2024-10-22, 14:07
Medlem
KB? Kommanditbolag eller vad menar du? Minst två delägare i så fall, minst en med obegränsat ansvar. Detta kan dock vara ett AB men det låter som att gå över ån efter vatten.

Ett AB rakt av låter enklare, juridisk person och i grunden är ansvaret begränsat till insatta pengar om du inte separat får borga för skulder.

Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
En del handläggare är helt enkelt dumma i huvudet

((Jag har försökt hjälpa en kompis flera år, men fastän Skatteverket har bytt handläggare flera gånger har ingen av dem fattat !!! en grundläggande grej som handläggare ska fatta, annars ska de inte vara handläggare... Men lång story så det går jag inte in på nu.))
P g a p1 kan det ha varit BÄTTRE för dig att Skatteverket krånglar
1. Är företaget registrerat än?
(Annars) bättre att du registrerar ett KB istället. Inte HB. Vem som helst kan stoppa in en småslant i KB och riskerar bara den summan, till skillnad från i HB.
Dels kan du då sälja utrustning och matrial, som du redan har, till företaget, eftersom det är en egen juridisk person. Odiskuterbart inte över skäligt pris.
Dels kanske du får en annan handläggare även för annat än registreringen.

2. Momsregistrering från start kan vara bra, eftersom då kan du då dra av moms för kostnaderna i starten. (Fast du måste egentligen inte momsregistrera förrän du passerar gränsen, tror den är 30 000 per år.)

Där skrev du inget om följande. Har du skickat in om det?
3. F-skatt. Dina kunder vill ha det för annars riskerar de att behöva betala dubbelt för arbetsgivaravgifter.

4. Preliminärskatt. Du nämnde inte det nu, men det är kanske det som du har problem med?

Står det VILKEN av dem hon reagerade emot?
Här gjorde du ett misstag.
Du skulle ha skrivit worst case kan t o m bli minus, eftersom nystartade företag har startkostnader, skaffa utrustning, det kan ta tid att få kunder... Det är vanligt att det tar TVÅ ÅR för ett nystartat företag att etablera sig och börja tjäna ok. Och många konkar under den tiden...

Iofs var det många år sedan, men jag skrev 0 vid starten utan problem.
Sedan ska man egentligen uppdatera preliminärskattdeklarationen UNDER året om det blir tydligt mer än den tidigare inskickade.

Försök det andra jag skrev först.
Om det fortfarande är problem kan du EFTER det försöka en ANNAN uttröttningsmetod än din för en text kan de strunta i att läsa ordentligt om ens knappt alls.
/En mycket pratsam bekant blev sur för att han inte hade fått avdrag för något alls för lokalen företaget använde i hans villa fastän det var en stor del. Har för mig att han bara hade dragit av för del av elen. (Det är ändå ingen ide att dra av för jag tror max 4000 per ÅR för att hyra i egen bostad för då måste man skatta privat för den inkomsten.) Vanligt försök hjälpte inte så han ÅKTE dit då de öppnade på morgonen, sedan pratade han GLATT med den handläggaren till den sa:
-Nu ska jag gå på lunch.
-Då kommer jag tillbaka efter lunch.
Då gav handläggaren upp och godkände
/Jag körde en annan utpratning. Den hade jag vunnit i domstol men slapp gå dit.

Handläggaren är uppenbarligen totalt dum i huvudet.
Du vill ju registrera OCH BETALA SKATT.
Varför ska man enligt henne behöva bevisa något INNAN ens företaget har startat???

Efter att ha provat lösningen jag skrev där jag skrev om KB, kan du prova att göra som jag gjorde i utlandet, där de INTE hävdade något korkat, men de var enormt söliga speciellt på Skattemyndigheten. Efter 5 månader ledsnade vi och sa åt dem:
-Vi kan inte betala skatt om ni inte registreras oss.
DÅ fixade de det

Får man fråga vilken stad - eller rättare sagt - har de utbildning av nya handläggare. Sådana ställen kan vara mycket värre än vanliga Skattemyndigheter. Alla exemplen jag skrev om ovan var med sådana...
Citera
2024-10-22, 14:12
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Du behöver exakt 0 underlag för att starta enskild firma, har ingen aning om varför dina kollegor/vänner ens skicka in det.

Det stämmer inte. I vissa fall reagerar SKV och vill ha underlag. Det kan gälla exempelvis registrering av verksamheter som gemene man ofta har som hobby, exempelvis musik, foto, måla tavlor, bilsport, hästsport etc. Dvs. sånt som sällan ger ett överskott för de flesta.

