2024-10-23, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Anova är nationellt och det är ju inte så att reportaget är lastgammalt utan alla uppgifter tycks vara inhämtade i närtid. Jag vet inte när intervjun med Sara gjordes och det är bland annat i en hon nämner långa väntetider. Kan garantera att Aschberg har både livrem och hängslen på sig i detta fall. Sara och Patrik har gjort bort sig rejält, bara en dåre tror annat. Kolla bara nu på hur Sara pratar om Impulskollens "patienter", råder inte patientsekretess hos Impulskollen? Ha inte deras psykologer och terapeuter tystnadsplikt?

Inte fan kan man ju vara så dum att man tror att både Patrik och Sara skulle vara omedvetna om vad som sker? Att det handlar om utpressning är tydligt...

Som jag fattar det, enligt en artikel i AB, så blir många som söker sig till Anova ”avvisade” då de inte visat på någon pedofil störning. Svårt att hjälpa någon som inte har något fel.
Citera
2024-10-23, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag själv anser att Aschberg har hög trovärdighet. Till skillnad från dig så gillar jag honom. Men när man påstår ganska grova saker som blir ren svartmålning och att det har pågått en längre tid så börjar det bli dags att presentera bevis, belägg etc.

Skulle jag ha Aschberg och Bodström efter mig så skulle jag nog söka in till Elon Musks Marsprogram och försöka få komma med till Mars. Däremot så tror jag inte att cola-Patte är tillräckligt hemma i huvudet för att greppa dessa saker. Han kommer gå full karate som vanligt och hata, hota människor som han alltid gjort. Se bara hur han gjorde ner den där äckliga Nina Rung ihop med Guldtruten (eller va fan han hette).

Aschberg skulle gärna få ta över kungakronan om du fråga mig.
Ja om du gillar Aschberg förstår jag att du tänker så. Han har sina (begränsade) områden han är kung på helt klart. Men jag tror det kommer nu. Enl Aftonbladet håller Bodströms jurister på att med stämningen och polisanmälan.
Citera
2024-10-23, 13:06
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antagningsbesked
Ja vi får väl se vad framtiden har att utvisa, men jag vet inte om Robert Aschberg är intresserad av redovisa vilka "underlag" han tagit del av - han kommer säkerligen hänvisa till källskyddet. Då förblir det höjt i dunkel för gemene man.

Det är dock märkligt hur pass vag han är i sina formuleringar i intervjun med Sara på Dumpen. Att de "delar på pengarna" är ju inte samma sak som utpressning, han kan lika gärna mena just det som Dumpen redovisar med reklamintäkterna från Impulskollen. Och det håller inte för att ses som utpressning.

Du tycker inte att Sara har lite väl bra koll på Impulskollen och deras patienter för att det skulle vara ett företag som "bara" köper "reklamplats" hos Dumpen? Bodström som har varit inkopplad sedan länge utreder just nu att göra en polisanmälan istället för att driva målet civilrättsligt som det var tänkt från början. Att inte tro att Aschberg har på fötterna i nuläget är bara korkat. Sen om du vill idiotförklara Sara och Patrik så får det stå för dig, men självklart har dom ett djupt samarbete med Impulskollen.

Sen vad det gäller hur Dumpen redovisar sina "reklamintäkter" är ju det komedi i sig. Sara har alltså lagt upp bilder på fakturorna hon skickat för alla att beskåda. Alltså... Med dom fakturorna som grund skulle inte jag vilja råka ut för en granskning av skatteverket.
Citera
2024-10-23, 13:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Japp, blir också mer och mer säker på att journalisten (#494) faktiskt talar sanning. Om det är någon yrkesgrupp som tar såna risker för att komma djupt in i en verksamhet och granska så är det just journalister.

Att mannen har med sig en diktafon visar på att han var beredd på ett möte och intervju med Dumpen. Vissa tror att han hade med sig denna "i fall att" det skulle vara Dumpen (med intentionen att träffa ett barn) men det tror jag inte alls på. Det är tydligt i videon att mannen inte är dum, och inte fan skulle en intelligent människa ens chansa på en sån sak.

Han var tvärtom säker på att det var Dumpen, och resonerade som så att om det mot förmodan skulle vara ett riktigt barn skulle han snacka med honom, precis som han säger i videon.

Dom flesta kan dock inte se detta då dom flesta faller för Dumpens illusion att "Det är inte slumpen att man hamnar på Dumpen" pga det laddade ämnet. Att journalisten är kaxig och (för en gångs skull) kan tala för sig skapar bara irritation hos människor. Hatet och ilskan dom känner mot "pedofilen" ökar och därmed blir det ännu svårare att tänka sig ett alternativt scenario - nämligen att han är den han påstår sig att vara.

Journalisten jobbar mest troligt tillsammans med ETC och/eller Aftonbladet, och det är knappast en slump att detta händer strax efter att journalisten publicerades på webben.
Jag är lite halvkluven där, men ja det är helt möjligt att han talar sanning.

