2024-10-22, 06:45
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
När (om…) du hittat en kritik som du tycker verkar vettig, återkom så skall jag bemöta den sakligt och utan argumentationsfel. Så får du bilda dig din egna uppfattning om vilka argument som håller och vilka som är skräp.
Otroligt konstigt inlägg från dig. Alla dina samlade inlägg på forumet är ju en samling av argumentationsfel.

Du själv definierar ju bitcoins värde cirkulärt genom att det är en "store of value" vilket gör att folk köper det, vilket gör det till en "store of value". Dvs det finns ingenting hos bitcoin utöver dess pris som folk köper.
2024-10-26, 08:37
Medlem
Citat:
När (om…) du hittat en kritik som du tycker verkar vettig, återkom så skall jag bemöta den sakligt och utan argumentationsfel. Så får du bilda dig din egna uppfattning om vilka argument som håller och vilka som är skräp.

Hej Leaston,

Nja jag har letat överallt o hittar inte något vettigt.

Det är som från videon "God bless Bitcoin" ett citat från Leonardo Da Vinci.

https://www.youtube.com/watch?v=oksraL7wN6Q

"Nothing can be loved or hated unless it is first understood"

Jag sysslar med investeringar och aktier. Har en blogg som varit aktiv under 10 års tid med många följare och så kommer någon person kallar mig för ekonomisk idiot efter några inlägg ....

Jag tyckte Bitcoin var en riktig scam och buff innan jag fick en aha woww shit vad e det här. Det fick jag när jag grävde djupare, kollade videor och läste nån bok. Tycker det är hur häftigt som helst.

Kan säga så här. Om någon ger mig ett alternativ idag på att jag måste antingen sälja hela min aktieportfölj eller Bitcoin portfölj och aldrig kunna köpa tillbaks igen. Utan att blinka blir det min aktieportfölj.....

Michael Saylor hade en debatt med någon Guld investerare för några år sedan. Hela debatten sågade snubben Michael Saylor, men i slutet kom han fram till ja man kan väl ha 10% i Bitcoin ..... de säger mycket.

Antingen så ska värdet ner till 0 eller så kommer det att öka i all oändlighet. Det är vanlig matte. Man kan inte applicera TA eller FA på Bitcoin. Vi är redan många som är för Bitcoin och det kommer bara att växa. Nu nästa steg är att flera bolag som Microstrategy börjar köpa Bitcoin i sin balansräkning och nästa steg är att några västerländska Centralbanker börjar tanka på också.

Är det möjligt att det blir så?

Ja det är det verkligen. Bara att titta 5 år tillbaks och se vad som hänt under den här tiden. Vanlig media skriver inget heller om Bitcoin.....

Men jag kan ha fel om allt. Det kan jag ta, men om jag har rätt och jag inte är med på detta skulle jag aldrig förlåta mig själv.

Jag som jobbar med IT och sysslar med investeringar e så besviken på mig själv att jag inte grävde på detta tidigare. Warren Buffet är en stor förebild för mig, men i just med Bitcoin sågar han det. Utan någon vettig fakta. Han behöver inte vara bäst i allt .

Vi är fortfarande jävligt tidiga........
Senast redigerad av Isak321 2024-10-26 kl. 08:54.
2024-10-26, 08:54
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isak321
Hej Leaston,

Nja jag har letat överallt o hittar inte något vettigt.

Antingen så ska värdet ner till 0 eller så kommer det att öka i all oändlighet. Det är vanlig matte. Man kan inte applicera TA eller FA på Bitcoin. Vi är redan många som är för Bitcoin och det kommer bara att växa. Nu nästa steg är att flera bolag som Microstrategy börjar köpa Bitcoin i sin balansräkning och nästa steg är att några västerländska Centralbanker börjar tanka på också.

Är det möjligt att det blir så?

Ja det är det verkligen. Bara att titta 5 år tillbaks och se vad som hänt under den här tiden. Vanlig media skriver inget heller om Bitcoin.....

Men jag kan ha fel om allt. Det kan jag ta, men om jag har rätt och jag inte är med på detta skulle jag aldrig förlåta mig själv.

