2024-10-25, 21:56
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Då är det verkligen bara den fjärde utgåvan av SvD som har med ryggskottcitatet alltså?

https://gunnarwall.wordpress.com/wp-content/uploads/2021/04/20210406_145024-svd-860302-4-stjarnor-inlaga.jpg

SvD 2 mars baserad på SE-intervju gjord 1 mars:

”– Själv sade Lisbet Palme att hon trodde att hon var träffad i ryggen, men det verkade inte så farligt.”

Vi får läsa hur det (verkligen?) hänger ihop hos Sveriges "förnämsta experter" när det gäller SE:
https://magasinetfilter.se/filterbubblan/5-fakta-fran-filterpoddens-avsnitt-om-engstrom-och-palmemordet/
Då har man kepsen, handledsväskan – och dessutom slutar man säga ›täckjacka‹ och är tillbaka vid den mörka rocken.« Alla dessa uppgifter stämmer in på Stig Engström. »Norska Aftenposten gör en intervju [med Engström], förmodligen på söndagen. Han lägger till en ny uppgift om att han frågat Lisbet åt vilket håll gärningsmannen sprang och det är även första gången han säger att han har sett en möjlig gärningsman. [Utsagan] förändras i takt med att han får mer information själv.«
Filter slår här fast att SE lägger till uppgiften "att han frågat LP åt vilket håll gärningsmannen sprang" först på söndagen.

Att denna uppgift redan finns publicerad i SvD på söndagen hindrar inte foliehattarna på Filter att spekulera om att SE för första gången uppger detta på söndagen till Aftenpostens reporter.

Att Aftenposten intervjuar SE först på söndagen ("Oslo ligger på") är en konstruktion så osannolik att den tycks bestå av ädlaste snömos och verkar antingen vara ett rent påhitt från Filters sida eller ett tecken på hur bristfällig deras efterforskningar har varit.

När Filter konstaterat att SEs historia ändras på söndagen går de vidare och spekulerar om att endast en mördare kan ändra sin historia och ser detta som ett bevis för att SE mördade OP. Att det rent objektivt går att visa att SE inte ändrade sin historia på söndagen förändrar inte Filters påhittade analys.
Citera
2024-10-25, 22:04
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Suveränt! Du kommer säkert lösa SE-gåtan en vacker dag.

Du och Henrik får bilda ett superteam, Operation: Skandiamannen, med några andra väl utvalda namn.

Inte så lätt att känna igen SE på bilderna. På den första ser han ut som en chockad skolgosse.

Han spelar över en aning?

Man fäster sig kanske främst vid det fyrkantiga ansiktet, "vecket" som SE har i ansiktet och den ruggiga stirrande blicken?

Att SE inte har keps på sig inomhus liksom när han var inne på Bohemia strax efter mordet tyder på att SE brukade ta av sig kepsen inomhus. (Många har svårt att fatta just detta.)

Vad är det för spännande logga SE har på sin tröja?
Citera
2024-10-25, 22:14
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Man fäster sig kanske främst vid det fyrkantiga ansiktet, "vecket" som SE har i ansiktet och den ruggiga stirrande blicken?

Att SE inte har keps på sig inomhus liksom när han var inne på Bohemia strax efter mordet tyder på att SE brukade ta av sig kepsen inomhus. (Många har svårt att fatta just detta.)

Vad är det för spännande logga SE har på sin tröja?

Var inte det mystiska med mannen just att han hade ytterkläderna kvar på?

Ingår inte kepsen då? Och var är handledsväskan? Räckte han över den åt GM som en stafettpinne?

Eller mannen och mannen ... "paret" ... Först gällde iakttagelsen ett par. Vem var den andra: ALG?

Eller syftar du på mannen med mörkt hår? Mannen som var lik CP?

Bohemia-teorin spretar åt många håll.
Citera
2024-10-25, 22:21
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Var inte det mystiska med mannen just att han hade ytterkläderna kvar på?

