2024-10-24, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag ställer mig frågande här.
Utifrån refererat material föreligger knappast förutsättningar för annan slutsats än att kommunikation har skett efter det att gänget kommit ut från bankomatutrymmet.
Fröling uppger att kommunikation skett efter bankomatärendena.Denna uppgift får sedan stöd av samtliga övriga inblandade i denna episod.
Att Frölings uppgift om att Björkman varit med inne i bankomatutrymmet möjligen är felaktig är en annan sak.Det är enahanda upggift till skillnad från hans uppgift om att kommunikation skett ute på gatan.Denna uppgift är av betydligt starkare art då den unisont understöds.
Nyberg uppger att Björkman ropat åt dem efter bankomatbesöket.
Gustavsson säger ordagrant från förhöret att "sedan fortsatte vi att käbbla om det efter det att vi tagit ut pengar och AB stod kvar och vi gick då.Precision görs dessutom till att käbblet handlat om att vänta på eftersläntrarna.
Björkman själv understöder ytterligare uppgifterna.

För att den s.k radikala modellen skall ha flytkraft så måste dessa uppgifter bortses ifrån.
I den radikala modellen så måste AB vid skottögonblicket befinna sig vid dekorimas ingång samtidigt som hans tre övriga kollegor befinner sig inne i bankomatutrymmet.

Detta går som synes stick i stäv med allt det relevanta material som finns tillgängligt gällande Boforsarnas bankomatbesök.Något övrigt specifikt relevant material gällande detta finnes icke vad jag kan förstå,så jag har naturligtvis aktat mig för cherrypicking här.

Slutsatser gällande att den radikala modellen gäller måste sålunda bygga på något helt annat än det refererade materialet.

Att enahanda observation av IM skulle ha företrädesrätt framför fyra andra vittnesmål har jag svårt att se riktigheten i.
Att ingen har observerat IMs ungdomsgäng kan knappast förklaras med att dessa skall vara liktydiga med Boforsgänget.
Problemet med stödjande vittnesmål angående IMs observation kvarstår oavsett vad jag förstår.
Dessutom så pratar IM om en absolut närhet till dådet.Då skall först Boforsgänget hinna fram till bankomaten,öppna ditin,gå in och sedan så skall dörren stängas emot gatan.
Samtidigt så skall Anders Björkman vända ganska så tvärt på klacken efter Dekorima och direkt börja vandra söderut.Allt annat innebär via IMs tidsangivelser att AB inte hinner till rätt position ii skottögonblicket.
IM har aldrig sagt att han observerat någon person som tvärt vänt om.

Detta är endast några direkta invändningar emot den s.k radikala modellen som jag direkt kommer på i all hast.
Det finns flera andra problematika man kan anföra emot modellen,men för min egna del räcker det och blir över redan här för att konstatera att vi får vara överens om att icke vara överens om den radikala modellens bärkraft.

Det är bra så tycker jag.

Det står dig fritt att göra vilken avvägning du vill, men när jag läser din argumentation så ser jag att du valt ut vissa bitar som du cherrypickar som en slags motbevis. Men om du skulle tillämpa samma metod på den "traditionella" modellen – där Boforsarna kommer ut tidigt och alltså ligger före Fauzzi på vägen norrut – så finner du ännu större problem där. Ingen modell är problemfri och då menar jag att man får välja den modell som uppvisar färre eller mindre allvarliga problem. Av de två modeller som föreligger här är det den "radikala" modellen – att Boforsarna fortfarande befinner sig inne på banken när mordet begås – som uppvisar betydligt färre problem än den "traditionella".

Av de fyra Boforsarna är det bara Fröling som klart och tydligt säger att de pratade med Björkman efter uttagen. Gustavssons uttalande kan visserligen också tolkas så, men det är ändå inte helt säkert. Men även om man skulle acceptera den tolkningen av Gustavsson så blir det ju fortfarande bara två av fyra som säger att någon sådan kontakt förekom efter banken. De andra två – Nyberg och Björkman själv – säger att någon sådan kontakt inte förekom.

Om du har fyra vittnen varav två säger "bu" och två säger "bä" om en och samma sak, då måste ju slutsatsen blir att det "varken är bu eller bä". Samma med frågan om det förekom någon kontakt mellan Björkman och kamraterna efter bankbesöket.

