Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-10-23, 14:32
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Nu var det ett par år sedan jag läste nämna maraton-förhör med LJ, men har precis laddat ner det (inspirerat av dig) för att friska upp minnet. Men, minns att jag i det närmaste tappade hakan över förhörsledarens besatthet över innehållet i väskan, ett (av flera) smärre övergrep mot den känslige LJ under det förhöret. Och som du påpekar utelämnas ju en del /självklara) frågor i förhöret. Vet inte om dessa klavertramp delvis berodde på att kalendern visade på 1986 (det var andra tider, andra jargonger, osv), eller att det faktiskt var fel gubbar på fel tjänster i kombination med handfallenhet efter statsministermordet. Kanske en soppa av allt. Ska bli spännande att läsa förhöret igen. Och bra att du betonar "kepseriet" angående LJ. Somliga bär som sagt sina favorit-GM som om de vore den sista droppen vatten, lite läskigt.

Något måste ha triggat polisen något extra med LJ. 52 sidor förhör ger väl en guldmedalj till LJ i grenen "marathonförhör för mordplatsvittnen"?

Vad kan ha triggat polisen så till den grad? Var LJ tilltänkt som GM? SE översvämmade samtidigt alla media med skildringar om LJ "mördaren i gränden"? LJs väska var stor nog att få plats med samtliga förhör med alla andra mordplatsvittnen och en rykande S&W357M. LJs täckjacka var "telefonkatalogblå".

Vilka outtalade syften hade polisen med LJs förhör?

Orkar du klura på dessa frågor när du läser förhöret?
Senast redigerad av ursprungligen 2024-10-23 kl. 14:59.
Citera
2024-10-23, 14:45
Medlem
Ko-vid-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Något måste ha triggat polisen något extra med LJ. 52 sidor förhör ger väl en guldmedalj till LJ i grenen "marathonförhör för mordplatsvittnen"?

Vad kan ha triggat polisen så till den grad? Var LJ tilltänkt som GM? SE översvämmade samtidigt alla media med skildringar om LJ "mördaren i gränden"? LJs väska var stor nog att få plats med samtliga förhör med alla andra mordplatsvittnen och en rykande M357M. LJs täckjacka var "telefonkatalogblå".

Jag tänker att polisen helt enkelt blev lite störda på att LJ var/är lite... speciell. "Knepig" sa väl Hans Holmér?

LJ verkar vara en väldigt snäll människa... men du kanske förstår vad jag menar. Till råga på allt så hade han ju varit med om något hemskt och något av det största som hänt i vår historia i modern tid. Det var väl i det läget svårt för hissen att gå ända upp... så att säga.

Med det sagt vill jag inte påstå att jag hade varit ett "bättre" vittne än LJ. Han har så klart försökt minnas och återberättat förloppet så gott han kan.
Citera
2024-10-23, 14:47
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:

Vad kan ha triggat polisen så till den grad? Var LJ tilltänkt som GM? SE översvämmade samtidigt alla media med skildringar om LJ "mördaren i gränden"? LJs väska var stor nog att få plats med samtliga förhör med alla andra mordplatsvittnen och en rykande M357M. LJs täckjacka var "telefonkatalogblå".

Det maratonlånga förhöret kan även bero på att nämnda förhörsledare var utarbetade samt hade en enorm press på sina axlar i kombination med att de minst sagt stod och stampade och blivit varse om att detta kommer att bli ett hopplöst spaningsmord? Inte för att ta förhörsledaren i försvar, men deras arbetspass hade varit omänskligt långa över många veckor. Lätt att "tappa det" då? Men, att fokusera på innehållet i väskan genom fyra A4 - det avbröts till och med mitt i eftersom LJ behövde gå på toaletten. Sanslöst.

Visst, LJ uppger att han hade något i väskan, osv. Inte omöjligt att man för några sekunder undrade om LJ kunde vara inblandad på något vis? Kanske tänkte man för några sekunder likt Borgnäs, att GM lämnade över revolvern till någon i gränden? Men, trodde man då seriöst att LJ skulle erkänna detta om det var han som tog emot vapnet? Man pressade isf honom rätt märkligt (iaf om man läser förhöret), det var ju inte direkt några vi-slår-sönder-din-morsas-knäskålar-frågor? Snarare ett väldigt "pingpongande" och hummande med många frågetecken. LJ talade ju väldigt lågt och var en försynt och välartikulerad pojke då (vilket framkommer tydligt via upptagningarna från rättegångarna), inte omöjligt att detta kan ha bidragit till att "väsk-affären" drog över så många A4?

