2024-10-25, 10:42
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Snabbkoll bara. SE uppger redan den 1 mars att Lisbeth (1) blev skjuten i ryggen och (2) var opåverkad av att vara skjuten i ryggen och kunde springa omkring och stoppa bilar.

Hur troligt är det att SE lyckats snappa upp den specifika och oväntade kombon från media redan då? Hur troligt är det annars att man skulle anta att någon som skjutits i ryggen sprang ut i gatan för att stoppa bilar – och få rätt på den gissningen?

Det enda SE uppger 1 mars (till polisen) är att LP sagt blå täckjacka, han nämner alltså ingenting om att hon nämnt sig ha blivit skjuten i ryggen. Att han skulle ha nämnt det för Ali Lindholm utan att denne noterade det, känns ju inte vidare troligt.

Om du menar att han nämnt detta till SvD första mars (som publicerades 2 mars) minns jag inte det på rak arm. Har inte artikeln tillgänglig. Saknar tyvärr även vad som stod i morgontidningarna 1 mars. Sägningen "förresten har de skjutit mig också", samt "De har skjutit mig i ryggen", känns aningen krystade och malplacerade i det sammanhang och tillstånd som LP befann sig. Men, vad vet man.

Detta kanske står i "Hawaiiskjortans" bok? Kul att vissa i andra trådar stört sig på smeknamnet. Men som sagt, somliga bär SE som om det vore deras sista droppe vatten (och andra GM för den delen)... fläckvis humoristiskt.
Citera
2024-10-25, 11:00
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Det enda SE uppger 1 mars (till polisen) är att LP sagt blå täckjacka, han nämner alltså ingenting om att hon nämnt sig ha blivit skjuten i ryggen. Att han skulle ha nämnt det för Ali Lindholm utan att denne noterade det, känns ju inte vidare troligt.

Om du menar att han nämnt detta till SvD första mars (som publicerades 2 mars) minns jag inte det på rak arm. Har inte artikeln tillgänglig. Saknar tyvärr även vad som stod i morgontidningarna 1 mars. Sägningen "förresten har de skjutit mig också", samt "De har skjutit mig i ryggen", känns aningen krystade och malplacerade i det sammanhang och tillstånd som LP befann sig. Men, vad vet man.

Detta kanske står i "Hawaiiskjortans" bok? Kul att vissa i andra trådar stört sig på smeknamnet. Men som sagt, somliga bär SE som om det vore deras sista droppe vatten (och andra GM för den delen)... fläckvis humoristiskt.

Ja, jag menade att han sa det till SvD den 1 mars med publiceringsdatum 2 mars. Det där med att Lisbeth stoppade bilar sa han dessutom till Roland redan på förmiddagen 1 mars. Men med SvD finns det ju ingen risk för minnesfel.

Att bli skjuten i ryggen är ju ganska specifikt och borde dessutom föra tankarna till att offret inte direkt slog klackarna i taket av behandlingen. Men somliga menar väl att Stig ”Gissaren” Engström ändå lyckades göra en helt ointuitiv gissning om att en skottskadad Lisbeth sprang omkring och stoppade bilar – som dessutom visade sig stämma.
Senast redigerad av Knattarna 2024-10-25 kl. 11:28.
Citera
2024-10-25, 11:19
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ja, jag menade att han sa det till SvD den 1 mars med publiceringsdatum 2 mars. Det där med att Lisbeth stoppade bilar sa han dessutom till Roland redan på förmiddagen 1 mars. Men med SvD finns det ju ingen risk för minnesfel.

Att bli skjuten i ryggen är ju ganska specifikt och borde dessutom föra tankarna till att offret inte direkt slog klackarna i taket av behandlingen. Men somliga menar väl att ”Gissaren” SE ändå lyckades göra en helt ointuitiv gissning om att Lisbeth ändå sprang omkring och stoppade bilar – som dessutom visade sig stämma.

Har du kollat Gunnar Walls blogg gällande artikeln i SvD 1 mars? Wall fann ju en utökad variant av artikeln; som jag minns endast utkom i enstaka regioner? Har för mig han publicerade den på sin blogg för ett par år sedan, då den tidigare varit okänd för de flesta intressenter.

Vad LP eventuellt sagt till SE är svårt att greppa, få klarhet i. Men det är så klart inte omöjligt att hon sa allt detta till honom, om hon kände förtroende för honom? Inte heller omöjligt att han fick detta med sig, innan hennes tillstånd stegrade och hon för en period blev mer hysterisk och än mindre kontaktbar?

Jag har svårt att se att SE skulle ha lyckats gissa och pricka in detta. Min personliga tro är som sagt att hon stod när till och kunde observera LP. Hade han pratat med LP om allt detta infinner ju sig frågan vad han gjorde efterpå? Ingen tycks ju ha sett röken av honom omkring de många insatser han påstår sig ha gjort. Kanske drog han sig undan direkt efteråt, möjligen såg han LJ i gränden efter "samtalet" med LP, drog sig undan efterpå och höll sig anonym. Klurigt.