Med tanke på att Fröling är så pass snurrig att han inte ens minns att Björkman stannade utanför banken så menar jag att hans uppgift i praktiken måste diskvalificeras, den har inget värde. Då återstår bara Gustavsson, och hennes uppgifter framstår heller inte som särskilt tillförlitliga utan den rimliga tolkningen är att de "käbblade" på vägen till banken men inte efter bankbesöket.

Med andra ord finns ingen hållbar bevisning för att någon kontakt ägde rum efter bankbesöket. Då kan man ju inte anföra det som argument för den "traditionella" modellen eller mot den "radikala". Om något lutar den något i riktning mot den radikala, men inte tillräckligt starkt för att bevisa något.

Med frågan om det eventuellt förekom någon kontakt efter banken avklarad blir nästa fråga om det stämmer som kamraterna säger att de såg Björkman stå utanför banken när de lämnade – men utan att det förekom någon kontakt. Även om de påstår det så tycker jag att det faller på sin egen orimlighet att de skulle ha gått iväg utan att ens ropa "hejdå!" eller "ska du med upp?" till Björkman.

Den rimliga förklaringen till att kamraterna gått iväg utan kontakt är att Björkman helt enkelt inte stått kvar utanför banken när de kom ut igen. Att han blivit kvar utanför banken när de gått in är en helt annan fråga, det har de väl märkt – med undantag för Fröling då – i och med att Björkman inte finns med inne på banken. Då måste han ju ha stannat utanför. Så långt är det klart, men däremot är det inte klart om han fortfarande fanns kvar därute när de kommer ut igen efter avslutade uttag. För egen del tror jag inte det, utan jag tror att han redan kilat då – och att mordet redan hänt.

Det är bra i alla fall att du tar fram förloppstiden, för om mordet sker medan Boforsarna är inne på banken så måste mordet ske ganska snart efter att de gått in, och då kan Björkman inte uppehålla sig ute på trottoaren någon längre stund. Allt det ingår i den "radikala" modellen. Men du går för långt när du påstår att Björkman inte skulle ha hunnit till mordplatsen. Det hinner han definitivt – och inte bara det utan han hinner snedda ut till sträckstenskanten och kika utanför reklampelaren bort mot Kungsgatan efter det bakre Boforsgänget. Den kollen får dock inte vara längre än kanske en halvminut, för då går förloppet inte ihop. Men så länge man håller det momentet någorlunda kort så går det visst ihop.

Jag själv har länge varit förbryllad över Björkmans egna berättelser om sina förehavanden under minuterna som ledde fram till skotten. Han är ju ändå tämligen glasklar – i alla fall efter omständigheterna – när det gäller de sista sekunderna fram till mordet, men när det gäller minuterna innan så är det en salig röra. I en del av förhörsmaterialet känns det som om han på något vis vill framställa förloppet så att han stod där längre än han faktiskt gjorde.

Man kan spekulera i varför han skulle vilja framställa saken på det viset, men om vi nöjer oss med att framkasta hypotesen "att" han försöker det, ja då förklarar den även hur han kan ha påverkat de andra till att säga att de såg honom utanför banken när de kom ut igen. På så vis "förankrar" han ju sig själv på platsen ungefär på samma sätt som Stig Engström "förankrar" sig själv på mordplatsen genom den påstådda iakttagelsen av den unge killen (Jeppsson) inne i gränden.

Så den tankegången tycker jag är intressant, och det är intressant att såväl Björkman som Engström och Jeppsson verkar "trixa med tiderna" rörande när de kom till platsen. Om det sedan ligger något bakom det eller ej, det får kanske tiden utvisa, men i Björkmans fall är det i alla fall uppenbart enkelt för honom att påverka kamraterna om han vill det.

Som sagt är ingen modell perfekt och då kan man inte resonera som om den måste vara det. Utan frågan är vilken av de relevanta modellerna som har "minst dålig" passform. Då menar jag att den "radikala" modellen har betydligt mindre dålig passform än den "traditionella" – och det är alltså skälet till att jag föredrar den modellen. Det ligger en noggrann och rimlig avvägning bakom det, vilket man inte kan säga om din argumentation här. Den är lika orimlig som den är skruvad.