Till TS, tyckte det var fruktansvärt rörigt att förstå vad du ska syssla med egentligen. Kanske bättre att vara mer avgränsad i en ny ansökan? Underlättar ju även om det är en verksamhet som inte många typiskt sett har som hobby. Sen finns det ju inget som hindrar att du tar andra uppdrag framöver när du har din registrering.
Citera
2024-10-22, 14:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Hon säger att hon brutit mot Skatteverkets regler genom att ha stängt ärendet i förtid och att hon själv därmed avser öppna ärendet igen. Märkligt… men… jag accepterar läget.
Kan vara användbart - OM du går vidare till Enskild Firma.
Citat:
Jag förtydligar i övrigt bristerna i hennes tolkning kring min budget
DET HAR HON INTE MED ATT GÖRA (utom kanske LITE gällande preliminärskatten.)
Citat:
Som tillägg till ovanstående skriver handläggaren att jag inte har för avsikt att göra detta tills vidare, löpande och konsekvent
ÄN SEN?! (Eller har de ändrat reglerna? )
((Innan jag flyttade hade jag en fortfarande en enskild firma - som försvann av jag inte adressändrade - som jag registrerade då jag gick på gymnasiet. Det har inte mycket i det under åren.))

Diskutionerna med Skatteverket handlar om FEL SAKER.
Man behöver INTE visa någon historik alls innan företagsstart för normalt SKAPAS verksamheten EFTER FÖRETAGSSTARTEN...
Säg DET och INGET mer om den saken...

Citat:
[*]Jag listar de tillgångar (både materiella och immateriella sådana) som jag köpt in privat, som ett led i att bygga min professionella kompetens, inom vilket jag nu avser tjäna ordentligt med pengar. De materiella tillgångarna uppgår till ett inköpsvärde om nästan 700 000 kr (musikinstrument, kameror, optik, maxad dator + skärm för arbete med musik, film, foto, 3D m.m.). De immateriella tillgångarna uppgår till ett inköpsvärde om ca 50 000 kr (licenser som betalas per månad löpande är ej inräknade, även om det finns en hel del sådana, t.ex. Adobe Creative Cloud och liknande), vilket i det här fallet primärt omfattar mjukvara av olika slag (videoredigeringsprogram, fotoredigeringsprogram, mjukvaruinstrument, ljudbibliotek, inspelningsprogram och en massa annat).
En tydlig orsak till att starta KB istället.
(Om det inte är ändrat för Enskild Firma sedan jag kollade för en massa år sedan.

Citat:
[*]Jag listar alla inköp kopplade till annonsering och marknadsföring jag gjort det senaste halvåret, vilket uppgår till ca 16 000 kr. Detta då hon tidigare hävdat att ingen vet att jag eller mina projekt (av olika slag) finns och att jag aldrig annonserat eller skyltat om något som jag själv gör... vilket alltså, även detta, inte är sant.
Du skulle ha väntat till efter INSÄNDANDET av registreringsansökan för då får man börja.
Hur gjorde du marknadsföring innan du vet om företagsnamnet blir godkänt???

Mycket tveksamt om du kan få avdrag för det i företaget,
MEN det är lagligt att YRKA avdrag "för vad som helst" så länge du redovisar det sanningsenligt.

Citat:
Jag går igenom alla de SNI-koder inom vilka jag förväntat mig utföra uppdrag inom
Du håller på med så olika saker så de har problem att klassificera det
Jag också men jag skrev helt enkelt den väntade största branchen i ansökan med " m m " på slutet
Sedan har jag bara deklarerat allt i samma företag utan att bry mig om vilken branch. Utan problem med det under alla år...

Citat:
och att det nu varit tyst extremt länge. Jag hade tydligt svarat inom den tidsfrist som stod omnämnd i handläggarens första utskick
Det var inte extremt länge
DE kräver snabba svar, men sedan kan det ta evigheter för dem!!!
(För kompisen, som jag försöker hjälpa, tog det nästan ett år! De skyllde på att de hade skickat och det hade kommit tillbaka utan att det gjort något mer ! Han hade bott på samma adress över 20 år...)
Citera
2024-10-22, 14:50
Medlem
Wikitomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Helvete du krånglar till det för en simpel sak som enskild firma..
Låt dem lägga ner ärende och stäng igen hela kiosken.
Sedan gör du en ny ansökan och skriver en hitta på summa i pengar som förväntade intäkter under det första räkenskapsåret.