Ingår inte kepsen då? Och var är handledsväskan? Räckte han över den åt GM som en stafettpinne?

Eller mannen och mannen ... "paret" ... Först gällde iakttagelsen ett par. Vem var den andra: ALG?

Eller syftar du på mannen med mörkt hår? Mannen som var lik CP?

Bohemia-teorin spretar åt många håll.

Du jämför lite med uppgifterna att mördaren hade stickad mössa eller var barhuvad på själva mordplatsen och att ett mordplatsvittne pekade ut CP som mördaren i en rättegång?

Det får verkligen den påhittade SE-hypotesen att spreta en hel del också när du säger det.
Citera
2024-10-25, 22:38
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Du jämför lite med uppgifterna att mördaren hade stickad mössa eller var barhuvad på själva mordplatsen och att ett mordplatsvittne pekade ut CP som mördaren i en rättegång?

Det får verkligen den påhittade SE-hypotesen att spreta en hel del också när du säger det.

De vittnen som såg GM i profil noterar samtliga en kepsliknande huvudbonad: AD, LJ, AD:s passagerare ...

"Keps" ropades ut som signalement inom några minuter, på basis av LJ:s uppgifter.

Inte så konstigt att AB, som endast såg GM bakifrån, trodde att det var en mössa.

De andra vittnena såg en mörk kontur eller gestalt. Inte så lätt att urskilja detaljer då.
Citera
2024-10-25, 22:41
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
De vittnen som såg GM i profil noterar samtliga en kepsliknande huvudbonad: AD, LJ, AD:s passagerare ...

"Keps" ropades ut som signalement inom några minuter, på basis av LJ:s uppgifter.

Inte så konstigt att AB, som endast såg GM bakifrån, trodde att det var en mössa.

De andra vittnena såg en mörk kontur eller gestalt. Inte så lätt att urskilja detaljer då.

En vaken betraktare som inte stoppat huvudet i GM-SE-påsen och knutit ihop den runt halsen inser med lätthet att vagheten i uppgifterna, som du hamrar in som ett argument, inte direkt stärker den påhittade hypotesen att efterspelsvittnet SE mördade OP utan skjutvapen.
Citera
2024-10-26, 02:20
Medlem
Knattarnas avatar
Det verkar röra sig om en mössa med ovanligt kraftiga upprullade kanter. Se Björkmans skiss. Inte konstigt att de som såg GM i profil under dåliga ljusförhållanden missuppfattade den främre upprullningen som en kort skärm. Eller två korta skärmar fram och bak som Delsborn – ”Sherlock Holmes-hatt”.

Björkmans skiss: https://wpu.nu/images/c/c5/Ann-1987-03-25_E13-B_AB_Teckning_GM_m%C3%B6ssa.png

Björkmans uppgift om mössa är kanske den observation som uttrycks med störst säkerhet i hela utredningen – av en person som gick bara några meter bakom. Och det räcker med att han har rätt om att huvudbonaden var upprullad på sidorna för att det knappast ska kunna vara en gubbkeps.

Från ett par olika förhör med Björkman:

Han kommer ihåg mycket väl att denne man hade en vad Björkman tycker sig komma ihåg en stickad, en grovt stickad mössa på sitt huvud så att den täckte öronen och att mössan var liksom uppvikt med breda och en bred uppvikt kant som gick runt huvudet.

Han är helt säker på att mössan hade en mörkblå färg. Detta förhållande säger sig Björkman vara fullkomligt säker på och han säger att detta förhållande berättade han också omgående efter att han kom hem till bostaden för sin hustru vilken verifierar förhållande vid detta förhör.

Mannen har på huvudet en mörkblå eller svart stickad mössa, vars kant är upprullad på sådant sätt att den står ut och syns tydligt. Mössan går dock ner ganska långt baktill i nacken - och rockkragen döljer också hår och nackparti. Hans uppfattning är att mössan hade s k ribbstickning uppifrån och ner.