Om man resonerar som du så kan man "bevisa" eller "motbevisa" precis vad som helst. Det är rent charlataneri du ägnar dig åt, och helt uppenbart har du varken någon bakgrund eller erfarenhet av sådant analysarbete heller. Däremot har du en överdimensionerad tuppkam som får dig att hävda en massa saker som inte håller streck ens vid ytlig granskning. Dina lika tvärsäkra som löjeväckande påståenden om att Christer Andersson mördat Olof Palme hör till den kategorin, och samma sak kan sägas även här – liksom i flera andra fall då jag försökt tala med dig om dina analysfel.
Citera
2024-10-24, 17:33
Medlem
Jag undrar vid vilken tidpunkt detta ska ha inträffat?
Jag tolkar förhöret som att paret Palme ska ha samtalat med mannen i beige trenchcoat.

Sidan tre i förhöret.
Mannen bredvid Palme var 30-40 år.
Typisk svensk.
Beige trenchcoat som gick ner till knäna.
Han var barhuvad och hade maskat.

https://drive.google.com/file/d/1634...7J6_aKvdG/view

19880228 E 9328-00
Citera
2024-10-24, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Det står dig fritt att göra vilken avvägning du vill, men när jag läser din argumentation så ser jag att du valt ut vissa bitar som du cherrypickar som en slags motbevis. Men om du skulle tillämpa samma metod på den "traditionella" modellen – där Boforsarna kommer ut tidigt och alltså ligger före Fauzzi på vägen norrut – så finner du ännu större problem där. Ingen modell är problemfri och då menar jag att man får välja den modell som uppvisar färre eller mindre allvarliga problem. Av de två modeller som föreligger här är det den "radikala" modellen – att Boforsarna fortfarande befinner sig inne på banken när mordet begås – som uppvisar betydligt färre problem än den "traditionella".

Av de fyra Boforsarna är det bara Fröling som klart och tydligt säger att de pratade med Björkman efter uttagen. Gustavssons uttalande kan visserligen också tolkas så, men det är ändå inte helt säkert. Men även om man skulle acceptera den tolkningen av Gustavsson så blir det ju fortfarande bara två av fyra som säger att någon sådan kontakt förekom efter banken. De andra två – Nyberg och Björkman själv – säger att någon sådan kontakt inte förekom.

Om du har fyra vittnen varav två säger "bu" och två säger "bä" om en och samma sak, då måste ju slutsatsen blir att det "varken är bu eller bä". Samma med frågan om det förekom någon kontakt mellan Björkman och kamraterna efter bankbesöket.

Med tanke på att Fröling är så pass snurrig att han inte ens minns att Björkman stannade utanför banken så menar jag att hans uppgift i praktiken måste diskvalificeras, den har inget värde. Då återstår bara Gustavsson, och hennes uppgifter framstår heller inte som särskilt tillförlitliga utan den rimliga tolkningen är att de "käbblade" på vägen till banken men inte efter bankbesöket.

Med andra ord finns ingen hållbar bevisning för att någon kontakt ägde rum efter bankbesöket. Då kan man ju inte anföra det som argument för den "traditionella" modellen eller mot den "radikala". Om något lutar den något i riktning mot den radikala, men inte tillräckligt starkt för att bevisa något.

Med frågan om det eventuellt förekom någon kontakt efter banken avklarad blir nästa fråga om det stämmer som kamraterna säger att de såg Björkman stå utanför banken när de lämnade – men utan att det förekom någon kontakt. Även om de påstår det så tycker jag att det faller på sin egen orimlighet att de skulle ha gått iväg utan att ens ropa "hejdå!" eller "ska du med upp?" till Björkman.

Den rimliga förklaringen till att kamraterna gått iväg utan kontakt är att Björkman helt enkelt inte stått kvar utanför banken när de kom ut igen. Att han blivit kvar utanför banken när de gått in är en helt annan fråga, det har de väl märkt – med undantag för Fröling då – i och med att Björkman inte finns med inne på banken. Då måste han ju ha stannat utanför. Så långt är det klart, men däremot är det inte klart om han fortfarande fanns kvar därute när de kommer ut igen efter avslutade uttag. För egen del tror jag inte det, utan jag tror att han redan kilat då – och att mordet redan hänt.