För det har ingen betydelse för din enskild firma vilket summa du anger som förväntande intäkt.
Vad som helst, bara inte 0 kr.. Därav anledningen till att inte godkänna firmor som har 0kr i förväntade intäkter.
(Dom villa hålla det städat) Vilket är bra.

Du behöver exakt 0 underlag för att starta enskild firma, har ingen aning om varför dina kollegor/vänner ens skicka in det.

Man skriver 0 kr i ansökan. Det finns i varenda starta eget-bok. TS har bevisligen fått en handläggare med noll koll. Jag skrev 0 kr då jag inte visste vad jag skulle tjäna första året. Inga problem, F-skattsedeln kom som ett brev på posten. Sverige har fått kritik av EU för att neka F-skatt. TS har som jag förstår det inga skatteskulder, har inte konkat tidigare företag samt har ej näringsförbud.
Citera
2024-10-22, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Mycket tydligt och bra svar, finns inte mycket att tillägga. Ser fram mot TS (förhoppningsvis kortfattade) svar, och förklaring till varför h*n inte skaffar AB när det kommer att rulla in pengar samt varför h*n inte vill föra en normal diskussion med SKV om saken.

Jag förtydligar igen. Jag får acceptera att detta inte snappades upp i min roman ovan, antagligen p.g.a. längden. Alltså...

1. Min ansökan var på 7 meningar.

(Handläggaren skickar mig många frågor)

2. Mitt svar på Skatteverkets första återkoppling var 7 sidor långt. Den största delen togs dock upp av handläggarens 14 frågor (och underfrågor, under vilka jag lade in mina svar, då det för henne skulle bli tydligare vad jag svarade på) samt den budgettabell för intäkter och utgifter som handläggaren specifikt efterfrågade.

(Handläggaren skickar sammanfattning och underlag för beslut vilket till stor del består av felaktigheter och rena lögner - baserat på #2: AVSLAG)

3. Jag svarar tydligt och kort (ett stycke i form av ett citat från handläggaren + två av mig skrivna meningar som sammanfattar syftet med mitt svar) + en lista med referenser vilka motsäger det handläggaren påstod i tidigare utskick.

(Handläggaren ringer och skriker på mig i telefon, ljuger (vilket hon också erkänner) och påstår saker som inte stämmer)

(Handläggaren skickar ytterligare en sammanfattning och underlag för beslut baserat på #3 och telefonsamtal, vilka båda i stora delar innehåller lögner och felaktigheter: AVSLAG)

(Handläggaren stänger ärendet utan att ge mig chans till återkoppling, trots att det enl. Skatteverkets regler ska återstå 15 dagars möjlighet för mig till återkoppling)

(Jag begär omprövning med annan handläggare)

(Samma handläggare ringer mig och säger att ärendet öppnas igen, då hon brutit mot Skatteverkets regler (hennes ord))

(Handläggaren öppnar ett helt nytt ärende och skriver återigen sammanfattning och underlag för beslut, vilka även denna gång är mestadels felaktiga: AVSLAG)

4. HÄR svarar jag först mycket långt genom att sammanfatta precis allt kring det handläggaren hittills missförstått och felaktigt återgivit, detta genom att jag bemöter alla handläggarens felaktigheter och återger istället det faktiska läget. Jag bemöter även hennes önskemål om bilagor, samt om klargöranden om t.ex. inköp, tillgångar etc. DETTA svar blir mycket långt (34 sidor).

Alltså: Dialogen är normal och har varit normal (minus att jag säger A och handläggaren därefter påstår att jag sagt B, vilket inte är normalt). Det är först på slutet (dvs 1 - 2 månader efter dialogen påbörjas) som jag skickar ett LÅNGT svar, vilket jag förstår är mastigt.
Sammanfattat är dock handläggarens antal sidor 10 - 15 sidor fler än mina... om det nu var... så viktigt?

Anledning till enskild firma initialt finns listad i ett annat svar en bit upp här - men kortfattat;
Det finns en hel del osäkerheter kring den utrustning jag, med privata medel, lagt över 700 000 kr på - och jag är inte villig skjuta in det i aktiebolag, som tillgångar i bolaget. AB kräver dessutom (förutom vissa undantag) registrerad revisor och (i vissa fall) annan typ av ekonomisk rapportering (förvaltningsberättelse etc) m.m. = fler utgifter och mer administration än enskild firma, åtminstone till en början. Om enskilda firman flyger och när kundbasen satt sig mer långsiktigt kommer jag på sikt omvandla det till AB, vilket inte är några konstigheter i sig.

