2024-10-24, 20:15
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Men det är precis vad jag skriver.

Läser du ens eller är du som värsta alkisen som börjat supa efter tio år med AA?

Ozempic hjälper dig att gå ner, men när du slutar med det så kommer du tillbaka. Det finns ingenting i läkemedlet som gör att du kommer sluta att vara sugen när du slutar att ta det.

Det fungerar då men inte efter.

Men jag tror inte att det här är vad ts är intresserad av, hen vill gå ner snabbt och effektivt. Tyvärr saknar vi vidare förklaringar.

Det fattar väl jag med, men Ozempic har ju inget med min viktnedgång att göra. Det bara gör min bantning mer dräglig.

Jag är ingen tjockis som äter bara för att jag är hungrig…
Citera
2024-10-24, 20:20
Medlem
Ko-vid-19s avatar
Ät kokta ägg. Helst minst fyra om dagen.
Citera
2024-10-24, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoqiet
Hur går läsförståelsen? Jag skriver ju klart och tydligt att jag kommer bli hungrig så fort jag slutar ta Ozempic…?

Ja men det är så korkat skrivet. Alla utom du vet ju att du kommer gå upp i vikt igen. Aldrig att du kommer kunna gå hungrig. Noll själv medvetenhet.
Citera
2024-10-24, 20:23
Medlem
Citat:
Det fattar väl jag med, men Ozempic har ju inget med min viktnedgång att göra. Det bara gör min bantning mer dräglig.

Är väl ingen vits med en "dräglig viktnedgång" där man tar Ozempic, knaprar kakor och myser över att slippa gå till gymmet, om man går upp 50 kg så fort kuren är slut? Ozempic är bara vettigt om man börjar träna så fort löpbandet klarar av ens ozempic-vikt och man lägger om kosten helt parallellt med läkemedlet, men många som går på Ozempic verkar prokrastinera och ska träna och äta bra "när Ozempic-kuren är över" och sedan skjuts den idén fram ytterligare.
Citera
2024-10-24, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Nä, vågen hittar nog på en hel del. Den mäter nog inte särskilt bra.

Hur som helst, när muskler jobbar så omvandlas mer kemisk energi till rörelseenergi än när de inte jobbar men det där spelar inte så stor roll eftersom en människokropp alltid, varje sekund omvandlar kemisk energi till värme. Att träna leder som sagt till att man blir hungrig och så har man en jäkla tendens att äta kolhydrater och då minskar inte kroppsvikten.

Kroppens förbränning i vila räcker mer än väl för att man ska gå ner i vikt förutsatt att man INTE äter kolhydrater.

Jag går omkring med permanent (stort!) energiöverskott eftersom jag äter jättemycket kött, ägg och fisk. Jag är aldrig hungrig. Men jag går inte upp i vikt i alla fall. Ibland måste jag faktiskt stoppa i mig lite bröd, när vikten droppar för mycket.

Det är meningslöst att fundera över kalorier eftersom en kalori från nötkött och en kalori från mjöl påverkar kroppen på helt olika sätt.

Tankesättet "förbränn mer kalorier än du stoppar i dig" är FEL och FUNGERAR inte. Det handlar helt och hållet om VILKEN mat man äter.

Bra inlägg. Enda som fungerar är en bra kost och protein källor med bra fetter fungerar utmärkt att gå ner, hålla vikt och gå upp i vikt med. Ger ditt tips 5 av 5 möjliga.
Citera
2024-10-24, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Ja, en kalori är en kalori. Eller 4,2 joule, om man ska använda moderna enheter istället för något konstigt som är 200 år gammalt.

Kalorier har ingenting med näringsvärde eller påverkan på kroppen att göra.

Alla kalorier är inte samma. En kalori från kött påverkar kroppen på ett hela annat sätt än en kalori från mjöl.

Det borde vara uppenbart att kalorier inte är intressant när man inser att ved, uran och motorolja innehåller jättemycket kalorier.
Vilket geni du är.

Jag har varit väldigt tydlig med att en kalori in inte är detsamma som kalori som kroppen tar till sig.

Så lägg ner.

