2024-10-22, 20:13
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wikitomte
Man skriver 0 kr i ansökan. Det finns i varenda starta eget-bok. TS har bevisligen fått en handläggare med noll koll. Jag skrev 0 kr då jag inte visste vad jag skulle tjäna första året. Inga problem, F-skattsedeln kom som ett brev på posten. Sverige har fått kritik av EU för att neka F-skatt. TS har som jag förstår det inga skatteskulder, har inte konkat tidigare företag samt har ej näringsförbud.

Nejnejnej, man kan absolut inte skriva 0 i förmodad Intäkt. Utan intäkter finns ingen anledning att starta enskild firma.

Däremot går det bra att vara försiktig när man uppskattar vinsten. 0 för första året är inte märkligt.
Citera
2024-10-22, 20:26
Medlem
Du borde kanske JO-anmäla det värdelösa kärringfanskapet
Citera
2024-10-22, 21:09
Medlem
kaerakels avatar
Det här är fan den sjukaste tråden. Hur lyckas du producera så mycket text? Du är för verbos. Jag startade företag och köpte en mikrofon av mig själv 2013. Det tog typ 10 min. Att skicka in en avhandling till handläggaren för EF är koncentrerad dårskap.

Gör om och gör rätt. Skriv så lite du kan, eller fan, skriv ingenting alls. Använd skärmtangentbordet.
Citera
2024-10-22, 21:14
Medlem
Herregud, starta ett AB för Jösse namn.
Citera
2024-10-22, 21:31
Medlem
Har du skrivmani? Omöjligt att läsa igenom allt. Starta ett AB, jag kan gå in som delägare eftersom dina texter är på författarnivå. Med rätt branschkod blir det här kanon!
Citera
2024-10-22, 22:31
Medlem
Regga firma tar typ 15min. Vad babblar du om ts?
Citera
2024-10-22, 22:52
Medlem
Har du autism?
Citera
2024-10-22, 22:53
Medlem
bithaxs avatar
Men varför skiter du inte bara i allt det där tramset? Köp ett färdigt AB i stället. Du får väll sätta din mamma eller sambo i styrelsen tillsammans med dig. Eller fortsätt med cool company.
Citera
2024-10-22, 23:08
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Skattemässigt blir det ju lika eller SÄMRE med AB, eftersom AB har dubbelbeskattning och extrakostnader och även extraregler jämfört med KB/enskild firma.

Absolut inte. I ett AB har du mycket större flexibilitet. Du kan, till skillnad från en EF, ta utdelning till ca 20+20 % beskattning (minst drygt 200 tkr/år), som du inte betalar arbetsgivaravgifter på. Du kan även spara vinstmedel i bolaget.

I en EF tas allt ut (med undantag för vissa mindre möjligheter till skatteplanering, ex periodiseringsfond) och allt beskattas som inkomst av tjänst. Har man en heltidsanställning, som TS, blir det en enormt hög beskattning.
Citera
2024-10-22, 23:23
Medlem
Tog mig typ ett halvt A4 att starta upp 2st AB.

1. Du skriver för mycket och för detaljerat.

2. Ett företag ska vara vinstdrivande, annars godkänns inte företaget. Skriver du 0 så finns ingen vits att ha företag.

Ta hjälp av någon som är van att starta bolag och låt dom sköta det åt dig tills du är registrerad.

Räcker med 25k i kapital på ett AB, bättre än enskilt eller HB / KB där du skuldsätter dig själv.
Citera
2024-10-22, 23:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Lång text att läsa m en ett bolag ska ju vara vinstdrivande , enklast är ju att ange en lämplig omsättning, sen kan du ändra den till 0 när det är reggat och klart. Och aldrig vara för komplicerad och högtravande, korta enkla svar.
Njae. Ska FÖRSÖKA vara vinstdrivande.
Många nystartade och GODKÄNT REGISTRERADE företag misslyckas med det och konkar...

Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
F-skatt delas ut till de som ska bedriva näringsverksamhet. Har du 0 kr i intäkter det första året är det inte mycket till näringsverksamhet och det är därför du har fått massa frågor.

Skicka in en ny ansökan där du anger att ditt överskott är 0 och sen höftar du till ett belopp som omsättning. Och håll dina svar korta förfan. Finns ingen handläggare som vill läsa en osammanhängande uppsats.
Ja, TS rörde till det med att blanda ihop omsättning och överskott.
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Absolut inte. I ett AB har du mycket större flexibilitet. Du kan, till skillnad från en EF, ta utdelning till ca 20+20 % beskattning (minst drygt 200 tkr/år), som du inte betalar arbetsgivaravgifter på. Du kan även spara vinstmedel i bolaget.

I en EF tas allt ut (med undantag för vissa mindre möjligheter till skatteplanering, ex periodiseringsfond) och allt beskattas som inkomst av tjänst. Har man en heltidsanställning, som TS, blir det en enormt hög beskattning.
Men på dem får han inte sjukpenning eller pension

AB har extrakostnader jämfört med KB.
Citera
2024-10-22, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Njae. Ska FÖRSÖKA vara vinstdrivande.
Många nystartade och GODKÄNT REGISTRERADE företag misslyckas med det och konkar...

Ja, TS rörde till det med att blanda ihop omsättning och överskott.
Men på dem får han inte sjukpenning eller pension

AB har extrakostnader jämfört med KB.

I aktiebolagslagen står det till och med att aktiebolag ska drivas i vinstsyfte.

AB är bäst ur alla synpunkter ändå, du behöver inte ta ut lön utan kan ta utdelning, du kan starta flera AB och investera vinsterna på ett enklare sätt utan frågor, tex köpa fastigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in