• 1
  • 2
2024-10-23, 08:42
Medlem
En av mina pojkar går i fyran och dom har ny musiklärare. En ung kvinna som börjat med musikhistoria på lektionerna.

Jag och min son hade naturligtvis förväntat oss Mozart och Beethoven och andra klassiska kompositör. Istället spelas det upp videos med gangsterrap och hiphop Istället. Hur fan kan det vara musikhistoria? Videos på svarta som sjunger om sex och könsorgan och droger.

Har god lust att kontakta rektorn och påpeka det olämpliga i detta. Min son lyssnar inte på skräpmusik och jag anser inte att barn ska lyssna på rap och hiphop.

Ska jag ta upp det med rektorn? Hade ni låtit era 10 åringar lyssnat på våldsförhärligande musik?
Citera
2024-10-23, 08:49
Medlem
Titsdontlies avatar
Nej de ska ej lyssna på sånt i skolan där de glorifierar droger o mord
Citera
2024-10-23, 09:07
Medlem
GIMP-SUITs avatar
All musik är sådan numera. Vad ska dom lyssna på istället? Miley Cyrus, Ariana Grande? Som sjunger om hur dom vill bli knullade hela natten? (Låtnamn: 34+35).
Citera
2024-10-23, 09:15
Medlem
fjollciggs avatar
Hiphop är en del av musikhistorien, men det låter som en märklig startpunkt. Kanske är intresset för genren stort i klassen och detta är ett sätt att få barnen engagerade? Mozart var för övrigt inte heller någon renlevnadsman.
Citera
2024-10-23, 10:02
Medlem
ProfessorAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
En av mina pojkar går i fyran och dom har ny musiklärare. En ung kvinna som börjat med musikhistoria på lektionerna.

Jag och min son hade naturligtvis förväntat oss Mozart och Beethoven och andra klassiska kompositör. Istället spelas det upp videos med gangsterrap och hiphop Istället. Hur fan kan det vara musikhistoria? Videos på svarta som sjunger om sex och könsorgan och droger.

Har god lust att kontakta rektorn och påpeka det olämpliga i detta. Min son lyssnar inte på skräpmusik och jag anser inte att barn ska lyssna på rap och hiphop.

Ska jag ta upp det med rektorn? Hade ni låtit era 10 åringar lyssnat på våldsförhärligande musik?

*Rappar, inte sjunger.

Historia måste inte alltid vara sånt som hände för 200-300 år sedan. Hiphop är modern musik- och kulturhistoria med 50 år på nacken. För dagens skolbarn är 70-talet något som verkligen var förr i tiden.

Folk har alltid ojat sig över vad ungdomen lyssnar på. Jag kan tänka mig att alla vuxna, mogna 1700-tals föräldrar inte var supernöjda när barnen bjöd in till hippa och diggade till en liten fjant med kiss-och-bajs-humor.
Citera
2024-10-23, 10:31
Medlem
kalkryggars avatar
Hip Hop är historiskt sett en mycket intressant kultur. I det stora hela så är så kallad gangster rap en mycket liten del av Hip Hop. Men likväl en del och därför borde även det givetvis vara med då även dess uttryck har en intressant bakgrund.

Givetvis så är den klassiskt romantiska perioden också en viktig period som har en given plats i musikhistoria. Likväl som House, Techno och Trance är en viktig del.

Frågan är om inte TS är den som har brister i sin kunskap och uppvisar det med den här trådstarten på så hög nivå att hen inte borde uttala sig i frågan. Kanske kontakta rektorn och fråga om hen själv kunde få vara med på lektionerna? Det ser ut som att TS skulle behöva det.
Citera
2024-10-23, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorA
*Rappar, inte sjunger.

Historia måste inte alltid vara sånt som hände för 200-300 år sedan. Hiphop är modern musik- och kulturhistoria med 50 år på nacken. För dagens skolbarn är 70-talet något som verkligen var förr i tiden.

Folk har alltid ojat sig över vad ungdomen lyssnar på. Jag kan tänka mig att alla vuxna, mogna 1700-tals föräldrar inte var supernöjda när barnen bjöd in till hippa och diggade till en liten fjant med kiss-och-bajs-humor.

Men snälla.. Vilket patetiskt inlägg.
Här tolkar ju musikläraren godtyckligt in vad hon själv anser vara musikhistoria.
Det är en skam. Speciellt givet situationen vi har nu med alla sprängningar, skjutningar, utpressning och mord som också glorifieras i texterna.

Ni som inte ser problematiken med att ungdomarna indoktrineras i detta -är en del utav problemet.

