Flashback bygger pepparkakshus!
2024-10-23, 22:09
Medlem
TELAVIV91s avatar
Egna barn bör man vara så rättvis det går med, även om de kan tycka annat. Framförallt när det gäller egendom och fastigheter och inte bara rena pengar kan det vara omöjligt att få alla nöjda.
Utan egna barn gör du precis som du vill.
Citera
2024-10-23, 22:37
Medlem
Flashbackatmes avatar
Tro mig det suger kuk att dela arv med syskon.
Citera
2024-10-23, 22:48
Medlem
Hur mår du är min första fundering?

Låter som du har planer på att avsluta ditt liv och därför planerar vart du vill att dina tillgångar ska hamna?

Om så är fallet tycker jag att du ska försöka få hjälp. Jag känner inte dig men jag vet hur hopplöst det kan kännas men jag lovar dig att du kan vända detta och må bättre. Ge inte upp bara!

Jag får känslan av att du är nånstans mitt i livet och därför bör ha många år kvar. Vem vet vad de åren har att erbjuda.

Släpp ditt fokus på testamente och fokusera på att hitta vägar till att må bra!
Citera
2024-10-23, 22:58
Medlem
Glöm inte att skriva att ARVET ÄR ENSKILD EGENDOM! Då är det skyddat vid ev skilsmässa eller make/makas bortgång om det finns särkullbarn. Den formuleringen innebar att jag fick behålla hela arvet efter min far (4 miljoner) när maken dog.
Citera
2024-10-23, 23:06
Medlem
Inte vill de ha dina pengar när du begått självmord. De kommer vara utom sig av chock och dina 5-600 000 eller vad det rör sig om är deras minsta bekymmer, så du kan fördela dem hur du vill, alla kommer att vara ledsna ändå för att du är död och de struntar i pengarna.

Hur fan ska din älskade brorson exempelvis ta det här? Han lär ju aldrig komma över det om han är som din son.
Citera
2024-10-23, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UtMedFacket
Men det knepiga med det är ju att alla har olika många barn och åtminstone ett av syskonen har en kanske i framtiden växande familj osv. Din modell skulle innebära att han som jag älskar som om han vore min egen enda son och som börjar bli vuxen nu får 1/12 av arvet och 2 andra syskonbarn som är bebisar får 1/3 vardera och deras framtida syskon 0. Från början tänkte jag att huvudarvingen skulle ärva allt helt själv, men Syskon 2 står mig ändå ganska nära så kom på att han kanske skulle med och sen började det spåra ur.
Kommande barn efter din död är ju ett problem.
Kanske det bästa är som skribenten efter mig skrev, testamentera lika stora delar till dina syskon med en klausul pengarna förvaltas av dina syskon men ska gå till deras barn.
Alla föräldrar högaktar människor som vill deras barn väl. Det handlar ju om hur du vill bli ihågkommen när du satt tofflorna.
Citera
2024-10-23, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollset
Hur mår du är min första fundering?

Låter som du har planer på att avsluta ditt liv och därför planerar vart du vill att dina tillgångar ska hamna?

Om så är fallet tycker jag att du ska försöka få hjälp. Jag känner inte dig men jag vet hur hopplöst det kan kännas men jag lovar dig att du kan vända detta och må bättre. Ge inte upp bara!

Jag får känslan av att du är nånstans mitt i livet och därför bör ha många år kvar. Vem vet vad de åren har att erbjuda.

