2024-10-23, 00:37
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Follows
Han är i bästa fall både motfiskare och gädda. Han är garanterat en gädda men kan också möjligen vara en extremt klumpig motfiskare

Vi får väl se... Jag kan annars tänka mig att det säkert kommer fram något snart från Aftonbladet hur det "mot-fiskat", det som talar emot är väl att de inte såg till att filma mötet men man vet ju inte heller hur svårt det var att få till eller hur lång tid "pedofilen" hade på sig. Nu har jag inte läst vad han skrivit i chattloggarna men det ska bli intressant att se om det är Dumpen som pratat om sex mer och mer.
Citera
2024-10-23, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tofast
Helt rätt det, det var en annan Sara. Den riktiga Sara från Dumpen har ju totalt 5 sidor i brottregistret, det är ju 3 st mer.
Helsingborg B 7044-18 Ringa narkotikabrott för Sara
Med 5 sidor i belastnings registret.
https://gofile.io/d/hOY3DN
Milde Jesus. Lilltösen Sara har ju varit kriminell konstant från 25 bast till för bara få antal år sen? 5 år sen ? Nu är hon bara amfetamin knarkare...
Hon har kanske utmätning också? inget att förlora? Hon låter och agerar som en sån
Citera
2024-10-23, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Varför stängde skäggapan ner sidan om han har rent mjöl i påsen?
Han är tydligen adopterad.
Citera
2024-10-23, 00:43
Medlem
Jag blir lite konfunderad när jag läser i den här tråden hur många som direkt börjar utlägg om hur det är över för Dumpen, hur Sara är otillförlitlig, att det ska utmätas fängelse till höger och vänster samt att det dras upp Saras tidigare brottsregister.

Om vi återgår till den ursprungliga journalistiska granskningen som gjorts av Aftonbladet genom deras 200 sekunder och tillhörande artikel så tycker personligen inte jag att saker är ställt utom något rimligt tvivel – även om det finns saker som både kan behöva granskas närmare och som kan kritiseras i sig.

Utpressning
Det har enligt mig inte lagts fram så kompromerande bevis att det kan sägas att det finns element av någon utpressning från Dumpens sida. Det som Aftonbladet (och tidigare ETC) baserar sina påståenden av är dels utsagor från gäddor, dels påståenden från den tidigare Dumpen-medarbetaren.
Det saknas ju dock någon form av stödbevisning för dessa påståenden. Det läggs alltså inte fram varken någon skriftlig dokumentation eller ljudinspelningar som styrker dessa påståenden.

Det är väl självfallet att det både kan vara så att gäddor har ett egenintresse av att så tvivel kring Dumpens arbetsmetoder genom att påstå att det varit möjligt för dem att ”köpa sig fria” och så att den tidigare medarbetaren – som uppenbarligen hamnat i en schism med Dumpen – känner sig förorättad och vill nu mera motverka dem.

Skulle det vara en straffrättslig process så skulle det ställas betydligt högre krav på att de påstådda utpressningarna underbyggs med dokumentation/bevis som visar på det utöver påståendena från gäddorna. Inte ens om det är 20 gäddor som säger samma sak så kan man inte bara addera deras berättelser till dess att saken är styrkt – även om det i sig skulle kunna tala för att det är något lurt i vassen.

Delad inkomst
Det har inte heller kommit något underlag i relation till Aftonbladets granskning som tyder på att det är så att Dumpen och Impulskontrollen delar på inkomsterna eller har något provisionsbaserat system mellan dem. Inget underlag presenteras alls i granskningen annat än vad som på sin höjd kan betraktas som hörsägen. Åter igen, har den tidigare medarbetaren, något fog för sitt påstående att så sker systematiskt (och inte bara i relation till henne själv) så behöver det presenteras bevis för det.
Att Dumpen säljer annonsplatser till Impulskontrollen och att det föreligger en intressegemenskap dem emellan i att de föder varandra så är det absolut moraliskt klandervärt på sitt sätt, men det är ju inte samma sak som ett upplägg där man delar på vinsten av Impulskontrollens patienter som de får Dumpen.

Thomas Bodström
Ingenstans i 200 sekunder sägs det att Thomas Bodström ska bedriva något enskilt åtal, utan det som han säger är att han överväger att göra en polisanmälan eller stämning (vilket likaväl kan röra sig om en civilrättslig process). Han säger att av ”det som Aftonbladet berättar” så rör det sig om utpressning eller olaga tvång. Att Thomas Bodström försöker göra sig själv relevant och allmänt uttala sig på vaga grunder är knappast ett bevis i den ena eller andra riktningen. Det kan vara utpressning, det kan lika gärna inte vara det. Hans uttalanden tillför inte något av substans i granskningen helt enkelt.