Tyvärr besitter jag inte samma skarpsinne som ett par flitiga skribenter i tråden, för att göra en vettig och seriös analys av förhöret. Skulle önska att dessa kunde göra det. Dock ska jag läsa det igen (gör redan). Kommer jag på något av värde återkommer jag i ämnet och lämnar en åsikt.
Senast redigerad av pojkpingis 2024-10-23 kl. 14:51.
Citera
2024-10-23, 14:48
Medlem
Ko-vid-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wastl
Jag tycker också att det är svårt att nonchalera dessa båda personers utsagor. Även Inge M lär ha utbrustit efter sitt vittnesmål i rätten, efter att ha sett Christer Pettersson, att denne rörde sig på exakt samma sätt som mördaren vilken han iakttagit tre år tidigare. Man får inte heller glömma att Christer hade gjort lumpen och hanterat vapen, samt att han faktiskt hade motiv ( att hämnas sin vän bombmannen )!

Men så har vi Lars J som kände till C P,
och som inte alls tyckte att mördaren påminde om denne. Lars hade dock blivit hotad av en av Christers polare ( precis som också Leif L
- det var därför denne inte vågade peka ut CP i rätten... ).
Ja, jag såg nån intervju med LJ och där berättade han att han hade blivit hotad. Jag reagerade på det.

Finns detta med i utredningen nånstans? När blev han hotad? Det var alltså innan rättegången mot CP?
Citera
2024-10-23, 14:49
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Anders Delsborn tog inte ordet keps i sin mun. Vilket du vet att alla vet. Han använde orden mössa, hatt och senare även öronlappar.

Charlotte Liljedahl såg inte en keps. GM såg ut att ha mörkt hår. Det kunde ha varit huvudbonaden som var mörk (smart tjej). "Han kan ju ha haft någon keps eller någonting som ser mörkt ut." Charlotte påstod inte att GM hade en keps. Hon påstod att GM hade mörkt hår eller en mörk huvudbonad. Vilket du vet att alla vet.

Lars Jeppsson såg inte en keps. GM hade en "kepsliknande" huvudbonad. Lars såg ingen skärm. Det kunde ha varit en annan huvudbonad än keps, svarade Lars. Vilket du vet att alla vet.

Mitt intresse väcktes 2020. Har fått en bättre förståelse. Bättre än din (att döma av vad du skriver).

Så du menar att AD med "Sherlock Holmes-hatt" avsåg en dr Watson-hatt och inte en deerstalker, d.v.s. en kepsliknande sak med öronlappar och knäppen?

För min del står det ut att de tre vittnen som ser GM i profil noterar en keps. Övriga ser GM mest bakifrån eller som en mörk gestalt ...

Vill minnas att LJ säger keps redan till Dalsgaard, och att en av poliserna nås av denna detalj.

Även JA har sett en keps, fast på AB.

Var kommer kepsen ifrån, om den inte existerade?
Citera
2024-10-23, 14:53
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Nu var det ett par år sedan jag läste nämna maraton-förhör med LJ, men har precis laddat ner det (inspirerat av dig) för att friska upp minnet. Men, minns att jag i det närmaste tappade hakan över förhörsledarens besatthet över innehållet i väskan, ett (av flera) smärre övergrep mot den känslige LJ under det förhöret. Och som du påpekar utelämnas ju en del /självklara) frågor i förhöret. Vet inte om dessa klavertramp delvis berodde på att kalendern visade på 1986 (det var andra tider, andra jargonger, osv), eller att det faktiskt var fel gubbar på fel tjänster i kombination med handfallenhet efter statsministermordet. Kanske en soppa av allt. Ska bli spännande att läsa förhöret igen. Och bra att du betonar "kepseriet" angående LJ. Somliga bär som sagt sina favorit-GM som om de vore den sista droppen vatten, lite läskigt.

Har du läst hela förhöret med LJ? Det är avklippt på hälften på vissa sidor, exempelvis IT-demokrati.

Då missar man den intressanta beskrivningen av GM.

Någon som räknat på hur många gånger LJ nämner "keps" i det förhöret och övriga?

Han ska ha sagt det redan till Dalsgaard, några minuter efter mordet, och detta ropades ut ... ?
Citera
2024-10-23, 14:56
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Har du läst hela förhöret med LJ? Det är avklippt på hälften på vissa sidor, exempelvis IT-demokrati.

Då missar man den intressanta beskrivningen av GM.

Någon som räknat på hur många gånger LJ nämner "keps" i det förhöret och övriga?

Han ska ha sagt det redan till Dalsgaard, några minuter efter mordet, och detta ropades ut ... ?