Läs trådens ts. Hur ska hen gå ner i vikt snabbast och mest?
Citera
2024-10-24, 20:32
Medlem
Citat:

Om du tar Ozempic så har såklart det läkemedlet att göra med din viktnedgång.
Citera
2024-10-24, 20:36
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ko-vid-19
Ät kokta ägg. Helst minst fyra om dagen.
Ingen bra idé om han vill ligga på 1500 kalorier. För mycket fett i ägg vilket drar upp kalorierna onödigt.

Bokstavligen hälften av hens kaloriintag kommer då tas av dessa 4 ägg....

Lägg kalorierna på kyckling/kött/fisk om han vill bibehålla mer muskelmassa.

Ät morötter för att stilla hunger och ha något att tugga på ibland.
Citera
2024-10-24, 20:37
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Nackdelen är att man går upp igen när man slutar med Ozempic. Hur det är med amfetamin vet jag inte.

På tjack pajjar du dopamin receptorerna helt, vilket leder till ett omåttligt sug efter mat så fort man går av. Talar av egen erfarenhet.

Gick ner från 80 till 60 på ca 6 mån på tjack, när jag gick av flera år senare tog det ca 1 år innan jag vägde 86 kg.

Det är inte det minsta hållbart, och dessutom förstör det hela ens liv, oavsett hur lite man tar. Över tid är det bland de värsta drogerna att vara hooked på.

Rekommenderar ej.
Citera
2024-10-24, 20:39
Medlem
hejiors avatar
1) Periodisk fasta - förslagsvis ät endast mellan 11-17
2) Ät en ketogen kost eller lchf för att hålla dig mätt . Mycket protein och fett och väldigt lite kolhydrater.
3) drick mycket vatten hela dygnet

Med denna approach kommer du gå ner i vikt och må bättre utan att behöva räkna kalorier.
Under ät fönstret ska du äta dig riktigt mätt så du inte äter saker du inte vill. Så du kommer inte behöva räkna kalorier, iaf inte på länge, kanske att du behöver se över och räkna om du vill finjustera i slutet av resan.
Citera
2024-10-24, 20:40
Medlem
Kosmos.s avatar
Viktigast är att ha ett tydligt mål. Och något som motiverar en att nå en viss målvikt. Då är det lättare att hålla sig till och inte bryta dieten. Ha detta mål som ett mantra i huvudet.

T.ex. du är kär i en någon, så kan du intala dig själv att du kommer se så mycket snyggare ut och lyckas fånge hen om du väger xx kilo mindre.
Citera
2024-10-24, 20:42
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Är väl ingen vits med en "dräglig viktnedgång" där man tar Ozempic, knaprar kakor och myser över att slippa gå till gymmet, om man går upp 50 kg så fort kuren är slut? Ozempic är bara vettigt om man börjar träna så fort löpbandet klarar av ens ozempic-vikt och man lägger om kosten helt parallellt med läkemedlet, men många som går på Ozempic verkar prokrastinera och ska träna och äta bra "när Ozempic-kuren är över" och sedan skjuts den idén fram ytterligare.

Jo, du kan gå ned av snabbmat och snacks. Du behöver inte träna eller äta bra. Ät med kaloriunderskott bara så går man ned i vikt.

Det viktiga är kalorierna.

Citat:
Why try this? To prove a point. Simply reducing your calories, no matter what you eat, will make you lose weight. After 10 weeks, he lost 27lbs. His cholestrol “improved” according to the results. This is because he lost weight and his BMI, body mass index, moved from "overweight" into the “normal” rang

TS här är diet

Citat:
September 10, 2010: A double espresso; two servings of Hostess Twinkies Golden Sponge Cake; one Centrum Advance Formula “From A To Zinc” pill; one serving of Little Debbie Star Crunch cookies; a Diet Mt. Dew drink; half a serving of Doritos Cool Ranch corn chips; two servings of Kellogg’s Corn Pops cereal; a serving of whole milk; half a serving of raw baby carrots; one and a half servings of Duncan Hines Family Style Chewy Fudge brownie; half a serving of Little Debbie Zebra Cake; one serving of Muscle Milk Protein Shake drink; Total: 1589 calories.

https://www.psychologytoday.com/us/b...e-twinkie-diet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in