Jag vet att det finns ett par användare i tråden som har tillgång till såväl DNs som SvDs digitala arkiv, med lite tur engagerar de sig och reder ut detta. Vore ju på sin plats.
Citera
2024-10-25, 11:24
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
När det gäller SE:s påstådda iakttagelse av en man i gränden måste man försöka hålla isär hans påstådda iakttagelse av mördaren och hans senare påstådda iakttagelse av vittnet Lars J (SE:s påstådda iakttagelse av vittnet Lars J kommer efter intervjun med Lars J i Aftonbladet den 4/3, och är därför ganska trivial). Här kommer jag bara att försöka förklara SE:s första version, dvs. den påstådda iakttagelse av mördaren.

Likt Lisbeth så trodde SE för en stund att den stillastående personen kunde vara GM.
Det finns dock inget om detta i första förhöret med SE, men du kokar din soppa på medieuppgifterna som om dessa vore sanningen.
Att han sedan också får ett namn på personen han iakttagit är knappast märkligt eller misstänkt.
Karin J. fick namnet på Stefan G. exempelvis.

Citat:
"Signalement"
SE menar att mördaren var en yngre barhuvad man som var klädd i en mörkblå täckjacka. Troligen har han snott det här signalementet från Rapport kl. 04:00, där den förmodade mördaren (p.g.a. den olyckliga förväxlingen med vittnet Lars J) beskrivs på just det här sättet.
Fortsatt ältande om LJ som "mördaren".
Det är inte alls troligt att han snott och gissat på detta signalement.
Det är ett pusslande... för det är inte enbart en teckning på en yngling som pekar, eller en bild på "kulturhusets" upplysta vägg utan även andra bilder och framförallt en rad olika signalement.
Och jag talar då såklart inte bara om 04:00-sändningen som om det vore det enda han sett.

Citat:
"plats"
SE anger inte någon exakt plats där mördaren skall ha befunnit sig vid den här observationen. I gatans förlängning, vid väggen, och att han ser honom mot den upplysta väggen. Även här har SE troligen inspirerats av TV-inslaget under natten. Där zoomar TV-kameran in den upplysta väggen så att man får en (kanske lite missledande) föreställning av att det är mot den väggen som vittnen vid mordplatsen bör ha kunnat se den flyende mördaren (man visar också med en teckning hur mördaren kan ha framträtt som en mörk silhuett mot den upplysta väggen på det sk. kulturhuset).
Definitionen av exakt är möjligen "på millimetern" och det är såklart inget som någon påstått heller.
Det är märkligt hur du hela tiden trollar bort Lisbeths vittnesmål...

Så även om nu SE skulle gissat på detta också så kommer du inte runt det faktum att både SE, Lisbeth och även LJ själv placerar honom(LJ) vid denna plats/korsning.
Att LJ ev. rörde sig några meter mellan Lisbeths och SE's iakttagelse får man så klart ha i beaktning.

Det är bla. här du går bort dig helt genom att trolla bort uppgifter.

Citat:
"tid"
När det smäller skall SE enligt egen uppgift ha befunnit sig vid Götabanken, ca: 20 meter från mordplatsen. SE säger att han sedan tittar in åt vänster när han passerar gränden på sin väg till den liggande kroppen, så hans påstådda iakttagelse av den flyende mördaren skall alltså ha gjorts bara en kort stund efter skotten.
Ja, detta är SE's uppfattning. (tidsuppfattning)
Behöver nödvändigtvis inte stämma med verkligheten.

Och återigen... SE har aldrig i något förhör sagt sig ha sett mördaren.

Citat:
"beteende"
SE säger att mördaren stannade upp och tittade bakåt innan han sedan sprang vidare. Att SE kan beskriva mördarens rörelsemönster så här träffsäkert är intressant. Det här skulle naturligtvis kunna tyda på att han faktiskt har sett mördaren (eller att han har snappat upp även det här från media), men förklaras nog enklare av att SE själv är den här mördaren som stannar upp och vänder sig om.

SE har aldrig sagt att "mördaren stannade upp och tittade bakåt"... ej heller att han sprang vidare!
Tröttsamt med dina lögner för att få ihop hypotesen.
Och din hypotes är inte på något sätt enklare utan mer en spännande fantasi för att ha något eget att älta om.

"Vid detta kulturhus står en man, som Engström endast kan uppfatta i siluett. Mannen står blixt stilla."
"Engström ser aldrig någon man springa bort efter Tunnelgatan, från mordplatsen, Ej heller ser han någon som skulle ,springa efter en flyende."
Citera
2024-10-25, 12:29
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Har du kollat Gunnar Walls blogg gällande artikeln i SvD 1 mars? Wall fann ju en utökad variant av artikeln; som jag minns endast utkom i enstaka regioner? Har för mig han publicerade den på sin blogg för ett par år sedan, då den tidigare varit okänd för de flesta intressenter.