A. Men sen var det den här, den här mössan. Är du säker på att det var mössa?

B: Ja, jag vet, den där mössan tjatar vi om hemma också. Det är den som jag bråkade om när jag kom hem direkt, toppluva, var mörkblå.

B: Mörkblå, ribbstickad. Om man har sett dom här som drar ner en luva över ansiktet med ett hål frampå, som man har under hjälmar och sånt där, som han då viker upp.

A: Ja, just det. (ohörbart)

B: Så som jag kommer ihåg det. Så som jag kom ihåg det direkt efter när jag kom hem, därför beskrev jag för min fru då väldigt noga (ohörbart) så hon kunde beskriva den sen, efter mitt beskrivande (ohörbart). Hon sa att jag tjata om den där luvan hela tiden.
Senast redigerad av Knattarna 2024-10-26 kl. 02:33.
Citera
2024-10-26, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Det verkar röra sig om en mössa med ovanligt kraftiga upprullade kanter. Se Björkmans skiss. Inte konstigt att de som såg GM i profil under dåliga ljusförhållanden missuppfattade den främre upprullningen som en kort skärm. Eller två korta skärmar fram och bak som Delsborn – ”Sherlock Holmes-hatt”.

Björkmans skiss: https://wpu.nu/images/c/c5/Ann-1987-03-25_E13-B_AB_Teckning_GM_m%C3%B6ssa.png

Björkmans uppgift om mössa är kanske den observation som uttrycks med störst säkerhet i hela utredningen – av en person som gick bara några meter bakom. Och det räcker med att han har rätt om att huvudbonaden var upprullad på sidorna för att det knappast ska kunna vara en gubbkeps.

Från ett par olika förhör med Björkman:

Han kommer ihåg mycket väl att denne man hade en vad Björkman tycker sig komma ihåg en stickad, en grovt stickad mössa på sitt huvud så att den täckte öronen och att mössan var liksom uppvikt med breda och en bred uppvikt kant som gick runt huvudet.

Han är helt säker på att mössan hade en mörkblå färg. Detta förhållande säger sig Björkman vara fullkomligt säker på och han säger att detta förhållande berättade han också omgående efter att han kom hem till bostaden för sin hustru vilken verifierar förhållande vid detta förhör.

Mannen har på huvudet en mörkblå eller svart stickad mössa, vars kant är upprullad på sådant sätt att den står ut och syns tydligt. Mössan går dock ner ganska långt baktill i nacken - och rockkragen döljer också hår och nackparti. Hans uppfattning är att mössan hade s k ribbstickning uppifrån och ner.

A. Men sen var det den här, den här mössan. Är du säker på att det var mössa?

B: Ja, jag vet, den där mössan tjatar vi om hemma också. Det är den som jag bråkade om när jag kom hem direkt, toppluva, var mörkblå.

B: Mörkblå, ribbstickad. Om man har sett dom här som drar ner en luva över ansiktet med ett hål frampå, som man har under hjälmar och sånt där, som han då viker upp.

A: Ja, just det. (ohörbart)

B: Så som jag kommer ihåg det. Så som jag kom ihåg det direkt efter när jag kom hem, därför beskrev jag för min fru då väldigt noga (ohörbart) så hon kunde beskriva den sen, efter mitt beskrivande (ohörbart). Hon sa att jag tjata om den där luvan hela tiden.

Eller så tog han fel på någon form av keps, när han såg den bakifrån endast.

Kanske en sån här:

https://imgur.com/a/txmaQEg
Citera
2024-10-26, 04:27
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Eller så tog han fel på någon form av keps, när han såg den bakifrån endast.

