2010-02-21, 01:47
Medlem
Phil.Leotardos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkonbarkis
Angående cidern. Vi kan inget göra där även om vi misstänker. Bara att sälja och se glad ut. Men man kan ju säga typ "ska du ha det här själv" för att visa att man liksom har koll på dem, men så brukar inte jag göra. Händer att vi skickar ut en spekulant från personalen om vi tror att någon snorunge står och väntar med pengar utanför.

Fy fan vad jag hatar sånna frågor. Bara för man köper lite mixad dricka och inte bara öl så får man en konstig blick och frågan "Ska du ha det där själv?"

Blir så jävla förbannad över den frågan. Som man vore nån jävla kriminell. Ni ska hålla er till ert jävla jobb och sälja. Tro inte att ni har mer makt än vad ni har.
Citera
2010-02-21, 01:49
Medlem
kalkonbarkiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badodds
Men varför ha en regel som är verkningslös och som enbart försinkar köerna...?

Vart går gränsen för att ni skall anse att det är langning - dvs. att två individer kommer in, den ene är, låt oss säga 30, den andre 15 år - vilka kriterier, åldersmässigt, går ni efter? Eller är det ren godtycklighet från personalens sida...?

Edit: Många ungdomar i åldern 12-15, har ju inte leg.

YNWA

Ja, det är upp till var och en i personalen och det är en bedömningsfråga.

Spelar ju ingen roll att 12 - 15 inte har leg, är ju inte intresserad av leg som visar att folk är under 20.

Jag brukar fråga om det är två som köper " Ska du vara med och dricka?" om det inte är en situation jag verkligen inte känner ser bra ut. Svarar de nej, så fine. Jag har gjort min del.

Men helt verkningslöst är det inte. När jag var under 20 hade jag köpt om jag fick, men bad aldrig nån köpa ut. De som verkligen vill ha får ju tag på det ändå, men inte på vårat samvete.
Citera
2010-02-21, 01:52
Medlem
kalkonbarkiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phil.Leotardo
Fy fan vad jag hatar sånna frågor. Bara för man köper lite mixad dricka och inte bara öl så får man en konstig blick och frågan "Ska du ha det där själv?"

Blir så jävla förbannad över den frågan. Som man vore nån jävla kriminell. Ni ska hålla er till ert jävla jobb och sälja. Tro inte att ni har mer makt än vad ni har.

Håller med att det är störigt. Men det ska mycket till innan man frågar så tycker jag. Då ska det vara en stammis som man vet alltid köper 10 öl och plötsligt ser man att han köper slisk-dricka och 3 tonåringar står utanför porten. Aldrig att jag skulle fråga så om det inte var befogat.
Citera
2010-02-21, 01:57
Medlem
kalkonbarkiss avatar
Diskutera alkoholpolitik kan göras i annan tråd. Tror alla (de flesta) förstår att vi i personalen måste göra som vi gör enligt de regler som finns. Sen kan man fråga sig om reglerna är rätt eller ej, men de bestämmer ju inte vi.
Citera
2010-02-21, 02:13
Medlem
Divergenss avatar
Citat:
Nä, om du är över 30 uppfattas du inte som jobbig även om det alltid är uppskattat att folk visar självmant. Alla under 25 bör visa direkt.

Det folk inte förstår är att vi enligt våra regler måste ta leg på alla under 25 för att klara oss. Om en kontrollant som är 24 kommer in och vi inte tar leg missar vi den leg-kontrollen och det är allvarligt. För att vara säkra på att fånga upp alla under 25 måste vi ju då höja vår kontrollålder till typ 30. Så bara för att man får visa leg ser man inte nödvändigtvis ut att kunna vara under 20, det räcker att man ser ut att kunna vara under 25.

Får ni någon form av utbildning i hur ni skall tolka "under 30"? Att kunna se ifall en person är under 30 krävs nog en del då personer mellan 20-30 år kan se ut på alla möjliga sätt. Jag (som många andra) skulle vara väldigt intresserad av att höra riktlinjerna för detta..

Potentiella exempel:

1. Om personen har ölmage, ring på vänster ringfinger och påsar under ögonen = garanterat över 30 = ni behöver ej kontrollera dennes legitimation.

2. Om personen är vältränad, solbränd och verkar pigg = varning, kontrollera legitimation omedelbart!
Citera
2010-02-21, 02:14
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Vi kan ju omöjligt veta hans ålder. Ta med leg. Problemet löst. Fattar inte hur man kan med att skälla på personal som gör sitt jobb. Förstår att du blev sur, men då borde riktat ilskan mot din kompis som inte tänkte längre. Systembolaget = leg. Borde inte vara så svårt att lära sig.

Det är ju helt fel att personal skall bedöma vad köparen ska ha sina öl till. Förstår ni inte detta?
Citera
2010-02-21, 02:19
Medlem
vim_mortiss avatar
Varför får man alltid så jävla spydiga kommentarer när man handlar mycket sprit på en gång ?
Om jag nu skulle handla ut så hade jag väll inte sagt det till den som sitter i kassan.
Jag köper mycket på en gång så man inte behöver springa där varje/varannan helg.
Citera
2010-02-21, 02:35
Medlem
Citat:
...
Angående cidern. Vi kan inget göra där även om vi misstänker. Bara att sälja och se glad ut. Men man kan ju säga typ "ska du ha det här själv" för att visa att man liksom har koll på dem, men så brukar inte jag göra. Händer att vi skickar ut en spekulant från personalen om vi tror att någon snorunge står och väntar med pengar utanför.