Vad LP eventuellt sagt till SE är svårt att greppa, få klarhet i. Men det är så klart inte omöjligt att hon sa allt detta till honom, om hon kände förtroende för honom? Inte heller omöjligt att han fick detta med sig, innan hennes tillstånd stegrade och hon för en period blev mer hysterisk och än mindre kontaktbar?

Jag har svårt att se att SE skulle ha lyckats gissa och pricka in detta. Min personliga tro är som sagt att hon stod när till och kunde observera LP. Hade han pratat med LP om allt detta infinner ju sig frågan vad han gjorde efterpå? Ingen tycks ju ha sett röken av honom omkring de många insatser han påstår sig ha gjort. Kanske drog han sig undan direkt efteråt, möjligen såg han LJ i gränden efter "samtalet" med LP, drog sig undan efterpå och höll sig anonym. Klurigt.

Jag vet att det finns ett par användare i tråden som har tillgång till såväl DNs som SvDs digitala arkiv, med lite tur engagerar de sig och reder ut detta. Vore ju på sin plats.

Är det den där jättesuddiga bilden på en tidningsartikel som är hostad på Walls blogg? Ja, då har jag den sparad på datorn hemma.

Vet inte om något annat vittne uttryckligen säger att de hörde Lisbeth säga att hon var skjuten, men det kan ju tänkas att SE faktiskt hade ett kortare samtal med henne. Möjligen är det delar av det som Anna Hage snappat upp när hon säger så här:

FHL Lars Jonsson: Yttrade hon någonting om att det var han som gjorde det, däråt sprang han eller något?
Anna Hage: Jo det sa hon, däråt sprang han och så stod hon och pekade mot gränden.
FHL Lars Jonsson: Det gjorde hon?
Anna Hage: Det gjorde hon ja, nu när du säger det, jo.
FHL Lars Jonsson: Så hon pekade då Tunnelgatan österut?
Anna Hage: Ja, jo det sa hon, däråt sprang han, jo.
Citera
2024-10-25, 12:47
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Är det den där jättesuddiga bilden på en tidningsartikel som är hostad på Walls blogg? Ja, då har jag den sparad på datorn hemma.

Vet inte om något annat vittne uttryckligen säger att de hörde Lisbeth säga att hon var skjuten, men det kan ju tänkas att SE faktiskt hade ett kortare samtal med henne. Möjligen är det delar av det som Anna Hage snappat upp när hon säger så här:

FHL Lars Jonsson: Yttrade hon någonting om att det var han som gjorde det, däråt sprang han eller något?
Anna Hage: Jo det sa hon, däråt sprang han och så stod hon och pekade mot gränden.
FHL Lars Jonsson: Det gjorde hon?
Anna Hage: Det gjorde hon ja, nu när du säger det, jo.
FHL Lars Jonsson: Så hon pekade då Tunnelgatan österut?
Anna Hage: Ja, jo det sa hon, däråt sprang han, jo.

Ja, det är den suddiga bilden. Dock läsbar, iaf på gränsen. Man kanske kunde mejla Wall och fråga om han har bättre bilder.

Håller med, inte omöjligt alls att det är detta SE snappar upp, och så klart heller inte omöjligt att han fått en eller ett par meningar med henne precis precis innan. Man skulle ju inte svimma om det förhöll sig så, trots allt.
Citera
2024-10-25, 14:50
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det lätt hjärndöda påhittet att JA inte pekade ut SE på bild (vilket han gjorde) är en punkt enligt dig.

Finns det två till?

Edit: För övrigt har väl inte den här tråden bidragit det minsta till påhittet om att JA inte pekat ut SE på bild? Det har väl Filter själva hittat på utan stöd i materialet? Filter har lanserat den lama ankan att JA inte pekade ut SE på bild (vilket rent objektivt är en lögn) helt själva utan feedback från denna tråd?

Känner inte till detta Filter som du ständigt refererar till. Är de din nemesis?

För egen del blev det hela tydligt när det framgår I ljudklipp från Palmerummet att Holmér och andra trodde att den man i ljus rock som kom fram till bilen var SE, och att fotovisningen med JA syftade till att följa upp och bekräfta detta. Vet inte om Filter tar upp just dessa detaljer om denna sak.

Även om någon polis kliade sig i huvudet just då, så kändes det säkert inte värt att säga emot Holmér.

