2024-10-22, 22:00
Medlem
Förstår inte dessa föräldrar hur kontraproduktivt detta är? Om någon har med sig en förälder till intervjun skulle jag direkt anta att personen i fråga är helt osjälvständig; antingen vill den ha med sina föräldrar och fattar inte hur fel det är ( = osjälvständig), eller så vill den inte ha med sina föräldrar men har inte klarat att säga nej ( = osjälvständig). Att gå med sitt barn till intervjun som förälder är ett väldigt starkt sätt att säga "jag har uppfostrat ett barn som inte klarar ens basalt vuxet ansvar".

Jag skulle absolut hjälpa till att putsa på CV och så, det är en skrivfärdighet som kommer med övning och inte konstigare än att (i rimlig mån) hjälpa sina barn med läxor. Men även då skulle jag absolut kräva att barnet skrev första utkastet ordentligt själv.
Citera
2024-10-22, 22:27
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldduscharn
Förstår inte dessa föräldrar hur kontraproduktivt detta är? Om någon har med sig en förälder till intervjun skulle jag direkt anta att personen i fråga är helt osjälvständig; antingen vill den ha med sina föräldrar och fattar inte hur fel det är ( = osjälvständig), eller så vill den inte ha med sina föräldrar men har inte klarat att säga nej ( = osjälvständig). Att gå med sitt barn till intervjun som förälder är ett väldigt starkt sätt att säga "jag har uppfostrat ett barn som inte klarar ens basalt vuxet ansvar".

Jag skulle absolut hjälpa till att putsa på CV och så, det är en skrivfärdighet som kommer med övning och inte konstigare än att (i rimlig mån) hjälpa sina barn med läxor. Men även då skulle jag absolut kräva att barnet skrev första utkastet ordentligt själv.

Men precis, det är ju så kontraproduktivt! Har aldrig ens tänkt tanken att vara med.

Absolut, jag har hjälpt mina barn med feedback på deras CV och även pratat om vilka frågor som de kan vänta sig på en arbetsintervju och vad arbetsgivaren är ute efter när denne ställer frågorna. Har även coachat dem inför utvecklingssamtal på sina jobb när de haft lite besvärligare frågor de behövde ta upp och som de bad mig om hjälp med.

Som arbetsgivare har jag tack och lov inte stött på fenomenet men nu är jag på en nivå där alla jag intervjuar har universitetsexamen och tidigare arbetslivserfarenhet.
Citera
2024-10-22, 22:31
Medlem
Läste om det tidigare ikväll och frågade min 16-åring om han skulle anställt någon som inte vågade gå själv på en intervju, han bara skrattade och sa "Inte en chans"
Citera
2024-10-22, 22:44
Medlem
Prodelins avatar
Vad fan är det för fel i skallen på dessa föräldrar? inte undra på att dom köper EPA bilar och annat, det ska daltas och curlas hela tiden, det är en generation som gud glömde, de kommer aldrig klara verkligheten därute.
Citera
2024-10-22, 22:45
Medlem
sommarlovs avatar
Vi kanske måste göra så, ungdomarna har ingen aning om sina rättigheter och slavar på i restauranger utan varken avtal eller schema!
Citera
2024-10-22, 22:47
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator

Som arbetsgivare har jag tack och lov inte stött på fenomenet men nu är jag på en nivå där alla jag intervjuar har universitetsexamen och tidigare arbetslivserfarenhet.

Den äldste i reportaget var ju hela 25 år då många i min generation skaffat ungar redan.
Citera
2024-10-22, 23:17
Medlem
Haha. Vad fan!?

Jag skulle trilla av stolen ifall någon dök upp på arbetsintervju med sin morsa.

Den personen skulle inte få jobbet.
Citera
2024-10-22, 23:25
Medlem
ValkPaddas avatar
Det var fan det sjukaste jag läst på flera månader.

"Kom tillbaka när du är vuxen"
Citera
2024-10-22, 23:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Ja är nog lite så. Liberalismen har satt klorna i sverige mer och mer. Alla unga ska utnyttjas till max för allt handlar om vinstmaximering idag. Man förstår föräldrarna. Sen kan man ju såklart lära barnen att se igenom skitsnack och kunna tala för sig själva men det är inte så lätt i den åldern
Det är nog inte liberalismen utan snarare trumpismen som lär folk att veta att vinstmaximering inte beror på förmåga utan arv. Nån slags nyadel som tror att folk föds till att vara bättre utan någon som helst förmåga.
Citera
2024-10-22, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Vi kanske måste göra så, ungdomarna har ingen aning om sina rättigheter och slavar på i restauranger utan varken avtal eller schema!

Då är det väl en bättre lösning att informera sina barn om deras rättigheter, om de nu inte har någon aning om detta?
Citera
2024-10-22, 23:35
Medlem
Kundalinis avatar
En kompis, som undervisar på ett av våra riktiga universitet (om vi nu har såna alls längre), berättade för ett antal år sedan att då började föräldrar höra av sig när deras telningar inte klarat tentorn eller fått de betyg föräldrarna ansåg de borde fått.

Så att det nu när arbetslivet är väl följdriktigt, om Än ack så sjukt.
Citera
2024-10-22, 23:38
Medlem
Klipp navelsträngen för fn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här