2024-10-23, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Du får ju läsa det jag posta. Jag säger ingenting utan folk säger att deras påverkan orsakade kriget så det är samma sak som dom själva skulle startat det även om dom inte fysiskt gick in med soldater.

Ett bra ex är han kriminella Rawa som befinner sig utomlands men ändå för krig på Sveriges gator med sprängningar, skjutningar och mord anhöriga mm. Om du påstår att USA är oskyldig så borde i så fall Rawa var oskyldig också, bara för dom inte gjorde det själva.

Vilka är ”folk”?

Jag har läst åtskilligt författat av framstående militäranalytiker särskilt om Ukraina kriget och ingen påstår att USA på något sätt skulle vara delaktiga i detta krig.

Gällande kriget i Mellanöstern finns det de som påstår att USAs och då i detta fallet Trumpadministrationens flytt av ambassaden till Jerusalem, var en av anledningarna till Hamas attack av Israel.

Gällande Ukraina, menar du på fullt allvar att en suverän och demokratisk nation som Ukraina inte självständigt skulle få avgöra sitt eget öde och ansluta sig till de internationella organisationer de önskar delta i, som i detta fallet EU och NATO?

Jag förstår verkligen inte din jämförelse, med vem jämför du en gängkriminell och smutsiga vandel USA? Ukraina? Ryssland? Israel? Hamas? Hizbollah? Förklara gärna mer ingående, dock i en annan tråd då det är OT här.
Citera
2024-10-23, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BakelitTelefonen
Din läsförståelse och hjärnkapacitét är bristande. Har du möjligen rymt från en OBS-klass?

Peka gärna på var jag gjort ett fel i meningsuppbyggnad, grammatik, stavning eller annat så skall jag ta dig på allvar. Tills dess är du en illitterat, lågbegåvad individ med dålig läsförståelse.
Citera
2024-10-23, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Jag visste att det var du som startat tråden redan innan jag klickat på den. Rubriksättningen säger allt. Du blir bara mer och mer obalanserad för varje dag nu när du börjar inse att Trump kommer att vinna klart.

Trådstarten är givetvis trams. Trump är varken korkad eller farlig. Man blir inte stormrik OCH USAs president genom att vara korkad. Däremot är Trump inte politiker i grunden. Det har genom åren i politiken varit hans stora styrka. Trots att han är miljardär så är han likeable på ett sätt som sådana som Kamala Harris och AOC inte är helt enkelt eftersom han är mänsklig. Han säger ibland saker som kunde formulerats annorlunda. Han ger massmedia mycket onödig ammunition. Gör det honom korkad? Nej. Återigen, det finns en folklighet och en igenkänningsfaktor hos Trump som även vanligt folk kan känna trots att han är en miljardär född i en helt annan samhällsklass än 99% av alla andra. Att han inte är mediatränad att kunna prata i tio minuter men ändå inte säga någonting ger snarare intryck av ärlighet än av dumhet. Lismande slippriga politiker som flinar framför kameran behöver vi inte fler av.

Gör hans obetänksamhet honom farlig? Återigen nej. Först och främst är han ingen diktator. Trump är en del av en organisation som driver hans politik. Det är inte Robert Mugabe vi pratar om (som för övrigt ideologiskt ligger bra mycket närmre Trumps belackare än vad Trump gör). Sedan är det bara att titta på historien. Trumps fyra år vid makten kännetecknas av att vara den fredligaste perioden senaste tjugo åren. Trump avlöste Barrack Obomba, som är den president som fällt flest bomber över världen. Och efter fyra år med Biden/Harris är vi närmare världskrig idag än vad vi varit på mer än femtio år. Det mullrar överallt, och USA eldar på.

Så nej, Trump är varken korkad eller farlig. Däremot börjar TDS-dårarna bli desperata. Därav sådana här trådstarter.

Nu är det ju inte jag som säger att Trump är korkad utan det är den av hans stabschefer som han arbetade längst med, dvs en person som stod honom extremt nära u den dagliga politiken, dvs John Kelly. Så då får gärna smeta allt patetiskt trams ovan på honom.

Men vad säger du då om att Trump enligt egen uppgift bara anställde de smartaste och de bästa. Anser du att John Kelly är en av dessa superpersoner?
Citera
2024-10-23, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
ja man ska lita på alla som fått kicken att dom kan vara ärliga och inte bittra . kamala och joe är iaf minst 4 ggr mer korkade än trump, så där faller hela grejen. kamala är så blåst att hon behövt suga balle hela vägen till VP positionen .

