2024-10-22, 16:13
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Jag gör så:
  1. Jag reggar ärende hos Skatteverket om start av enskild firma / f-skatt / moms. Den innehåller 5 - 7 meningar om vad jag gör, vilka jobb jag har väntande etc. Jag uppger också 0 kr i inkomst under första räkenskapsåret (jättedumt - jag skriver det här och nu, så behöver vi inte djupdyka mer i den).
  2. Skatteverket återkommer, 4 dagar efter att dem kommit till mitt ärende i kön och därmed skapat det med ärende-ID, med 14 långa frågor inkl. underfrågor där jag i detalj ombes förtydliga varje SNI-kod, vad jag gör, vem som är min kund, hur mycket jag tjänat historiskt, hur mycket jag kommer tjäna framåt, varför 0 kr, hur ska kunderna hitta dig, vad har du för marknadsföring etc, osv och tusen saker till (ish).
  3. Jag svarar på varje fråga och bemöter alla frågeställningar utan att ducka något.
  4. Jag får ett extremt långt svar från Skatteverket där handläggaren lägger fram en massa påståenden om den verksamhet jag avser och önskar driva som inte stämmer och som är i rak motsats till vad jag just förmedlat.
  5. Handläggaren ringer upp mig, skriker i telefonen och talar nedsättande om mig som person, min kompetens och annat. Handläggaren lägger också fram en handfull påståenden som är rena lögner. Hon erkänner lögn när jag påtalar dem via telefon.
  6. Handläggaren säger i samma samtal att jag inte kan referera till folk jag känner (som driver bolag och önskar köpa mina tjänster) för kommande uppdrag och vägrar ta emot kontaktuppgifter, org.nr och annat till någon av dessa referenser.
  7. Handläggaren svarar sedan samma sak igen (skriftligt utskick, vilket kom samma dag som telefonsamtalet), föreslår avslag på grunder som inte stämmer överens med vad jag förmedlat och som är egen spekulation.
  8. Därefter tillåts jag inte svara (trots att jag enligt Skatteverket skulle haft 15 dagar på mig), bara minuter efter ovanstående utskick stängs ärendet.
  9. Jag önskar omprövning via kontakt med Skatteverket.
  10. Samma handläggare ringer upp mig några dagar senare - hon hade stängt ärendet i förtid utan att ge mig möjlighet till respons (vilket strider mot Skatteverkets regelverk, vilket hon själv nämner i telefon) och ska därmed öppna ärendet igen.
  11. Jag inser att utskicken jag får rör ett helt nytt ärende som inte kan kopplas till mig på Mina Sidor hos Skatteverket. Något lurt?
  12. Jag får återigen ett utskick med hennes personliga spekulationer och som inte berör vad jag skrivit.
  13. Den här gången summerar jag precis ALLT jag har. Budget, alla projekt jag gjort, drivit, varit delaktig i som musiker, referenser, e-postkonversationer med kunder, fakturor - RUBBET!
  14. Det är tyst i många, många veckor.
  15. Jag skickar frågan till Skatteverkets kundtjänst om vad som händer.
  16. Handläggaren hör av sig bara timmar efter ovanstående fråga med ytterligare ett svar där hon även denna gång meddelar avslag, men nu också att även detta ärende stängs (och att jag nu inte kan komplettera eller svara mer).

