om du får tag på en lägenhet via allmännyttan, men tvingas man ta nyproducerad hr så är det betydligt dyrare.

Däremot kan det vara frustrerande med oförutsedda utgifter i hus, det kan jag verkligen hålla med om.
Citera
2024-10-26, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Skulle säga att de flesta brfer har en underhållsplan och lägger undan pengar till detta på ett sätt gemene villaägare knappast gör. Villaägarna räknar med att värdestegringen på huset ska finansiera underhållet

Underhållsplan ja, men avsätts det verkligen så mycket som är nödvändigt i 100% av fallen?
Citera
2024-10-26, 09:17
Medlem
Citat:
Att köpa/bygga nytt i typ spenaten och lyxrenovera åt sig själv däremot är ren kapitalförstöring.

Ja, eller ännu hellre - tälta på sin egna gräsplätt i Bromma. Men det som är mest rationellt ur en strikt ekonomisk synvinkel, är inte alltid det mest livskvalitativt bästa. Så en avvägning utifrån personliga preferenser och förutsättningar bör göras (och görs i de flesta fall jag känner till).
Citera
2024-10-26, 09:23
Medlem
Citat:
Uppgången är en stor fördel för de som vill flytta ut i spenaten och inte har barn att tänka på.

Jag skulle inte flytta till Hjo eller Kramfors ens om jag boendet gratis och 1 msek på kontot för besväret. Men glad för din skull om du är nöjd!

Om man tittar rent ekonomiskt så är det tydligt att det överlägset bästa man kan göra är att köpa ett ”ruckel” i det mest extremt eftertraktade området och aldrig lägga ett öre mer än nödvändigt på renovering.

Ja, klyftorna lär bara bli större, så surt för den som ångrar sitt val och därefter inte har råd att flytta tillbaka.

Utöver det ökar ju risken för tidig död
"En aktuell studie visar att livslängden är betydligt kortare i glesbygd än den är i städerna. I Sverige finns ett linjärt samband mellan befolkningstäthet och livslängd vilket innebär att en lägre befolkningstäthet leder till ökad dödlighet. Detta gäller både för män och för kvinnor liksom för människor i alla åldrar."
Citera
2024-10-26, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Den stora skillnaden är hur stor belåning föreningen har och det märktes de senaste åren.
Det är viktigt att granska årsredovisningen innan man köper.

Så är det, som jag skrev - om man ska se någon ”fördel” med dagens ränteläge, är det att köpare är mer ”på tårna” (mer eftertänksamhet, mindre FOMO) och objekten får en mer rättvis värdering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in