Man är knappast korkad om man tar sig igenom en grundutbildning på Universitetet, därefter juristlinjen och sedermera även erhållit en advokatexamen.

Jag förstår att du saknar insikt i detta med en 2:årig yrkesutbildning på gymnasiet.

De absolut flesta av hennes utnämnande, exempelvis till senator har ju dessutom skett genom val, så det måste ha varit en jävla massa balle att suga.
Citera
2024-10-23, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaskig
Det är trump som orsakat Ukraina kriget!
Hans jävla kärlek till folkmördaren, krisförbrytaren och barnkidnapparen putin är orsaken. Med ett beslutsamt starkt usa hade kriget varit en omöjlighet för ryssland.

Putin och Trump är polare dessutom har troligen putin en hållhake på trump. Antagligen har trump haft lite för mycket omoraliskt sex i moskva och det hela blivit filmat. Att trump hamnat i knipa innan pga sin kuk är inget nytt.

Trump skiter i allt och alla utom sig själv.

Du snackar förresten med sådan värme om hur bra trump är för alla amerikaner. Vad fan angår det dig hur bra han är för alla amerikaner? är du amerikan?? Trump är ju dålig för alla andra, det säger han i princip själv.

Sen tror ju jag att han är dålig för de flesta amerikaner också.

Det saknar alla logik.
Som sagt jag håller inte med dig och tycker precis tvärtom.
Jag tycker alla ledare ska bryr sig om sitt eget land först och främst, något alla länder skiter fullständigt i. Om alla fokusera på sitt eget land istället så hade det inte varit några krig eller anledningar till militär. Trump vill inte ha sina militärer utomlands och bli dödade i annat land, han vill slippa leka världspolis. Du borde tycka detta är bra. Låter som du är krigshetsare när du vill att USA ska blanda sig världens konflikter.
Citera
2024-10-23, 18:22
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Master.Palm
Nu är det ju inte jag som säger att Trump är korkad utan det är den av hans stabschefer som han arbetade längst med, dvs en person som stod honom extremt nära u den dagliga politiken, dvs John Kelly. Så då får gärna smeta allt patetiskt trams ovan på honom.

Men vad säger du då om att Trump enligt egen uppgift bara anställde de smartaste och de bästa. Anser du att John Kelly är en av dessa superpersoner?
Fast det var du som valde att skapa en tråd och formulerade rubriken. Det är bara desperata människor som försöker torgföra skvaller.

Trump omgav sig med massor av människor under sina första fyra år som president. Att några blivit sura och nu babblar en massa skit om honom är naturligt. Vem vet vad som fick den här Kelly att vända? Kanske karriären inte gick som planerat? Ilska över att ha blivit ersatt? Privata familjerelaterade skäl? Vem vet? Vad vi däremot vet är att en föredetting nu gapar för New York Times, en extremt D-nära bundsförvant, om Hitler hit och fascism dit. Agendan är tydlig. Smutskastning pga personliga skäl. Bara riktiga TDS-are tar detta på allvar.
Citera
2024-10-23, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Det har funnits många president-kandidater i USA, och man känner inte till alla - i synnerhet inte relativt till deras samtida kontext. Därför blir det svårt att säga om Trump är den mest korkade nånsin, bokstavligt talat.

Att Trump däremot är en oerhört svag och lättmanipulerad människa, som i hög grad saknar samvete och impulskontroll, och har ett intellektuellt fungerande som motsvarar ungefär en 14-årings, det har såväl Trumps egna handlingar i livet, som Amerikanska Psykolog Förbundet liksom Trumps egna familj (barn, syskon, och syskonbarn) vidimerat, obevekligen. Även psykiatrins experter förutspådde vad Trump skulle göra och inte under sitt presidentskap, i övergripande termer, och fick rätt på samtliga punkter.

Under Trumps presidentskap gick APA ut - lite osmakligt - med att dagens psykiatri-studenter (framtidens experter) behöver inte längre lära av t.ex. Narcissistisk Personlighetsstörning från föreläsningar och läroböcker längre. Allt dom behövde göra var att slå på TVn och studera live. Trump är ett så pass rent textboksexempel av det mentala handikappet.

Kellys trovärdighet är jag inte bekant med. Han har velat framstå som en hårding och en hök i vissa avseenden, men när han förlorade sin son i USAs belägring av afghanistan 2010 så försvann mycket av hans hårdhet. Han vet numera vad sann förlust är.