Kanske en sån här:

https://imgur.com/a/txmaQEg

Den kepsen slutar ovanför öronen. Vilket också gubbkepsar i stil med Stigs gör. Kepsen på Mårtens fantombild slutar också tydligt över öronen: https://cdn1.cdnme.se/4629000/8-3/grandmannen3_neo_5f15855f2a6b22b98b4e720e.jpg

Men både Björkman och Morelius (som beskriver mössan exakt likadant) säger att mössan gick ner över öronen.

Björkman:

”Men han kommer ihåg mycket väl att denne man hade en vad Björkman tycker sig komma ihåg en stickad, en grovt stickad mössa på sitt huvud så att den täckte öronen och att mössan var liksom uppvikt med breda och en bred uppvikt kant som gick runt huvudet.”

Morelius:

F: Var den nerdragen över öronen?
M: Ja, öronen också, ja, den minnesbilden har jag. Det var en grov stickad mössa.
[...]
Jag tittar på klädseln här, det är mössan där då som jag reagera mot, eller som jag liksom, för det är inte keps och det är inte hatt. Det är en mössa, det är en stickad mössa.
Citera
2024-10-26, 07:38
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
En vaken betraktare som inte stoppat huvudet i GM-SE-påsen och knutit ihop den runt halsen inser med lätthet att vagheten i uppgifterna, som du hamrar in som ett argument, inte direkt stärker den påhittade hypotesen att efterspelsvittnet SE mördade OP utan skjutvapen.

Efterklokspanarna har antagligen inte levt sig in situationen, från olika positioner, med dess olika ljusförhållanden. De som såg GM i profil, om än under bara ett ögonblick, är alla inne på keps.

Om det ser ut som en keps, fastän det var svårt att se, då är det nog en keps. Var kommer annars den uppgiften ifrån? En av poliserna minns att han fick detaljen i ett tidigt skede

Det hela är enkelt förklarat med "en och samma person-teorin": Mörkblått ytterplagg, keps och handledsväska.
Citera
2024-10-26, 07:57
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Efterklokspanarna har antagligen inte levt sig in situationen, från olika positioner, med dess olika ljusförhållanden. De som såg GM i profil, om än under bara ett ögonblick, är alla inne på keps.

Om det ser ut som en keps, fastän det var svårt att se, då är det nog en keps. Var kommer annars den uppgiften ifrån? En av poliserna minns att han fick detaljen i ett tidigt skede

Det hela är enkelt förklarat med "en och samma person-teorin": Mörkblått ytterplagg, keps och handledsväska.
Att utesluta att två personer kan ha haft keps på sig säger lite om vilken synnerligen begränsad analysförmåga de har som tror på det.

Att inte förstå att mer än en person kan ha haft keps på sig i innerstan i Stockholm på mordnatten är ett tecken på svag verklighetsuppfattning.
Citera
2024-10-26, 08:42
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Intervjun återfinns enbart i Gunnar Walls senaste bok Rättsskandalen, släpptes september 2023. Finns att köpa som e-bok för 150 revolvrar (utan ammunition) på de två främsta näthandlarna för böcker. Läs gärna. Borde innebära ett visst uppvaknande för många som bär SE-GM som den sista droppen vatten, med betoning på borde. Men tvivlar.

Jag har nu läst intervjun och har svårt att se något nytt annat än att WG inte kan ha varit inblandad, åtminstone inte under kvällen. UG var ju tillsammans med sina föräldrar (alltså inkl WG) på en karnevalstillställning på svensk-brasilianska vänskapsföreningen (tror jag den hette). Den pågick åtminstone till midnatt innan UG lämnade och WG med fru lämnade lokalen lite senare.

Att SE skulle ha något kuckelimuck med WG är alltså uteslutet.

Däremot anser jag att intervjun i övrigt inte säger något om SE som GM. Det är bara en massa känslor. SE kan ha varit en mycket snäll och social och trevlig person men ändå GM. Exempelvis om han råkat blanda tabletter och alkohol (frivilligt eller av misstag) och fått en "snedtändning". Då är den ordinarie personligheten inte relevant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in