Citat:
Ursprungligen postat av
Ovetade
Det du uppenbarligen missar är att man inte måste välja "sida" i frågan. Jag ursäktar inte gäddornas handlingar, jag ifrågasätter hur de behandlas. Sara må ha varit utsatt för allt möjligt, det vet inte jag. Det som finns att läsa är att hon finansierat ett missbruk genom prostitution samt att hon begått en lång rad brott hon lagförts för. Med andra ord - hon har utsatts, och samtidigt begått rejäla, återkommande och frekventa övertramp där andra utsatts för livsfara.
Nu är hennes beteende start bidragande till minst 11 människors död, ett stort antal övergrepp mot familjer, barn osv, och en härva av ekonomiska oegentligheter.
Hon må vara frälsaren själv i dina ögon. I mina ögon finns lite fler nyanser där jag ser hur destruktiva beteenden - gäddornas, dumpens och anhängares - samverkar och sprider fördärvelse, skadade människor och död i sitt kölvatten.
Jag har därför svårt att dra den enkla slutsatsen att hon ska förlåtas, medan gäddor ska förgöras. Att allt detta dessutom skulle rädda en massa barn?
Nåja - skönt att du hittat din sanning. Människor som vill andra harm gömmer sig ofta i grupper. Bra att du huttat din grupp.
Det är en knivig fråga som nog alltid kommer att ha två sidor av åsikter.
Som liten var jag själv utsatt för sexuella övergrepp och hur det sedan har påverkat mig genom resten av livet är något jag varje dag önskar att jag slapp. Alla offer reagerar och hanterar det säkert på olika sätt men det är nog en väldigt liten del av de utsatta som kan få ett väl fungerande vuxenliv.
För egen del - utan att gå in på detaljer - så har mitt eget liv varit ett riktigt helvete och det har funnits stunder då jag önskat att livet kunde ta slut. I dag har jag dock nått en ålder där jag kan acceptera att en mycket stor del av mitt liv kastats bort. Nu är det försent att göra någonting åt det men det går inte en dag utan att jag önskar att mitt liv varit lika bekymmerfritt som för de flesta andra. Att lära sig acceptera sin situation kommer man faktiskt långt på men det är ett jävla arbete att komma dit och dessutom individuellt.
Det är lätt att som offer känna en sorts falsk glädje i att pedofiler hängs ut och får sina liv förstörda, för det fick ju jag. Varför ska dessa människor kunna ha ett väl fungerande familjeliv, karriär och hela köret när det krävdes mitt liv för att uppnå allt detta?
Varför ska min förövare behandlas på ett annat sätt än hur han behandlade mig?
Samtidigt vill jag inte att någon ska behöva må så dåligt och varje gång jag ser en gädda åka dit på Dumpen och speciellt de som inser att hela livet nu kommer att dras undan, så lider jag konstigt nog med dom, för jag förstår att de som förövare nu kommer att gå igenom allt det fruktansvärda jag som offer fått göra.
Men glöm ej att en pedofil som får härja fritt, alltid utsätter andra människor för livsfara och kommer alltid att göra det.