2024-10-23, 00:07
Medlem
Hej,
Vad rekommenderas för pensionssparande i Avanza, är det kapitalförsäkring som gäller?
Är det samma fonder som man kan månadsspara med ISK eller är det annorlunda när det gäller "pensionssparande"?

(Frågar åt en vän som pensionssparar i en bank men vill byta till Avanza för att sedan stänga kontot hos banken. Personen har Lysa också)

Tack på förhand
Citera
2024-10-23, 05:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hadesvll
Hej,
Vad rekommenderas för pensionssparande i Avanza, är det kapitalförsäkring som gäller?
Är det samma fonder som man kan månadsspara med ISK eller är det annorlunda när det gäller "pensionssparande"?

(Frågar åt en vän som pensionssparar i en bank men vill byta till Avanza för att sedan stänga kontot hos banken. Personen har Lysa också)

Tack på förhand

Jag lånar din tråd lite, varför ska man ha kapitalförsäkring när man kan ha vanliga fonder? En samling av LF Global, Avanza Zero, LF USA, Swedbank Robur, typ.
Citera
2024-10-23, 06:39
Medlem
Jag pensionssparar på Avanza, men det är som vilket ISK- konto som helst. Det är mest för min egen ,"redovisning" att det är pengar för pension, och inget annat.
Citera
2024-10-23, 07:44
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Jag lånar din tråd lite, varför ska man ha kapitalförsäkring när man kan ha vanliga fonder? En samling av LF Global, Avanza Zero, LF USA, Swedbank Robur, typ.
Vad menar du? Man kan ha LF Global, Avanza Zero, LF USA och Swedbank Robur på ett kapitalförsäkringskonto.
Citera
2024-10-23, 08:33
Medlem
bithaxs avatar
Är ingen nytta med att ha KF om du inte äger massa utländska aktier. Och då är nordnet bättre än Avanza på att kräva tillbaka källskatten.

Enligt dubbelbeskattningsavtal så har t.ex Danmark endast rätt att dra 15% skatt på utdelningar, men de drar över 30%. Detta kan du dock få tillbaka om du skickar in en blankett till danska Skat. Om du har KF så gör banken det åt dig.
Senast redigerad av bithax 2024-10-23 kl. 08:39.
Citera
2024-10-23, 12:55
Medlem
Ska informera min vän om ISK som Camarosmurfen skrev.

Annars står det så här på Avanza:
Många väljer att pensionsspara i en kapitalförsäkring. Kontot passar dig som vill slippa fylla i något i din deklaration. Istället för vinstskatt dras en låg schablonskatt från kontot. Du kan spara i både fonder och aktier och bestämmer själv hur du vill ha dina utbetalningar.
https://www.avanza.se/pension/borja-pensionsspara.html
Citera
2024-10-23, 13:12
Medlem
flippwrs avatar
Mitt tvångsflyttades till Futur pension!
Citera
2024-10-23, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Är ingen nytta med att ha KF om du inte äger massa utländska aktier. Och då är nordnet bättre än Avanza på att kräva tillbaka källskatten.
Bara delvis sant. Hos Nordnet får man visserligen tillbaka källskatten snabbare (månaden efter vs. året efter hos Avanza) men för flera marknader där Avanza betalar tillbaka 100 % av källskatten så betalar Nordnet bara tillbaka 90-93 %. Gäller t.ex. Danmark, Norge och Tyskland (https://www.nordnet.se/blogg/ny-ruti...-av-kallskatt/ resp. https://www.avanza.se/kundservice.ht...ndsk-kallskatt).

Citat:
Ursprungligen postat av hadesvll
Ska informera min vän om ISK som Camarosmurfen skrev.

Annars står det så här på Avanza:
Många väljer att pensionsspara i en kapitalförsäkring. Kontot passar dig som vill slippa fylla i något i din deklaration. Istället för vinstskatt dras en låg schablonskatt från kontot. Du kan spara i både fonder och aktier och bestämmer själv hur du vill ha dina utbetalningar.
https://www.avanza.se/pension/borja-pensionsspara.html
Ja möjligheten att sätta upp en utbetalningsplan så man t.ex. automatiskt får månadsutbetalningar när man blir pensionär är väl troligen anledningen till att KF ibland rekommenderas framför ISK för pensionssparande.

En annan fördel är att man kan sätta förmånstagare om man inte vill att tillgångarna ska ingå i den vanliga arvsfördelningen.

Nackdelen med KF jämfört med ISK är att det är svårare att flytta till en annan bank senare om man skulle vilja det (man blir tvungen att sälja innehaven först). Med ISK kan man också kvitta schablonintäkten mot ev. ränteutgifter man har, vilket är en fördel om man inte har något annat att kvitta mot (https://www.skatteverket.se/privat/e...b80001421.html). Med KF dras skatten direkt från kapitalförsäkringen löpande under året och kan inte kvittas mot något.
Citera
2024-10-23, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Vad menar du? Man kan ha LF Global, Avanza Zero, LF USA och Swedbank Robur på ett kapitalförsäkringskonto.

Varför ska man ha kapitalförsäkrings konto då utöver ISK? Vad tjänar man på det, tänker jag?
Citera
2024-10-23, 17:58
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Varför ska man ha kapitalförsäkrings konto då utöver ISK? Vad tjänar man på det, tänker jag?
Ditt ursprungliga inlägg läses som att man får välja mellan kapitalförsäkring eller vanliga fonder. Jag säger att det är inget val man måste göra, man kan ha vanliga fonder på KF - om än det för gemene man är mer fördelaktigt med isk. Finns lite skillnader vid dödsfall. Man kan också flytta utomlands med KF men inte med ISK.
Citera
2024-10-27, 20:10
Medlem
Eftersom min vän idag har Lysa 100% aktier, några andra fonder i Avanza som rekommenderas att undersöka för att månadsspara i?

Tack på förhand
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in