2024-10-25, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Pressmeddelande från domstolen (Kvinnan som åtalats för misshandel av sitt spädbarn ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning):
Göteborgs tingsrätt, mål: B 8081-21

Tack för uppdateringen, har undrat hur det gått. Hur kan man tolka det som bestämts, att hon kommer dömas?
Citera
2024-10-25, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RItD
En genuin undran; blir det allt vanligare att föräldrar vill skada/ha ihjäl sina barn eller har dessa knäppskallar alltid funnits bara det att fallen då inte nått media i samma utsträckning? Känns som att man var och varannan dag läser om föräldrar som misshandlat eller dödat sina egna avkommor..

Nej, det är inte vanligare. Men förr skrev man inte om det så mycket som nu för tiden. Det var särskilda straff förr "barnamord" och då var nog de flesta som dömdes ogifta kvinnor som mördade sina nyfödda barn. Straffen var inte som för andra mord på större barn eller vuxna.

Münchhausen syndrom är känt inom sjukvården sen länge, men det tar tid innan man inser vad det är frågan om. Patienterna "cirkulerar" mellan olika sjukhus och kliniker. De byter läkare ofta.

MSbP är också känt om än inte beforskat förrän under senaste 50 åren.

Länk till en artikel på svenska med fallbeskrivningar i Läkartidningen.

https://web.archive.org/web/20101209041637/http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=2732
Citera
2024-10-25, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruKrokodil
Mamman älskar ju sjukhus och spänningen som kommer till, och prickar in vartenda MBP poäng så vi får alla vara glada att två av barnen överlevde tack vare sjukhuspersonalens tidiga insatser.

Vilket yrke har mamman Sanna? Här sägs att hon arbetade på Drottning Silvias sjukhus akutmottagning och att hon är kunnig i sjukvård.
Citera
2024-10-25, 14:41
Medlem
FruKrokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Vilket yrke har mamman Sanna? Här sägs att hon arbetade på Drottning Silvias sjukhus akutmottagning och att hon är kunnig i sjukvård.

Det här var länge sen, har för mig att hon jobbade som uska.
Citera
2024-10-25, 16:04
Medlem
Citat:
Nej, det är inte vanligare. Men förr skrev man inte om det så mycket som nu för tiden. Det var särskilda straff förr "barnamord" och då var nog de flesta som dömdes ogifta kvinnor som mördade sina nyfödda barn. Straffen var inte som för andra mord på större barn eller vuxna.

Münchhausen syndrom är känt inom sjukvården sen länge, men det tar tid innan man inser vad det är frågan om. Patienterna "cirkulerar" mellan olika sjukhus och kliniker. De byter läkare ofta.

MSbP är också känt om än inte beforskat förrän under senaste 50 åren.

Länk till en artikel på svenska med fallbeskrivningar i Läkartidningen.

https://web.archive.org/web/20101209041637/http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=2732

Münchausen by proxy finns ju inte ens kvar som diagnos…
Dock finns det ju uppenbarligen föräldrar som skadar sina barn på såna jävliga sätt.
Citera
2024-10-25, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Münchausen by proxy finns ju inte ens kvar som diagnos…
Dock finns det ju uppenbarligen föräldrar som skadar sina barn på såna jävliga sätt.

Det är samma syndrom som på engelska kallas (factitious disorder) som har ICD 10 nummer F68.1. Man talar om det som MHS och MHSbP i vardagen då dessa personer vårdas (eller utreds). Fallen är svåra för polis och åklagare att bevisa, då sjukvården av barnen ska bedrivas samtidigt som barnet ska skyddas och bevis säkras.

Sjukvårdspersonalen ska samagera med poliser och åklagare utan att föräldrarna märker någon skillnad mot annan vård som bedrivs på vårdavdelningen. En vän till mig har beskrivit hur de fick träna poliser till att gå och röra sig mer som vårdpersonal när poliser skulle vara med nära utredningen av en liten gosse som ständigt fick sjukligt höga salthalter i blodet. Ska man klä ut poliserna till städare, vårdpersonal eller administratörer? Jag har aldrig sett en man som är läkarsekreterare, men det finns män som är sjuksköterskor och halva läkarekåren är kvinnor. Så helt omöjligt är det inte för det finns ju kvinnor som är poliser och åklagare också, som kan spela sekreterare. Mitt i pågående vård.
Citera
2024-10-25, 17:07
Medlem
Citat:
Det är samma syndrom som på engelska kallas (factitious disorder) som har ICD 10 nummer F68.1. Man talar om det som MHS och MHSbP i vardagen då dessa personer vårdas (eller utreds). Fallen är svåra för polis och åklagare att bevisa, då sjukvården av barnen ska bedrivas samtidigt som barnet ska skyddas och bevis säkras.

