Citat:
Ursprungligen postat av
guldduscharn
Förstår inte dessa föräldrar hur kontraproduktivt detta är? Om någon har med sig en förälder till intervjun skulle jag direkt anta att personen i fråga är helt osjälvständig; antingen vill den ha med sina föräldrar och fattar inte hur fel det är ( = osjälvständig), eller så vill den inte ha med sina föräldrar men har inte klarat att säga nej ( = osjälvständig). Att gå med sitt barn till intervjun som förälder är ett väldigt starkt sätt att säga "jag har uppfostrat ett barn som inte klarar ens basalt vuxet ansvar".
Jag skulle absolut hjälpa till att putsa på CV och så, det är en skrivfärdighet som kommer med övning och inte konstigare än att (i rimlig mån) hjälpa sina barn med läxor. Men även då skulle jag absolut kräva att barnet skrev första utkastet ordentligt själv.
Men precis, det är ju så kontraproduktivt! Har aldrig ens tänkt tanken att vara med.
Absolut, jag har hjälpt mina barn med feedback på deras CV och även pratat om vilka frågor som de kan vänta sig på en arbetsintervju och vad arbetsgivaren är ute efter när denne ställer frågorna. Har även coachat dem inför utvecklingssamtal på sina jobb när de haft lite besvärligare frågor de behövde ta upp och som de bad mig om hjälp med.
Som arbetsgivare har jag tack och lov inte stött på fenomenet men nu är jag på en nivå där alla jag intervjuar har universitetsexamen och tidigare arbetslivserfarenhet.