Kelly är långt-, väldigt långt ifrån de som känner Trump bäst.
Om man utesluter de som studerar mänskligt beteende hela sitt liv, och även utesluter Trumps familj och tidigare medarbetare (varav 98% är väldigt aversa mot såväl hans person som presidentskap), så finns även ett dussintal biografer som nästan gjort sig en karriär på att kartlägga och skriva om Trump.

Den biograf som spenderat mest tid nära Trump är Tony Schwartz, som närmast levde hemma med Trump och var med honom på jobbet varje dag i 18 månader i sträck. Schwartz skrev Trumps bok "The art of the deal" och är även en expert i mental hälsa. Vill man få en snabb introduktion i hur Trump fungerar, och vad hans värderingar är, då är Schwarz föreläsning på Oxford Union en bra plats att börja.

Oxford Union, är ett återkommande möte mellan universitetsstudenter och näringsliv, som sker många gånger per år på det ansedda Oxford Universitetet i England. Det går till så att universitetet bjuder in många världsledande näringslivstoppar och experter inom många områden, till att hålla en drygt timmes lång föreläsning för studenterna, och efter föreläsningen sker en 'frågor och svar' stund mellan föreläsaren och studenterna. Att bli inbjuden dit är en enorm ära och tillkännagivelse..

Tony Schwarz bjöds in till Oxford Union Adress ca två månader före amerikanska valet 2016, och höll där sin föreläsning och frågestund, mest fokuserat på Trump som kandidat och tänkbar president. Det han berättade om Trump i sin föreläsning, slog in och besannades till nära 100%. Bland annat förutsåg han att Trump kommer inte vilja släppa ifrån sig makten om han väl får den, och han kommer hetsa upp alla sina blinda följare till att se till att han sitter kvar, vilket kommer ställa till en av dom farligaste situationer som USA har upplevt som nation. Denna förutsägelse alltså 4 år innan det senare faktiskt hände, på precis det sätt som det hände.

Schwarz Oxford Union Adress kan ses här i sin fulla längd.
Men det finns väldigt mycket bättre och mer detaljerat material om man faktiskt vill förstå vem och hur Trump är. Det är bl.a. därför de klarsynta förstår, att hans följare gillar honom dels för han är "underhållande", och dels för att dom inte tror att han menar allvar med vad han säger. T.ex. saker som att han behöver den typen av generaler och militära ledare som Hitler hade.

Jag respekterar i allra högsta grad din analys och visst finns det många fler som känner Trump bättre än Kelly. Men som Stabschef var han den som Trump arbetade med närmast i Vita Huset och som översåg det mesta av det dagliga operativa arbetet. Jag känner till Tony Schwarz och hans bakgrund samt inte minst hans mycket kritiska hållning till Trump. Har inte sett föreläsningen, vilket jag nu skall göra, men jag har sett åtskilliga intervjuer med honom.
Citera
2024-10-23, 18:25
Medlem
Citat:
Det saknar alla logik.
Jag tycker alla ledare ska bryr sig om sitt eget land först och främst, något alla länder skiter fullständigt i. Om alla fokusera på sitt eget land istället så hade det inte varit några krig eller anledningar till militär. Trump vill inte ha sina militärer utomlands och bli dödade i annat land, han vill slippa leka världspolis. Du borde tycka detta är bra. Låter som du är krigshetsare när du vill att USA ska blanda sig världens konflikter.

Fundera på hur världen skulle se ut om USA drog sig tillbaka och tillät alla skurkstater och diktaturer få fritt spelrum. Försök ägna det en tanke.
Citera
2024-10-23, 18:25
Medlem
Citat:
Fast det var du som valde att skapa en tråd och formulerade rubriken. Det är bara desperata människor som försöker torgföra skvaller.

Trump omgav sig med massor av människor under sina första fyra år som president. Att några blivit sura och nu babblar en massa skit om honom är naturligt. Vem vet vad som fick den här Kelly att vända? Kanske karriären inte gick som planerat? Ilska över att ha blivit ersatt? Privata familjerelaterade skäl? Vem vet? Vad vi däremot vet är att en föredetting nu gapar för New York Times, en extremt D-nära bundsförvant, om Hitler hit och fascism dit. Agendan är tydlig. Smutskastning pga personliga skäl. Bara riktiga TDS-are tar detta på allvar.

