Citat:
Ursprungligen postat av
morgonstjaernan
Blir det inte rörigt om de ska säga mer än absolut nödvändigt?
Jo, men det som rubriken tar upp innebär att man säger för lite och dessutom något som faktiskt är fel. vilket också blir rörigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
morgonstjaernan
Ja snart lär det dessutom finnas fler gamlingar kvar som är hundra år äldre än de som är födda på 2000-talet. Vilken förvirring.
Systemet fixar hundraåringar. När Hans Majestät fyller 100 får han inte bara ett gratulationstelegram av sig själv, hans personnummer ändras också, från 460430-XXXX till 460430+XXXX. Enkelt och tydligt, men inte som telefonväxlar fattar. Tvåhundraåringar funkar dock inte idag.
Citat:
Ursprungligen postat av
KamratBlue
Det fungerar ju bra med 10 siffror med få undantag. Det började med att folk kunde vara födda på 1800-talet. Det var nästa problem att man skickade ut kallelse till att börja grundskolan till de som var 106 år och skulle fylla 107. I systemet var de barn och inte åldringar. Efter år 2000 blev det lite problem igen med liknande som innan. Allt grundar sig i att datorer inte var lika avancerade förr så 10 eller 12 siffror spelade extremt stor roll. Idag skulle man kunna använda 12 siffror utan problem plus även klockslag och lite annat.
Men att ange sitt personnummer lärde man sig redan som barn så att någon vuxen kan ha problem förefaller märkligt!
Sekelskiften har inget med saken att göra. Problemen som är relevanta för tråden är att personnumret innehåller annat än siffror och att två personer, den ena 100 år äldre än den andra, kan ha samma sifferföljd i sina unika personnummer.
Citat:
Ursprungligen postat av
mikaels
Exakt, det första man lär sig i databasdesign är att nycklar inte ska vara betydelsebärande, utan bara just nycklar, dvs unika identifierare. Födelsedatum är ett attribut, inte en identifierare.
Jag får tacka, du har "gnällt" om saken tidigare. Jag var naiv och trodde att det skulle gå att använda nycklar som innehåller statisk (trodde jag!) information om födelsetid och kön som en sorts bonusinformation. Jag såg inte könsbyten komma.