Jag som jobbar med IT och sysslar med investeringar e så besviken på mig själv att jag inte grävde på detta tidigare. Warren Buffet är en stor förebild för mig, men i just med Bitcoin sågar han det. Utan någon vettig fakta.

Låter bra.

Ja, de kritiker som finns har ofta gemensamt att det inte bemödat sätta sig in i Bitcoin. De som satt sig in (Saylor tex) har ofta gått från att vara kritiker till att vända på en...5-öring.

Att västerländska regeringar kan komma att ha Bitcoin som reserv är inte långt bort med tanke på Trumps take på Bitcoin. Snarare en tidsfråga och vilka som är först ut, om du frågar mig.
Senast redigerad av Leaston 2024-10-26 kl. 08:56.
2024-10-26, 09:02
Medlem
Citat:
Låter bra.

Ja, de kritiker som finns har ofta gemensamt att det inte bemödat sätta sig in i Bitcoin. De som satt sig in (Saylor tex) har ofta gått från att vara kritiker till att vända på en...5-öring.

Att västerländska regeringar kan komma att ha Bitcoin som reserv är inte långt bort med tanke på Trumps take på Bitcoin. Snarare en tidsfråga och vilka som är först ut, om du frågar mig.

Exakt!

Det finns videon där han också kallar det för scam. Tänk dig att en potentiell president kanditat talar så mycket för Bitcoin att det skulle hända för 5 år sedan. Jag skulle bara skrattat......
2024-10-26, 09:18
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Detta är ett helt otroligt korkat och oärligt påstående. Det finns stora mängder insatta personer som vet att bitcoin är skit.

Citat:
Det är så långt bort som det kan bli. Ingen har föreslagit detta, inte ens Trump.
2024-10-27, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Detta är ett helt otroligt korkat och oärligt påstående. Det finns stora mängder insatta personer som vet att bitcoin är skit.

Det är så långt bort som det kan bli. Ingen har föreslagit detta, inte ens Trump.

Kan du länka videon eller liknande på vilka det är?

Jag är som sagt intresserad över vad alla kritiker säger.

https://www.youtube.com/watch?v=EiEIfBatnH8 Trump pratar i en Bitcoin konferens.

Om någon sa att en presidentkanditat för USA ska prata om Bitcoin på det här sättet för fem år sedan skulle många tyckt att det var idioti o bara skrattat. Vi får se vad som händer om 5 år
2024-10-27, 02:21
Medlem
Citat:
Antingen så ska värdet ner till 0 eller så kommer det att öka i all oändlighet. Det är vanlig matte. Man kan inte applicera TA eller FA på Bitcoin.
Va? Bitcoin är till stor del TA-drivet.
Citat:
Warren Buffet är en stor förebild för mig, men i just med Bitcoin sågar han det. Utan någon vettig fakta.
Han brydde sig kanske helt enkelt inte om att försöka förklara för Bitcoinförespråkarna eftersom de inte fattar

Hur liten andel av skickliga EKONOMER hävdar att priset på Bitcoin är vettigt? Finns det ens någon?
2024-10-27, 07:04
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Kan du länka videon eller liknande på vilka det är?

Jag är som sagt intresserad över vad alla kritiker säger.
Det säger ganska mycket om din bildningsnivå att du efterfrågar "video" för att lära dig om ett ämne.
Du kan börja med denna akademiker t ex: https://en.wikipedia.org/wiki/Jorge_Stolfi

Det finns många fler. Och de flesta bemödar sig inte ens att skriva i ämnet, precis som att de flesta fysiker inte uttalar sig offentligt om varför jorden är rund.

Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=EiEIfBatnH8 Trump pratar i en Bitcoin konferens.
Jag är mycket medveten om att han medverkade på konferensen, rabblade upp några fraser han fått i förväg från arrangörerna eftersom han inte vet någonting om bitcoin, och avslutade med att förolämpa alla lyssnare. Däremot utlovade han ingen "bitcoinreserv" och det ligger inte ens i hans mandat som president att göra detta.