Det är bra i alla fall att du tar fram förloppstiden, för om mordet sker medan Boforsarna är inne på banken så måste mordet ske ganska snart efter att de gått in, och då kan Björkman inte uppehålla sig ute på trottoaren någon längre stund. Allt det ingår i den "radikala" modellen. Men du går för långt när du påstår att Björkman inte skulle ha hunnit till mordplatsen. Det hinner han definitivt – och inte bara det utan han hinner snedda ut till sträckstenskanten och kika utanför reklampelaren bort mot Kungsgatan efter det bakre Boforsgänget. Den kollen får dock inte vara längre än kanske en halvminut, för då går förloppet inte ihop. Men så länge man håller det momentet någorlunda kort så går det visst ihop.

Jag själv har länge varit förbryllad över Björkmans egna berättelser om sina förehavanden under minuterna som ledde fram till skotten. Han är ju ändå tämligen glasklar – i alla fall efter omständigheterna – när det gäller de sista sekunderna fram till mordet, men när det gäller minuterna innan så är det en salig röra. I en del av förhörsmaterialet känns det som om han på något vis vill framställa förloppet så att han stod där längre än han faktiskt gjorde.

Man kan spekulera i varför han skulle vilja framställa saken på det viset, men om vi nöjer oss med att framkasta hypotesen "att" han försöker det, ja då förklarar den även hur han kan ha påverkat de andra till att säga att de såg honom utanför banken när de kom ut igen. På så vis "förankrar" han ju sig själv på platsen ungefär på samma sätt som Stig Engström "förankrar" sig själv på mordplatsen genom den påstådda iakttagelsen av den unge killen (Jeppsson) inne i gränden.

Så den tankegången tycker jag är intressant, och det är intressant att såväl Björkman som Engström och Jeppsson verkar "trixa med tiderna" rörande när de kom till platsen. Om det sedan ligger något bakom det eller ej, det får kanske tiden utvisa, men i Björkmans fall är det i alla fall uppenbart enkelt för honom att påverka kamraterna om han vill det.

Som sagt är ingen modell perfekt och då kan man inte resonera som om den måste vara det. Utan frågan är vilken av de relevanta modellerna som har "minst dålig" passform. Då menar jag att den "radikala" modellen har betydligt mindre dålig passform än den "traditionella" – och det är alltså skälet till att jag föredrar den modellen. Det ligger en noggrann och rimlig avvägning bakom det, vilket man inte kan säga om din argumentation här. Den är lika orimlig som den är skruvad.

Om man resonerar som du så kan man "bevisa" eller "motbevisa" precis vad som helst. Det är rent charlataneri du ägnar dig åt, och helt uppenbart har du varken någon bakgrund eller erfarenhet av sådant analysarbete heller. Däremot har du en överdimensionerad tuppkam som får dig att hävda en massa saker som inte håller streck ens vid ytlig granskning. Dina lika tvärsäkra som löjeväckande påståenden om att Christer Andersson mördat Olof Palme hör till den kategorin, och samma sak kan sägas även här – liksom i flera andra fall då jag försökt tala med dig om dina analysfel.

Du får ursäkta,men jag har vissa svårigheter med att få ihop Inge Ms rums och tidsangivelser med de faktiska förhållanden som har rått vid mordtillfället.
Inge M uppger,vad jag kan se två olika angivelser om hur nära det ungdomsgäng han påstår sig ha sett varit mordplatsen vid brottsögonblicket.
I hans andra förhör så uppger han tio-femton meter ifrån.
I hans tredje förhör talar han om tio-femton sekunder.
Stämmer dessa uppgifter från Inge M..så omöjliggör ju dessa uppgifter helt enahanda den radikala modellens bärkraft.
Lägger man sedan till Anders Björkmans egna redogörelse om procedur utanför bankomaten(AB redogör för att dörren tvingats öppnas med kort,han blir stående i dörröppningen,han blir utanför dörren när denna stängs mm)så innebär detta att även Inge Ms egna uppgifter om var ungdomsgänget befunnit sig i tid samt rum att den radikala modellens tillämplighet minimeras.
Hur ser du på denna sak?
Citera
2024-10-24, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Du får ursäkta,men jag har vissa svårigheter med att få ihop Inge Ms rums och tidsangivelser med de faktiska förhållanden som har rått vid mordtillfället.
Inge M uppger,vad jag kan se två olika angivelser om hur nära det ungdomsgäng han påstår sig ha sett varit mordplatsen vid brottsögonblicket.
I hans andra förhör så uppger han tio-femton meter ifrån.
I hans tredje förhör talar han om tio-femton sekunder.
Stämmer dessa uppgifter från Inge M..så omöjliggör ju dessa uppgifter helt enahanda den radikala modellens bärkraft.
Lägger man sedan till Anders Björkmans egna redogörelse om procedur utanför bankomaten(AB redogör för att dörren tvingats öppnas med kort,han blir stående i dörröppningen,han blir utanför dörren när denna stängs mm)så innebär detta att även Inge Ms egna uppgifter om var ungdomsgänget befunnit sig i tid samt rum att den radikala modellens tillämplighet minimeras.
Hur ser du på denna sak?