Jag skapade uroxen för att ämnet är intressant, dvs vad en av de som arbetat närmast Trump i en ledande befattning har för uppfattning om honom. Rubriken är formulerad efter det påstående Kelly gör i intervjun. Det är han som säger att Trump är den mest korkade Presidenten/Presidentkandidaten, inte jag.
Citera
2024-10-23, 18:41
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Master.Palm
Jag skapade uroxen för att ämnet är intressant, dvs vad en av de som arbetat närmast Trump i en ledande befattning har för uppfattning om honom. Rubriken är formulerad efter det påstående Kelly gör i intervjun. Det är han som säger att Trump är den mest korkade Presidenten/Presidentkandidaten, inte jag.
Uroxen?

”Master.Palms före detta flickvän uttalar sig. Han är jätteelak”.

Ser du vad jag gjorde där? Jag satte in dig i ett sammanhang där någon från din bakgrund oemotsagd får lägga ut sin talan om vad hon tycker om dig. Det är inte intressant. Det är känslomässigt färgat kärringskvaller. Tro sjutton att gamla fiender och ovänner tar chansen att svartmåla och smutskasta om de får den. Och NY Times är villiga lyssnare när gubben Kelly skriker ut sin Hitlertourettes. Tidningsrubriken är klar; ”Orange Man will become literal Hitler”. Och eftersom svensk media enbart hämtar sitt amerikanska material från NYT och CNN så blir det rubriken även i Sverige. Och sedan dyker du upp, med din egen agenda, och lapar i dig artiklarna som honung eftersom de bekräftar ditt eget bias.

Som sagt, trams.
Citera
2024-10-23, 19:09
Medlem
Citat:
Uroxen?

”Master.Palms före detta flickvän uttalar sig. Han är jätteelak”.

Ser du vad jag gjorde där? Jag satte in dig i ett sammanhang där någon från din bakgrund oemotsagd får lägga ut sin talan om vad hon tycker om dig. Det är inte intressant. Det är känslomässigt färgat kärringskvaller. Tro sjutton att gamla fiender och ovänner tar chansen att svartmåla och smutskasta om de får den. Och NY Times är villiga lyssnare när gubben Kelly skriker ut sin Hitlertourettes. Tidningsrubriken är klar; ”Orange Man will become literal Hitler”. Och eftersom svensk media enbart hämtar sitt amerikanska material från NYT och CNN så blir det rubriken även i Sverige. Och sedan dyker du upp, med din egen agenda, och lapar i dig artiklarna som honung eftersom de bekräftar ditt eget bias.

Som sagt, trams.

Det var en riktigt dålig liknelse.

John Kerry känner Trump mycket väl och arbetade under lång tid sida vid sida med honom.

Du har ingen jävla aning om vem jag är eller mitt leverne, inte ens om jag har en gammal flickvän eller inte och om jag haft detta m, vem hon är och vad hon tycker om mig.

Det är en jävla skillnad.
Citera
2024-10-23, 19:11
Avslutad
Citat:
Det saknar alla logik.

Säg det om att sköta sitt till ryssland då för helvete!

Det är fullständigt logiskt att starkare imperialistiska och miltäristiska länder slår mot de de uppfattar som svagare. Som ryssland mot Ukraina och övriga Europa har de bearbetat i 20 år.
När rådande maktbalans rubbas blir det krig. Trump rubbar den.

Usa behöver inte "leka" världspolis men stå kvar som garant för fred och säkerhet i europa vilket de gjort i 70 år utan att det blivit några direkta krig hade varit bra.

Det är inte så jävla enkelt som att man bara kan sköta sitt. Världen är full av allianser. Om usa bara sköter sitt kommer de snabbt bli ifrån åkta av brics-länderna och bli helt irrelevanta. Diktaturer och terror kommer härska.

Ryssland vill splittra nato och eu inte för att de är ett hot men för att det är lättare att invadera/dominera fler länder om de står ensamma.

Dessutom sköter inte trump bara sitt han är tydligt för israel och tydligt för putin. Han är tydligt mot demokratiska ledare i Europa som han snackat skit om vid upprepade tillfällen samtidigt som han hyllat putin, hitler och Nordkoreas kim jong un eller vad fan han heter. Maken till jävla idiot.

Det är bara så jävla ledsamt att det finns så många som aktivt älskar trump och putin och avfärdar krigsbrotten i Ukraina med "aaah men.. usa då..." och sen ett överlägsen leende på läpparna som de kommit på världens smartaste grej. Det är propaganda som du blivit matad med ingen egen tanke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in