Det är alltid er generation, dvs. boomer-generationen, som kommer med sådana här infantila argument, "folk har alltid ojat sig över vad ungdomen lyssnar på".
Vi får det samhälle vi glorifierar. Er generation är fan i mig det största misslyckandet någonsin, den första generationen någonsin som lämnar efter sig ett sämre samhälle än vad ni fick till ärvs.
Jag är så otroligt less på er.
Citera
2024-10-23, 10:47
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:

Vad var det för artist och låt som spelades?
Citera
2024-10-23, 11:23
Medlem
xXEmMEXxs avatar
Klart att det är historia? Triple Six Mafia var innovation under 80-90 talet: https://youtu.be/ssVpXj9dOB4?si=HyVwGNZ1MyX_eUe1
Senast redigerad av xXEmMEXx 2024-10-23 kl. 11:26.
Citera
2024-10-23, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Hip Hop är historiskt sett en mycket intressant kultur. I det stora hela så är så kallad gangster rap en mycket liten del av Hip Hop. Men likväl en del och därför borde även det givetvis vara med då även dess uttryck har en intressant bakgrund.

Givetvis så är den klassiskt romantiska perioden också en viktig period som har en given plats i musikhistoria. Likväl som House, Techno och Trance är en viktig del.

Frågan är om inte TS är den som har brister i sin kunskap och uppvisar det med den här trådstarten på så hög nivå att hen inte borde uttala sig i frågan. Kanske kontakta rektorn och fråga om hen själv kunde få vara med på lektionerna? Det ser ut som att TS skulle behöva det.
Är ingen jävla hen. Hiphop och rap har ingen plats i läroplanen. Bara svartskallar som lyssnar på sådant.
Citera
2024-10-23, 12:00
Medlem
ProfessorAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OphidianOnline
Men snälla.. Vilket patetiskt inlägg.
Här tolkar ju musikläraren godtyckligt in vad hon själv anser vara musikhistoria.
Det är en skam. Speciellt givet situationen vi har nu med alla sprängningar, skjutningar, utpressning och mord som också glorifieras i texterna.

Ni som inte ser problematiken med att ungdomarna indoktrineras i detta -är en del utav problemet.

Det är alltid er generation, dvs. boomer-generationen, som kommer med sådana här infantila argument, "folk har alltid ojat sig över vad ungdomen lyssnar på".
Vi får det samhälle vi glorifierar. Er generation är fan i mig det största misslyckandet någonsin, den första generationen någonsin som lämnar efter sig ett sämre samhälle än vad ni fick till ärvs.
Jag är så otroligt less på er.

Nu tolkar du godtyckligt in en massa saker.. till exempel vad du förutsätter att läraren anser vara hiphopens historia.

Hiphopen är ganska bred och precis som i alla genrer produceras en massa skit. Hiphop är inte bara "svarta som sjunger om sex och könsorgan och droger". Det kan också vara ett politiskt medel (precis som annan musik) eller bara något som är trivsamt att lyssna på (precis som annan musik).

Nu ska vi inte klumpa ihop all hiphop som skapats sedan 70-talets New York med det som skapas i svenska förorter idag. Mycket av den svenska gangsterrapen som produceras är ren dynga men det kommer en del kvalitativa grejer också.

Man kan så klart säga att vi får det samhälle vi glorifierar, men det är ju inte en lösning att bara ignorera en subkultur som attraherar mängder av ungdomar. De kommer skapa och lyssna på musiken ändå. Då tycker jag det kan vara väldigt viktigt att sätta den svenska gangsterrapen i både en historisk och social kontext. Toppen att en lärare i skolan är uppmärksam på vad barnen/ungdomarna lyssnar på och influeras av. Hjälp dom att problematisera och reflektera kring sina kulturella influenser. Varför har denna genre uppstått och vad betyder det? Vad är sunt och inte? Kan man konsumera något utan att själv pli en produkt av det?

Nu tillhör jag inte boomergenerationen, jag blev till långt senare. Jag missade stora delar av hiphopens första 20-25 år men hoppade på tåget sent 90-tal. Jag har lyssnat ikapp det jag missade pga ofödd och följer fortfarande hiphopmusikens utveckling i många riktningar. Personligen är jag inte så förtjust i den svenska moderna gangsterrapen men har lyssnat igenom mycket av den. Det finns helt klart kvalitativa delar där också.

Fortsätt kämpa på och håll vreden i schack!
Citera
2024-10-23, 12:04
Medlem
ProfessorAs avatar
Citat:
Är ingen jävla hen. Hiphop och rap har ingen plats i läroplanen. Bara svartskallar som lyssnar på sådant.

Och WIGGAZZ i så fall!

Lätta på skärpet och befria din kameltå!

PEACE OUT och massa hiphop-tecken till dig bror från en annan mor!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in