Vad gör ni om så är fallet? Vad är syftet med att skicka ut någon? Hur långt skuggar ni "langaren"?
Citera
2010-02-21, 02:49
Bannlyst
Hur ofta finns civila vakter inne i butiken?

Vad gör ni när någon visar falsklegg och det inte finns vakt på plats, gör ni ett envarsgripande eller ringer ni polisen och låter personen i fråga springa iväg?
Citera
2010-02-21, 02:52
Medlem
Mr.Vrnns avatar
Kan man över huvud taget motbevisa en "misstänkt langning"?

Har en polare som blev nekad när jag var under 20, han var 21. Vi gick på stan, går förbi systemet. Han går in eftersom han behövde en flaska kir, jag såg min buss komma så jag säger hej då och tar i hand och går åt andra hållet. När bussen har åkt iväg en bit ringer polaren, som blev nekad eftersom personalen hade sett hur "han fick pengar utanför av en kille"... Gjorde vi verkligen fel där? Ska de va så överjävligt petiga?
Citera
2010-02-21, 02:55
Medlem
en fråga till TS, hur känner du när jag, skjutsar min kompis som inte tagit körkort än men som dock har fyllt 20, (jag 19 fyller sent på året) till systemet för att köpa x antal plattor öl och sprit, han orkar knappast bära hem allt själv och jag får inte följa med in, Får detta dig att känna dig helt förkrossad för att du omedvetet sålt öl till en som sedan ska dela med sig minderåriga, eller känner du skitsamma detta kan inte drabba mig för jag vet inte vad han gör utanför lokalen?

hade det då spelat roll om jag som är med min bästa vän följt med honom in för att agera bärhjälp?
tänker du skitsamma drabbar inte min chans att få löneförhöjning?
eller du måste väl fatta att var tredje som kommer in förmodligen kommer att langa?

bara nyfiken på om ni som jobbar i kassan verkligen tror att ni stoppar langning bara för att ni säger nej till köparens vän som inte har legg eller om ni bara följer regler?
Citera
2010-02-21, 02:56
Medlem
Späks avatar
Hejsan herr Systembolaget, trevligt att du startade en tråd här för att få skriva av dig lite (tids nog kommer nog andra kassörer/kassörskor att ansluta sig)

Här kommer ni nog att få ta emot en del skit, men kanske också bra ställda frågor angående ert arbete.

Jag inleder med ett par funderingar som jag tänkt på, men inte varit tillräckligt intresserad av för att kolla upp.

Citat:
Det folk inte förstår är att vi enligt våra regler måste ta leg på alla under 25 för att klara oss. Om en kontrollant som är 24 kommer in och vi inte tar leg missar vi den leg-kontrollen och det är allvarligt.

"Klara er"? Ifrån vadå? Det är "allvarligt" om en kontrollant inte avkrävs leg?

Vad kan en missad legkontroll få för följder? Du nämnde i ett senare inlägg att det ev. kunde påverka er lön. Men vad för mer konsekvenser kan uppstå?

Vem skickar egentligen ut dessa kontrollanter, är de anställda av Systembolaget?

Hur ser ni i personalen på kontrollanter, är de måhända att jämföras med Anders Eklund och Tito Beltran?

Ang. er lön, vad ligger timlönen på om man arbetar som kassaslav?

Erbjuds det utbildningar inom företaget, för att öka kunskaperna kring exempelvis vin och dess användningsområde?

Får tant Eva-Britt högre lön då hon ligger inne med en sommelierutbildning sedan länge, pluggat druvkunskap på universitetsnivå och vet vilket öl som passar till en saftig kamelstek?

Får ni någon rabatt på era egna inköp, som brukligt är bland många företag?

Händer det att ni erbjuds utgångna varor, kross eller liknande? Min spontana gissning är att utgångna och felaktiga varor definitivt skickas tillbaka till producenten/leverantören.

Hur vanligt upplever du snatteri vara? Ryms de största skurkarna ibland kundkretsen, eller handlar det oftast om "insiderjobb"?

Hur ser den typiske snattaren ut?

Hur ser de etiska principerna ut inom företaget, hur bör en anställds inställning till alkohol vara?

Ovanstående fundering föddes efter en helg, då jag idkade våldsam, spritpåverkad sex med en ganska berusad dam. Flickan i fråga förde på fredagen ett jäkla väsen, både på förfesten och på utestället och var under en tid kopiöst dragen.

Av kassörskan på bolaget någon vecka efter, så får jag istället för förväntade "328,50 tack" ett rejält leende och ett "Heeeej Späk!". Jag ser ytterst tveksam ut () varpå jag får höra "Du känner inte igen mig va"? Jag svarar sanningsenligt "njaa" och hon presenterar sig vid namn. Då ringer klockan.

Hon såg betydligt annorlunda ut och med glasögon, städat hår och systemuniform på sig, såg hon dessutom betydligt äldre ut.

Nog fan ska personal på bolaget få bete sig precis hur fan de själva vill när de inte arbetar, men finns det någon policy på pappret så att säga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in