Sjukvårdspersonalen ska samagera med poliser och åklagare utan att föräldrarna märker någon skillnad mot annan vård som bedrivs på vårdavdelningen. En vän till mig har beskrivit hur de fick träna poliser till att gå och röra sig mer som vårdpersonal när poliser skulle vara med nära utredningen av en liten gosse som ständigt fick sjukligt höga salthalter i blodet. Ska man klä ut poliserna till städare, vårdpersonal eller administratörer? Jag har aldrig sett en man som är läkarsekreterare, men det finns män som är sjuksköterskor och halva läkarekåren är kvinnor. Så helt omöjligt är det inte för det finns ju kvinnor som är poliser och åklagare också, som kan spela sekreterare. Mitt i pågående vård.

I England då eller?
Tror det blir svårt att genomföra i Sverige.
Otäckt iaf.

On topic: vet någon om de kommer utreda dödsorsaken på parets första barn?

Med tanke på Lucy Letbytyper och vidret i hemtjänsten som dödade en kvinna med plastfolie så hopps man ju att de utrett och uteslutit att skadorna tillfogats av vårdpersonal.
Citera
2024-10-25, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
I England då eller?
Tror det blir svårt att genomföra i Sverige.
Otäckt iaf.

On topic: vet någon om de kommer utreda dödsorsaken på parets första barn?

Med tanke på Lucy Letbytyper och vidret i hemtjänsten som dödade en kvinna med plastfolie så hopps man ju att de utrett och uteslutit att skadorna tillfogats av vårdpersonal.

Nej, ICD-diagnoserna är gemensamma för alla inom psykiatrin i västvärlden. Man har kontinuerliga konferenser om diagnoserna för att kunna jämföra sjukligheten mellan olika länder. För dessa tillstånd, som rimligen finns över hela världen, så är det viktigt att lära och veta hur man ska 1) känna igen fallen 2) hur man ska utreda dem 3) hur man ska samarbeta med rättssystemets personal för säkra förundersökningar.

Nej, det är inte säkert att en "utklädd läkarsekreterare" skulle kunna fylla för funktion. Jag ville bara ge exempel på en administratör som finns på vårdavdelningarna och uppfattas som normal vårdpersonal av patienterna. Barnen som i de här fallen är patienterna behandlas alltid tillsammans med sina föräldrar.

I detta falllet verkar pappan ha hamnat helt i mammans hägn av dödlig "livräddare".

Läkarsekreterare kan gå med vid ronder t.ex. I den mån man alls går ronder numera. Sjukvårdspersonalen måste läras upp i vilka krav polis och åklagare har för att utreda rättssäkert.
I fallet jag känner till från Sverige så fick poliser/kriminaltekniker undersöka alla droppaggregat innan sjuksköterskorna fick koppla droppen. Sen var det en barnsköterska som upptäckte att droppslangen läckt på barnets lakan och barnet började bli sämre igen. Hon kunde larma "tyst" och polisen kunde då föra ut mamman och säkra droppet, där mamman hade fyllt på saltlösning genom att spruta in det i droppslangen. Mamman blev väldigt upprörd över att skiljas från barnet och senare skyllde hon på sjukvårdspersonalen, men poliserna hade dokumenterat allt.

Ja, det är fruktansvärt om/när sjukvårdspersonal mördar patienter. Vi förväntar oss inte det. Lika lite som att föräldrar ska mörda sina barn. Som jag förstått de fall av MSbP erkänner aldrig dessa mördar sina brott. I den här familjen har äldre barn dött tidigare, men föräldrarna beslutade om kremering och i de blodprover som fanns bevarade hittades inget som stödde något illasinnat brott.Ingen obduktion och kremering är föräldrarnas beslut när barnen dör på sjukhus och brott inte är misstänkt.
Citera
2024-10-25, 21:03
Medlem
Citat:

Hon arbetade själv som uska just på neonatalavdelningen! Så hon hittade där och kunde rutiner osv. Jävligt utstuderande manipulativ kvinna känns de som.
Citera
2024-10-25, 21:24
Medlem
Citat:

Mamman är usk:a och arbetade på Barnmedicin har jag för mig.
Citera
2024-10-26, 22:33
Medlem
Någon som kan lägga upp fungerande länk till FUP?
Citera
2024-10-26, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamoln71
Någon som kan lägga upp fungerande länk till FUP?

(FB) Mamma åtalas för grov misshandel av sitt spädbarn, Göteborg (2021, åtal väckt 2023)

.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in