Ljudklippet med hela samtalet
Jag tycker också att Sara till och från gör ett dåligt intryck då hon låter sig bli fångad i affekt. Men i sak är det inte något som framkommer som varken är brottsligt eller ett bevis för att Aftonbladets granskning har något på fötterna. Absolut kan man ha moraliska invändningar om hennes ”suicidbedömningar”, hennes dåliga koll på behandlingspriser eller att är allmänt avogt inställd mot Robert Aschberg – men det är ju inte i sig bevis för några oegentligheter i upplägget mellan Dumpen och Impulskontrollen.

Impulskontrollen
Det mest graverande som framkommit i granskningen är väl den bristande kompetens hos Impulskontrollen, avsaknaden av utbildad personal och deras ovilja att besvara på frågor – samt då givetvis nedplockandet av site efter granskningen.
Det är också fullt rimligt att ställa krav på Dumpen att de i sitt arbete anlitar och marknadsför seriösa och kompetenta aktörer – framförallt med tanke på den verksamhet de bedriver som en direkt orsak till varför folk som besöker deras hemsida kontaktar Impulskontrollen.

Avslutande reflektion
Det verkar som att en hel del användare gasar i väg och tar ut ”segern” i förskott, kommer med påståenden och slutsatser som inte stöds av det underlag som framkommer genom granskningen. Absolut kan man fråga sig om Saras bakgrund eller leverne, men det innebär ju inte att denna granskning blir mer sann eller att hon inte skulle vara lämplig för den verksamhet hon utövar.

Det är högst osannolikt att det utifrån det redovisade underlaget varken är slutet för Dumpen eller att det blir någon straffrättslig process av det hela. Att de är stämda i ett tryckfrihetsmål med grovt förtal påverkar ju inte heller bedömningen i de anklagelser som nu läggs dem till last.

Jag har svårt att förstå hur en del resonerar när de adderar alla olika komponenter som inte har med varandra att göra för att i slutändan få det till att ”det är över nu”, ”nu är hon rökt” och ”nu har de ingen trovärdighet längre”.
Citera
2024-10-23, 00:45
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Så är det ju absolut. Dels kom det fram i Publicistklubbens debatt (ledd av Robert Aschberg) som hölls i april 2023: https://podcasts.apple.com/se/podcast/pedofilj%C3%A4garna-och-pressetiken-en-debatt-om-dumpen/id1620770008?i=1000610539096

Det hölls även en ny debatt, även den organiserad av Publicistklubben, i maj i år, som spårade ur helt (Sara Nilsson lämnade scenen, efter en dust med Janne Josefsson): https://www.youtube.com/watch?v=SzqmNra0zSg

Har sökt efter en fullständig video eller åtminstone ljud från den senare debatten, men hittills förgäves. Någon som råkar sitta på videon eller vet var man kan hitta den?

På det har de dessutom fått hyfsat skarp kritik från poliskåren... Vidare har det den senaste tiden varit väldigt många fall där misstänkta "pedofiler" misshandlats och filmats av "pedofiljägare" som folkopinionen inte tycks uppskatta. Dumpen har nog väldigt många emot sig just nu så det här kommer bli jäkligt knepigt att slingra sig ur.
Citera
2024-10-23, 00:45
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Det kommer visas upp bevis efter bevis nu i några dagar, Aftonbladet, Bodström och åklagare har allt de behöver. Jag tolkar Saras utbrott 19:00 in i den oklippta intervjun som att hon samma dag Robert ringde henne just hade fått reda på att hon är brottsmisstänkt eller nåt.

Det finns bevis så att det räcker och blir över, kom ihåg att Aftonbladet är ett mediahus vars syfte är att tjäna pengar. Nu håller de på och sätter dit Patrik Sjöberg, det är ganska stort och kan resultera i en riktig praktskandal om det vill sig riktigt illa.

Som jag skrivit tidigare vill jag minnas att Janne Josefsson också har något offentligt otalt med Dumpen så de har ju onekligen blivit granskade av några av landets absolut bästa team i grävande journalistik. Sen kan jag givetvis ha fel men jag tror det finns väldigt mycket som kommer komma fram nu.

Ja vi får hoppas du har rätt. Kommer de att belägga sina argument så blir det bra.

Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Du tycker inte att det är suspekt att Impulskollen stänger ner sin sida direkt efter avslöjandet?