Frågor:
  • Är det troligt att, om jag begär omprövning, att det kan bli en positiv förändring?
  • Om nej på ovanstående, kan jag skicka en ny ansökan från scratch, men med helt andra siffror och annan info, som matchar de uppdragsförfrågningar som nu väntar på mig - och kan jag skicka den nu ganska omgående, eller kommer det försämra chanserna radikalt p.g.a. ovan nämnd process?
  • Bör jag vänta med ev. ny ansökan - om ja, hur länge?
  • Har verkligen handläggaren en poäng i att jag inte får använda bolag, vars ägare jag känner, som bevis för kommande uppdrag (när handläggaren själv efterfrågar den typen av bevis i någon form)?
  • Får Skatteverkets handläggare fatta beslut utifrån spekulationer och rena felaktigheter? Tre exempel (det finns fler, romanen högst upp går igenom några andra):
    1. Jag skickar två musikvideoreferenser, det är två nu aktiva / pågående projekt. Handläggaren skriver i sina svar att "inget videomaterial som länkas är publicerat efter 2019" som att jag inte har något sådant i närtid att referera till. Båda dessa är postade under Q3 2024.
    2. Jag listar en budgettabell (på handläggarens efterfrågan) som listar intäkter per SNI-kod (5 rader) samt utgifter utifrån löpande omkostnader (kommande 12 mån) och långsiktiga investeringar vilket (givet uppnådd vinst enligt intäktstabell) förväntas genomföras under de kommande 3 - 5 åren. Handläggaren skriver i sina svar att "du har bara utgifter".
    3. Jag skickar exempel (efter begäran) på bevis för bl.a. tidigare jobb i form av en faktura på 50 000 kr, vilket jag tidigare fakturerat ett företag för ett filmjobb. Handläggaren skriver att "personen (jag) har aldrig tjänat några pengar utöver lön". Detta påstås också i telefon, varpå jag ingriper och säger att det är lögn, samt hänvisar till fakturan i fråga. Handläggaren erkänner då lögn men att "det var ju länge sedan" (13 månader, den specifika fakturan).
De 14 frågorna beror på att du skickat in en sån stökig anmälan att de behöver kompletterande information. Med tanke på hur jävla spretigt och raljerande dina första tre inlägg var är det inte så konstigt.

Betala någon att skriva ansökan.
Citera
2024-10-22, 16:16
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
De 14 frågorna beror på att du skickat in en sån stökig anmälan att de behöver kompletterande information. Med tanke på hur jävla spretigt och raljerande dina första tre inlägg var är det inte så konstigt.

Betala någon att skriva ansökan.

Samt betala någon att sköta din redovisning, både löpande och årsvis. Det kommer att vara ditt livs bästa investering.
Citera
2024-10-22, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuktnice
Nu hänger jag inte med. Man kan väl knappast dra av något om man nolltaxerar? Dra av det från vad?

Hur fan ska du lyckas nolltaxera om du inte drar av något?
Att nolltaxera innebär att man gör så mycket avdrag att det motsvarar det du skulle ha skattat för dina inkomster, det innebär inte att man inte har några inkomster.
Exempel på företag som lyckats nolltaxera är Volvo, Sandvik och Skanska, tror du dom har noll i inkomst?
Citera
2024-10-22, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n.lite
Att nolltaxera innebär att man gör så mycket avdrag att det motsvarar det du skulle ha skattat för dina inkomster, det innebär inte att man inte har några inkomster.
Exempel på företag som lyckats nolltaxera är Volvo, Sandvik och Skanska, tror du dom har noll i inkomst?

Fast nu pratar du om andra saker. Du kan inte dra av så pass mycket moms att du nolltaxerar, du drar av det från den utgående momsen från dina tjänster. Skatten slipper du inte ändå.

Storbolag har andra mer avancerade skatteplaneringsupplägg. Tycker snubben gav mig ett ganska bra svar på vad han menade ändå
Citera
2024-10-22, 16:25
Medlem
Glits avatar
Jag är anställd och startade eget på sidan av och jag skrev väldigt kortfattat min plan samt budget, intäkter och liknande skrev jag 0:- då jag inte visste i stunden och det gick igenom utan problem.

F.ö verkar du nästan manisk, varför skriver du så långa texter som ingen orkar läsa?
Citera
2024-10-22, 16:25
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n.lite

I ett AB är ju bolaget skatteskyldigt och överskottet (vinsten) kan antingen finnas kvar eller delas ut och beskattas med vinstskatt. Enligt Lex Uggla kan däremot inte överskottet stå kvar helt utan att beskattas. Däremot tar ju ett AB upp lönekostnader som just kostnader och då blir det ju möjligt att "nolltaxera" ett bolag som betalar ut lön. Det kan man inte med en egen firma.