Om jag hade gjort en sådan sak så hade jag sett till att dokumentera förarbetet ordentligt och gärna tillsammans med någon till person.
Citera
2024-10-23, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillaludret
"Busch dömdes för förtal och fortsatt är partiledare för Kristdemokraterna - vilket kan ge en bild om vilka enorma effekter som inträder när man dömts för förtal."

lite off topic fast det var ju jag som tog upp det så det får jag ta på mig.
Det är bra intressant ändå. Förtal = vice statsminister perfekt
Förtal för oss vanliga dödsliga = akademisk examen obrukbar på arbetsmarknaden pga verifiera / HR system med registerkoppling / Lexbase / Google.

Där håller jag med dig fullständigt, vi må (i teorin) alla vara lika inför lagen, men vilka effekter det får i övrigt skiljer sig radikalt mycket åt. På tal om OT skulle jag inte bli förvånad om Anna Kinnberg Batra landar mjukt efter hennes fadäs.

On Topic: Jag säger inte att vi på sikt kan se ett slut på Dumpen som fenomen, dels om det hettar till för mycket i debatten, dels om det kommer avgöranden om förtal mot dem. Skulle det visa sig finnas fog för utpressning är det defintivt spiken i kistan på verksamheten i allmogens ögon i vart fall.

Skulle vara svårt för de flesta att rationalisera fram att utpressning är ett okej beteende även om det riktas mot "pedofiler" (begreppet inrymmer både riktiga pedofiler, hebefiler och allmänt snuskiga gubbar) även om det verkar finnas vissa på Flashback som ser det som en transaktionskostnad de är villiga att stödja.
Citera
2024-10-23, 13:11
Medlem
Nu vet vi inte hur länge Aschberg o Co jobbat med detta. Förståeligt om de väntat med publiceringen, då de väntat sig ett enormt hat mot dem själva.

Det är ett väldigt laddat ämne. Ingen gillar pedofiler. Att då gå emot Dumpen väcker mycket känslor.

Deras senaste gädda #499, i klippet görs det även där reklam för Impulskollen. Något de lätt kunnat klippa bort. Märkligt nog daterat den 18e oktober istället för den 22a.
Citera
2024-10-23, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jag vill inte ha sådana som dig som granne, men man kan inte alltid få som man vill.

Så länge pedofiler har sin läggning under kontroll ser jag inte varför de inte ska få leva ifred. De valde inte själva att födas med sin läggning. Att de sen inte borde arbeta med barn är en sak, men det finns många andra jobb.

Det finns många som tänder på tanken på våldtäkt. Både att våldta och att bli våldtagen. Det är inte ett problem. Finns även en del som lever ut de lustarna i lekfulla former med samtyckande partner. Ej heller det är ett problem.

jaja vi har inte samma syn på detta.. du får fortsätta tycka synd, kramas med dessa pedofiler.. jag väljer att inte göra det..
Citera
2024-10-23, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är förstås ingen omöjlig tanke och har det gått till så är det definitivt något att kritisera Dumpen för.

Riktigt fel och totalt ohederligt blir det dock först om Dumpen är medvetna om att Impulskollen pressat folk på pengar eller om de själva fått betalt av Impulskollen som ett led i detta upplägg.

Det krävs dock bevis för att något av detta ovanstående är sant och sådana har inte Aftonbladet/ ETC visat upp.

Varför ingår man samarbete med en uppenbart oseriös ”vårdaktör”?
Citera
2024-10-23, 13:18
Medlem
Citat:
Anova är nationellt och det är ju inte så att reportaget är lastgammalt utan alla uppgifter tycks vara inhämtade i närtid. Jag vet inte när intervjun med Sara gjordes och det är bland annat i en hon nämner långa väntetider. Kan garantera att Aschberg har både livrem och hängslen på sig i detta fall. Sara och Patrik har gjort bort sig rejält, bara en dåre tror annat. Kolla bara nu på hur Sara pratar om Impulskollens "patienter", råder inte patientsekretess hos Impulskollen? Ha inte deras psykologer och terapeuter tystnadsplikt?

Inte fan kan man ju vara så dum att man tror att både Patrik och Sara skulle vara omedvetna om vad som sker? Att det handlar om utpressning är tydligt...

Från Anovas hemsida:
"Vi är hela Sveriges sjukhus och vårdar många patienter från andra regioner – så oavsett var du befinner dig, är du välkommen till oss.

Det vanligaste är att din läkare i din hemregion skickar en remiss till oss. Remissen innehåller information om vad du har för symtom och vad du behöver få för vård. När remissen kommit till oss görs en medicinsk bedömning och prioritering inom tre arbetsdagar."

I stand corrected! Det var ju glädjande att höra och jag skulle kunnat finna informationen själv om jag bara läst lite grann - så skämskudde på mig!

Jag håller med i att det är etiskt tvivelaktigt att hänvisa till Impulskollen om det finns tillgängligt seriösa aktörer istället.