Är det tionde varvet med detta? Du fattar fortfarande inte?
Citera
2024-10-25, 14:59
Medlem
Roerligs avatar
3 av 4 editioner SvD 860302:

https://imgur.com/a/svd-860302-olika-editioner-bTWblkM
Citera
2024-10-25, 15:09
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig

Snyggt!
Jag var på KB och på tidningar.kb.se så verkar det endast finnas edition Y.

Gjorde sedan en koll i mikrofilmsarkivet, men fann där inte någon SvD från detta datum. 1986-03-02
(Men har för mig att jag sett en annan "edition" av SvD på mikrofilm tidigare...)
Citera
2024-10-25, 15:15
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig

Tack! Dock är det alldeles för suddigt att läsa på datorn (iaf för mig). Ska prova öppna dem i min Iphone och se om det blir bättre resultat.

Intressant att man använde sig av en annan bild på SE i en av utgåvorna (den översta), mot den "klassiska".
Citera
2024-10-25, 15:19
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Känner inte till detta Filter som du ständigt refererar till. Är de din nemesis?

För egen del blev det hela tydligt när det framgår I ljudklipp från Palmerummet att Holmér och andra trodde att den man i ljus rock som kom fram till bilen var SE, och att fotovisningen med JA syftade till att följa upp och bekräfta detta. Vet inte om Filter tar upp just dessa detaljer om denna sak.

Även om någon polis kliade sig i huvudet just då, så kändes det säkert inte värt att säga emot Holmér.

Är det tionde varvet med detta? Du fattar fortfarande inte?

Då har du en punkt du tycker kommit fram tack vare den här tråden.
Har du två till?
Citera
2024-10-25, 15:26
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Tack! Dock är det alldeles för suddigt att läsa på datorn (iaf för mig). Ska prova öppna dem i min Iphone och se om det blir bättre resultat.

Intressant att man använde sig av en annan bild på SE i en av utgåvorna (den översta), mot den "klassiska".

SEs händer ser lovligt knotiga ut på de olika bilderna. Pekfingret har en stor knöl i den mörka bilden. Inte lätt att hantera grovkalibriga revolvrar med de händerna. Köket syns mycket tydligt i första bilden. Mörka träslag och eleganta vitrinluckor i överskåpen.

Edit: För de med suddiga datorer försöker jag mig på en skarpögd transkribering:
Edition X:

Stig Engström som arbetat över på Sveavägen var 20 meter från statsministern när han sköts ned - Jag såg inte när skotten avlossades, berättar han. Det smäller så mycket på gatorna. Men när jag lyfter blicken såg jag en man ligga på rygg på gatan. Engström gick fram för att se om han kunde hjälpa till. Olof Palme låg stilla på gatan med slutna ögon. Han blödde ur näsa och mun. Blodet hotade att koagulera, så tillsammans med 17-åriga Anna Hage lade de Palme i framstupa sidoläge.
- Flickan gav honom hjärtmassage och tog hans puls. Lisbet Palme sprang fram till minst 20 bilar som stannade och bad dem kalla på ambulans.

Bildtext:
Stig Engström försökte få liv i den skadade Olof Palme med hjälp av mun-mot-mun-metoden. Palme blödde dock så kraftigt ur munnen att det var mycket svårt att ge konstgjord andning.
--------

Edition Y:

Stig Engström som arbetat över på Sveavägen var 20 meter från statsministern när han sköts ned. - Jag såg inte när skotten avlossades, berättar han. Det smäller så mycket på gatorna. Men när jag lyfter blicken såg jag en man ligga på rygg på gatan. Engström gick fram för att se om han kunde hjälpa till. Olof Palme låg stilla på gatan med slutna ögon. Han blödde ur näsa och mun. Blodet hotade att koagulera, så tillsammans med 17-åriga Anna Hage lade de Palme i framstupa sidoläge.

Bildtext:
Stig Engström försökte tillsammans med en flicka få liv i den skadade Olof Palme som blödde kraftigt ur munnen.
--------

Edition Z:

Stig Engström som arbetat över på Sveavägen var 20 meter från statsministern när han sköts ned - Jag såg inte när skotten avlossades, berättar han. Det smäller så mycket på gatorna. Men när jag lyfter blicken såg jag en man ligga på rygg på gatan. Engström gick fram för att se om han kunde hjälpa till. Olof Palme låg stilla på gatan med slutna ögon. Han blödde ur näsa och mun. Blodet hotade att koagulera, så tillsammans med 17-åriga Anna Hage lade de Palme i framstupa sidoläge.

Bildtext:
Stig Engström försökte tillsammans med en flicka få liv i den skadade Olof Palme som blödde kraftigt ur munnen.

Edit2: Jag vill minnas att TP drar stora växlar på att SEs insats på mordplatsen "växer fram" och kröns med tiden av att SE utförde mun-mot-mun-metoden på OP. Som vi ser skedde denna organiska framväxt redan på morgonen efter mordet.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-10-25 kl. 16:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in