Därför.
Citera
2024-10-22, 14:56
Medlem
pyroclasms avatar
Jösses. Jag tror skatteverket gjorde rätt.

Redan i din beskrivning om gratisjobb har du mer eller mindre erkänt att du fått betalt svart. Du vill kunna fakturera för att dra av kostnader och moms och sedan nolltaxera. Det är ju uppenbart. Varför skulle staten stödja det?
Citera
2024-10-22, 15:07
Avstängd
Citat:
…överdriver jag? Eller känns det här helt jävla “ut i rymden-omöjligt” och som att det här är i det närmaste tjänstefel av Skatteverkets handläggare?
Har jag råkat ut för Skatteverkets värsta häxa med personliga problem, vilken bara har bestämt sig för att neka, oavsett vad jag presenterar…?
Och som litet avslut:
Kommer jag sätta mig själv i skiten om jag begär ytterligare omprövning eller om jag till och med försöker överklaga till förvaltningsrätten?
Det finns fler häxor
men din är värre.

Om du ids kan du anmäla henne både till hennes chef och till JO.

Starta KB istället.
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
FRAMSTÅR du för SKV sannolikt som en total rättshaverist.
Kanske det, men det är ju handläggaren som är det.
Idiotpåståenden från handläggare kan ofta kräva långa svar för att bevisa att de är idioter...

Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
1. Varför ska du ha en EF när du är anställd? Intäkterna läggs då ovanpå din förvärvsinkomst, vilket gör det extremt ofördelaktigt skattemässigt. Varför inte starta AB?
Skattemässigt blir det ju lika eller SÄMRE med AB, eftersom AB har dubbelbeskattning och extrakostnader och även extraregler jämfört med KB/enskild firma.

(Fast AB kan vara värt det ibland om det blir många resor och övernattningar för myndigheterna är snällare - mindre elaka - mot AB ägare gällande sådana ersättningar.

Citat:
Ursprungligen postat av joonas73
KB? Kommanditbolag eller vad menar du? Minst två delägare i så fall, minst en med obegränsat ansvar.
Ja, kommanditbolag. En kompis stoppar in ett litet belopp och ansvarar bara med det beloppet, den med obegränsat ansvar är han själv. Två privatpersoner.

Citat:
Ursprungligen postat av joonas73
Ett AB rakt av låter enklare, juridisk person och i grunden är ansvaret begränsat till insatta pengar om du inte separat får borga för skulder.
Nej. KB är mycket enklare, mindre regler, mindre kostnader. Men ändå fördelar med egen juridisk person...

Jag har alltid kört med KB p g a det, både sålda och nya.

Vet inte varifrån det kommer att så många tror AB är bättre i de fall de inte är det! Krångligare, extrakostnader och dubbelbeskattning
AB kan vara bätte om man tänker klanta till det och göra så verksamheten går i konkurs
Har för mig att AB även har bättre möjligheter till UPPSKJUTNING av skatt, MEN man ska ändå betala skatt i slutänden.
Citera
2024-10-22, 15:31
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wikitomte
Man skriver 0 kr i ansökan. Det finns i varenda starta eget-bok. TS har bevisligen fått en handläggare med noll koll. Jag skrev 0 kr då jag inte visste vad jag skulle tjäna första året. Inga problem, F-skattsedeln kom som ett brev på posten. Sverige har fått kritik av EU för att neka F-skatt. TS har som jag förstår det inga skatteskulder, har inte konkat tidigare företag samt har ej näringsförbud.

Hej SKV, jag tänker starta företag och planerar att inte ha en endaste krona i omsättning. Självklart fastnar en sådan ansökan. Att däremot estimera 0 i överskott för en nystartad verksamhet är dock inte konstigt. TS skrev 0 i omsättning.
Citera
2024-10-22, 15:49
Medlem
R.Rs avatar
För att hålla det kort och koncist: Låter som att du borde registrera ett AB istället. Ser att du redan svarat på det men dina invändningar är delvis felaktiga. Om du inte planerar omsätta mer än 3 miljoner/år eller anställa flera personer så kommer du inte nå upp i revisorskravet. Och det är inget som tvingar dig att stoppa in privata inventarier eller tillgångar i AB'et. Det står dig helt fritt att t ex använda mixerutrustning du äger privat till att utföra arbete åt ditt AB.