Jo men det här har jag ju också gått igenom alldeles nyligen, i utförliga inlägg där jag citerat allt Morelius säger i förhören om "ungdomsgänget". Först säger han att de passerar mordplatsen 10-15 sekunder innan skotten, vilket är uppenbart orimligt och får förhörsledaren att reagera så. Sedan ändrar han det till att ungdomsgänget försvann bakom reklampelaren 10-15 sekunder innan paret Palme dök upp från andra hållet. Den uppgiften är mer rimlig, även om man kanske inte ska ta "10-15 sekunder" helt bokstavligt utan det kan röra sig om lite mer, säg upp till en halvminut.

Men om paret Palme kommer ungefär då så stämmer det fint med Delsborns iakttagelse av att de stått och pratat med någon vid Dekorima, uppskattningsvis 15 sekunder före skotten. Då har de passerat reklampelaren kanske 15 sekunder innan det, vilket blir 30 sekunder före skotten, och Boforsarna har passerat i riktning norrut 15-30 sekunder innan det, och alltså gått in på banken just innan paret Palme kom gåendes i motsatt riktning. Då går de in på banken 45-60 sekunder före skotten.

Björkman blir kvar utanför och gänget "särar på sig" ganska kort innan paret Palme kommer dit. Björkman sneddar då direkt ut till reklampelaren och kikar söderut efter det bakre gänget. Då har han en halvminut på sig för det innan han börjar knata söderut och går direkt in i mordet.

Så ser förloppet ut i den "radikala" modellen.

I den "traditionella" modellen däremot måste uttagen avslutas så pass långt före mordet att kamraterna hinner iväg (med viss marginal) innan Fauzzi kommer ångandes norrut förbi banken. Där passerar han ganska jämnt två minuter före skotten, för enligt vallningen har vi 1.35 minuter kvar till skotten när han möter paret Palme.

Då måste Boforsarna alltså ut från banken före Fauzzi och med en viss marginal som vi kan sätta till minimum en halvminut men den kan också vara större än så. Då har vi att de måste ut från banken 2.30 före skotten. I och med att de redan varit inne i uppskattningsvis två minuter så tvingas Björkman uppehålla sig fyra och en halv minuter på trottoaren innan skotten, men det kan mycket väl vara fem eller rentav sex minuter det rör sig om.

Redan det här ter sig höggradigt problematiskt, för det finns ingen anledning för Björkman att uppehålla sig så länge på platsen. Han hade redan bestämt sig för att avvika och gå hemåt, säger han, och då är det väl rimligare att han börjar knata söderut för att eventuellt stöta på det bakre gänget på vägen till tunnelbanan (Hötorgets tunnelbanestation vid Kungsgatan). Så det blir svårbegripligt varför han skulle hänga kvar där helt ensam så pass länge.

Vad som också blir svårbegripligt är varför inget av de förbipasserande vittnena ser honom där på trottoaren. Vi talar då om familjen Schaeffer, men även om Ålenius & Landgré (som stannar till vid korsningen för att kolla om de ska ta tunneln) och rentav Rolder & Åslund (som enligt Åslund också stannar till vid Dekorimahörnan). Fauzzi passerar också platsen och konstaterar att det var folktomt.

