Sekelskiften har inget med saken att göra. Problemen som är relevanta för tråden är att personnumret innehåller annat än siffror och att två personer, den ena 100 år äldre än den andra, kan ha samma sifferföljd i sina unika personnummer.
Det är ju precis det det har. Både 18-19 och sen 19 till 20. Men nu vid det sista så kände man till problemet men hade likväl inte ordnat det. Man kan ju t.ex. vara född 1920 eller 2020 och leva idag. Om någon tittar på en person så ser man ju direkt om de är 7 år eller 107, men en dator gör inte det. Vad innehåller ett personnummer förutom siffror? Ja, förutom ett bindestreck där man satte ett +, tror jag, om de var 100 år mer. Så löste man det tillfället tills men kunde mata in 12 siffror.
Såg att du hade skrivet om + till en annan nu.
Senast redigerad av KamratBlue 2024-10-06 kl. 23:36.
Det är ju precis det det har. Både 18-19 och sen 19 till 20. Men nu vid det sista så kände man till problemet men hade likväl inte ordnat det. Man kan ju t.ex. vara född 1920 eller 2020 och leva idag. Om någon tittar på en person så ser man ju direkt om de är 7 år eller 107, men en dator gör inte det. Vad innehåller ett personnummer förutom siffror? Ja, förutom ett bindestreck där man satte ett +, tror jag, om de var 100 år mer. Så löste man det tillfället tills men kunde mata in 12 siffror.
Såg att du hade skrivet om + till en annan nu.
Sekelskiftena, exempelvis 1899-1900, är inga problem, Att vissa invånare envisas med att fylla 100 år, och därmed kan ha samma födelsetid som en nyfödd, var ett problem som är löst, plustecknet, bortsett från vissa tillämpningar, exempelvis telefonväxlar.
Sekelskiftena, exempelvis 1899-1900, är inga problem, Att vissa invånare envisas med att fylla 100 år, och därmed kan ha samma födelsetid som en nyfödd, var ett problem som är löst, plustecknet, bortsett från vissa tillämpningar, exempelvis telefonväxlar.
Ja, nu ja, men inte när de första blev 100 år och äldre. Vid manuell hantering såg man ju direkt att man inte kallade 106-åringar till skolan. På ett sjukhus såg man även om man fick fel journal. Men när datorn kom blev det problem med automatutskick och det hände först med de som var födda på 1800-talet. Det var då inte aktuellt att göra om det till 12 siffror. Någon klipsk programmerare eller liknande kom på det med att göra - till +. Jag är gammal nog att varit med om när de gjorde fel första gången samt andra. Det brukade stå i tidningar om gamla människor som blivit kallad till 1:a klass.
Ja, nu ja, men inte när de första blev 100 år och äldre. Vid manuell hantering såg man ju direkt att man inte kallade 106-åringar till skolan. På ett sjukhus såg man även om man fick fel journal. Men när datorn kom blev det problem med automatutskick och det hände först med de som var födda på 1800-talet. Det var då inte aktuellt att göra om det till 12 siffror. Någon klipsk programmerare eller liknande kom på det med att göra - till +. Jag är gammal nog att varit med om när de gjorde fel första gången samt andra. Det brukade stå i tidningar om gamla människor som blivit kallad till 1:a klass.
Att göra om systemet till 12 siffror är bara dumt, det skulle innebära att kontrollsiffran ändras ock då bör det vara lika bra att fixa ett helt nytt system,
Att göra om systemet till 12 siffror är bara dumt, det skulle innebära att kontrollsiffran ändras ock då bör det vara lika bra att fixa ett helt nytt system,
Om det står 19 eller 20 först är nog automatiskt idag beroende på -/+. Det är väl så de skriver ut det begripligt för alla. Det ligger nog bara 10 siffror i systemet, men det kan nog en programmerare svara på.
Det var ju en enkel lösning på ett svårt problem, men det tog lång tid innan någon kom på hur de skulle göra. Det hade ju kostat enorma belopp att ändra allt till 12 siffror och datorerna klarade inte ens av det då.
Om det står 19 eller 20 först är nog automatiskt idag beroende på -/+. Det är väl så de skriver ut det begripligt för alla. Det ligger nog bara 10 siffror i systemet, men det kan nog en programmerare svara på.
Det var ju en enkel lösning på ett svårt problem, men det tog lång tid innan någon kom på hur de skulle göra. Det hade ju kostat enorma belopp att ändra allt till 12 siffror och datorerna klarade inte ens av det då.
Dagens personnummer innehåller 10 siffror och - eller +. Det där med 12 siffror är bara ett sätt att presentera information på ett för människor begripligt sätt.
Jag fattar precis. Hur många siffror som ett normalt personnummer består av är inget jag går och tänker på dagligen. Nu har jag räknat efter och kommit fram till att tio siffror måste vara utan inledande sekel-tal men inklusive de fyra sista siffrorna som inte har med födelsedatum att göra. Men hur länge kommer jag att minnas detta?
En trivial lösning på det är att de två första siffrorna helt enkelt inte är med vid beräkningen av kontrollsiffran.
Problemet är att alla inte följer lagstiftningen. (Folkbokföringslag (1991:481))
Födelsetiden anges med sex siffror, två för året, två för månaden och två för dagen i nu nämnd ordning. Födelsenumret består av tre siffror och är udda för män och jämnt för kvinnor. Mellan födelsetiden och födelsenumret sätts ett bindestreck som byts mot ett plustecken det år en person fyller 100 år.
Gatlopp vore ett lämpligt straff för syndarna.
Lagen tillåter ju båda.
Citat:
18 § För varje folkbokförd person fastställs ett personnummer som identitetsbeteckning. Personnumret innehåller födelsetid, födelsenummer och kontrollsiffra.
Födelsetiden anges med sex siffror, två för året, två för månaden och två för dagen i nu nämnd ordning. Födelsenumret består av tre siffror och är udda för män och jämnt för kvinnor. Mellan födelsetiden och födelsenumret sätts ett bindestreck som byts mot ett plustecken det år en person fyller 100 år.
Om det för en viss födelsetid inte finns fler födelsenummer att tilldela, får födelsedagen i stället anges med en närliggande dag i månaden.
Om det inte är obehövligt ska födelsetiden i personnumret lagras med åtta siffror i register som förs med hjälp av automatisk databehandling; fyra för året, två för månaden och två för dagen. Lag (2009:272).
Ett personnummer består alltså av födelsetid, födelsenummer och kontrollsiffra.
Födelsetiden kan lagras med 6 eller 8 siffror.
Ber du 100 personer ange sitt personnummer så kommer det säkert vara 50/50 hur folk anger det.
Vem i helvete var det som tyckte det var en bra idé med den meningen när man ringer någonstans där man ska uppge personnummer på knapparna på telefonen. Och varför har varenda automatiska telefonkö kopierat liknande format. Det de vill är ju att man ska ange år med 2 eller 4 siffror, samt de fyra sista siffrorna eller inte, jag vet inte. Men säg det då för i helvetet. Varför ska man behöva sitta och räkna efter hur många siffror det är i olika sätt att skriva sitt personnummer. Hur svårt kan det vara?
Korrekt uppmaning borde vara:
"Ange hela ditt personnummer med fyra siffror för årtalet och de fyra sista siffrorna på slutet", om det är det de vill ha.
Är det bara jag som stör mig på detta?
Hur blev det så här idiotiskt?
Varför kan ingen göra något åt det?
Jag kan bara hålla med.
De säger ju inte heller vilka av de två siffrorna man ska ta bort heller
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!