Årsstämma är 1 gång per år, ta en kopp kaffe och lite fika samt skriv ner protokoll tillsammans med din suppleang. Inget större arbete.

Det är enkelt att lägga till olika verksamheter och områden efter att du fått igång bolaget. Bara att registrera ny SNI kod och köra igång med det du vill göra. Ett AB är mycket mer flexibelt och bättre att köra diverse projekt och verksamheter genom än en enskild firma.

Ang. din handläggare så låter hon ganska rabiat och som att hon inte hanterat ärendet korrekt. Så du kan säkert gå vidare med det. Men ärligt talat skriver du så enorma mängder text att till och med jag, som alltid brukar kunna hänga med, har svårt att göra det. Så det är otydligt om de agerat rätt i sakfrågan eller inte.
Citera
2024-10-22, 15:52
Medlem
Citat:
Anledning till enskild firma initialt finns listad i ett annat svar en bit upp här - men kortfattat;
Det finns en hel del osäkerheter kring den utrustning jag, med privata medel, lagt över 700 000 kr på - och jag är inte villig skjuta in det i aktiebolag, som tillgångar i bolaget. AB kräver dessutom (förutom vissa undantag) registrerad revisor och (i vissa fall) annan typ av ekonomisk rapportering (förvaltningsberättelse etc) m.m. = fler utgifter och mer administration än enskild firma, åtminstone till en början. Om enskilda firman flyger och när kundbasen satt sig mer långsiktigt kommer jag på sikt omvandla det till AB, vilket inte är några konstigheter i sig.

Du får såklart använda din privata utrustning i en näringsverksamhet, oavsett om den är strukturerad som en enskild firma eller som ett aktiebolag... Revisor är inte ett krav förrän du når en omsättning vid vilken kostnaden för denna inte borde vara ett problem. Både enskild firma och små aktiebolag kan göra ett förenklat årsbokslut som du antingen kan göra själv eller betala någon några tusenlappar för att göra åt dig.

Men oaktat förstår jag inte riktigt var du vill komma med detta. Vill du få din enskilda firma startad eller vill du bevisa att handläggaren på SKV har fel/ljuger/är elak mot dig? Se till att få detta ärende stängt och lämna sedan in en ny ansökan där du håller dig kort och koncis i alla svar och undviker frestelsen att mästra handläggaren med långa utläggningar...
Citera
2024-10-22, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Jösses. Jag tror skatteverket gjorde rätt.

Redan i din beskrivning om gratisjobb har du mer eller mindre erkänt att du fått betalt svart. Du vill kunna fakturera för att dra av kostnader och moms och sedan nolltaxera. Det är ju uppenbart. Varför skulle staten stödja det?

Nu hänger jag inte med. Man kan väl knappast dra av något om man nolltaxerar? Dra av det från vad?
Citera
2024-10-22, 16:12
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuktnice
Nu hänger jag inte med. Man kan väl knappast dra av något om man nolltaxerar? Dra av det från vad?

Man måste ju ha en omsättning för att dra av, det har du så klart rätt i. Men det som är "vanligt" är att dubiösa personer har en egen firma där de fakturerar delar av sina jobb, resten av jobben är svartjobb (lite som man kan läsa mellan raderna i TS trådstart). Pengarna som kommer in i bolaget används för inköp och omkostnader i bolaget och ingenting blir kvar som överskott (lön). Innehavaren till det egna företaget nolltaxerar då (ingen inkomst, ingen skatt), kan dra av alla sina kostnader i ett bolag och de svarta inkomsterna täcker levnadskostnader.

Att ha en egen firma skall ju inte vara ett sätt att momsfritt och inkomstskatte-befriat skaffa sig saker till sin egna hobby. Det skall vara en grund för inkomst som kan beskattas.

Man kan givetvis starta ett bolag men 0kr i öveskott år 1 men med tiden kommer det att höjas en rödflagg i systemen. Man startar inte ett bolag med 0kr i omsättning däremot, om man inte har ett specifikt skäl, det är det skälet TS totalt misslyckas med att motivera (och det finns inget). Troligtvis har TS misstagit Omsättning för Överskott och vägrat medge eller förstå det i samtal med handläggaren.
Senast redigerad av pyroclasm 2024-10-22 kl. 16:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in