Visserligen brukar man säga, att "absence of evidence" inte är "evidence of absence", men i slutänden blir det ändå det. För om så många vittnen passerat platsen utan att en enda lagt märke till att det står en ensam kille där, då måste man ju börja ifrågasätta om han verkligen stod där.

Enligt den traditionella modellen gjorde han det, men inte enligt den radikala, för i den kommer Boforsarna med Björkman runt hörnet från Kungsgatan alldeles i samband med att familjen Schaeffer försvinner ner i tunnelbanan där. De ligger då en bra bit bakom Fauzzi istället för före honom på vägen norrut.

Den andra saken som den traditionella modellen går bet på är naturligtvis att överhuvudtaget förklara Morelius norrgående ungdomsgäng. Istället blir man då tvungen att "förklara bort" den iakttagelsen som någon slags hjärnspöke för Morelius del. Men i den radikala modellen är det alltså Boforsarna som Morelius ser och de försvinner från trottoaren helt enkelt därför att de går in på banken. När de sedan kommer ut igen har mordet redan skett, och Fauzzi har tittar klart och fortsatt norrut. De har inte hört något skott och tittar inte ens bakåt, utan missar hela "partyt" på mordplatsen.

Själva uttrycker Boforsarna förvåning över att de inte sett Olof Palme, för de menar att mordet måste ha skett så att de mött honom på vägen. I den traditionella modellen tvingas man antingen skicka iväg Boforsarna norrut så tidigt att de hinner ut ur Skandiakvarteret innan paret Palme korsar Sveavägen, eller så måste man "förklara bort" saken med att de visserligen möter paret Palme längst uppe i kvarteret men missar att det är Olof Palme som är ute och spankulerar.

Den radikala modellen förklarar "Palmes frånvaro på trottoaren" med att paret Palme passerat banken medan Boforsarna var därinne. Istället är det Boforsarna som missar Palmes fatala närkontakt med trottoaren genom att inte kika bakåt när de går norrut efter banken. När de kilar upp mot Kårhuset ligger alltså Palme redan skjuten på trottoaren bakom Boforsarnas ryggar.
Senast redigerad av Packetipiketen 2024-10-24 kl. 18:49.
Citera
2024-10-24, 20:21
Medlem
Citat:
Den radikala modellen förklarar "Palmes frånvaro på trottoaren" med att paret Palme passerat banken medan Boforsarna var därinne. Istället är det Boforsarna som missar Palmes fatala närkontakt med trottoaren genom att inte kika bakåt när de går norrut efter banken. När de kilar upp mot Kårhuset ligger alltså Palme redan skjuten på trottoaren bakom Boforsarnas ryggar.

Det här får inte jag ihop. Hur kan bofors-gänget missa den ljudliga och visuella kaos som utspelar sig så pass nära entren till bankomaten?

Deras kamrat som väntat utanför är med om nått traumatisk och tar skydd i Dekorima.

Hade dom vart döva, haft skygglappar och samtliga helt avstängda på var deras arbetskollega tagit vägen, då hade det funkat.

Dom slänger givetvis en blick för att orientera sig var sin kollega är, åtminstone någon av dom.

Hur långt tid efter andra skottet kliver dom ut från Götabanken enligt dig ?
Citera
2024-10-24, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Det här får inte jag ihop. Hur kan bofors-gänget missa den ljudliga och visuella kaos som utspelar sig så pass nära entren till bankomaten?

Deras kamrat som väntat utanför är med om nått traumatisk och tar skydd i Dekorima.

Hade dom vart döva, haft skygglappar och samtliga helt avstängda på var deras arbetskollega tagit vägen, då hade det funkat.

Dom slänger givetvis en blick för att orientera sig var sin kollega är, åtminstone någon av dom.

Hur långt tid efter andra skottet kliver dom ut från Götabanken enligt dig ?

Jag kan svara på din slutfråga. I den "radikala" modellen går Boforsarna in på banken en knapp minut före skotten (se mitt förra inlägg). Sedan kommer de ut knappt två minuter senare, vilket blir cirka en minut efter skotten.