Det har du säkert koll på men bara för att förtydliga. Många här ger råd om AB (och änne märkligare KB) men det som TS är i behov av är en egen firma och hjälp med administration. Samt en god dos ödmjukhet.
Citera
2024-10-22, 16:44
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Det har du säkert koll på men bara för att förtydliga. Många här ger råd om AB (och änne märkligare KB) men det som TS är i behov av är en egen firma och hjälp med administration. Samt en god dos ödmjukhet.

Om TS kommer ha löneinkomster på sidan av sin tänkta verksamhet upp till/över brytpunkten och samtidigt vinst i sin egen verksamhet så skulle jag startat ett AB. I enskild firma är risken att all vinst skattas till över 50% om han redan tjänar bra på sitt vanliga jobb.

Jag har startat/hjälpt till att starta säkert 30 verksamheter, både AB och EF, och än aldrig lyckats bli nekad. Tips till TS: ta hjälp av en redovisningskonsult (många bjuder på ett första möte) för att starta bolaget. Då har du sen också en kontakt som kan hjälpa dig med bokföring och bokslut.
Citera
2024-10-22, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wikitomte
Man skriver 0 kr i ansökan. Det finns i varenda starta eget-bok. TS har bevisligen fått en handläggare med noll koll. Jag skrev 0 kr då jag inte visste vad jag skulle tjäna första året. Inga problem, F-skattsedeln kom som ett brev på posten. Sverige har fått kritik av EU för att neka F-skatt. TS har som jag förstår det inga skatteskulder, har inte konkat tidigare företag samt har ej näringsförbud.

Välkommen till 2024, eller snarare senast åren.
Du får ingen F-skatt med 0 kr som angivet. (Bara TS är ett bra exempel)

Som sagt, så avslutar dom till och med enskilda firmor som har 0 resultat senast 24 månader.
Senast redigerad av Noccofocus 2024-10-22 kl. 16:56.
Citera
2024-10-22, 16:54
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Tjenare Flashback.
Starta AB! Ta INTE ut lön så länge du har nog med andra inkomster. Blir till en tidig pension.
Skriv mer kärnfullt.
Citera
2024-10-22, 17:10
Avslutad
Du har rätt att ha 0 kr i inkomst under uppstartningstiden för en enskild firma. Sedan vad den tiden är i praktiken kan knappt någon av handläggarna svara på, av någon anledning... Skatteverket är lika dysfunktionellt som resten av Sveriges myndigheter.
Citera
2024-10-22, 17:12
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheTrial1
Du har rätt att ha 0 kr i inkomst under uppstartningstiden för en enskild firma. Sedan vad den tiden är i praktiken kan knappt någon av handläggarna svara på, av någon anledning... Skatteverket är lika dysfunktionellt som resten av Sveriges myndigheter.

Man kan sätta 0 som beräknad vinst (så slipper man prel. skatt). Men sätter man 0 på omsättning så kommer Skatteverket förmodligen neka.
Citera
2024-10-22, 17:22
Medlem
Jag tror TS har nån slags psykossjukdom, manisk schizofreni eller så. Att ge 37 sidor som svar för en enskild firma är psykotiskt. Jag har hört talas om folk som ”driver företag” som en del av psykosen. Oftast brukar det gå åt helvete på olika sätt. En snubbe hade ”konkat” 3 gånger och slog sönder badrummet i ren frustration. Sprang runt med kostym och portfölj men något företag fanns det ju aldrig.

Kanske har TS varken varit musiker eller fotograf. Det är svårt att tänka sig att något i TS liv fungerar bra när han inte ens kan starta enskild firma utan att rödvarva motorn. Har han skrivit en novell varje gång han ska boka en spelning? Nej, det är taskigt att säga men jag tror ändå det är sanningen: TS behöver söka sig till psykiatrin och få hjälp därifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in