2024-10-23, 22:54
Medlem
fido1986s avatar
Har några frågor angående hemliga tvångsmedel. Främst då dataavläsning och telefonavlyssning. Det kom en ny lagstiftning 2020 har jag även förstått.

1 - Får hemliga tvångsmedel genomföras utan att den misstänkte delgivits misstanke om brott? Dvs hen är misstänkt, men inte officiellt delgiven misstanke.

2 - Får du reda i efterhand om du blivit föremål för hemliga tvångsmedel?

3 - Om du vet själva ärendenumret hos tingsrätten, kan du indirekt se att en sådan förfrågan inkommit till tingsrätten via rubriker till bilagorna som finns på dagboksbladet?
Citera
2024-10-23, 23:10
Medlem
Bra frågor, undrar också över detta.
Citera
2024-10-24, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Har några frågor angående hemliga tvångsmedel. Främst då dataavläsning och telefonavlyssning. Det kom en ny lagstiftning 2020 har jag även förstått.

1 - Får hemliga tvångsmedel genomföras utan att den misstänkte delgivits misstanke om brott? Dvs hen är misstänkt, men inte officiellt delgiven misstanke.

3 - Om du vet själva ärendenumret hos tingsrätten, kan du indirekt se att en sådan förfrågan inkommit till tingsrätten via rubriker till bilagorna som finns på dagboksbladet?

Enligt lagtexten står att den som varit utsatt för en åtgärd skall underrättas.

I förhand så borde man ju inte få reda på det, men det är min spontana tanke. Därmed verkar det lite orimligt att man skall bli delgiven misstanke eller på annat sätt delgiven. Det verkar också konstigt att man skulle kunna rota fram informationen i förhand via offentliga källor.
Citera
2024-10-24, 06:54
Medlem
Cybersluts avatar
Citat:

1. Ja. Detta är numera möjligt efter en ny lag som trädde i kraft i år eller i fjol.

2. Osäker, det står att man ska bli informerad i efterhand om man blivit utsatt för hemliga tvångsmedel men jag vet inte hur väl det följs.

3. Nej.
Citera
2024-10-24, 23:58
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

1. Ja. Med nuvarande lagstiftning så behöver de inte ens ha en konkret brottsmisstanke.
2. Ja.
3. Själva begäran behandlas av en utvald domstol innan åtal väcks, men om de väcker åtal så får man tillgång till allt bevismaterial de har mot en.
Citera
2024-10-25, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
1. Ja. Med nuvarande lagstiftning så behöver de inte ens ha en konkret brottsmisstanke.
2. Ja.
3. Själva begäran behandlas av en utvald domstol innan åtal väcks, men om de väcker åtal så får man tillgång till allt bevismaterial de har mot en.

Det finns dock undantag till underrättelseskyldigheten, till exempel om sekretessregler hindrar det.
Citera
2024-10-25, 19:13
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
2. Ja.

Tack för svar, kan du utveckla en sak på fråga tre...

Om vi bortser från hemliga polisen och lösskägg under mustaschen så har jag förstått att grundprincipen, även för hemliga dokument, är att de ska synas att de finns. Dvs de ska finnas med i register. Sen är det upp till myndigheterna att rastifiera så att rubriken inte avslöjar innehållet.

Hur diarieförs hemliga tvångsmedel? Känns ju som det naturliga vore att det kommer en ansökan som blir en aktbilaga. Sen ett beslut som blir en annan aktbilaga? Även om du inte ser vad aktbilagorna innehåller så borde de synas att de existerar? Har jag fel?
Citera
2024-10-25, 19:28
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

Om vi bortser från hemliga polisen och lösskägg under mustaschen så har jag förstått att grundprincipen, även för hemliga dokument, är att de ska synas att de finns. Dvs de ska finnas med i register. Sen är det upp till myndigheterna att rastifiera så att rubriken inte avslöjar innehållet.

Hur diarieförs hemliga tvångsmedel? Känns ju som det naturliga vore att det kommer en ansökan som blir en aktbilaga. Sen ett beslut som blir en annan aktbilaga? Även om du inte ser vad aktbilagorna innehåller så borde de synas att de existerar? Har jag fel?
Bra fråga! Tyvärr har jag inget svar, heh. Jag vet faktiskt inte exakt hur det hela hanteras.

Ansökan om hemlig avlyssning hanteras av sex utvalda domstolar, och ansökan görs till en av dem. Ansökan kommer alltså inte ha det målnummer som eventuellt framtida åtal har - den kanske inte ens kommer in till samma domstol som prövar åtalet (vi har 48 tingsrätter, så 42 av dem hanterar inte frågor om hemlig avlyssning).
Citera
2024-10-25, 22:56
Medlem
Citat:

Citat:
Bra fråga! Tyvärr har jag inget svar, heh. Jag vet faktiskt inte exakt hur det hela hanteras.

Ansökan om hemlig avlyssning hanteras av sex utvalda domstolar, och ansökan görs till en av dem. Ansökan kommer alltså inte ha det målnummer som eventuellt framtida åtal har - den kanske inte ens kommer in till samma domstol som prövar åtalet (vi har 48 tingsrätter, så 42 av dem hanterar inte frågor om hemlig avlyssning).

Diarieföringen för hemliga tvångsmedel är sekretessbelagd, man kan alltså inte hitta några spår av det om det inte förekommer i t.ex. förundersökningsprotoll. Här är några exempel på domreferat för sådana mål:

https://lagen.nu/dom/rh/2010:36
https://lagen.nu/dom/nja/2009s917

Notera att målnumren och avgörandedatumen är fingerade.
Senast redigerad av derfilo999 2024-10-25 kl. 23:05.
Citera
2024-10-28, 04:16
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Diarieföringen för hemliga tvångsmedel är sekretessbelagd, man kan alltså inte hitta några spår av det om det inte förekommer i t.ex. förundersökningsprotoll. Här är några exempel på domreferat för sådana mål:

https://lagen.nu/dom/rh/2010:36
https://lagen.nu/dom/nja/2009s917

Notera att målnumren och avgörandedatumen är fingerade.

När det står i Förundersökningen är det ju lite sent att få reda på det.

Synd, hade hoppas på att det gick att lista ut det bakvägen. Insåg att det var ett långskott. Men ibland kan byråkratin vara lite korkad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in