2024-10-25, 18:26
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tja, och det finns en sak jag inte förstår..

Den ryska inflationen sägs ju vara ca 8,5 % om jag inte tar fel.., och samtidigt skruvar man upp räntan då till 21 %.

Finns det ngn Kreml-lojalist i tråden som kan förklara detta, på ett sätt som jag förstår ?
Realinflationen ligger nog på + 30%. Det är bara trixande och konstgjord andning som gör att de officiella siffrorna ser ut som de gör. Alla fattar nog att en styrränta på 21% inte korrelerar med en inflation på 8,5%. Att man dessutom nu tvingas öka styrräntan med allt högre % för varje månad tyder på att man tappat kontrollen och att hyperinflation snart är där.
Citera
2024-10-25, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pebbis
Det kan även vara så att det blir palatskupp när hyenorna i kreml börjar se slutet för Putin när folket vänder sig emot honom. Det ken gå fort när det väl börjar. Jag misstänker att det skissar på maktövertagande redan nu. Det vet man eftersom Putin tar livet av folk i en takt som aldrig har skådats och han är extremt paranoid.

Han skulle ha tackat för sig och lämnat över till en lagom korrupt polare i tid. Lätt att vara efterklok, men han borde fattat att det här inte skulle bli bra.
Citera
2024-10-25, 18:29
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Innan dess har vi kanske fått se ryska arméns obetalda killar och dess familjer drunkna i skulder…
Och det kommer inte att ske i Odesas hamn…
Ja man väntar bra på att alla dessa obetalda löner mm till soldater och anhöriga kommer att slå tillbaka?
Citera
2024-10-25, 18:32
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exceptional
Vad jag förstår så fick folk sin bostad av Sovjetunionen och det går i arv. Så en del medelryssar ärver sin bostad utan avgifter.
Ok har du nån källa på det?
Det lär ha blivit ett antal nya ryssar sen Sovjets fall inte fått den bonusen...
Citera
2024-10-25, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honkenbonken
Nordkoreaner på rysk mark i Kursk. Intressant utveckling.
Ska nordkoreanerna döda Ukrainare på rysk mark nu?

Korean Troops To Take Part In Kursk Counteroffensive⚔️ Hirnyk Abandoned🎖 Military Summary 2024.10.25

https://youtu.be/tmxdD3d08Lc?si=UIIgfwMEnZ31rIno

Men hur kan detta vara lagligt - det är ju torpedverksamhet som brukar straffas mycket hårt o ses som negativt o feghet. Man köper/hyr in mördare för att man inte vågar eller klarar själv eller för att man inte vill ta riskerna för vedergällning/våld/försvar - precis som de kriminella gängen o maffian.
Citera
2024-10-25, 18:36
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
Vilket även innebär att den som får betala kostnaden för vapentillverkningen även är staten, är väl där problemet ligger för Ryssland. Får de inte in intäkter för sina kostnader så tar det på deras ekonomi, den gröps ut dag för dag helt enkelt
Lägg sen till den ryska korruptionen som lär kosta +60% vilket gör det jävligt dyrt.

Bara rysshoror som tror och fantiserar om den fantastiska ryska krigsproduktionen, trots att vi ännu inte sett någon nyproducerad T-90 eller Armata vid fronten.
Citera
2024-10-25, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Visst är det så. Staten kan producera för behov, istället för vinst. Så fort nån ska tjäna pengar på en vara eller tjänst så blir det dyrt och dåligt. Ju högre pris desto större vinst. Ju lägre kvalitet desto större vinst.
Jo, vi vet ju hur det går/har gått till i kommunistländer. Sovjetunionen, Venezuela, Kuba m.fl.

Menar du att Ryssland klarar det som inget annat land med statstyrd industriproduktion klarar?
Hög produktivitet i kombination med hög kvalitet?
Alla dessa länder inklusive Ryssland har en de facto korruptionsekonomi

Jag antar att du lever i kommunistdrömmarnas land?
Citera
2024-10-25, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chamdar
Rätta mig om jag har fel men använder inte Ryssland nästan enbart material tillverkat innan 1991 numera, vad säger det om nyproduktionen?

Och samtidigt verkar det som att tex granater från Nordkorea är sekunda vara, lär knappast vara väldigt mycket bättre ställt med soldaterna.

Förutom lite hästar osv till Kim så antas det att betalningen bestå av en tekniköverföring, kanske nukleär och raketteknologi är extra mycket värt.
Citera
2024-10-25, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honkenbonken
Nordkoreaner på rysk mark i Kursk. Intressant utveckling.
Ska nordkoreanerna döda Ukrainare på rysk mark nu?

Korean Troops To Take Part In Kursk Counteroffensive⚔️ Hirnyk Abandoned🎖 Military Summary 2024.10.25

https://youtu.be/tmxdD3d08Lc?si=UIIgfwMEnZ31rIno

Ja tanken lär nog vara att NK-trupperna skall döda ukrainare. Men det återstår att se hur det går.

Enligt en uppgift från ett avlyssnat samtal så planerar ryssarna följande upplägg:

”The intercepts also reveal plans to have one interpreter and three senior officers for every 30 North Korean..”.

Då får således de ukrainska drönarpiloterna ett nytt prioriterat mål: bomba ut tolken så får man en skock yra och lättplockade höns.
Citera
2024-10-25, 18:50
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Realinflationen ligger nog på + 30%. Det är bara trixande och konstgjord andning som gör att de officiella siffrorna ser ut som de gör. Alla fattar nog att en styrränta på 21% inte korrelerar med en inflation på 8,5%. Att man dessutom nu tvingas öka styrräntan med allt högre % för varje månad tyder på att man tappat kontrollen och att hyperinflation snart är där.

Någon skrev om priser i ekonomitråden i det andra forumet om Ryssland. Potatisen var visst upp 96% på 10 månader, ojmr. Det blir tufft om basvaror blir så dyra.
Citera
2024-10-25, 18:51
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Ja, det är verkligen inte lätt att förutspå hur det här kriget kommer att sluta.

Kommer det att sluta med att Ryssland får slut på pengar, eller kommer det att sluta med att Ryssland får slut på soldater?
Det känns verkligen som 50/50.
Ja själv tror jag att ekonomin och utebliven hjälp från andra rövhålsländer kommer att sätta stopp. Troligtvis blir det militären som knappast kan se denna demilitarisering fortgå som har möjlighet att stoppa vansinnet.
Citera
2024-10-25, 18:54
Medlem
Silfverryggs avatar
Så.... Det skulle även innebära att det är helt korrekt enligt internationell lag att andra länder skickar trupper för att hjälpa Ukraina.
North Korea: Any deployment of troops to help Russia would be in line with international law
https://x.com/asharqnewsbrk/status/1849850544346759503
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in