Läser på wpu nu, märkte att förhöret är klippt precis i början? Det är direkt in på "prylen" i väskan, märkligt. Har inte Facebook, kan tyvärr inte ladda ner det fullständiga förhöret från Excell-arket och Palmerummet. Reggade dock ett nyss. Får se om jag blir "godkänd" av Facebook imorgon eller övermorgon.
Citera
2024-10-23, 15:22
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Läser på wpu nu, märkte att förhöret är klippt precis i början? Det är direkt in på "prylen" i väskan, märkligt. Har inte Facebook, kan tyvärr inte ladda ner det fullständiga förhöret från Excell-arket och Palmerummet. Reggade dock ett nyss. Får se om jag blir "godkänd" av Facebook imorgon eller övermorgon.

Voilà, monsieur. Bonne lecture.

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMdEVxeE1JYWdnbUE/view?resourcekey=0-QZm4XIOtONWLs4kp-IWVNA

https://moparkivet.wordpress.com
Citera
2024-10-23, 16:07
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Voilà, monsieur. Bonne lecture.

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMdEVxeE1JYWdnbUE/view?resourcekey=0-QZm4XIOtONWLs4kp-IWVNA

https://moparkivet.wordpress.com

Tack för vänligheten. Hade precis kommit till när LJ hörde de två skotten. Det jag reagerade aningen på, var att han säger sig ha stått med blicken mot Bohemia när skotten gick av, läser det som att hans blick är fäst mot restaurangen genom de båda smällarna.

När han sedan vänder sig västerut, så ser han OP falla och LP dras med (eller falla). Vad jag läst och fått med mig genom åren är ju att det första skottet är mot OP, och att han med ca 0,5 sekunders fördröjningen stupar handlöst rätt ner i backen? Är det då verkligen möjligt för LJ att hinna se detta?

Han kan ju förvisso ha sett momentet då OP precis slog pannan i trottoaren (falla kan ju förvisso innebära allt ifrån att han såg hela sekvensen till just "finalen", eller hur man ska uttrycka det) Spontant tänker jag att LJ måste ha vänt sig tidigare, kanske rent av mitt av den andra smällen, alternativt så sköts OP med det andra skottet; av den anledningen hinner han med att se OP falla? Bara en reflektion. I förläggningen saknar det väl större betydelse, men vill minnas att några spekulerat i att OP sköts med det andra skottet (förmodligen Borgnäs)? Om, så föds ju en rad funderingar, har för mig att iaf Borgnäs spekulerade om detta i sin senaste bok, där han även spekulerade i att GM måste ha varit vänsterhänt. Men det är en annan historia.
Citera
2024-10-23, 16:13
Medlem
Citat:

Vad kan ha triggat polisen så till den grad? Var LJ tilltänkt som GM? SE översvämmade samtidigt alla media med skildringar om LJ "mördaren i gränden"? LJs väska var stor nog att få plats med samtliga förhör med alla andra mordplatsvittnen och en rykande S&W357M. LJs täckjacka var "telefonkatalogblå".

LJ har svarat i intervjuver hur han upplevde förhöret. Utifrån det och hur man läser honom som person så verkar det röra sig om okunskap från Polisen sida.

LJ är en särling, med någon form av lättare funktionhinder. Han är annorlunda och kommunicerar på ett annat sätt än majoriteten.

Poängen är att Polisen i fråga har noll kunskap om detta och tolkar LJ Bettende och svar som att han har nått att dölja.

Skulle bli mycket förvånad om en Polis idag förhört honom på det sättet. Tror kunskapen och typen man anställer inom polisen hade förstått honom bättre.

Det var kanske fel person att höra LJ.
Citera
2024-10-23, 16:22
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
LJ har svarat i intervjuver hur han upplevde förhöret. Utifrån det och hur man läser honom som person så verkar det röra sig om okunskap från Polisen sida.

LJ är en särling, med någon form av lättare funktionhinder. Han är annorlunda och kommunicerar på ett annat sätt än majoriteten.

Poängen är att Polisen i fråga har noll kunskap om detta och tolkar LJ Bettende och svar som att han har nått att dölja.

Skulle bli mycket förvånad om en Polis idag förhört honom på det sättet. Tror kunskapen och typen man anställer inom polisen hade förstått honom bättre.

Det var kanske fel person att höra LJ.

Jag lever i den bästa av världar och hoppas att polisen gjorde sitt bästa under de förutsättningar de hade. Varken mer eller mindre.
Citera
2024-10-23, 16:44
Medlem
Citat:
Jag lever i den bästa av världar och hoppas att polisen gjorde sitt bästa under de förutsättningar de hade. Varken mer eller mindre.

Precis som TP, MG och KP?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in