Släpp ditt fokus på testamente och fokusera på att hitta vägar till att må bra!
Sedan jag läste vidare börjar jag också undra.
Det känns som en underton från TS att vilja prata om en annan fråga egentligen.
Citera
2024-10-23, 23:37
Medlem
DauXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Vet inte om man får fördela det så här. Som jag minns det får man sedan länge inte som föräldrar ge mindre än 50 procent av vad de procentuellt skulle ha. Det är möjligt att det är annorlunda för syskon.
Det stämmer avseende bröstarvingar. Syskon räknas dock inte till dessa så de har inte rätt till något alls.
Citera
2024-10-23, 23:39
Medlem
DauXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaik
Glöm inte att skriva att ARVET ÄR ENSKILD EGENDOM! Då är det skyddat vid ev skilsmässa eller make/makas bortgång om det finns särkullbarn. Den formuleringen innebar att jag fick behålla hela arvet efter min far (4 miljoner) när maken dog.
Detta är viktigt, TS.
Citera
2024-10-24, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UtMedFacket
Jag ska skriva ett testamente då jag inte har några bröstarvingar eller någon maka. Jag har 3 syskon som alla har barn snart. Rent spontant så vill jag att ett specifikt syskonbarn och ett specifikt syskon ska få ärva. Den ena älskar jag som han vore mitt eget barn även om han sällan vill ses nu för tiden. Den andra är det enda syskonet egentligen som jag har någon kontakt med utöver vid högtider typ.

1. Syskon 1 får inget arv, men ett av hans barn blir huvudarvinge med kanske +/-50%
  2. Syskon 2 får ärva kanske 30-50%
  3. Syskon 3 blir utan till både sig och sitt barn

Detta är ju mina spontana önskan. Syskon 1 skippar jag medvetet, men dissar inte hans andra barn medvetet egentligen. Jag har av olika skäl inte lika nära relation till dem bara. Syskon 2 kan ju ge pengar till sitt barn om han vill eller whatever så han och hans barn får det ändå bra. Syskon 3 har jag verkligen inget emot och inte dess barn heller, men vi har aldrig direkt umgåtts eller träffats något utanför släktträffar och knappt ens då p.g.a. jobbrelaterade omständigheter. Syskon 3 är för övrigt min tvilling.

Hur är det rimligt att göra här? Gå på den ursprungliga magkänslan med 2 arvingar eller kanske göra så att huvudarvingen får 50%, Syskon 2 30%, Syskon 3 10% och Syskon 1:s övriga barn delar på 10%? Arvet är ju inte så stort eftersom jag bor i hyresrätt och endast har kanske några hundra tusen i tillgångar kvar så det blir ju inga belopp som gör någon större skillnad för någon om man splittar upp det för mycket. Ska man bara gå på hjärtat? Är kanske sårande nog att ge syskon 3 mycket mindre än de övriga om man räknar in deras barn och som sagt så tycker jag verkligen inte illa om denne eller nåt, vi har bara inte någon nära relation direkt. Syskon 1 kan fan inte klaga om dess barn ärver totalt sett mest av alla, men denne kommer inte att få något själv punkt slut.

Eller ska man köra typ huvudarvinge 30%, syskon 2 30%, syskon 3 30% och sykon 1:s övriga barn delar på 10% bara så att det blir mer rättvist? Eller är det mer rättvist att de som försökt älska mig får lite mer? Rättvisa eller hjärta? Hjärnan eller magkänslan? Jag har en jävla beslutsångest och jag måste bestämma mig snart. Hur tänker folk där ute som inte egentligen har några naturliga arvingar så att de själva måste bestämma typ person för person vad alla ska ärva?

Bonusfråga: Vem ska man ha som vittnen? Får ju inte vara familj och det känns taskigt att blanda in vänner (om jag nu ens skulle kunna skrapa ihop 2st vänner) eller arbetskollegor. Känns ju lite whack att skriva hela testamentet själv och sen gå till en jurist och någon kollega till honom kanske som får bevittna min underskrift bara till fullt pris. Men det är kanske ändå en relativt liten utgift och man kanske borde ha testamentesbevakning eller vad det kallas så att testamentet kommer fram ordentligt efter döden? Har för mig det bara rörde sig om några få tusenlappar, men kanske spårar om man ska betala 2 vittnen med juristtaxa också?

Testamente är väl bara formellt i Sverige?
Dom får alla dela lika oavsett vad du tycker och känner eller skriver på en papperslapp.
Citera
2024-10-24, 01:33
Bannlyst
Viktigast är allmänna arvsfonden inte får några pengar och kan slösa dem på pärlor till svinen i Rinkeby .
Citera
2024-10-24, 04:19
Medlem
Du skapar osämja för tid och evighet hos dina syskon och deras barn om du gör på detta sättet men det är kanske så du vill ha det!
Jag hittar inte hur mycket pengar det handlar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in