Angående sekretess: Sekretessen gäller bara mellan Impulskollen och deras klienter. Pratar klienterna själva med Sara så beror det ju på vad som de kommit överens om gällande om hon har deras samtycke att återberätta det eller inte - samtidigt så är det ju i sig inte avslöjande att rent generellt säga att "jag har pratat med en gädda som tyckte Impulskollen gjorde ett bra jobb".

"Inte fan kan man ju vara så dum att man tror att både Patrik och Sara skulle vara omedvetna om vad som sker?"

Vad menar du? Vad är det som sker? Kan du vidareutveckla?

"Att det handlar om utpressning är tydligt..."

På vilket sätt menar du att det är tydligt?
Citera
2024-10-23, 13:20
Medlem
Taebbans avatar
Så problemet här är egentligen impulskollen, men Dumpen får bli slagdocka över det hela. Om impulskollen har andra kunder, som rekommenderar dom, ska dom också bli slagdockor?
Det är verkligen opartisk journalistik.
Citera
2024-10-23, 13:20
Medlem
Raktinyllets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antagningsbesked
Där håller jag med dig fullständigt, vi må (i teorin) alla vara lika inför lagen, men vilka effekter det får i övrigt skiljer sig radikalt mycket åt. På tal om OT skulle jag inte bli förvånad om Anna Kinnberg Batra landar mjukt efter hennes fadäs.

On Topic: Jag säger inte att vi på sikt kan se ett slut på Dumpen som fenomen, dels om det hettar till för mycket i debatten, dels om det kommer avgöranden om förtal mot dem. Skulle det visa sig finnas fog för utpressning är det defintivt spiken i kistan på verksamheten i allmogens ögon i vart fall.

Skulle vara svårt för de flesta att rationalisera fram att utpressning är ett okej beteende även om det riktas mot "pedofiler" (begreppet inrymmer både riktiga pedofiler, hebefiler och allmänt snuskiga gubbar) även om det verkar finnas vissa på Flashback som ser det som en transaktionskostnad de är villiga att stödja.

Ja om man på riktigt bryr sig om barn vill man ju självklart att dessa män som söker barn i sexuellt syfte får vård. Blir personen utpressad istället för att få vård är ju risken betydligt större att han förgriper sig på barn.

Tröttsamt med kriminella som försöker gömma sig bakom någon rättfärdig intention när allt bara handlar om pengar.
Citera
2024-10-23, 13:25
Medlem
Citat:
Du tycker inte att Sara har lite väl bra koll på Impulskollen och deras patienter för att det skulle vara ett företag som "bara" köper "reklamplats" hos Dumpen? Bodström som har varit inkopplad sedan länge utreder just nu att göra en polisanmälan istället för att driva målet civilrättsligt som det var tänkt från början. Att inte tro att Aschberg har på fötterna i nuläget är bara korkat. Sen om du vill idiotförklara Sara och Patrik så får det stå för dig, men självklart har dom ett djupt samarbete med Impulskollen.

Sen vad det gäller hur Dumpen redovisar sina "reklamintäkter" är ju det komedi i sig. Sara har alltså lagt upp bilder på fakturorna hon skickat för alla att beskåda. Alltså... Med dom fakturorna som grund skulle inte jag vilja råka ut för en granskning av skatteverket.

Vet inte riktigt vad jag ska svara på denna tirad. Det verkar ju mest vara massa påståenden som du själv tycker är bra.

Att Sara vet om en del patienter till Impulskollen kan, vilket får stöd av hennes utsaga, förklaras med att hon själv har kontakt med en hel del av männen. Inget har redovisats som tyder på informationsdelning mellan Dumpen och Impulskollen gällande detta.

"Bodström som har varit inkopplad sedan länge utreder just nu att göra en polisanmälan istället för att driva målet civilrättsligt som det var tänkt från början."

Jaha, okej. Sure, if you say so! Det måste ju innebära att Bodström uttömt idéerna om att det skulle vara lönt att driva en civilrättslig process. Att polisanmäla står var och en fritt, det är en lång väg från polisanmälan till att bli dömd. Jag kanske borde ringa och anmäla månen som stulen, för jag kan inte se den just nu. Polisen är skyldig att ta emot anmälan - innebär inte att månen är stulen eller att de ens kommer utreda det närmare.

Att inte tro att Aschberg har på fötterna i nuläget är bara korkat.
Varför är det korkat? På vilket sätt menar du att Aschberg har på fötterna? Har du någon information som inte är allmänt tillgänglig eller utgår du ifrån någon karaktärsbedömning av honom? Berätta gärna mer!

Alltså... Med dom fakturorna som grund skulle inte jag vilja råka ut för en granskning av skatteverket.

Så taskigt och enkla utformade fakturor är i sig ett bevis för... vad? Vad händer vid en granskning av Skatteverket? Vad är bristerna i fakturorna som du ser på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in