2024-10-25, 15:58
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tja, och det finns en sak jag inte förstår..

Den ryska inflationen sägs ju vara ca 8,5 % om jag inte tar fel.., och samtidigt skruvar man upp räntan då till 21 %.

Finns det ngn Kreml-lojalist i tråden som kan förklara detta, på ett sätt som jag förstår ?

9%

Statement by Bank of Russia Governor Elvira Nabiullina in follow-up to Board of Directors meeting on 25 October 2024

https://www.cbr.ru/eng/press/event/?id=21112
Citera
2024-10-25, 16:05
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Hmm - fint med 25% ränta.

Köper ett hus för 1.000.000 kr - 200.000 i kontantinsats.

Sen betala 200.000 kr i ränta varje år.....

Varje år ska man alltså betala motsvarande kontantinsatsen i ränta.

Det skulle vara intressant att se/höra några intervjuer med några personer - typ medelryssen från Moskva. Hur det fungerar i verkligheten.

De på landsbygden märker nog inte så stor skillnad - de levde i misär innan och lever i misär nu men medelklassen i Moskva måste ju känna hur hela skiten börjar rämna.
Vad jag förstår så fick folk sin bostad av Sovjetunionen och det går i arv. Så en del medelryssar ärver sin bostad utan avgifter.
Citera
2024-10-25, 16:06
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Jag skulle tro att den Nordkoreanska armen rent generellt är dåligt tränad och utrustad på grund utav bristande ekonomi. Men det ska bli intressant att se vad dom går för.

Såg någon video i går, fritt ur minnet någon grupp på 18 personer och.. någon grupp på fem.. Så säg 25 stycken?
Dessa POW borde väl snart synas i några filmklipp där de förhörs. Blir lite besvärligare än med ryska POW pga språket.
Citera
2024-10-25, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Skillnaden mellan rysk krigsindustrin och Natos, är att den ryska ägs av staten. Det är betydligt billigare att producera vapen när inget privat företag ska tjäna pengar på tillverkningen. Ryssarna får mer vapen för pengarna, så att säga.
Vilket även innebär att den som får betala kostnaden för vapentillverkningen även är staten, är väl där problemet ligger för Ryssland. Får de inte in intäkter för sina kostnader så tar det på deras ekonomi, den gröps ut dag för dag helt enkelt
Citera
2024-10-25, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exceptional
Vad jag förstår så fick folk sin bostad av Sovjetunionen och det går i arv. Så en del medelryssar ärver sin bostad utan avgifter.

Grattis till just dem då. Andra ser med fasa fram emot nästa räntehöjning i december antar jag.
Citera
2024-10-25, 16:11
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polisen.Kreml
Innan Putin fick tuppjuck så hånades gulingarna i Ryssland, de sågs som üntermenschen av ryssarna som kallade dem bland annat "kitajsa" och liknande.

Nu hänger hela rysslands framtid på att gulingarna kan besegra Ukraina eftersom ryssarna själva inte har kraft att lösa uppgiften.
Ja det är kul att se hur ryssen under galgen nu helt plöstligt är bästa vän med Nordkorea, landet man tills nyligen hade sanktioner mot. Snacka om desperation!
Citera
2024-10-25, 16:11
Medlem
Ja, det är verkligen inte lätt att förutspå hur det här kriget kommer att sluta.

Kommer det att sluta med att Ryssland får slut på pengar, eller kommer det att sluta med att Ryssland får slut på soldater?
Det känns verkligen som 50/50.
Citera
2024-10-25, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Ja, det är verkligen inte lätt att förutspå hur det här kriget kommer att sluta.

Kommer det att sluta med att Ryssland får slut på pengar, eller kommer det att sluta med att Ryssland får slut på soldater?
Det ena utesluter inte det andra…
Citera
2024-10-25, 16:13
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Frågan är om lite av syftet med att skicka NKska soldater är att ofra dom så att Kim kan eskalera mera når dom kommer hem dödad av vapen från väst.
Vad skulle NK göra åt väst då?
Nej nåt sånt syfte är knappast troligt. Det handlar bara om att byta varor. Soldater mot gätter och spannmål.
Citera
2024-10-25, 16:22
Medlem
Har det avhandlats? Ny oligark fallit från fönster. Fd vice president över Yukos.
https://www.youtube.com/watch?v=2ehbqPSU4uU&ab_channel=CombatVeteranReacts

Vad tycker rýsstrollen om det? Är det judiska Natonazister som är de skyldiga?
Citera
2024-10-25, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Statlig krigsindustri handlar inte om korruption utan om att producera vapen till låg kostnad, och då är den överlägsen den privatkapitalistiska.
Beviset är att Ryssland lyckas hålla igång kriget, trots alla sanktioner. Trots att Nato och EU vräker krigsmateriel över Ukraina, i en aldrig sinande ström. Toppmoderna jaktplan , stridsvagnar och robotsystem från väst har visat sig verkningslösa mot Rysslands militära kapacitet.
Rätta mig om jag har fel men använder inte Ryssland nästan enbart material tillverkat innan 1991 numera, vad säger det om nyproduktionen?
Citera
2024-10-25, 16:28
Medlem
Pebbiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...

Det kan även vara så att det blir palatskupp när hyenorna i kreml börjar se slutet för Putin när folket vänder sig emot honom. Det ken gå fort när det väl börjar. Jag misstänker att det skissar på maktövertagande redan nu. Det vet man eftersom Putin tar livet av folk i en takt som aldrig har skådats och han är extremt paranoid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in