Jag har hela tiden tänkt att den där Impulskollen är ett utpressanbolag. Jag tycker det jag ser tyder på det. Men jag vill ha fakta jag kan belägga och kontrollera och inte gå runt och tro saker.
Citera
2024-10-23, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.af.Danmark
Dumpen har nyss lagt ut en oklippt variant med intervjuen av Aschberg. https://dumpen.se/2024/10/22/komplett-oklippt-intervju-med-aschberg/
Såg Ascberg för några månader sedan, gammal, haltande och såg riktig jävlig ut. Han borde inte granska sig själv den idioten!
Citera
2024-10-23, 00:53
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Klart detta inte stämmer. Gäddan som betalat Impulskollen hade kunnat ringa dem med inspelningsfunktion och säga "Tack för att jag slapp bli uthängd, jag mår så bra nu yada yada" och de hade svarat "Kul, varsågod"! Och med röstförvrängning, så hade det sedan varit årets scoop.

Eller så hade man blurrat känsliga uppgifter i överföringen. Aschberg är väl inte så kass att han inte fattar detta, i nuläget kan det lika gärna vara en hämndlysten gädda som fabulerar, så artikeln är värdelöst skvaller.
Aschberg och hans kollega hävdar ju i inspelningen att be har både just löften om att "inte bli publicerade i SVT och på TV4" och att "lugna ner kommentarsfält på sociala medier och på Flashback" på band. Vilket skulle betyda att någon har försett dem med just sådana inspelningar. I teorin är det förstås möjligt att de ljuger, men i alla fall.

Plus att Sara Nilsson bisarrt nog säger rätt ut att hon vet om att Impulskollen har medarbetare som "städar upp" på sociala medier. Och Sara är ju inte dummare (för långt ifrån dum är hon, det är något som står klart) än att hon förstår att Impulskollen troligtvis är selektiva när det gäller vilka de städar upp åt och vilka inte. Så nu har de ju dessutom på band från Sara Nilsson själv att hon känner till vissa bitar av Impulskollens modus operandi.
Citera
2024-10-23, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antagningsbesked

Jag har svårt att förstå hur en del resonerar när de adderar alla olika komponenter som inte har med varandra att göra för att i slutändan få det till att ”det är över nu”, ”nu är hon rökt” och ”nu har de ingen trovärdighet längre”.
vissa inlägg åldras inte så bra. Gå tillbaka hit om en vecka och kolla. Har du hört om någon som kommit undan sådant förtal tidigare ?

Ebba Busch Thor blev visst dömd för förtal för att ha upplyst om ett litet brott något ombud gjort som ingen brydde sig om och som inte påverkade den personen det minsta. Det var också sant och hade hänt men man får inte berätta allt som är sant

Du menar att Sara inte ska kunna dömas för förtal i sådant här som är 1000 ggr värre ? Hon är immun på nåt sätt? Bara väldigt konstigt detta inte hänt tidigare och då även målet från i april i år i Göteborgs Tingsrätt om förtal.

Det är omöjligt för Sara att vinna målet. Då skulle alla kunna börja locka alla på nätet och hänga ut och ha sig och ibland få in lite cash och låta bli etc. Det skulle bli det sjukaste landet i världen (alltså ännu sjukare än det redan är om möjligt)
Utgivningsbevis kan jag inte se har någon relevans och jag vet inte varför de har det. Om det har betydelse kan bara alla andra också skaffa sånt bevis om det hjälper en att scamma folk och dra in stålar.
Citera
2024-10-23, 00:59
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tofast
Helt rätt det, det var en annan Sara. Den riktiga Sara från Dumpen har ju totalt 5 sidor i brottregistret, det är ju 3 st mer.
Helsingborg B 7044-18 Ringa narkotikabrott för Sara
Med 5 sidor i belastnings registret.
https://gofile.io/d/hOY3DN
Föga förvånande att det är amfetamin som gäller om Sara själv får välja. Men för att parafrasera vår Herre, låt den Tjackmoster som är utan synd kasta första stenen...
Citera
2024-10-23, 01:01
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
Hon ligger ju på sjukhus.

Just jävlar!! Hon skulle ju genomgå världens största operation idag?! Vem är det då som sagt sig vara Sara på Dumpen?
Citera
2024-10-23, 01:07
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HallonAppleR
Frågan är ju varför dumpen är så måna om att gäddorna går just till impulskollen. Varför uppmanar dom inte till offentlig vård, där det dessutom är gratis och finns legitimerade psykologer, vilket inte finns hos impulskollen uppenbarligen.

Varför skulle nån gädda betala 100,000kr för att få vård från impulskollen istället för gratis offentlig vård?

Är det inte lite konstigt ändå?

Det märkliga är ju även att Sara påstår att det är långa köer till offentlig vård trots att vårdgivarna säger att de inte har några köer alls. Kan tänka mig att somliga ”pedofiler” sökt sig till det offentliga men nekats hjälp där för att de inte bedömts vara pedofiler. Jag tror som sagt att detta kommer växa…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in