Citat:
Ursprungligen postat av
Jordgubbe
Svårt plöja 17 000 inlägg här men finns det nån enkel lathund hur man ställer in sitt Facebook så man vrider ner all nonsensinfo till noll eller nästan noll?
Är ibland tvungen använda Facebook (och en del andra jag känner) men är helt ointresserad av Facebooks irrelevanta flöde. Hur man än rattar inställningarna så matar de på. Vilka strypningar av dyngrännan har jag missat.
Drömmen vore att startsidan blir ren och kan endast ha det till det jag måste (problemet är att vissa organisationer och sammankomster kunde haft en hemsida eller kört WhatsApp, men valt Facebook). LinkedIn lika illa.
Tror inte ens det är möjligt. Lika lite som du kan köpa en dagstidning utan annonser. Hela deras affärsidé är ju att samla in data från din profil och din interaktion och sen välja ut lämpliga inlägg som dom tror du kan vara intresserad av så att deras annonsörer ökar sin försäljning. Med på köpet får man en massa förslag på grupper och inlägg som dom tror - enligt deras algoritm - kan vara intressanta för dig, även fast det där inte alltid rör sig om ren försäljning.
FB "lär sig" hela tiden vad du gör och ägnar man en massa tid på att aktivt blockera eller välja att man inte vill se en viss annons eller grupp så minskar flödet på just detta men då kommer det nåt annat i stället. Do or die.
Gör man en sökning på "snöslungor" eller "Mallorca" så kommer det snart att dyka upp annonser och grupper som har med detta att göra i flödet. Google funkar på samma sätt. Detta är priset vi får betala för att det är gratistjänster.