Om dina kommentarer i övrigt kan jag bara säga att det mest är retorik. Du fantiserar en massa om hur saker och ting tedde sig vid mordplatsen, men det finns inget som säger att det var en massa stoj där som drog till sig uppmärksamheten 20-30 meter längre bort, särskilt som Boforsarna hade ryggarna vända ditåt när de knatade iväg från banken. Polisen använde heller inte sirener när de kom utan hade bara blåljusen. Och så torde de väl ha antagit att Björkman redan stuckit för två minuter sedan. Då är han ju borta vid tunnelbanan (Kungsgatan) redan. Vad ska de titta efter honom för?

Jag ställer motfrågorna mest bara för att visa att det inte finns något självklart i din beskrivning av situationen, vilket du ju försöker få det att låta som. Jag förstår i och för sig om du vill "levandegöra" hur du själv tänkt dig det hela, men då ville jag säga att din tankegång inte nödvändigtvis ligger rätt utan tvärtom tror jag den ligger ganska rejält fel.
Citera
2024-10-24, 23:37
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag tolkar förhöret som att paret Palme ska ha samtalat med mannen i beige trenchcoat.

Sidan tre i förhöret.
Typisk svensk.

19880228 E 9328-00

Är det här ett protokoll som beställts fram nu? Har inte lusläst det än men ser som du att en man i beige trenchcoat enligt vittnet talade med LOP - och att de tre personerna stod SÖDER om mordplatsen.
Citera
2024-10-24, 23:48
Medlem
Citat:
Jag kan svara på din slutfråga. I den "radikala" modellen går Boforsarna in på banken en knapp minut före skotten (se mitt förra inlägg). Sedan kommer de ut knappt två minuter senare, vilket blir cirka en minut efter skotten.

Om dina kommentarer i övrigt kan jag bara säga att det mest är retorik. Du fantiserar en massa om hur saker och ting tedde sig vid mordplatsen, men det finns inget som säger att det var en massa stoj där som drog till sig uppmärksamheten 20-30 meter längre bort, särskilt som Boforsarna hade ryggarna vända ditåt när de knatade iväg från banken. Polisen använde heller inte sirener när de kom utan hade bara blåljusen. Och så torde de väl ha antagit att Björkman redan stuckit för två minuter sedan. Då är han ju borta vid tunnelbanan (Kungsgatan) redan. Vad ska de titta efter honom för?

Jag ställer motfrågorna mest bara för att visa att det inte finns något självklart i din beskrivning av situationen, vilket du ju försöker få det att låta som. Jag förstår i och för sig om du vill "levandegöra" hur du själv tänkt dig det hela, men då ville jag säga att din tankegång inte nödvändigtvis ligger rätt utan tvärtom tror jag den ligger ganska rejält fel.

Det är ändå en väldigt stor skillnad hur gatan såg ut söder om bankomaten innan dom kliver in och sedan hur det såg ut när dom kliver ut.

Om dom skulle kollat runt söder ut och norrut. Vad hade dom sett om det nu var 1 minut efter skotten ungefär?
Citera
2024-10-24, 23:50
Medlem
p.norths avatar
Man kan ju undra varför man riktade misstankarna mot T. F, 6e mars 1986
https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1986-03...s_Flyckt.pdf/1
Citera
2024-10-24, 23:53
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer

Sidan tre i förhöret.
Typisk svensk.

19880228 E 9328-00

Nu har jag granskat texten närmare och ser att det här väl är en känd uppgift sedan tidigare? Killen i bilen tror att det är en bekant till honom som står och pratar med paret. Men sen upptäcker han att så inte är fallet. Han påstår att paret var paret Palme vilket naturligtvis är svårvärderat. Hm.
Citera
2024-10-24, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Är det här ett protokoll som beställts fram nu? Har inte lusläst det än men ser som du att en man i beige trenchcoat enligt vittnet talade med LOP - och att de tre personerna stod SÖDER om mordplatsen.

Protokollet registrerades 20230825 Palmemordsarkivet.
Citera
2024-10-24, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Nu har jag granskat texten närmare och ser att det här väl är en känd uppgift sedan tidigare? Killen i bilen tror att det är en bekant till honom som står och pratar med paret. Men sen upptäcker han att så inte är fallet. Han påstår att paret var paret Palme vilket naturligtvis är svårvärderat. Hm.

Ja, som mycket annat svårt att värdera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in