2024-10-22, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
I ett AB är ju bolaget skatteskyldigt och överskottet (vinsten) kan antingen finnas kvar eller delas ut och beskattas med vinstskatt. Enligt Lex Uggla kan däremot inte överskottet stå kvar helt utan att beskattas. Däremot tar ju ett AB upp lönekostnader som just kostnader och då blir det ju möjligt att "nolltaxera" ett bolag som betalar ut lön. Det kan man inte med en egen firma.

Det har du säkert koll på men bara för att förtydliga. Många här ger råd om AB (och änne märkligare KB) men det som TS är i behov av är en egen firma och hjälp med administration. Samt en god dos ödmjukhet.
Lex Uggla? Som handlar om förmögenhetsskatt. Varför dra in den?
Citera
2024-10-22, 18:54
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Lex Uggla? Som handlar om förmögenhetsskatt. Varför dra in den?

Lex Uggla skapades specifikt för att inte gömma personlig förmögenhet i AB. Särskilt jobbigt för advokater som typiskt ackumulerar stora förmögenheter i personliga ABs och inte vill plocka ut överskott "i förtid" för att undvika beskattning. Det trodde jag var allmänt känt.
Senast redigerad av pyroclasm 2024-10-22 kl. 18:57.
Citera
2024-10-22, 18:59
Medlem
Ork
Citera
2024-10-22, 19:01
Medlem
Lång text att läsa m en ett bolag ska ju vara vinstdrivande , enklast är ju att ange en lämplig omsättning, sen kan du ändra den till 0 när det är reggat och klart. Och aldrig vara för komplicerad och högtravande, korta enkla svar.
Citera
2024-10-22, 19:23
Medlem
Citat:
Lex Uggla skapades specifikt för att inte gömma personlig förmögenhet i AB. Särskilt jobbigt för advokater som typiskt ackumulerar stora förmögenheter i personliga ABs och inte vill plocka ut överskott "i förtid" för att undvika beskattning. Det trodde jag var allmänt känt.
Vi har inte haft förmögenhetsskatt sen snart 20 år så jag har väldigt svårt att förstå din poäng.
Citera
2024-10-22, 19:47
Medlem
Citat:

Nej, den fanns till för att inte göra det möjligt att gömma privata pengar i ett onoterat aktiebolag och på så sätt undvika förmögenhetsskatt. Slopad sedan snart 19 år: https://www.svd.se/a/0af47d84-9ed1-330c-92ee-f9121698191a/lex-uggla-beskattning-slopas

Det går utmärkt att ackumulera kapital i ett aktiebolag. Det gick även under Lex Uggla, det var bara att du fick betala (privat) förmögenhetsksatt på bolagets överkapital...
Citera
2024-10-22, 19:49
Medlem
pyroclasms avatar
Orkar inte. Visst.
Citera
2024-10-22, 19:51
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alotraz
Nej, den fanns till för att inte göra det möjligt att gömma privata pengar i ett onoterat aktiebolag och på så sätt undvika förmögenhetsskatt. Slopad sedan snart 19 år: https://www.svd.se/a/0af47d84-9ed1-330c-92ee-f9121698191a/lex-uggla-beskattning-slopas

Det går utmärkt att ackumulera kapital i ett aktiebolag. Det gick även under Lex Uggla, det var bara att du fick betala (privat) förmögenhetsksatt på bolagets överkapital...

Sedär!
Citera
2024-10-22, 19:57
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Haha jag hoppas att du skämtar? Lägga ner allt det jobbet på gnälla.
Citera
2024-10-22, 20:03
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Tjenare Flashback.

MOD får flytta inlägget om det ligger i fel forum, men det kändes spontant som att detta var mest rätt. Därtill ber jag på förhand om ursäkt för om något är galet formulerat, rörigt eller annat. Nog för att jag brukar vara åtminstone OK på att skriva och att jag la mycket tid på ärendet mot Skatteverket men så mycket tid har jag inte lagt här på ett inlägg på Flashback.

Det här lär bli en lång tråd och jag förstår väl något vad som fick Skatteverket i fråga att reagera initialt. Nu är det dock så att jag presenterat det Skatteverket bad om, jag blir fundersam kring både reaktion och utfall från handläggarens sida och jag är osäker på om det här faktiskt är en kulle värd att dö på (spontant är jag dock villig att ta striden, då detta känns MYCKET märkligt) - och undrar därför om det finns någon här med erfarenhet eller vettig input kring vad jag bör göra (eller inte göra).

Bakgrund:
Det är som så att jag genom alla år haft lite aktiviteter utanför min ordinarie anställning. Dels som musiker, men också att jag genomfört en del fotograferingar (produkt, bröllop / drop, bandfoton, mässor m.m.), en del film- och videojobb (musikvideos, reklamvideos, instruktionsfilmer, brandingfilmer och en hel del annat), jag har aktivt mixat och mastrat, samt producerat musik - både för egen del och åt andra, samt att jag byggt en herrans massa hemsidor (både till företag privatpersoner, musiker och annat).

I vissa fall har det varit gratis som en del i att bygga referenser (dvs någon med en kundbas sprider ordet om mig, vilket ger mig fler / andra / större jobb), i andra fall har jag frilansat och fakturerat via tredje part (t.ex. Cool Company, Frilans Finans och liknande). Utöver detta har jag genom mina band också under alla år sålt skivor, tröjor, muggar och annan merch.

Jag har också, genom årens gång, fått en drös med erbjudanden om att “du kanske skulle starta enskild firma, för då är jag sugen på att hyra in dig för projekt X och Y”. I flera fall har erbjudanden presenterats vilket (i vissa fall) skulle innebära projektavtal om heltid (40 h / vecka) 12 månader á 900 - 1 200

Fortsättning följer i mitt eget svar här nedanför:

Rättshaverist! Ja vist!!!

Du har gjort bort dig, bara lägga ner det här projektet, och göra om göra rätt och starta ett AB så du separerar din privatekonomi från din firma.
Citera
2024-10-22, 20:04
Bannlyst
Ett tips ts , använd lämplig ai för att korta dina texter.
Citera
2024-10-22, 20:05
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
En del i ansökan är att jag skriver 0 kr som förväntade intäkter under det första räkenskapsåret.

F-skatt delas ut till de som ska bedriva näringsverksamhet. Har du 0 kr i intäkter det första året är det inte mycket till näringsverksamhet och det är därför du har fått massa frågor.

Skicka in en ny ansökan där du anger att ditt överskott är 0 och sen höftar du till ett belopp som omsättning. Och håll dina svar korta förfan. Finns ingen handläggare som vill läsa en osammanhängande uppsats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in