Citat:
Om någon sa att en presidentkanditat för USA ska prata om Bitcoin på det här sättet för fem år sedan skulle många tyckt att det var idioti o bara skrattat. Vi får se vad som händer om 5 år
Var du överhuvudtaget med 2021? Alla pratade om bitcoin och krypto, inklusive politiker. Nu är det i stort sett bortglömt.
2024-10-27, 07:29
Medlem
withnonam3s avatar
Citat:
Warren Buffet är en stor förebild för mig, men i just med Bitcoin sågar han det. Utan någon vettig fakta. Han behöver inte vara bäst i allt .

Vad storfräsare som Buffet säger utåt och vad de sedan gör i praktiken är två väldigt skiljda saker. Hans Berkshire Hathaway har investerat ganska kraftigt i Nu Holdings, ett brasilianskt fintech bolag som skapat en tradingplattform nischad för krypto.

Citat:
Nu Holdings has been a standout performer in Berkshire Hathaway’s portfolio. Since the initial $500 million investment in 2021, followed by an additional $250 million, the company has seen its value soar, with stock prices surging nearly 50% in 2024 alone.

Citat:
Berkshire Hathaway owns a stake in Nu Holdings that is worth over $1 billion.
Så mycket råttgift tyckte han att det var...
2024-10-27, 08:08
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av withnonam3
Vad storfräsare som Buffet säger utåt och vad de sedan gör i praktiken är två väldigt skiljda saker. Hans Berkshire Hathaway har investerat ganska kraftigt i Nu Holdings, ett brasilianskt fintech bolag som skapat en tradingplattform nischad för krypto.
På vilket sätt är detta ekvivalent med investering i bitcoin?
2024-10-27, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruce.Jenner
Jag köpte bitcoins för snart 7 år sen, motsvarande ett par normala månadslöner.

Dom är värda lite mer idag. Tänkte sälja dom om 10 år kanske. Eller hälften om 10 och resten inför pension, vad vet jag. Jag gissar att det kommer bli en OK affär.
Det här beteendet är ett av de grundläggande problemen med Bitcoin. Det som möjligen kan leda till ett enormt och snabbt fall i värdet. Vi kan jämföra med det som hände under depressionen på 30-talet som kallades för bank-run.

Det verkar som att få använder Bitcoin för att handla medan många håller dem för att vänta in uppgång i värde. För vanliga valutor kallas detta för deflation (motsatsen till inflation). Orsaken till att man håller valutan istället för att handla är delvis att tillräckligt många tror på fortsatt uppgång. Det finns en tro på att någon dag skall man kunna handla mjölk och bröd eller kanske växla till andra pengar. Så länge de här två sakerna gäller: att Bitcoin skall fortsätta gå upp i pris och det kommer gå att "växla" antingen till vanliga pengar eller till efterfrågade varor så kommer många användare hålla sitt innehav.

Men om tillräckligt många användare en dag upptäcker att det inte går att sälja sina Bitcoin till andra så kan det komma att bli en snabb bank-run för att inte vara den som sitter kvar med Svarte Petter i form av närmast värdelösa Bitcoin. När och hur och om detta kommer ske vet ingen idag. Men det skulle kunna ske i morgon. Så om du har Bitcoin som investering i framtida värdeökningar är det rimligt att fundera på om du kan hantera risken och tänka på om det kan vara en bra ide att balansera portföljen (inte ha alla äggen i samma korg).

För det lilla fåtal i det här forumet som använder Bitcoin för att handla varor, tjänster eller rättigheter: beskriv gärna vad ni handlar. Jag tror det är mycket ovanligt.
2024-10-27, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av withnonam3

Så mycket råttgift tyckte han att det var...
Varför köpte han inte bitcoin istället då?

Nu Holdings är inte ett kryptobolag, även om vissa kryptofans vill vinkla det så. De är i första hand bolaget bakom Nubank, en snabbväxande fintechbank med traditionella banktjänster för låginkomsttagare. Man investerar i Nu Holding för dess potential att skapa lönsamhet i kunder som andra banker inte ansett vara lönsamma, men som önskar grundläggande banktjänster i form av bankkonton, lån och kreditkort. Och dom erbjuder en tradingplattform som en liten kringtjänst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in