Hejsan herr Systembolaget, trevligt att du startade en tråd här för att få skriva av dig lite (tids nog kommer nog andra kassörer/kassörskor att ansluta sig)
Här kommer ni nog att få ta emot en del skit, men kanske också bra ställda frågor angående ert arbete.
Jag inleder med ett par funderingar som jag tänkt på, men inte varit tillräckligt intresserad av för att kolla upp.
Citat:
Ursprungligen postat av kalkonbarkis
Det folk inte förstår är att vi enligt våra regler måste ta leg på alla under 25 för att klara oss. Om en kontrollant som är 24 kommer in och vi inte tar leg missar vi den leg-kontrollen och det är allvarligt.
"Klara er"? Ifrån vadå? Det är "allvarligt" om en kontrollant inte avkrävs leg?
Vad kan en missad legkontroll få för följder? Du nämnde i ett senare inlägg att det ev. kunde påverka er lön. Men vad för mer konsekvenser kan uppstå?
Vem skickar egentligen ut dessa kontrollanter, är de anställda av Systembolaget?
Hur ser ni i personalen på kontrollanter, är de måhända att jämföras med Anders Eklund och Tito Beltran?
Ang. er lön, vad ligger timlönen på om man arbetar som kassaslav?
Erbjuds det utbildningar inom företaget, för att öka kunskaperna kring exempelvis vin och dess användningsområde?
Får tant Eva-Britt högre lön då hon ligger inne med en sommelierutbildning sedan länge, pluggat druvkunskap på universitetsnivå och vet vilket öl som passar till en saftig kamelstek?
Får ni någon rabatt på era egna inköp, som brukligt är bland många företag?
Händer det att ni erbjuds utgångna varor, kross eller liknande? Min spontana gissning är att utgångna och felaktiga varor definitivt skickas tillbaka till producenten/leverantören.
Hur vanligt upplever du snatteri vara? Ryms de största skurkarna ibland kundkretsen, eller handlar det oftast om "insiderjobb"?
Hur ser den typiske snattaren ut?
Hur ser de etiska principerna ut inom företaget, hur bör en anställds inställning till alkohol vara?
Ovanstående fundering föddes efter en helg, då jag idkade våldsam, spritpåverkad sex med en ganska berusad dam. Flickan i fråga förde på fredagen ett jäkla väsen, både på förfesten och på utestället och var under en tid kopiöst dragen.
Av kassörskan på bolaget någon vecka efter, så får jag istället för förväntade "328,50 tack" ett rejält leende och ett "Heeeej Späk!". Jag ser ytterst tveksam ut (

) varpå jag får höra "Du känner inte igen mig va"? Jag svarar sanningsenligt "njaa" och hon presenterar sig vid namn. Då ringer klockan.
Hon såg betydligt annorlunda ut och med glasögon, städat hår och systemuniform på sig, såg hon dessutom betydligt äldre ut.
Nog fan ska personal på bolaget få bete sig precis hur fan de själva vill när de inte arbetar, men finns det någon policy på pappret så att säga?